De dagrijverlichting (drl)
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
@koop9
Voor andere forumleden.
Welke mini-lock is het?
De link die ik hierboven had aangegeven?
Voor andere forumleden.
Welke mini-lock is het?
De link die ik hierboven had aangegeven?
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6375
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik kom nog een keer terug op mijn vochtprobleem in de mistlampen.
Vandaag heb ik de mistlamp weer verwijderd om verder onderzoek te plegen. Na verdere bestudering van de behuizing ben ik tot de ontdekking gekomen dat de mistlamp wél warmteafvoer kent. Geheel bovenaan op de behuizing zit een ventilatiekanaal wat me eerder niet opgevallen was. Dit kanaal heeft een uitgang aan de zijkant, terwijl deze aan de binnenkant de uitvoer aan de bovenkant heeft. Dus precies op de plek waar je een gat zou boren.
Met de mistlamp ben ik naar de dealer gegaan en daar het probleem voorgelegd. Hun verklaring is simpel maar logisch. De LED lampen worden lang niet zo warm als de halogeenlamp (die je na 10 seconden al niet meer kunt vastpakken). Hierdoor blijft de temparatuur in de behuizing lager, zal de lucht minder uitzetten, wordt het glas ook niet warm en blijven de dampen in de behuizing hangen. Hierdoor condenseren de warme luchtdelen makkelijker op het glas.
Kennelijk is een bepaalde doorstroomsnelheid nodig om het af te voeren via het standaard kanaal. Dus de tip van de dealer luidde: boor een gat bovenin de lamp en probeer het dan nog eens. Lukt dat niet, boor dan ook een gaatje onderin voor betere ventilatie. Dat laatste kan ik nog niet helemaal plaatsen, want juist dan kan er naar mijn idee meer vocht in de lamp komen.
Heb vanavond eens een föhn op de lamp gezet om het glas te drogen (openen gaat niet meer omdat de DRL is vastgelijmd). Na 5 minuten was het glas weer helemaal helder. Maar na een uur trof ik weer condens op het glas aan. Ik ga dat gat bovenin morgen gelijk maar boren. Wordt vervolgd!
Vandaag heb ik de mistlamp weer verwijderd om verder onderzoek te plegen. Na verdere bestudering van de behuizing ben ik tot de ontdekking gekomen dat de mistlamp wél warmteafvoer kent. Geheel bovenaan op de behuizing zit een ventilatiekanaal wat me eerder niet opgevallen was. Dit kanaal heeft een uitgang aan de zijkant, terwijl deze aan de binnenkant de uitvoer aan de bovenkant heeft. Dus precies op de plek waar je een gat zou boren.
Met de mistlamp ben ik naar de dealer gegaan en daar het probleem voorgelegd. Hun verklaring is simpel maar logisch. De LED lampen worden lang niet zo warm als de halogeenlamp (die je na 10 seconden al niet meer kunt vastpakken). Hierdoor blijft de temparatuur in de behuizing lager, zal de lucht minder uitzetten, wordt het glas ook niet warm en blijven de dampen in de behuizing hangen. Hierdoor condenseren de warme luchtdelen makkelijker op het glas.
Kennelijk is een bepaalde doorstroomsnelheid nodig om het af te voeren via het standaard kanaal. Dus de tip van de dealer luidde: boor een gat bovenin de lamp en probeer het dan nog eens. Lukt dat niet, boor dan ook een gaatje onderin voor betere ventilatie. Dat laatste kan ik nog niet helemaal plaatsen, want juist dan kan er naar mijn idee meer vocht in de lamp komen.
Heb vanavond eens een föhn op de lamp gezet om het glas te drogen (openen gaat niet meer omdat de DRL is vastgelijmd). Na 5 minuten was het glas weer helemaal helder. Maar na een uur trof ik weer condens op het glas aan. Ik ga dat gat bovenin morgen gelijk maar boren. Wordt vervolgd!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Over dat gaatje onderin de unit:
Ik denk dat de dealer bedoelt dat door het gaatje bovenin de opgewarmde lucht weg kan en dat door het onderste
gaatje de koude lucht er naar binnen kan.
Je krijgt dus een soort van luchtstroming naar boven in de unit (warme lucht gaat altijd omhoog), op gang gehouden door de warmte van de lamp.
Belangrijk is wel dat beide gaatjes goed afgeschermd zijn tegen opspattend water, anders is het middel erger dan de kwaal ... :?
Ik denk dat de dealer bedoelt dat door het gaatje bovenin de opgewarmde lucht weg kan en dat door het onderste
gaatje de koude lucht er naar binnen kan.
Je krijgt dus een soort van luchtstroming naar boven in de unit (warme lucht gaat altijd omhoog), op gang gehouden door de warmte van de lamp.
Belangrijk is wel dat beide gaatjes goed afgeschermd zijn tegen opspattend water, anders is het middel erger dan de kwaal ... :?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6375
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Klopt, maar bedenk ook dat er daardoor verse lucht naar binnen stroom met vochtdeeltjes die weer kunnen condenseren op het glas. Althans, dat is mijn theorie.
Enfin, het gaatje bovenin is geboord. Zometeen weer monteren en morgen het effect maar eens beoordelen.
Enfin, het gaatje bovenin is geboord. Zometeen weer monteren en morgen het effect maar eens beoordelen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Lees dit eens voor de aardigheid eens door, geeft een goede verklaring voor het fenomeen:
http://www.hella.com/produktion/HellaBE ... rdicht.jsp
http://www.hella.com/produktion/HellaBE ... rdicht.jsp
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6375
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Peter_Audi_A2"]Lees dit eens voor de aardigheid eens door, geeft een goede verklaring voor het fenomeen:
http://www.hella.com/produktion/HellaBE ... rdicht.jsp[/quote]
Goed gevonden! En hiermee grotendeels verklaard.
