Xenon inbouwen niet plug&play?

Projecten, modificaties en accessoires.
YellowFellow

31 aug 2013, 20:41 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Als iemand die het dagelijks doet al 2 tot 3 uur bezig is....[/quote]
Tss, als mensen het inbouwen van een Xenon setje tegen deze kosten nog werkelijk willen uitbesteden, dan overweeg ik serieus om er alsnog een bedrijfje in te beginnen :s hock:
Ik heb in mijn eigen A2 ook Xenon ingebouwd en daar was ik letterlijk nog geen 20 minuten mee bezig. Inclusief koplampunits in- en uitbouwen en gaten boren.

Het stelt werkelijk helemaal niks voor met die aftermarket setjes. Je hebt alleen een gatenboor nodig zodat je een gat in de koplamp (achterkant) kan boren met de juiste doorsnede waar de draden voor de Xenon-lamp en de rubberen thule doorheen naar buiten gaan. Het aansluiten van de bedraging is compleet plug & play. Je hoeft niks te solderen, los te knippen of aan te knijpen. Alles blijft origineel, m.u.v. dus 2 gaten in je koplampunit.

Mijn advies: gewoon zelf doen. Je kan altijd weer terug naar Halogeen als je 't niet af krijgt.
Audi_gekkie

01 sep 2013, 00:32 0 x

[quote="ArjenE"]
Goedkopere Xenon sets hebben vaak minder UV filtering, waardoor deze koplampen versneld verweerd kunnen raken. Dit is te zien aan doffe plekken, hele fijne scheurtjes en afbladderende toplagen. Koop daarom voor dergelijke auto's liefst een Xenon set van een prominent merk zoals Philips of Pilot omdat deze merk-sets betere UV filtering hebben.[/quote]

De setjes van het merk Autostyle maken gebruik van lampen van Philips. :)
Audi_gekkie

01 sep 2013, 00:37 0 x

[quote="ArjenE"]
Ook heb ik hier last van gekregen bij mijn A2: Quote van een site met alle informatie over Xenon: http://wiki.nlpower.com/wiki/doku.php/verlichting:xenon[/quote]

Inderdaad, daar staat in als mythe:
"Xenon wordt heet.

Men claimt dat Xenon branders heter worden dan Halogeen lampen. Xenon Branders zijn zelfs niet in staat om zo heet te worden als Halogeen lampen. De wet van behoud van energie vertelt ons dat er net zoveel energie uit de lamp moet komen als dat er elektrisch in gaat. Daarom is het fysiek onmogelijk, omdat er maar 35 watt wordt opgenomen door de Xenon Brander. Daarbij produceert een Xenon Brander minder onzichtbare lichtgolven zoals Infrarood, waar door er minder opwarming plaatsvind. Ook wordt een groter deel van de opgenomen elektriciteit omgezet in licht, waar Halogeen lampen slechts 5 tot 10% van de elektriciteit omzetten in licht en de rest in warmte.
"
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 sep 2013, 10:48 0 x

@ArjenE:

De link die je hebt opgegeven over Xenon is heel informatief, vooral het stukje
onder het kopje van verblinding vond ik interessant.
Hierbij nogmaals de link: http://wiki.nlpower.com/wiki/doku.php/verlichting:xenon

Hier worden duidelijk de verschillen tussen spiegel en projectorlens koplampen aangegeven
bij het gebruik van Xenon.

Wat ik eruit opmaak, is dat spiegelkoplampen minder geschikt zijn voor Xenon in verband met
risico op strooilicht en het rechtstreekse zicht op de lamp.
Dit kan verblinding van de tegenligger veroorzaken.

Bij mijn A2 zijn spiegelkoplampen gemonteerd.
Zijn er voor de A2 (aftermarket) projectorlens koplampen leverbaar?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Pyro_loe
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

01 sep 2013, 20:18 0 x

Er zijn voor de A2 geen aftermarket projectorlens lampen beschikbaar.
Bij het model van de beginjaren konden de koplampen nog uit elkaar worden gehaald. In Engeland heeft iemand toen een projectorlens van een A4 erin gezet. Maar dat is geen karweitje voor een zaterdagmiddag.

Zelf heb ik een xenonset van pilot er al weer enige jaren inzitten. De lichtbundel blijft netjes binnen de grenzen van de apk en ik heb ook geen tegenliggers gehad die seinen dat ze last hebben van verblinding.
En gelet het bouwjaar van A2's hoeft er ook geen hoogteregeling en koplampsproeiers op.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 sep 2013, 19:35 0 x

@Pyro_loe, bedankt voor de info.

Dat is het nadeel als je een auto rijdt waarvan er niet veel gemaakt zijn. Voor een VW Golf is er genoeg te vinden
voor het opwaarderen van de koplampen, achterlichten e.d. Maar die zie je op iedere straathoek staan ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Audi_gekkie

03 sep 2013, 00:29 0 x

Update.
Vrijdag wordt de Xenon door een bedrijf uit de Octavia uitgebouwd en bouw ze zelf in de A2.
Iemand voor weinig, belang bij de 65W Osram halogeenlampen?
Audi_gekkie

07 sep 2013, 02:29 0 x

Vandaag de Xenon uit mijn pa's auto uitgebouwd.

Nu wil ik deze inbouwen in de A2.
Wat mij opvalt is dat naast de ballasten en externe weerstanden (voor canbus) er ook een relais aan zit.
Uit het relais komt een weerstand en een +draad en een -draad. Beide met een oogje aan het uiteinde, waar een schroef doorheen moet.
Waar moet ik die + en - draad op aansluiten?
De -draad kan ik nog bedenken, maar kan deze ook op de aluminium carrosserie worden aangesloten?
En de + draad, waar moet die op worden aangesloten :?:

Noot:
In een later stadium wil ik van de mistlampen drl's maken.
Bij inschakeling van de stadslichten/dimlichten moeten de drl's uit gaan.
http://www.drled.nl/nl/52-drl-kabelset.html
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 sep 2013, 22:12 0 x

ik ben niet zo van de achteraf xenon. dat heb ik al eerder laten weten maar ik heb wel even voor je gezocht.
wat ik kan vinden is dat dit relais en de draden er voor zijn als de xenon na aansluiten zou knipperen....

kijk hier even naar;

http://members.chello.nl/a.houten6/mazd ... on_mod.pdf
Audi_gekkie

09 sep 2013, 00:52 0 x

@koop9
Ik weet hoe je erover denkt en vind het tof dat je toch een goede reactie geeft :D
Toevallig dat ik de bewuste pdf over xenon in een Mazda 6 óók heb gelezen. :lol:
Ik zou dus het relais kunnen loskoppelen, door te gokken dat de xenon niet knippert.
Mijn denkwijze was meer van het zit er nu aan en het deert ook niet.

Zou het slim zijn om de +draad aan te sluiten op de +draad van de startmotor, waar die ook moge zijn. :)
Plaats reactie