nieuw op forum A2

Stel hier jezelf en je A2 voor.
marcoa2
Audi A2 clublid
Berichten: 232
Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
Locatie: Gorinchem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 apr 2025, 20:04 1 x

op een klein gedeelte zat de kras door de blanke laklaag/lak heen ! daar is dus net een klein stukje blanke laklaag/lak weg...kan weinig kwaad verder, de grondlaag is daar nog wel goed. het allemooiste is natuurlijk overspuiten maar de plek is zo klein nu dat het nauwelijks opvalt. goed in de wax houden maar.
Gebruikersavatar
Jomsy
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2024, 19:25
Locatie: Aalburg
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

28 apr 2025, 17:51 0 x

Een bepaald type wax?
marcoa2
Audi A2 clublid
Berichten: 232
Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
Locatie: Gorinchem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 apr 2025, 19:52 0 x

ik gebruik als wax mequiars carnauba plus. is een redelijk standaard wax.
de weg geschuurde (blanke) lak komt hier uiteraard niet mee terug, het beschermd slechts de overgebleven lak..
ik wil deze week de ""stootstukken"" bumper opnieuw spuiten, zitten ook lichte krassen/beschadiging op. kijken hoe dat uitpakt en of er verschil in kleur te zien is, is een soort van proef gelijk.
mocht dat goed wezen spuit ik de deur op termijn opnieuw !
marcoa2
Audi A2 clublid
Berichten: 232
Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
Locatie: Gorinchem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 apr 2025, 19:24 0 x

vanmiddag een begin gemaakt met onderkant als eerst de achterkant.
binnenkuipen gedemonteerd en hier kwam toch wel een hoop narigheid tevoorschijn..de as en ophangpunten waren veel harder en meer geroest als ik dacht, in slechte staat.(trouwens al het staalwerk zoals bouten/moeren ook ernstig aangetast. een en ander niet meer los te krijgen helaas.
maar ook de gehele achteremmerij slechte staat. remnippels compleet vastgerot, niet meer te demonteren/los te draaien. heb hier maar een doorslijpschijf voor gebruikt om het los te krijgen.hier komt dus geheel nieuwe (koperen) remleidingen onder + flexibele remleiding/aansluitingen..
wat nu ook duidelijk is dat al het rubberwerk/rubber bussen as goed verteerd en volledig uitgedroogd en gescheurd is.
de komende tijd gaat ik met de achteras verder ontroesten , die knap ik helemaal op, met alle opbouwonderdelen nieuw.
werk zat dus de komende tijd !
Bijlagen
IMG_2087[1].JPG
IMG_2087[1].JPG (3.01 MiB) 543 keer bekeken
IMG_2089[1].JPG
IMG_2089[1].JPG (4.59 MiB) 543 keer bekeken
IMG_2090[1].JPG
IMG_2090[1].JPG (5.53 MiB) 543 keer bekeken
IMG_2091[1].JPG
IMG_2091[1].JPG (3.83 MiB) 543 keer bekeken
IMG_2092[2].JPG
IMG_2092[2].JPG (5.46 MiB) 543 keer bekeken
marcoa2
Audi A2 clublid
Berichten: 232
Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
Locatie: Gorinchem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

30 apr 2025, 21:26 0 x

de achteras helemaal gestript nu , en schuren slijpen en borstelen maar. (alleen stukken oude remleiding er nog op voor het model ,dat gaat ik vervangen voor nieuwe koperen leiding)
de as is nog wel te gebruiken ,maar had hier geen jaren meer mee moeten wachten. delen behoorlijk ingevreen door roest. vooral rondom aansluiting naar trommels , maar ook het gedeelte waar de rubber schanieren/bussen inzitten.

waar ik wel van baal is dat ik er net achterkomt met nameten dat de nieuwe rubbers/schanierpunten ophanging 73 mm in diameter zijn, de oude 70 mm ! dat is nogal een verschil.
hoe ik dit nu moet oplossen ? ik denk dat ik ze maar iets heet maakt en dan warm er in slaan. en hopen dat dat lukt dan.

