Opnieuw beginnen: Rode CS 90pk Tdi
- eekhoorntje
- Berichten: 3347
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Had je garantie op het sloop blok?
Van 1, 3 of 6 maanden? Dan kun je het beste contact opnemen en de meting van geen compressie is meestal klep, zelden een zuiger, en vaak krijg je korting aangeboden omdat ze geen ander blok hebben en er anders mee bleven zitten.
Na loshalen spruitstuk kun je zien of er een klep beschadigd is, de camera voor Android telefoons waren bij Action niet zo duur, mits je telefoon die ondersteunde....
Desnoods plaats je de oude kop op nieuwe blok, je hebt er toch 2.....
Meestal is het de uitlaat, inlaat gaat zelden stuk is mijn ervaring.
Van 1, 3 of 6 maanden? Dan kun je het beste contact opnemen en de meting van geen compressie is meestal klep, zelden een zuiger, en vaak krijg je korting aangeboden omdat ze geen ander blok hebben en er anders mee bleven zitten.
Na loshalen spruitstuk kun je zien of er een klep beschadigd is, de camera voor Android telefoons waren bij Action niet zo duur, mits je telefoon die ondersteunde....
Desnoods plaats je de oude kop op nieuwe blok, je hebt er toch 2.....
Meestal is het de uitlaat, inlaat gaat zelden stuk is mijn ervaring.
Mijn 1.8 blok sneuvelde en Automaat had ook vreemde dingen. nu weer gewone blok + bak gedaan...
Opa word trager en 1.4 is genoeg.
Opa word trager en 1.4 is genoeg.
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Vanwege deze tekst:
Blok was nogal olie-nat overal. Ook even 1 gloeibougie eruit gehaald en die was helemaal nat van de olie. Dat horen gloei bougies toch niet te zijn lijkt me?
Dacht ik aan zuiger ellende ( weggevreten zuigerveergroef en of gebroken zuigerveren)
En ik ga er vanuit dat @Airspeed het over de motor in de pas aaangekochte ATL heeft en niet over de “reservemotor”
Ik vermoed dat hij het toch niet kan laten om even de kop er af halen.

Blok was nogal olie-nat overal. Ook even 1 gloeibougie eruit gehaald en die was helemaal nat van de olie. Dat horen gloei bougies toch niet te zijn lijkt me?
Dacht ik aan zuiger ellende ( weggevreten zuigerveergroef en of gebroken zuigerveren)
En ik ga er vanuit dat @Airspeed het over de motor in de pas aaangekochte ATL heeft en niet over de “reservemotor”
Ik vermoed dat hij het toch niet kan laten om even de kop er af halen.


- Airspeed
- Berichten: 480
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Vanmiddag geprobeerd de oude veerpoten los te halen zodat ik de nwe Koni's alvast kan overzetten. Ihkv: als ik dat nu niet doe, doe ik het nooit meer, dus aan de slag gegaan. Helaas brak bij deze de bout die het gat dicht klemt:

Uiteindelijk na veel gemep op de bout met de moer erop gedraaid nog geen resultaat, dus de bout uitgeboord en toen was-ie zo verzwakt, dat het ik hem er wel doorheen kon slaan...pfft!
Volg week weer verder.

Uiteindelijk na veel gemep op de bout met de moer erop gedraaid nog geen resultaat, dus de bout uitgeboord en toen was-ie zo verzwakt, dat het ik hem er wel doorheen kon slaan...pfft!
Volg week weer verder.
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
- Locatie: Zoetermeer
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Wauw @Airspeed ,
Je bent goed bezig!
Ik las net de introductie van @Ticcie en die heeft ook nog het eea te doen.
Respect voor beiden. Als alles zo vast zit dat het afbreekt........... dan is het een tijdje niet los geweest zeg maar.
Ging de rest wel los? Normaal gaan die nog eerder vastzitten.
Succes en ik lees met je mee
Je bent goed bezig!

