Knipperlicht relais omzetten naar led
- joost.cuijpers
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Ik heb afgelopen weekend deze modificatie gedaan: https://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php?t=1545
Zo kun je alle led knipperlichten installeren zonder de hyper knipper.
Makkelijk om zelf te doen nadat ik eindelijk de weerstandjes binnen had gekregen.
Ik heb nog genoeg weerstandjes liggen (+/-198)
Dus bij interesse een pm.
Ik kan het evt ook voor je doen.
Zo kun je alle led knipperlichten installeren zonder de hyper knipper.
Makkelijk om zelf te doen nadat ik eindelijk de weerstandjes binnen had gekregen.
Ik heb nog genoeg weerstandjes liggen (+/-198)
Dus bij interesse een pm.
Ik kan het evt ook voor je doen.
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Wat is het effect als je nadien weer een gewone lamp plaatst?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- joost.cuijpers
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Goeie vraag! Heb ik niet getest.
Wat wel zo was dat ik vier normale knipperlichten had en twee led en dat het knipperlicht toen al normaal ging knipperen
Wat wel zo was dat ik vier normale knipperlichten had en twee led en dat het knipperlicht toen al normaal ging knipperen
Dan maar even een stukje techniek.
Waarom knippert een knipperlicht?
In het kastje (relais) zit een bimetaal.
Zet je je richtingaanwijzer aan, dan, komt er vermogen (de lampjes) op het bimetaal (er loopt stroom door), wordt warm en trekt krom (lampjes gaan dan uit) Vervolgens koelt het af en trekt weer de andere kant krom (lampje gaat weer aan).
Zo telkens, totdat je je richtingaanwijzer uit zet.
Zet je in plaats van normale lampjes nu LED lampjes er in, dan werkt het ineens helemaal anders.
Een LED lampje verbruikt veel minder stroom waardoor het relais van slag raakt en snel gaat knipperen (alsof een lampje stuk is).
Vervang je de leds weer door normale lampjes werkt het weer als vanouds.
Daarom kun je niet zomaar lampjes door LED vervangen.
Audi (en andere merken) werken met een CAN-bus, dus die gooit sowieso roet in het eten als je andere lampen zomaar door LED gaat vervangen.
Waarom knippert een knipperlicht?
In het kastje (relais) zit een bimetaal.
Zet je je richtingaanwijzer aan, dan, komt er vermogen (de lampjes) op het bimetaal (er loopt stroom door), wordt warm en trekt krom (lampjes gaan dan uit) Vervolgens koelt het af en trekt weer de andere kant krom (lampje gaat weer aan).
Zo telkens, totdat je je richtingaanwijzer uit zet.
Zet je in plaats van normale lampjes nu LED lampjes er in, dan werkt het ineens helemaal anders.
Een LED lampje verbruikt veel minder stroom waardoor het relais van slag raakt en snel gaat knipperen (alsof een lampje stuk is).
Vervang je de leds weer door normale lampjes werkt het weer als vanouds.
Daarom kun je niet zomaar lampjes door LED vervangen.
Audi (en andere merken) werken met een CAN-bus, dus die gooit sowieso roet in het eten als je andere lampen zomaar door LED gaat vervangen.
- ArcSissy
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Helemaal waar ... maar je kunt CAN-bus prima voor de gek houden, door bijv. het voeren van normale èn LED verlichting. Kloppen de controles van CAN-bus ook weer

Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Ja klopt.
Wat ook wordt gedaan is het volgende:
je plaatst ergens een weerstand die ongeveer hetzelfde vermogen opneemt als een lampje (of twee)
Het gaat om het "opgenomen vermogen"
Bij 12 Volt en 2 keer 21 watt is dat 42 watt en dat is 3.5 Ampere
In weerstand is dat dan 3.4 Ohm
Deze truck is natuurlijk van den zotte.
Maar wel afdoende om je knipperrelais te foppen.
Je kan ook -uit het zicht- gewoon een 21 Watt lampje laten meeknipperen.
Klinkt als in de winter alle ramen open zetten en de kachel goed heet stoken om het toch warm te krijgen binnen
Wat ook wordt gedaan is het volgende:
je plaatst ergens een weerstand die ongeveer hetzelfde vermogen opneemt als een lampje (of twee)
Het gaat om het "opgenomen vermogen"
Bij 12 Volt en 2 keer 21 watt is dat 42 watt en dat is 3.5 Ampere
In weerstand is dat dan 3.4 Ohm
Deze truck is natuurlijk van den zotte.
Maar wel afdoende om je knipperrelais te foppen.
Je kan ook -uit het zicht- gewoon een 21 Watt lampje laten meeknipperen.
Klinkt als in de winter alle ramen open zetten en de kachel goed heet stoken om het toch warm te krijgen binnen
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik denk dat het tegenwoordig iets anders werkt: bimetaal is allang niet meer in gebruik (en in Johans verhaal zou het knipperlicht met LEDs helemaal niet meer knipperen maar continu aan zijn: er loopt te weinig stroom om het bimetaal krom te krijgen...) En als je een aanhanger koppelt, dan zou de frequentie hoger worden door de extra stroom door het 4e lampje.