waar ik wel nieuwsgierig naar bent of meer mensen hier de achteras zelf hebben aangepakt ? ik lees er hier eigenlijk nooit wat over verder (voor aanschaf had ik zelf meerdere atwees bekeken, waarvan deze al 1 van de betere was kwa zichtbare roest )
zeker voor de veiligheid ( doorroesten ) is dit wel zeer belangrijk ! eenmaal doorgeroest kan je de hele as weggooien. zie dan maar ergens nog een goede gebruikte te vinden !
Bijlagen
IMG_2096[1].JPG
IMG_2096[1].JPG (4.21 MiB) 415 keer bekeken
IMG_2097[1].JPG
IMG_2097[1].JPG (3.24 MiB) 415 keer bekeken
IMG_2098[1].JPG
IMG_2098[1].JPG (3.01 MiB) 415 keer bekeken
IMG_2100[1].JPG
IMG_2100[1].JPG (2.62 MiB) 415 keer bekeken
Gebruikersavatar
DED@2
Audi A2 clublid
Berichten: 1657
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

Gisteren, 20:18 0 x

De na tel om het nieuwe rubber kan enigszins in vormgedrukt worden. Gewoon monteren. Het is ook de bedoeling dat ze echt schrap in de as zitten.
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
marcoa2
Audi A2 clublid
Berichten: 232
Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
Locatie: Gorinchem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

Gisteren, 23:13 1 x

klopt dit soort asrubbers zitten er in geperst, maar ten opzichte van de oude originele waren deze duidelijk overmaats. vooral de buitenbehuizing van het rubber.
gebrobeerd met draadeind m12 met grote vulringen en moeren er in te draaien maar kansloos.
er ging 5 mm en vervolgens begon het hele rubber bol te staan, zo strak ! warm stoken had ook geen enkel effect. ik heb vervolgens van de behuizing een snipje weggeschuurd, en de
binnenzijde as spiegelglad opgeschuurd. uiteindelijk met 3 draadeindes, spantangen etc de bussen er in weten te persen/draaien !

verders nog 2 dagen aan het schuren slijpen borstelen geweesd. het meest slechte werk zit er op. het allerleukste is natuurlijk het geheel weer opbouwen !
2 lagen 2-k epoxy primer gespoten, daarna 2-k mat zwart. nieuwe koperen remleidingen geperst met nieuwe nippels. rmogenlijk nog 2k blanke lak maar ga nu eerst de trommelankers aanpakken,spuiten en weer monteren.
Bijlagen
IMG_2099[1].JPG
IMG_2099[1].JPG (3.79 MiB) 149 keer bekeken
IMG_2104[1].JPG
IMG_2104[1].JPG (2.73 MiB) 149 keer bekeken
marcoa2
Audi A2 clublid
Berichten: 232
Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
Locatie: Gorinchem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

2 minuten geleden 0 x

na 22 jaar en bijna 220.000 kilometer prima functioneren (en eigelijk nog..) is de koek nu wel op voor deze onderdelen (zie foto). een zeer acceptabele leeftijd !
aan de onderdelen te zien is het nooit vernieuwd buiten de remschoenen om vermoedelijk. plan was om de remtrommels en wiellagers te behouden omdat er geen speling op zat. maar gezien het nieuw niet al te duur was toch ook maar nieuwe besteld.dan is echt alles nieuw.
en minder schuurwerk om de trommels te ontroesten :) en advies audi : trommels vervangen om de 100.000 km. ze waren inderdaad aan de binnenkant wel wat ingelopen. maar zeker nog wel acceptabel.
als het nu weer 22 jaar meegaat zitten we in 2047.. :rolleyes: laat ik het wat realistischer zeggen :in ieder geval de komende 10 jaar geen omkijken meer naar. dat geeft ook wel een goed gevoel. :)
Bijlagen
IMG_2109[1].JPG
IMG_2109[1].JPG (3.41 MiB) 2 keer bekeken
Plaats reactie