Nieuwste led-verlichting

Projecten, modificaties en accessoires.
Gompie

08 nov 2012, 21:14 0 x

[quote="erikvb"]Deze hoge wattagelamp is niet toegelaten op de openbare weg in Europa.[/quote]
Dat weet ie wel, maar hij wil ze alleen maar in z'n garage gebruiken.... :lol:
Audi_gekkie

09 nov 2012, 00:27 0 x

[quote="Gompie"][quote="erikvb"]Deze hoge wattagelamp is niet toegelaten op de openbare weg in Europa.[/quote]
Dat weet ie wel, maar hij wil ze alleen maar in z'n garage gebruiken.... :lol:[/quote]

Yep alleen voor intern gebruik :lol:

Inmiddels deze 65 watt lampen besteld en gemonteerd.
Ze hebben dezelfde licht kleur dan de normale halogeenlampen, maar dan feller.
Ik ben er blij mee!
bikemaster

12 nov 2012, 10:12 0 x

Ik heb die 65 watt lampen ook wel gebruikt ik meende in een jetta en in een passat, de lichtopbrengst is heel erg goed :)

Maar ze waren wel sneller opgebrand, ik had het idee dat ze te heet werden, als ze stuk waren dan was het glas zwart en het blikje van de lamp zelfs blauw zo heet waren ze geweest, dus hou je koplampen even in de gaten.

Het is al wel weer een aantal jaar geleden dus ze zullen die hogere wattage lampen ook wel verbeterd hebben
quattronl

12 nov 2012, 11:19 0 x

In mijn Oudi's heb ik ook hogere wattage lampen zitten (zelfs tot 100W).
De koplampunit vindt dit geen probleem, alleen vindt je lichtschakelaar dat vaak niet zo fijn omdat de hogere stroom door die schakelaar (en bedrading) gaat. Aangezien die daar niet voor gemaakt is zal ie het op den duur begeven (reeds meegemaakt).
Oplossing: relais.
Mijn lichtschakelaar activeert het relais die op zijn beurt de lampen aanstuurt.
Je lampen krijgen daardoor meer spanning (vooral een wat oudere schakelaar heeft weerstand, dus spanningsval) dus meer licht én je ontlast je schakelaar.

Nu heb ik geen idee of alle 'moderne' auto's reeds met relais werken of niet :oops:
In dat geval praat ik dus poep :lol:
erikvb

12 nov 2012, 11:36 0 x

[quote="bikemaster"]Ik heb die 65 watt lampen ook wel gebruikt ik meende in een jetta en in een passat, de lichtopbrengst is heel erg goed :)

Maar ze waren wel sneller opgebrand, ik had het idee dat ze te heet werden, als ze stuk waren dan was het glas zwart en het blikje van de lamp zelfs blauw zo heet waren ze geweest, dus hou je koplampen even in de gaten.

Het is al wel weer een aantal jaar geleden dus ze zullen die hogere wattage lampen ook wel verbeterd hebben[/quote]

Niks voor niks, hogere temperatuur wil automatisch zeggen dat het materiaal van het lampje sneller verouderd.

Te heet valt wel mee, is onderdeel van het ontwerp. Helaas zetten traditionele lampen veel energie om in warmte ipv licht. Daar ligt nou net de winst van LED...
Audi_gekkie

12 nov 2012, 22:19 0 x

[quote="quattronl"]In mijn Oudi's heb ik ook hogere wattage lampen zitten (zelfs tot 100W).
De koplampunit vindt dit geen probleem, alleen vindt je lichtschakelaar dat vaak niet zo fijn omdat de hogere stroom door die schakelaar (en bedrading) gaat. Aangezien die daar niet voor gemaakt is zal ie het op den duur begeven (reeds meegemaakt).
Oplossing: relais.
Mijn lichtschakelaar activeert het relais die op zijn beurt de lampen aanstuurt.
Je lampen krijgen daardoor meer spanning (vooral een wat oudere schakelaar heeft weerstand, dus spanningsval) dus meer licht én je ontlast je schakelaar.

Nu heb ik geen idee of alle 'moderne' auto's reeds met relais werken of niet :oops:
In dat geval praat ik dus poep :lol:[/quote]

In mijn vroegere Golf II ook 100W lampen gebruikt. Nooit meegemaakt dat ze kapot gingen.
Met de A2 durf ik dus niet verder te gaan dan 65w.
Zijn er hier echt geen forumleden die 80w aandurven?
Misschien gaat het wel goed in de winter, maar je moet ook rekening houden met de zomer en buiten temperaturen van 30C.
Audi_gekkie

27 dec 2012, 11:19 0 x

Heeft iemand ervaring om de mistlampen om te bouwen naar dagrijlampen met de volgende set van Hella?
Past dit één op één? Diameter 90mm.

