Opnieuw beginnen: Rode CS 90pk Tdi

Stel hier jezelf en je A2 voor.
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

18 okt 2019, 21:07 0 x

Ben je niet benieuwd naar de oorzaak van 0 op de compressie meter?
Lekke uitlaatklep of gat in de zuiger maakt wel iets uit toch?
Misschien even met een endoscoop kijken?
Airspeed
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

18 okt 2019, 23:08 0 x

Endoscoop heb ik helaas niet, maar kan hem tzt altijd opentrekken (kop eraf) als alles verders klaar is 😉
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

19 okt 2019, 13:01 0 x

Had je garantie op het sloop blok?

Van 1, 3 of 6 maanden? Dan kun je het beste contact opnemen en de meting van geen compressie is meestal klep, zelden een zuiger, en vaak krijg je korting aangeboden omdat ze geen ander blok hebben en er anders mee bleven zitten.

Na loshalen spruitstuk kun je zien of er een klep beschadigd is, de camera voor Android telefoons waren bij Action niet zo duur, mits je telefoon die ondersteunde....
Desnoods plaats je de oude kop op nieuwe blok, je hebt er toch 2.....
Meestal is het de uitlaat, inlaat gaat zelden stuk is mijn ervaring.
Mijn 1.8 blok sneuvelde en Automaat had ook vreemde dingen. nu weer gewone blok + bak gedaan...
Opa word trager en 1.4 is genoeg.
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

19 okt 2019, 13:40 1 x

Vanwege deze tekst:

Blok was nogal olie-nat overal. Ook even 1 gloeibougie eruit gehaald en die was helemaal nat van de olie. Dat horen gloei bougies toch niet te zijn lijkt me?

Dacht ik aan zuiger ellende ( weggevreten zuigerveergroef en of gebroken zuigerveren)
En ik ga er vanuit dat @Airspeed het over de motor in de pas aaangekochte ATL heeft en niet over de “reservemotor”
Ik vermoed dat hij het toch niet kan laten om even de kop er af halen. 😁😁
Airspeed

19 okt 2019, 22:03 1 x

Jaap heeft het goed ingeschat: het in de soep gelopen blok in de auto heeft 1 dooie cilinder 😉
Airspeed

20 okt 2019, 23:11 0 x

Vanmiddag geprobeerd de oude veerpoten los te halen zodat ik de nwe Koni's alvast kan overzetten. Ihkv: als ik dat nu niet doe, doe ik het nooit meer, dus aan de slag gegaan. Helaas brak bij deze de bout die het gat dicht klemt:
Afbeelding

Uiteindelijk na veel gemep op de bout met de moer erop gedraaid nog geen resultaat, dus de bout uitgeboord en toen was-ie zo verzwakt, dat het ik hem er wel doorheen kon slaan...pfft!
Volg week weer verder.
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

20 okt 2019, 23:16 2 x

Wauw @Airspeed ,

Je bent goed bezig! 👍
Ik las net de introductie van @Ticcie en die heeft ook nog het eea te doen.
Respect voor beiden. Als alles zo vast zit dat het afbreekt........... dan is het een tijdje niet los geweest zeg maar.
Ging de rest wel los? Normaal gaan die nog eerder vastzitten.
Succes en ik lees met je mee👍
Airspeed

20 nov 2019, 18:56 5 x

Inmiddels zitten de Koni's op de 90pk auto en heb ik ook de nieuwe remslangen over moeten zetten, want de rubberen slangen voor waren echt verdroogd en al enigszins ingescheurd... Ook 1 stabilisator koppelstang bleek speling te hebben, dus ook de nieuwe van de schade auto overgezet.. pfft!

Pas toen weer begonnen om het 'nieuwe' blok (met 180K km) een grote onderhoudsbeurt te geven: behalve de getande riem ga ik dus ook de oliepomp ketting, tandwielen en kettingspanner vervangen. Vind het wel wat spannend, want zoiets heb ik ook nog nooit gedaan.

Na veel gepruts met inbus 5mm boutjes die zowat achter het vliegwiel lijken te zitten en alleen met de uitsparing (want 3-cilinder) in het vliegwiel eraf komen. Dan ziet het er zo uit:

Afbeelding

Plastic kap eraf, rechts bovenin zit de oliepomp:
Afbeelding

Afbeelding

Nieuw waterpompje alvast maar erin gezet (rechtsbovenaan):
Afbeelding

En dit is dan de oliepompketting, die dus ook de balansas aandrijft:
Afbeelding
Airspeed

20 nov 2019, 19:07 6 x

Bij de dealer alvast een nieuwe krukasbout gehaald (rekbout) en een nieuwe keerring:
Afbeelding

In het revisiekitje wat ik heb gekocht zitten - naast een nieuw kettingspannerhuis en een nwe ketting - ook 3 nieuwe onderste tandwielen. Bij mij zagen de tandwielen er alle nog erg goed uit, behalve die van de oliepomp zelf :flushed: :

Afbeelding

en dan de geleideplaten van de kettingspanner :flushed: :
Afbeelding

De ketting zelf was ook niet meer z'n oorspronkelijke maat...:
Afbeelding

Kortom, om te zeggen dat ik blij ben dat ik toch maar de stap genomen heb om ook de oliepompketting, spanner en tandwielen te vervangen, is een understatement!
Spits
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

20 nov 2019, 19:31 1 x

U is goed bezig!
Het preventief vervangen van kritische onderdelen, en daarbij ook nog een hoog "sharing is caring" gehalte, met begeleidende DUIDELIJKE foto's...... Chapeau monsieur! Heerlijk!
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Plaats reactie