Oude diesels vandaag in het AD

Offtopic & overig
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

11 nov 2019, 20:41 1 x

rolf schreef:
11 nov 2019, 20:32
Jm Koole: Prius of Civic hybride zit ruim boven de 1:20 met jouw gebruik..........dus 1:10 is nonsens.
Zijn ook buitengewoon betrouwbaar, ook met 200k+ km.
Dream on...
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
Lar
Audi A2 clublid
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 dec 2018, 18:45
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

11 nov 2019, 20:53 1 x

Relatief schone brandstof
Is het jammer dat er nog zo weinig LPG verkocht wordt? Waterham: “Het is een van de schonere brandstoffen van het moment. En het blijft voor tankstation-ondernemers een interessante inkomstenbron. De marges zijn namelijk goed. Daarom is het voor ondernemers echt niet per se noodzakelijk om de LPG-kraan nu al dicht te draaien.”

De uitstoot van CO2 en NOx ligt bij LPG lager dan bij benzine en diesel. Had de Nederlandse overheid hier niet wat meer aandacht voor moeten hebben? “Jazeker. Maar aangezien LPG voornamelijk voor veelrijders is bedoeld, komen deze sneller in het vizier van de overheid”, aldus BOVAG-woordvoerder Huyskens. “Per kilometer is de CO2-uitstoot lager dan benzine, maar als er heel veel kilometers worden gereden, is dat effect weer verdampt. De CO2-uitstoot van diesels ligt doorgaans juist nog lager.” De rol van de overheid heeft volgens Huyskens een rol gespeeld, maar is ook in zijn ogen niet doorslaggevend geweest. “Al sinds de jaren negentig daalt het aantal LPG-auto’s.”
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 nov 2019, 21:15 0 x

jmkoole schreef:
11 nov 2019, 20:41
rolf schreef:
11 nov 2019, 20:32
Jm Koole: Prius of Civic hybride zit ruim boven de 1:20 met jouw gebruik..........dus 1:10 is nonsens.
Zijn ook buitengewoon betrouwbaar, ook met 200k+ km.
Dream on...
Hoe zo?
Met een Prius rijdt je moeiteloos boven 1:20.
Betrouwbaarheid?
https://www.caradvice.com.au/14639/toyo ... -champion/

https://www.motor-talk.de/news/herr-slu ... 34392.html
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

11 nov 2019, 22:53 1 x

Lar schreef:
11 nov 2019, 20:53

Is het jammer dat er nog zo weinig LPG verkocht wordt? Waterham: “Het is een van de schonere brandstoffen van het moment. En het blijft voor tankstation-ondernemers een interessante inkomstenbron. De marges zijn namelijk goed. Daarom is het voor ondernemers echt niet per se noodzakelijk om de LPG-kraan nu al dicht te draaien.”

De uitstoot van CO2 en NOx ligt bij LPG lager dan bij benzine en diesel. Had de Nederlandse overheid hier niet wat meer aandacht voor moeten hebben? “Jazeker. Maar aangezien LPG voornamelijk voor veelrijders is bedoeld, komen deze sneller in het vizier van de overheid”, aldus BOVAG-woordvoerder Huyskens. “Per kilometer is de CO2-uitstoot lager dan benzine, maar als er heel veel kilometers worden gereden, is dat effect weer verdampt. De CO2-uitstoot van diesels ligt doorgaans juist nog lager.” De rol van de overheid heeft volgens Huyskens een rol gespeeld, maar is ook in zijn ogen niet doorslaggevend geweest. “Al sinds de jaren negentig daalt het aantal LPG-auto’s.”
Leer nou één ding van mij: de overheid denkt primair aan het genereren van inkomsten. Belastingen en accijnzen dus. Echt niet aan reductie van NOx en CO2. Dat doet de industrie op vraag van de consument. Waarom geeft de overheid geen stimulans aan verdere productie van auto's zoals de VW XL1? Die auto rijdt 1 op 100. Daar zou je veel NOx en CO2 mee besparen. Maar ja, de verkoop van brandstof en dus ook de accijnzen zouden flink inzakken. De oliemaatschappijen zien hun omzet en winst inzakken en dat kunnen we niet hebben. Sorry, maar ik ben erg sceptisch over de 'goodwill' van de overheid t.o.v. het milieu.
De overheid zal ongetwijfeld komen met een max snelheid van 110 of 120 op de snelwegen. Mooie berekeningen erbij en we gaan weer over tot de orde van de dag. Dat kost ze namelijk niks. Oude dieseltjes pesten door ze extra wegenbelasting te laten betalen. Dat levert de overheid extra geld op. De mensen die hun oude dieseltje zullen gaan inruilen op een oude benzine gaan ook meer betalen (benzine) en notabene meer CO2 produceren.
Waarom niet beginnen bij de bron? Beperk de goedkeuring/import van auto's met een verbruik van meer dan 1 op 20 en busjes die meer dan 1 op 12 gebruiken. Zet desnoods een punt achter de verkoop van diesels aan particulieren. Dat zou iedereen nog kunnen begrijpen. Die oude diesels verdwijnen vanzelf van de weg en dan zal de lucht ook opklaren. Langzaam maar zeker... Met het huidige beleid kun je nog steeds met een Dodge Ram door stad en land blijven bulderen. Reken eens uit wat zulke wagens met een verbruik van 1 op 5 aan vervuiling produceren ...
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
EenpuntVier
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
Locatie: Vlissingen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 nov 2019, 07:45 0 x

