Nevel onder de motorkap, wat kan het zijn?
- trebbor77
- Audi A2 clublid
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 20 sep 2017, 14:25
- Locatie: Barneveld
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Goedemiddag mensen,
Op dit moment wordt mijn A2 gemaakt, hoop hem volgende week weer werkend te kunnen rijden. Toch ben ik stiekem ook een beetje aan het rondkijken wat een "betere" uitvoering (lees: < km, > opties enz.) me evt. zou kosten en of het een upgrade waard is.
Gisteren ben ik bij een exemplaar wezen kijken waar de onderhoudsboekjes van leken te kloppen, zag er ook nog mooi en netjes uit en leuke extra opties zoals open sky, stoelverwarming, bose en s-line velgen.
Toen ik de motorkap er af haalde zag ik echter allemaal witte aanslag, zie foto's. Een soort witte puntjes wat door het "spuiten" van iets lijkt te komen. Een soort van spuitnevel dus (thx @HansJan ). Achteraf gezien heb ik het te weinig verder onderzocht en nagevraagd. Met mijn ongetrainde oog kan ik verder ook geen sporen van herstel of iets vinden.
Kan dit in jullie ogen alleen spuitnevel zijn ivm herstel vd auto door schade of kan het ook iets anders (onschuldig) zijn?
Volgens de verkoper (garage) zou het open dak niet werken maar deze bleek wel te werken tijdens de testrit. Dat is mooi meegenomen alhoewel de motor wel aardig wat geluid maakte en ik te weinig kennis heb om te bepalen hoe goed het dak echt werkte. Verder zag ik dat de "ringen" (sorry weet de officiele benaming even niet) waar de gordels voorin om hangen (bovenin, het rustpunt zeg maar) beiden verkleurd en niet gelijmatig maar met vlekken. Zou dit kunnen duiden op lekkage via het dak? Gordels zelf had ik al gecontroleerd maar daar zat verder geen aanslag/schimmel op.
Thx voor het meedenken.
Op dit moment wordt mijn A2 gemaakt, hoop hem volgende week weer werkend te kunnen rijden. Toch ben ik stiekem ook een beetje aan het rondkijken wat een "betere" uitvoering (lees: < km, > opties enz.) me evt. zou kosten en of het een upgrade waard is.
Gisteren ben ik bij een exemplaar wezen kijken waar de onderhoudsboekjes van leken te kloppen, zag er ook nog mooi en netjes uit en leuke extra opties zoals open sky, stoelverwarming, bose en s-line velgen.
Toen ik de motorkap er af haalde zag ik echter allemaal witte aanslag, zie foto's. Een soort witte puntjes wat door het "spuiten" van iets lijkt te komen. Een soort van spuitnevel dus (thx @HansJan ). Achteraf gezien heb ik het te weinig verder onderzocht en nagevraagd. Met mijn ongetrainde oog kan ik verder ook geen sporen van herstel of iets vinden.
Kan dit in jullie ogen alleen spuitnevel zijn ivm herstel vd auto door schade of kan het ook iets anders (onschuldig) zijn?
Volgens de verkoper (garage) zou het open dak niet werken maar deze bleek wel te werken tijdens de testrit. Dat is mooi meegenomen alhoewel de motor wel aardig wat geluid maakte en ik te weinig kennis heb om te bepalen hoe goed het dak echt werkte. Verder zag ik dat de "ringen" (sorry weet de officiele benaming even niet) waar de gordels voorin om hangen (bovenin, het rustpunt zeg maar) beiden verkleurd en niet gelijmatig maar met vlekken. Zou dit kunnen duiden op lekkage via het dak? Gordels zelf had ik al gecontroleerd maar daar zat verder geen aanslag/schimmel op.
Thx voor het meedenken.
- Bijlagen
-
- 20180428_114204.jpg (195.49 KiB) 5568 keer bekeken
-
- 20180428_114031.jpg (166.06 KiB) 5568 keer bekeken
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Wat ik zie op de foto, lijkt me het meer op witte oxidatie-uitslag van het aluminium cylinderkopdeksel.
