Welke A2 als caravantrekker?

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

18 feb 2018, 15:10 1 x

Klopt moet Ron 98 in, loopt wel op 95 maar de motor ecu schroeft het vermogen terug zodra er pingelen geconstateerd wordt. Wij tanken probleemloos shell v power wat eigenlijk ook Ron 95 is maar de motor gaat niet pingelen en inhouden.
Het verhaal van de kapotte hogedruk pomp vindt ik niet maatgevend, als je tweede hands onderdelen gaat monteren loop je de kans dat dat onderdeel niet goed is met alle gevolgen van dien.
Dat in kombinatie met een garage die de diagnose niet goed kan bepalen is wel heel slecht voor de bankrekening!
Vanwege de 25000 km per jaar die je gaat rijden lijkt mij een 90 pk TDI uit 2005 met ong 200 000
Km op de teller het meest ideaal , dan kan je nog 6 jaar vooruit of langer....
Succes.
audiJan

18 feb 2018, 16:18 1 x

Ik zou erg oppassen auto zonder roetfilter zullen snel aan de beurt zijn en terecht
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 feb 2018, 16:57 1 x

Shell V power was afgelopen jaren eerst Ron 97 en sinds kort 98 volgens de website van Shell.

En men mocht shell V power met octaan Ron 97 vanwege regels niet Super heten vandaar 95 ....aanduiding ..

https://www.shell.nl/motorists/shell-fu ... oline.html

En een Audi A2 FSi kon al die tijd gewoon op Ron 97 rijden zonder te pingelen,mijn zus ook een frisse goed lopende FSI heeft ....

Een Diesel lijkt mij een goede caravan trekker vanwege het hogere koppel.
.
Zelf heb ik wel eens met onze benzine 1.4 A2 type BBY motor een lichtgewicht Brenderup 1205 S camping trailer met gestroomlijnde dekselzoals als een dakkoffer.

Maar daar hangt dus nog niet eens totaal 400 kg aan incl belading en ik zou er niet aan denken om er een caravan erachter te willen,je geen reserve koppel vermogen hebt bij calamiteiten zoals windvlaag of rem/ uitwijk actie.

In de bergen met caravan en of zelfs bij tegen wind of helling ga je het volgens mij maar net redden met een A2 benzine FSi 1.6 vanwege mindere koppel dan de diesel versie,je heel vaker in 4e versnelling zit met een A2 FSI dan de diesel .

De A2 een smalle wagen is en de caravan vaak breder en hoger is en een windvanger....dus hoe hoger het koppel de A2 dan makkelijker trekt...

En degene die het kan weten is Peter die toch een caravan met een 1.4 TDI bezit ?

Succes met de keuze....
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 feb 2018, 21:32 3 x

Bij 25.000 km per jaar en je eis van (maximale) betrouwbaarheid denk ik onmiddellijk: diesel. Wil je er ook nog iets achter hangen, dan denk ik nogmaals: diesel. Ook al gaat de MRB in 2019 met 15% omhoog (da's € 10 per maand), want de mijne is van december 2004, dus veel ernstiger vervuilend dan een identieke auto van januari 2005...
Ik verwacht dat bij die gelegenheid de centrale overheid gaat ingrijpen in de janboel en willekeur van gemeentelijke milieuzones.

In mijn ogen is een A2 met (eventueel gechipte) BCH of (standaard) ATL motor de voor de hand liggende keuze, tenzij je daarmee niet bij je huis kunt komen door mileuzone-flauwekul. De ATL-versie is door zijn enorme koppel ook heel vlot te rijden, vergelijkbaar met de 1.6 FSI.

De A2 met 90pk 1.4 TDI motor is, ook in niet-gechipte staat, een uitstekende caravantrekker - mijn ervaringen (retourje Zuid-Spanje, 5.300 km) met een Kip (met hefdak) van beladen 800 kg is o.a te vinden op https://www.caravantrekker.nl/review/le ... i&serie=A2. Ik heb ook al de nodige ritjes met een aanhanger met een kuub openhaard hout erop gereden; je voelt de aanhanger niet eens (alleen de ASR grijpt wel eens in).

Ik heb ervaring met de 1.4 benzine (AUA), maar zag die als trekauto niet zitten. Daarom ben ik anderhalf jaar geleden overgestapt op de ATL (met toen 240.000 km ervaring) en heb daar geen moment spijt van gehad.
audiJan

18 feb 2018, 21:43 1 x

De diesel rijders denken nooit aan LPG veel goedkoper en betrouwbaar zeker voor de a2
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 feb 2018, 21:46 1 x

LPG is een prima oplossing als je veel rijdt, maar je mist nog steeds het koppel...

Je kunt via www.caravantrekker.nl een berekening uitvoeren voor je eigen combinatie en 700 kg achter een 1.4 benzine/lpg A2 is wel te doen. Je hebt alleen veel minder reserves als het bergop gaat.
Kever
Motortype: (nog) geen Audi A2

19 feb 2018, 12:14 0 x

Veel dank voor alle reacties, super, ik ben hier echt een heel stuk wijzer van geworden!

