Wat betekent dit brandende lampje op dashboard?
Hallo, sinds afgelopen zaterdag ben ik in het gelukkige bezit van een Audi A2 1.4 benzine in de prachtige zilvermetallic kleur. Probleem (of misschien wel helemaal geen probleem): als ik de auto start, hoor ik na ongeveer 20 seconden een korte luide pieptoon en verschijnt in de display waar normaal de buitentemperatuur digitaal af te lezen is een oranje remsymbool (zie foto). De auto is in april van dit jaar nog APK gekeurd. Graag jullie advies wat dit euvel mogelijk kan zijn en wat de oplossing is met bij voorkeur een indicatie van de kosten.
Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
- WHM
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 17 jun 2015, 19:49
- Locatie: Amsterdam
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
APK is een momentopname en als op dat moment je auto voldoet is het akkoord.
Vb bandenprofieldiepte is 2,0 mm tijdens APK, dat kan de dag erna minder dan de vereiste 1,6 mm zijn. Hecht niet al te veel waarde aan APK.
Je melding heeft betrekking op je remblokken dus kijk even of het klopt of laat iemand met verstand naar je remblokken kijken...
Vb bandenprofieldiepte is 2,0 mm tijdens APK, dat kan de dag erna minder dan de vereiste 1,6 mm zijn. Hecht niet al te veel waarde aan APK.
Je melding heeft betrekking op je remblokken dus kijk even of het klopt of laat iemand met verstand naar je remblokken kijken...
- guylian.vleesch-du-bois
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 15:42
Klopt. Dit betekend dat je remblokken aan vervanging toe zijn! Kijk meteen je remschijven na! Gelukkig is dit niet heel duur bij een a2 

- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2718
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
En ook niet moeilijk om zelf te doen...
De resterende dikte van de remblokken is redelijk te bekijken. Het meten van de schijfdikte (op de plaats waar de blokken remmen) is iets lastiger, omdat er een opstaande rand aan de buitenkant ontstaat. Een micrometer is het gemakkelijkst, maar een schuifmaat met een metaalplaatje aan beide zijden tussen de bek van de schuifmaat en de schijf kan ook.
Ik heb net vorig weekend de VW Polo (2011) van de vrouw rondom van nieuwe schijven en blokken voorzien. Uurtje voor, uurtje achter.
De resterende dikte van de remblokken is redelijk te bekijken. Het meten van de schijfdikte (op de plaats waar de blokken remmen) is iets lastiger, omdat er een opstaande rand aan de buitenkant ontstaat. Een micrometer is het gemakkelijkst, maar een schuifmaat met een metaalplaatje aan beide zijden tussen de bek van de schuifmaat en de schijf kan ook.
Ik heb net vorig weekend de VW Polo (2011) van de vrouw rondom van nieuwe schijven en blokken voorzien. Uurtje voor, uurtje achter.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- WHM
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 17 jun 2015, 19:49
- Locatie: Amsterdam
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Laat even weten wat je hebt vervangen en hoeveel het heeft gekost? Dank je, dan weten de forumleden wat dat kost bij vervanging.
Als je toch remblokken en misschien schijven gaat vervangen, misschien idee om naar andere remblokken cq -schijven kijken dan standaard. Bv sommige remblokken produceren minder remstof dan andere. Zie zoekfunctie op dit forum voor meer info over de remmerij.
Als je toch remblokken en misschien schijven gaat vervangen, misschien idee om naar andere remblokken cq -schijven kijken dan standaard. Bv sommige remblokken produceren minder remstof dan andere. Zie zoekfunctie op dit forum voor meer info over de remmerij.
Helemaal niets met de remmen en/of remblokken aan de hand. Wel een breukje in de bedrading gevonden en doorgesoldeerd. Echter melding op dashboard komt overwegend terug en heel af en toe is het weg, zodat ik weer kan aflezen wat de buitentemperatuur is. Op 7 juli gaat mijn garage verder zoeken.
Later meer.
Later meer.
Het euvel bleek een geoxideerde draad in de kabelboom naar de meterkast. De kabelboom is vervangen en het probleem lijkt verholpen. De kabelboom zelf kost maar 48 Euro, maar de de- en montagekosten lopen snel op. De factuur krijg ik nog opgestuurd. Over de exacte prijs informeer ik jullie later.