Zie je wel eens gebeuren bij auto's die lang buitenstaan met vochtig weer. Er slaat dan condensvocht
neer op het koude motorblok met roest/oxidatie tot gevolg.
Is de nevel/vervuiling op de kunststof delen gemakkelijk weg te vegen? Zou ook nog (overgebleven) stof kunnen zijn van het schoonblazen van een luchtfilter o.i.d.
Zie je wel eens gebeuren bij auto's die lang buitenstaan met vochtig weer. Er slaat dan condensvocht
neer op het koude motorblok met roest/oxidatie tot gevolg.
Is de nevel/vervuiling op de kunststof delen gemakkelijk weg te vegen? Zou ook nog (overgebleven) stof kunnen zijn van het schoonblazen van een luchtfilter o.i.d.
- trebbor77
- Audi A2 clublid
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 20 sep 2017, 14:25
- Locatie: Barneveld
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
ik had de garage waar hij te koop staat ook even gemaild met de vraag wat het volgens hen is. Zij geven aan dat het het polijstmiddel is wat ze hebben gebruikt om de koplampen weer netjes helder te maken.
Klinkt dat geloofwaardig?
Klinkt dat geloofwaardig?
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6375
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Dat zou een logisch verklaring kunnen zijn, maar dat is vrij snel vastgesteld
Zowel staat van de koplampen als het wegnemen van de spray.

Zowel staat van de koplampen als het wegnemen van de spray.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1162
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Beste Trebbor,
Nog geen 14 dagen geleden schreef je dit: Wordt het niet eens tijd dat je stopt met overspel plegen?
Beetje verdiepen in het instruktie boekje kan ook geen kwaad dacht ik.
Sorry dat het zo rottig overkomt maar dat is hoe ik er over denk.
Je hebt nu de beslissing genomen om te repareren en daar moet je dan op dit moment voor gaan vindt ik.
Je kan jezelf wel vast afvragen wat je gaat doen als de katalysator naar zijn grootje is.... Het antwoord is denk ik ook vervangen en minimaal een half jaar doorrijden
Succes!
Nog geen 14 dagen geleden schreef je dit: Wordt het niet eens tijd dat je stopt met overspel plegen?
Beetje verdiepen in het instruktie boekje kan ook geen kwaad dacht ik.
Sorry dat het zo rottig overkomt maar dat is hoe ik er over denk.
Je hebt nu de beslissing genomen om te repareren en daar moet je dan op dit moment voor gaan vindt ik.
Je kan jezelf wel vast afvragen wat je gaat doen als de katalysator naar zijn grootje is.... Het antwoord is denk ik ook vervangen en minimaal een half jaar doorrijden
Succes!
- trebbor77
- Audi A2 clublid
- Berichten: 418
- Lid geworden op: 20 sep 2017, 14:25
- Locatie: Barneveld
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Hoi @jaapje , klopt inderdaad dat ik pas heb aangegeven dat ik hem laat maken. Daar zijn ze nu mee bezig. Daarnaast heb ik in de startpost van deze "discussie" ook even uitgelegd waarom ik toch nog een beetje aan het rondkijken was voor een andere.
Het is in ieder geval niet mijn bedoeling anderen hier te vervelen of irriteren. Juist vanwege alle kennis en expertise die er hier is (en de mijne die heel erg beperkt is) en de behulpvaardigheid vind ik dit zelf een fantastisch forum. Maar volgens mij is een forom ook bedoeld voor vragen, advies enz. Het is aan een ieder om topics te lezen of te negeren.
groetjes, Robbert
Het is in ieder geval niet mijn bedoeling anderen hier te vervelen of irriteren. Juist vanwege alle kennis en expertise die er hier is (en de mijne die heel erg beperkt is) en de behulpvaardigheid vind ik dit zelf een fantastisch forum. Maar volgens mij is een forom ook bedoeld voor vragen, advies enz. Het is aan een ieder om topics te lezen of te negeren.
groetjes, Robbert