Ook de geplaatste links naar andere topics en naar caravantrekker leveren veel nuttige informatie op..
Op grond van alles wat ik gelezen heb, is mijn persoonlijke conclusie dat het in verband met bedrijfszekerheid (het is mijn dagelijkse auto) de keus tussen een 1.4 benzine of diesel zal gaan.

Jullie bevestigen nog eens weer mijn eigen voorkeur: duidelijk de 1.4 TDI. Maar ik woon in Amsterdam en kom regelmatig in Utrecht en Rotterdam. Mijn dieselauto mag i.v.m. bewonersparkeervergunning niet ouder zijn dan 2005. Met een exemplaar uit bouwjaar 2005 zou het voorlopig dus probleemloos kunnen. Maar hoelang nog? Je weet niet wat er de komende jaren gaat veranderen. Dat doet me hevig twijfelen. Niet om de wat hogere mrb-tarieven, dat boeit me niet, het lage brandstofverbruik compenseert dat met gemak. Ik ben wel beducht voor steeds strengere milieuzones, waardoor je straks met je dieseltje allerlei binnensteden niet meer in komt. Een 1.4 TDI uit 2005 heeft weliswaar Euro 4 (in Duitsland met groene sticker), maar met mijn Golf II 1.8 U9 uit 1989 (benzine, geregelde katalysator, Euro 4!) heb ik in Amsterdam al leergeld betaald. Speciaal aangeschaft om van diesel-milieuzones af te zijn. Om vervolgens te ondervinden dat dat dus niks helpt als ambtenaren op basis van natte-vinger-werk regels verzinnen en een willekeurig bouwjaar (juli 1992) maatgevend laten zijn. Mijn Golf moest ik dus weer verkopen...

De A2 1.4 benzine dan. De berekening van caravantrekker levert een verrassend gunstig advies op voor de 1.4 benzine. De Eriba Pan is natuurlijk maar een kleine, lichte caravan, dat scheelt. Volgens hun berekening kun je met deze combinatie probleemloos door Europa reizen, zolang het stijgingspercentage niet boven de 11% komt. Het lijkt een stabiele combinatie te zijn. Bij lange autobaan-stijgingen zul je af en toe terug moeten naar de 4e of 3e versnelling. De 3 is voor kortere tijd nog te doen.

Citaat:

De Audi A2 - 1.4 met een Eriba Touring Pan van beladen 750 kg is een goede combinatie om mee (rond) te reizen in binnen- en buitenland op wegen (zonder hellingen van meer dan 11%).

Voldoende motorische prestaties
De motorische prestaties zijn over het algemeen ruim voldoende. Op snelwegen kan goed gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2650 toeren. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet direct terug geschakeld te worden.

Bergen meestal geen probleem
Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 3e versnelling gereden worden met 80 km (4000 toeren) en volgas met 96 km/u.
Wegrijden vanuit stilstand lukt op de meeste hellingen wel (tot zo'n 12%). Al rijdend heeft de auto genoeg kracht om te blijven rijden op wegen met hellingen van zo'n 19%.

LPG is ook een interessante optie. Heb in het verleden tientallen jaren op LPG gereden (Jetta 1.6, Passat 2.2., Passat VR6, Audi 100 2.3) maar de mrb-tarieven werden te hoog. Op G3 ligt dat anders. Wel extra installaties in je auto , dus meer risico op storingen, weet ik uit ervaring. Het maakt wel veel uit hoe professioneel en kundig het inbouwstation is.

Veel stof tot nadenken dus. Voorlopig proberen nog even tijd te rekken met mijn (overigens probleemloze) A4 Avant 1.8T uit 2002.
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 feb 2018, 14:50 0 x

Krijg je volgens mij spijt van.
Als er 1 audi lekker rijdt met een hutje erachter is dat een A4 1.8T / 3.0 of een 2.5TDI.
Turbo benzine, lekker veel koppel, en de A4 rijdt een stuk relaxter met een last aan de haak.
Hoe leuk ik een A2 ook zou vinden, als ik iets moet verslepen over lange afstanden zoals bij vakantie trips een caravan zou ik daar niet m'n A4 voor een A2 omruilen.
Zou eerder de 1.8T motor laten optimaliseren bij Hartog in Alkmaar en met een dikke smile het pand aldaar verlaten....... :P
Kever
Motortype: (nog) geen Audi A2

19 feb 2018, 15:48 0 x

@ Rolf

Ik begrijp je punt. Als het alleen om caravan trekken zou gaan, zou ik idd bij m'n huidige A4 Avant 1.8 T blijven. En wellicht een bezoekje aan Pedro brengen.
Een A2 1.4 is ongetwijfeld enkele trappen terug (als het gaat om caravan trekken, maar ook op andere punten zoals snelheid, geluid en comfort).
Maar ik vind een A2 gewoon leuker, dus...
audiJan

19 feb 2018, 17:33 1 x

Ik heb mijn lpg er nu 120.000km probleemloos er in zitten.
Ik heb voor jou wel een goede inbouw adres .

En wat ook nog opvalt minder is soms meer.
Dus op naar de A2
Plaats reactie