De knipperfrequentie wordt door de elektronica bepaald en diezelfde elektronica controleert of alle lampjes meeknipperen door de stroom te meten (door de spanningsval over een heel kleine weerstand die in serie is geschakeld met de lampjes vast te stellen). Normaal moet er 21+21+5 = 47 Watt / 13 Volt = 3,6 Ampere lopen. Doet één lampje niet mee, dan loopt er duidelijk minder stroom en dan verhoogt de elektronica de knipperfrequentie en oplettende bestuurders zien en horen dat er iets aan de hand is.
De aanpassing van de knipperunit is creatief gevonden: bij LEDs is de stroom geringer en door een grotere weerstand te installeren, krijg je weer de spanningsval (V=I x R) die de elektronica verwacht.
Als je daarna een LED vervangt door een gloeilampje, zou ik me kunnen voorstellen dat de knipperunit denkt dat er een aanhanger meeknippert en dan knippert er een extra lampje op het dashboard...
De knipperfrequentie wordt door de elektronica bepaald en diezelfde elektronica controleert of alle lampjes meeknipperen door de stroom te meten (door de spanningsval over een heel kleine weerstand die in serie is geschakeld met de lampjes vast te stellen). Normaal moet er 21+21+5 = 47 Watt / 13 Volt = 3,6 Ampere lopen. Doet één lampje niet mee, dan loopt er duidelijk minder stroom en dan verhoogt de elektronica de knipperfrequentie en oplettende bestuurders zien en horen dat er iets aan de hand is.
De aanpassing van de knipperunit is creatief gevonden: bij LEDs is de stroom geringer en door een grotere weerstand te installeren, krijg je weer de spanningsval (V=I x R) die de elektronica verwacht.
Als je daarna een LED vervangt door een gloeilampje, zou ik me kunnen voorstellen dat de knipperunit denkt dat er een aanhanger meeknippert en dan knippert er een extra lampje op het dashboard...
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Rekenfoutje!
Naast de voor en achter dus 2x 21 watt lampjes heeft Aart een zijlampje vervangen door strip.
Die kun je op Ali kopen tussen de 3 en 6 watt.
Alleen nog niet gekeken wat het lampje aan de zijkant gebruikte maar vermoedelijk maar 5 watt.
Bij een 3 of 6 watt strip is het 2 watt lager of 1 watt hoger en totaal geen probleem.
Wel als je voor of achterin de 21 watt gloeilampen ging vervangen!
Die Led lampen voor & achter met Oranje LED's hebben daarom vaak ingebouwde weerstand en
werken gewoon.
Kijk bij Ali Express vooral goed naar het verhaal onder het bestelde Lampje!
Als je als Aart een 5 watt door 6 watt led strip vervangt is het geen enkel probleem.
Ik heb de 3 watt kortere met minder LED's besteld en dat zou binnen de marge moeten vallen.
De auto accu die als 12 Volt verkocht werd is in rust tussen de 12,4 en 12,8 volt.
En afhankelijk merk en type Dynamo tussen de 13,6 en 14,5 volt tijdens het rijden!
Dus van 12.4 tot 14,5 volt komt voor dus die lampjes moeten een redelijke marge hebben.
Dankzij de sigarenplug met USB aansluiting met ingebouwde spanningsmeter zie ik hoeveel Volt ik heb.
Na loshalen zij lampje bleef alles werken, de voor eruit en ik zag dat het gelijk fout ging....
5 watt is geen enkel probleem, 21 watt eruit dus wel!
Naast de voor en achter dus 2x 21 watt lampjes heeft Aart een zijlampje vervangen door strip.
Die kun je op Ali kopen tussen de 3 en 6 watt.
Alleen nog niet gekeken wat het lampje aan de zijkant gebruikte maar vermoedelijk maar 5 watt.
Bij een 3 of 6 watt strip is het 2 watt lager of 1 watt hoger en totaal geen probleem.
Wel als je voor of achterin de 21 watt gloeilampen ging vervangen!
Die Led lampen voor & achter met Oranje LED's hebben daarom vaak ingebouwde weerstand en
werken gewoon.
Kijk bij Ali Express vooral goed naar het verhaal onder het bestelde Lampje!
Als je als Aart een 5 watt door 6 watt led strip vervangt is het geen enkel probleem.
Ik heb de 3 watt kortere met minder LED's besteld en dat zou binnen de marge moeten vallen.
De auto accu die als 12 Volt verkocht werd is in rust tussen de 12,4 en 12,8 volt.
En afhankelijk merk en type Dynamo tussen de 13,6 en 14,5 volt tijdens het rijden!
Dus van 12.4 tot 14,5 volt komt voor dus die lampjes moeten een redelijke marge hebben.
Dankzij de sigarenplug met USB aansluiting met ingebouwde spanningsmeter zie ik hoeveel Volt ik heb.
Na loshalen zij lampje bleef alles werken, de voor eruit en ik zag dat het gelijk fout ging....
5 watt is geen enkel probleem, 21 watt eruit dus wel!
Mijn 1.8 blok sneuvelde en Automaat had ook vreemde dingen. nu weer gewone blok + bak gedaan...
Opa word trager en 1.4 is genoeg.
Opa word trager en 1.4 is genoeg.