jmkoole schreef:
11 nov 2019, 22:53
Met het huidige beleid kun je nog steeds met een Dodge Ram door stad en land blijven bulderen. Reken eens uit wat zulke wagens met een verbruik van 1 op 5 aan vervuiling produceren ...
En ondertussen m.b.v. het grijze kenteken geen bpm en ongeveer de helft minder wegenbelasting betalen.

Nee al deze regels zijn écht omdat we Nederland groener willen maken...



Waarom bouwen we ook alweer kolencentrales bij?
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 nov 2019, 08:51 0 x

Misschien eens stoppen met naar elkaar te wijzen...........hullie doen het ook, dus mag ik ook............
Daar wordt ik zo triest van. :sleepy:

Rij die ouwe diesel lekker op en denk na wat je volgende keuze zal zijn...........een EV of hybride misschien?
Maar ga niet de diesel lopen verdedigen, het is allang bewezen dat die dingen ronduit smerig zijn.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3347
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Belgie
Motortype: A2 met motorombouw

12 nov 2019, 09:14 0 x

Dat de COx 6x hoger is...... zeggen ze maar dat is gemeten bij beperkte aantal voertuigen!

De 1.2 Tdi werd als Euro 3 geleverd omdat Euro 4 nog niet bestond, maar vele Duitse Vrienden lieten deze omkeuren!

En ombouw naar Elektra... de link van Fiat 500 en die andere nog iets duurder, de €19.995,- is meer als de nieuwprijs uit 2000 dus word het niet, Chinezen willen betaalbaar pakje, en die Witte A2 EV met beperkte afstand, is voor vele tekort, dus je moet als koper kunnen kiezen, kleine, middel of groter accu en snel laden langs dure autoweg voor 32 ct Kwh of thuis traag voor 21 cent... of bij grote werkgever voor 9 cent Kwh.

Gas is voor alle diesel rijders een goede oplossing, maar de 1.6 Fsi is iets duurder in ombouw wegens directe injectie en gevoelige Injectoren... de 1.4 kan wel.

De 1.4 diesels... met roetfilter en Ad Bleu inbouw zouden die ook naar Euro 5 of Euro 6 omgebouwd kunnen worden, Duitse bedrijven hebben dit al, maar zolang Nederland een Euro norm keuring niet op kenteken wil zetten.. en Amsterdam mijn Renault Master Camper uit 1999 bleef discrimineren?
In die bus kan ik via de plaatselijke sloperij de sterke en lange levensduur motor van 2799 cc van eind vorige eeuw moeiteloos vervangen door verse sloper met Euro 6.....
Zolang er jonge Euro 6 met schade op de sloop komen kunnen we alle BHC, ATL of AMF omwisselen voor nieuwe spaardiesel... andere steunen, assen met andere lengte maken en de oude en nieuwe assen aan elkaar zetten in midden en opgelost.
De Polo 1.4 met 66kw/ 90 Pk is zwaarder als onze A2, en dus zou deze in de ATL kunnen.. de andere 2 worden dan sneller... Vooral met zijschade is alles voorin soms nog heel, maar zolang Nederland weigerde een ombouw naar een verse sloop Polo niet de Euro norm aanpassen na keuring na ombouw... is het niet rendabel.... Schoner en Zuiniger en RDW verdomde mee te werken?
Alleen als je in Oost Europa een omgebouwde laat keuren krijg je een Euro 6 diesel, mits er niet in verleden een NL kenteken is afgegeven, want dan weigeren ze alsnog... dus een Duitse kopen, ombouwen en keuren via Riga in Letland? En wat doen we met onze met reeds NL kenteken dan?