Ik las net de introductie van @Ticcie en die heeft ook nog het eea te doen.
Respect voor beiden. Als alles zo vast zit dat het afbreekt........... dan is het een tijdje niet los geweest zeg maar.
Ging de rest wel los? Normaal gaan die nog eerder vastzitten.
Succes en ik lees met je mee

- Airspeed
- Berichten: 480
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Inmiddels zitten de Koni's op de 90pk auto en heb ik ook de nieuwe remslangen over moeten zetten, want de rubberen slangen voor waren echt verdroogd en al enigszins ingescheurd... Ook 1 stabilisator koppelstang bleek speling te hebben, dus ook de nieuwe van de schade auto overgezet.. pfft!
Pas toen weer begonnen om het 'nieuwe' blok (met 180K km) een grote onderhoudsbeurt te geven: behalve de getande riem ga ik dus ook de oliepomp ketting, tandwielen en kettingspanner vervangen. Vind het wel wat spannend, want zoiets heb ik ook nog nooit gedaan.
Na veel gepruts met inbus 5mm boutjes die zowat achter het vliegwiel lijken te zitten en alleen met de uitsparing (want 3-cilinder) in het vliegwiel eraf komen. Dan ziet het er zo uit:

Plastic kap eraf, rechts bovenin zit de oliepomp:


Nieuw waterpompje alvast maar erin gezet (rechtsbovenaan):

En dit is dan de oliepompketting, die dus ook de balansas aandrijft:

Pas toen weer begonnen om het 'nieuwe' blok (met 180K km) een grote onderhoudsbeurt te geven: behalve de getande riem ga ik dus ook de oliepomp ketting, tandwielen en kettingspanner vervangen. Vind het wel wat spannend, want zoiets heb ik ook nog nooit gedaan.
Na veel gepruts met inbus 5mm boutjes die zowat achter het vliegwiel lijken te zitten en alleen met de uitsparing (want 3-cilinder) in het vliegwiel eraf komen. Dan ziet het er zo uit:

Plastic kap eraf, rechts bovenin zit de oliepomp:


Nieuw waterpompje alvast maar erin gezet (rechtsbovenaan):

En dit is dan de oliepompketting, die dus ook de balansas aandrijft:

- Airspeed
- Berichten: 480
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Bij de dealer alvast een nieuwe krukasbout gehaald (rekbout) en een nieuwe keerring:

In het revisiekitje wat ik heb gekocht zitten - naast een nieuw kettingspannerhuis en een nwe ketting - ook 3 nieuwe onderste tandwielen. Bij mij zagen de tandwielen er alle nog erg goed uit, behalve die van de oliepomp zelf
:

en dan de geleideplaten van de kettingspanner
:

De ketting zelf was ook niet meer z'n oorspronkelijke maat...:

Kortom, om te zeggen dat ik blij ben dat ik toch maar de stap genomen heb om ook de oliepompketting, spanner en tandwielen te vervangen, is een understatement!

In het revisiekitje wat ik heb gekocht zitten - naast een nieuw kettingspannerhuis en een nwe ketting - ook 3 nieuwe onderste tandwielen. Bij mij zagen de tandwielen er alle nog erg goed uit, behalve die van de oliepomp zelf


en dan de geleideplaten van de kettingspanner


De ketting zelf was ook niet meer z'n oorspronkelijke maat...:

Kortom, om te zeggen dat ik blij ben dat ik toch maar de stap genomen heb om ook de oliepompketting, spanner en tandwielen te vervangen, is een understatement!
- Spits
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
- Locatie: Rotterdam
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
U is goed bezig!
Het preventief vervangen van kritische onderdelen, en daarbij ook nog een hoog "sharing is caring" gehalte, met begeleidende DUIDELIJKE foto's...... Chapeau monsieur! Heerlijk!
Het preventief vervangen van kritische onderdelen, en daarbij ook nog een hoog "sharing is caring" gehalte, met begeleidende DUIDELIJKE foto's...... Chapeau monsieur! Heerlijk!
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.