Maar, betekent dat ik niet de enige ben met vocht in de mistlampen? Of heeft het nu puur te maken met mijn modificatie doordat ik er DRL in heb geplaatst. De lamp wordt nu immers minder warm waardoor de balans tussen binnen en buiten eigenlijk hetzelfde blijft. Doordat er minder warmte optreedt, is er minder uitzetting, dus ook minder aantrekking van verse lucht. Je zou verwachten dat hierdoor juist geen condens zou moeten ontstaan ... ?
Sorry, maar ik ben niet snel tevreden met een verklaring, aard van het beestje :mrgreen:
http://www.hella.com/produktion/HellaBE ... rdicht.jsp[/quote]
Goed gevonden! En hiermee grotendeels verklaard.
Maar, betekent dat ik niet de enige ben met vocht in de mistlampen? Of heeft het nu puur te maken met mijn modificatie doordat ik er DRL in heb geplaatst. De lamp wordt nu immers minder warm waardoor de balans tussen binnen en buiten eigenlijk hetzelfde blijft. Doordat er minder warmte optreedt, is er minder uitzetting, dus ook minder aantrekking van verse lucht. Je zou verwachten dat hierdoor juist geen condens zou moeten ontstaan ... ?
Sorry, maar ik ben niet snel tevreden met een verklaring, aard van het beestje :mrgreen:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="HansJan"]
Goed gevonden! En hiermee grotendeels verklaard.
Maar, betekent dat ik niet de enige ben met vocht in de mistlampen? Of heeft het nu puur te maken met mijn modificatie doordat ik er DRL in heb geplaatst. De lamp wordt nu immers minder warm waardoor de balans tussen binnen en buiten eigenlijk hetzelfde blijft. Doordat er minder warmte optreedt, is er minder uitzetting, dus ook minder aantrekking van verse lucht. Je zou verwachten dat hierdoor juist geen condens zou moeten ontstaan ... ?
Sorry, maar ik ben niet snel tevreden met een verklaring, aard van het beestje :mrgreen:[/quote]
Ik heb geen last van condens in de mistlampen, omdat ik ze nooit gebruik ...
In het artikel lees ik dat bij het gebruik van de koplampen en de juiste conditie (hoge luchtvochtigheid) altijd enige condens in de koplampen onstaat, vooral net nadat de koplampen zijn uitgezet. Door de goede ventilatie zou
dit moeten wegtrekken.
Bij de mistlampen zal het fenomeen waarschijnlijk niet anders zijn.
Ik weet niet of de (aftermarket) DRL's die je gebruikt ook voorzien zijn van goede ventilatie. Waarschijnlijk niet,
gezien de opmerking van de dealer om ventilatiegaatjes in de behuizing te boren.
Is de behuizing van de DRL hetzelfde als die van de originele mistlampen?
Goed gevonden! En hiermee grotendeels verklaard.
Maar, betekent dat ik niet de enige ben met vocht in de mistlampen? Of heeft het nu puur te maken met mijn modificatie doordat ik er DRL in heb geplaatst. De lamp wordt nu immers minder warm waardoor de balans tussen binnen en buiten eigenlijk hetzelfde blijft. Doordat er minder warmte optreedt, is er minder uitzetting, dus ook minder aantrekking van verse lucht. Je zou verwachten dat hierdoor juist geen condens zou moeten ontstaan ... ?
Sorry, maar ik ben niet snel tevreden met een verklaring, aard van het beestje :mrgreen:[/quote]
Ik heb geen last van condens in de mistlampen, omdat ik ze nooit gebruik ...

In het artikel lees ik dat bij het gebruik van de koplampen en de juiste conditie (hoge luchtvochtigheid) altijd enige condens in de koplampen onstaat, vooral net nadat de koplampen zijn uitgezet. Door de goede ventilatie zou
dit moeten wegtrekken.
Bij de mistlampen zal het fenomeen waarschijnlijk niet anders zijn.
Ik weet niet of de (aftermarket) DRL's die je gebruikt ook voorzien zijn van goede ventilatie. Waarschijnlijk niet,
gezien de opmerking van de dealer om ventilatiegaatjes in de behuizing te boren.
Is de behuizing van de DRL hetzelfde als die van de originele mistlampen?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Jongens het is gelukt!
Dankzij koop9, die mij een paar mini-locks toestuurde, was het een fluitje van een cent.
Zoals eerder gezegd heb ik een bruggetje gemaakt tussen pin 3 en pin 8 van de stekker van de lichtschakelaar.
Om de oude mini-lock die al in pin 8 (mistlampen) zat eruit te krijgen heb ik een haarspeld gebruikt.
Het was even flink prutsen, maar na een tijdje lukte mij het eruit te krijgen.
De rest was makkelijk.
Je kunt het lezen in de volgende Howto:
xxxxxxxxxxxxx (hier komt later de link)
Dankzij koop9, die mij een paar mini-locks toestuurde, was het een fluitje van een cent.
Zoals eerder gezegd heb ik een bruggetje gemaakt tussen pin 3 en pin 8 van de stekker van de lichtschakelaar.
Om de oude mini-lock die al in pin 8 (mistlampen) zat eruit te krijgen heb ik een haarspeld gebruikt.
Het was even flink prutsen, maar na een tijdje lukte mij het eruit te krijgen.
De rest was makkelijk.
Je kunt het lezen in de volgende Howto:
xxxxxxxxxxxxx (hier komt later de link)