Het probleem is dus de overheid die klaagde over 6x hogere NOx gemeten door TU Delft Hoogleraar, maar de wet weigerde aan te passen na ombouw met verse sloop delen!
Zullen we met een stuk of 50 A2's het Malie Veld maar gaan omploegen?
Mijn 1.8 blok sneuvelde en Automaat had ook vreemde dingen. nu weer gewone blok + bak gedaan...
Opa word trager en 1.4 is genoeg.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

12 nov 2019, 09:22 1 x

rolf schreef:
12 nov 2019, 08:51
Maar ga niet de diesel lopen verdedigen, het is allang bewezen dat die dingen ronduit smerig zijn.
Da's generaliseren. De nieuwste Euro6 diesels zijn superschoon, terwijl die oude hoestbuien op wielen inderdaad veel troep produceren. Maar vergis je niet. Grotere roetdeeltjes uit oude diesels zijn misschien opvallend en hinderlijk, kleinere deeltjes uit moderne diesel- en benzinemotoren komen dieper in de longen en zijn daarmee ongezonder... EV zou schoon kunnen zijn. Helaas komt de meeste stroom nog uit centrales die met steenkool en bruinkool worden gestookt.
Bosch is in staat een dieselmotor te maken, waar schonere lucht uit komt, dan in gaat. Waarom stelt de overheid dit soort technieken niet verplicht voor auto's die hier worden geïmporteerd? En waarom de zee vol zetten met windmolens? Op windstille dagen moeten de steenkoolcentrales weer worden opgestart. Dat is lekker efficiënt! Waarom geen gebruik maken van de getijden? Die stroming gaat 24-uur per dag door. Zolang de maan om de aarde draait heb je permanent energie. Zou dit soms te maken hebben met geld/contracten?
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

12 nov 2019, 09:34 1 x

rolf schreef:
12 nov 2019, 08:51

Rij die ouwe diesel lekker op en denk na wat je volgende keuze zal zijn...........een EV of hybride misschien?
Maar ga niet de diesel lopen verdedigen, het is allang bewezen dat die dingen ronduit smerig zijn.
Ja, dat is het punt Rolf.
Heb ik een A2 die z'n tijd 20 jaar vooruit is..... Dus eigenlijk nog nieuw, met een beresterke diesel voorin!
Wanneer zou dat (vieze) ding dan opgereden zijn?

Wat mij betreft duurt het nog 20jaar voor ie op is, maar ik denk dat de regering daar dan een stokje (lees duurder/onbetaalbaar gemaakt) voor gestoken heeft.

Hmmmm, en in dat licht bezien; zou een I3 het 20-40 jaar kunnen volhouden, in deze consumptie maatschappij?
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
EenpuntVier
Berichten: 62
Lid geworden op: 05 okt 2019, 16:46
Locatie: Vlissingen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 nov 2019, 09:37 1 x

rolf schreef:
12 nov 2019, 08:51
Misschien eens stoppen met naar elkaar te wijzen...........hullie doen het ook, dus mag ik ook............
Daar wordt ik zo triest van. :sleepy:

Rij die ouwe diesel lekker op en denk na wat je volgende keuze zal zijn...........een EV of hybride misschien?
Maar ga niet de diesel lopen verdedigen, het is allang bewezen dat die dingen ronduit smerig zijn.
Akkoord, de oude diesel zijn zeker niet schoon. Wat overigens ook verleden tijd is met de komst van Euro6.
Maar het is ook kort door de bocht om aan te nemen dat EV's enorm groen zijn. De CO2 emissie voor de productie van een EV is bijna tweemaal zoveel dan voor een auto met verbrandingsmotor.
Om nog maar niet te spreken over de manier waarop we de electriciteit opwekken, en de batterijen worden vervaardigd.
Ik vraag me dan ook af of het vervuilender is om door te rijden met je oude auto, of een nieuwe aan te schaffen...

Even los van het milieu zou ik graag een Tesla/EV willen rijden hoor, goedkoop in onderhoud, flink veel koppel, lekker stil. Alleen nog een beetje te duur :joy:
Plaats reactie