De dagrijverlichting (drl)

Projecten, modificaties en accessoires.
Audi_gekkie

19 okt 2013, 17:32 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Ik wil ze schakelen via de stadslampen, want naar mijn mening mogen stadslampen en drl's ook nooit samen branden=apk afkeur.
Uiteraard branden ze dan ook niet samen met de dimlichten.[/quote]

Let op bovenstaande Ronald.
Via dimlicht is niet correct!
Audi_gekkie

19 okt 2013, 17:35 0 x

Kan iemand ons helpen wat 1t/m17 inhoud?
Ik ben dus zelf al aan het meten geweest, maar ik heb 4 aansluitingen gevonden die stadslicht kan zijn.
Waar zit de - pool op de lichtschakelaar?
Pocoloco

19 okt 2013, 17:57 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Kan iemand ons helpen wat 1t/m17 inhoud?
Ik ben dus zelf al aan het meten geweest, maar ik heb 4 aansluitingen gevonden die stadslicht kan zijn.
Waar zit de - pool op de lichtschakelaar?[/quote]

Gekkie even een vraagje ,waarom zo moeilijk doen ??
sluit deze lampen gewoon buiten je orginele verlichting aan met een mooie schakelaar en zekering er tussen,zo krijg je ook geen storing en scheelt je veel rompslomp !
Kan je verlichting aan zetten wanneer je wil ,en geen geknip en gesoldeer aan je bedrading. :|
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

19 okt 2013, 21:30 0 x

[quote="TR250"]Mijn nieuwe aanwinst (precies dezelfde als mijn total loss verklaarde A2 3L) heeft een dagrijverlichting, waarbij mijn dimlicht altijd brandt, aangelegd door een "hobbyist", achter de lichtschakelaar zitten de draden die op 1 en 7 zitten met elkaar verbonden d.m.v. een knijpdingetje die in beide draden drukt. Nu wil ik deze zogenaamde optie dus niet, en dacht gewoon het knijpdingetje te verwijderen en de draden weer te isoleren. Logisch toch????

Als ik dat probeer doet mijn dimlicht helemaal niets meer, mijn groot licht en mijn stadsverlichting werken zoals het zou moeten.

Weet iemand wat ik vergeet, moet controleren of niet goed gedaan heb![/quote]

wat ik zo even kan vinden is dat;
draad 1 staat 12 volt op met contact aan.
draad 7 gaat naar de dimlichten en deze is dus doorverbonden met draad 1 om de dimlichten continue te laten branden.
op zich is jouw dagrijlicht wel goed aangesloten dus zou het ook na los halen weer netjes moeten werken zoals het af fabriek was bedoeld.
als je de doorverbinder los haalt meet dan eens of er op draad 1 inderdaad 12 volt staat, dit moet haast wel maar meet dit met de stekker op de schakelaar. als je 12 volt meet, doe deze meting dan even op draad 7 met dimlicht aan gezet, staat hier geen spanning op dan is de schakelaar defect en is dit misschien ook de (goedkope) oplossing/ reden waarom dit er tussen is geknutseld.
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 okt 2013, 23:06 0 x

@TR250: Als de schakelaar niet kapot is, wat inderdaad onwaarschijnlijk lijkt omdat de dimlichten het na het loskoppelen van de doorverbinding het niet meer doen, dan heb je nog een andere uitdaging. Als de geschakelde en niet geschakelde plus op deze manier gekoppeld worden, dan kan je serieuze problemen krijgen in het elektrische circuit. Immers, geschakeld wordt dan ongeschakeld en daarmee ongewenst gevoed.

Als je de dagrijverlichting zou willen handhaven, dan moet je pen 7 van de lichtschakelaar loskoppelen.

@Ronald: In mijn auto zitten momenteel geen mistlampen. De kabelboom is, evenals de lichtschakelaar, niet voorbereid op mislampen. Maar dat is ook niet nodig, omdat ik de hele reflector uit de behuizing haal en daarvoor in de plaats de nieuwe DRL's plaats. Die hebben exact dezelfde diameter als de reflectorbehuizing en dat past perfect. De eventuele bekabeling van mistlamp is dan ook niet meer nodig want de DRL heeft drie aansluitingen: één voor geschakelde plus en een min, daarnaast een signaaldraad die wordt aangesloten op de stadsverlichting. Zodra de auto op contact wordt gezet gaan ze dus direct branden. Het signaal naar de stadsverlichting zorgt ervoor dat de DRL's worden gedimd zodra de stadsverlichting wordt ingeschakeld tot een niveau dat wettelijk is toegestaan.

Als het maandag allemaal is gelukt volgt het verslag zoals beloofd. ;)

Edit: ik kom net tot de ontdekking dat ik voor het chassisdeel waar de mistlampen aan bevestigd zullen worden, kunststof bussen nodig heb. En die zal ik eerst moeten bestellen. De klus wordt dus even uitgesteld. Jammer.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Pocoloco

19 okt 2013, 23:45 0 x

[quote="HansJan"]@TR250: Als de schakelaar niet kapot is, wat inderdaad onwaarschijnlijk lijkt omdat de dimlichten het na het loskoppelen van de doorverbinding het niet meer doen, dan heb je nog een andere uitdaging. Als de geschakelde en niet geschakelde plus op deze manier gekoppeld worden, dan kan je serieuze problemen krijgen in het elektrische circuit. Immers, geschakeld wordt dan ongeschakeld en daarmee ongewenst gevoed.

Als je de dagrijverlichting zou willen handhaven, dan moet je pen 7 van de lichtschakelaar loskoppelen.

@Ronald: In mijn auto zitten momenteel geen mistlampen. De kabelboom is, evenals de lichtschakelaar, niet voorbereid op mislampen. Maar dat is ook niet nodig, omdat ik de hele reflector uit de behuizing haal en daarvoor in de plaats de nieuwe DRL's plaats. Die hebben exact dezelfde diameter als de reflectorbehuizing en dat past perfect. De eventuele bekabeling van mistlamp is dan ook niet meer nodig want de DRL heeft drie aansluitingen: één voor geschakelde plus en een min, daarnaast een signaaldraad die wordt aangesloten op de stadsverlichting. Zodra de auto op contact wordt gezet gaan ze dus direct branden. Het signaal naar de stadsverlichting zorgt ervoor dat de DRL's worden gedimd zodra de stadsverlichting wordt ingeschakeld tot een niveau dat wettelijk is toegestaan. Het enige nadeel van deze oplossing is dat één van de mistlampbevestigingspunten vervalt, omdat die aan de reflectorbehuizing vast zit. Dat ga ik oplossen door een aluminium strip te koppelen aan de behuizing van de DRL's en die naar het oorspronkelijke bevestigingspunt te leiden.

Als het maandag allemaal is gelukt volgt het verslag zoals beloofd. ;) [/quote]

HansJan ,hoe zien die lampen eruit ? Ben erg benieuwd (foto ;) )
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 okt 2013, 00:48 0 x

[quote="pocoloco"]HansJan ,hoe zien die lampen eruit ? Ben erg benieuwd (foto ;) )[/quote]
Check deze link waar ik ze ook gekocht heb: http://www.ebay.de/itm/LED-Tagfahrlicht ... 1018660540

De behuizing is volledig van metaal, oersolide spul. Duitser kan het niet :D
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Pocoloco

20 okt 2013, 01:27 0 x

[quote="HansJan"][quote="pocoloco"]HansJan ,hoe zien die lampen eruit ? Ben erg benieuwd (foto ;) )[/quote]
Check deze link waar ik ze ook gekocht heb: http://www.ebay.de/itm/LED-Tagfahrlicht ... 1018660540

De behuizing is volledig van metaal, oersolide spul. Duitser kan het niet :D [/quote]

Nice!!
Audi_gekkie

20 okt 2013, 03:07 0 x

[quote="pocoloco"]
Gekkie even een vraagje ,waarom zo moeilijk doen ??
sluit deze lampen gewoon buiten je orginele verlichting aan met een mooie schakelaar en zekering er tussen,zo krijg je ook geen storing en scheelt je veel rompslomp !
Kan je verlichting aan zetten wanneer je wil ,en geen geknip en gesoldeer aan je bedrading. :|[/quote]

Sorry, maar het voordeel van echte drl's is dat ze automatisch aangaan en uitgaan, dus geen gedoe met schakelaars.
Audi_gekkie

20 okt 2013, 03:18 0 x

[quote="HansJan"]
Als je de dagrijverlichting zou willen handhaven, dan moet je pen 7 van de lichtschakelaar loskoppelen. .[/quote]

Wat zeg je nou? :roll:
Pen 7 is origineel voor de dimlichten bedoelt, dus deze moet je niet loskoppelen. Anders heb je dus geen dimlicht meer.
Pen 3 is bedoelt voor de drl's, mits je mistlampen aan voorzijde hebt kun je deze gebruiken.
Plaats reactie