Art.nr. type 2PT 009 599-801
j.hoeben1

27 dec 2012, 12:38 0 x

[quote="Audi-gekkie"][quote="Peter_Audi_A2"][quote="Audi-gekkie"]Vrijdag laat ik mij door automaterialenzaak AST informeren over led-verlichting.
In de tussentijd heeft mijn vader ook dagrij-leds gekocht voor de Octavia (2010) en zoals verwacht gaf deze een storing in de boordcomp. ondanks dat ze "canbusproof" zijn.

De stadslampen van de A2 zijn van het type W3W en de bedoeling is dat ik die vervang voor W5W leds. Doordat het wattage iets hoger ligt verwacht ik geen problemen van de canbus.

Nu wil ik de "groot- gedimtlicht" vervangen door 100watt lampen.
Zou dit een probleem geven met de canbus/
In mijn oude Golf II heb ik deze lampen ook lange tijd gebruikt en was daarover zeer tevreden.

Ja ik weet dat het officieel max. 55watt mag zijn. ;) [/quote]

Bij de Golf 2 zijn de koplampen van glas/metaal, die zijn redelijk goed tegen de hitte bestand.
Bij de A2 is het voor zover ik kan zien, alles kunststof. Ben bang dat de hele boel smelt .... :( [/quote]

Ja daar heb ik ook aan gedacht.
Ik kan ook kiezen voor 65- of 80watt lampen.[/quote]

Ik zag laatst bij het tv programma blik op de weg dat er een wagen van de weg werd gehaald die aan de voorkant ledverlichting had aangebracht en het zag er heel netjes uit. Maar schijnbaar mag je dat zomaar niet aanbrengen. Mij te herinneren moet het lampen zijn met een bepaalde code. Het was een vrouwelijke bestuurder en die had geluk dat ze niet meteen een bon kreeg maar moest het de zelfde dag nog laten verwijderen op straffe van een fikse bon als ze haar met die verlichting weer tegen kwamen! Ik wil maar zeggen, pas op met wat wel en niet mag, bonnen heb je zo te pakken op de dag van vandaag!

Groet,

Sjors
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

27 dec 2012, 13:17 0 x

wat ik meerdere keren heb meegemaakt is dat xenonsetjes vaak stuk gingen, lamp of omvormer en dat het niet meer te krijgen is....... als je mazzel had dan was het een plug and play set en kon je er weer H7 lampjes in zetten maar er zijn/ waren (weet nu niet hoe het gaat omdat het door audi /vw / seat /skoda word afgeraden ivm storingen) systemen dan moest je je stekker er uitknippen en er iets anders an maken en dan sta je dus stil tot er een nieuwe set in gaat..... handig, en ze gaan/ gingen erg snel defect.
tevens valt de licht hoeveelheid tegen omdat een af fabriek set een veel hogere aantal lux heeft (ik dacht 8000) t.o.v. achteraf inbouw (ong 4000 lux)
dit is ook de reden dat af fabriek er altijd een automatische hoogte regeling en koplampsproeiers op moesten zitten.
dit moest voor de apk ook gecontroleerd worden maar dat is nu vervallen, en waarom...... omdat er niet gekontroleerd kan worden hoeveel lux de lampen uitstralen. en er nu ook af fabriek sets zijn met de kleine hoeveelheid lux en daar geen hoogte verstelling en sproeiers op hoeven. (voor de kleinere autootjes, kost minder.....)

audi/vw/seat/skoda raden af om xenon achteraf te monteren omdat er storingen komen. er werd een paar jaar deze sets bij de importeur als aftermarket set aangeboden, buiten de vele defecte lampen en omvormers gingen op een gegeven moment bij golf 5, touran, passat 3c, audi A3 en alles waar een boordnet regelapparaat in zit de ruitenwisser motoren defect (zit ook een regelapparaatje integenwoordig.) en ook boornetregelapparaten sneuvelden.... door piekspanningen van het aanzetten van de achteraf xenon.
in eerste instantie kwam er een melding dat je de massadraden van de omvormers niet meer op het zelfde punt als de wissermotormassa moest zetten en later gingen alle setjes uit het assortiment.
koste iets te veel wissermotoren en boordnet regelapparaten denk ik.
ik heb regelmatig gereden met auto´s waar dit achteraf al een tijdje in zat en vond de lichtopbrengst altijd maar matig.... en wat je veel ziet is dat de koplamp reflektor boven de lamp dof word door de hogere warmte, en zoals u waarschijnlijk allemaal weet ;) werkt dimlicht door de lichtstraal van het lampje niet naar voren maar naar achteren te richten en dan ook nog omhoog om het door de reflector in een mooie vorm naar beneden gericht op de weg te krijgen. maar als je koplampreflektor dof word krijg je een steeds maar minder wordend licht op de weg.

persoonlijk vind ik dat de A2 prima licht geeft. voor mij geen kermis op de auto. maar ik ben dan ook geen 18 meer :mrgreen:

ook las ik dat iemand 5 watt als stadslicht wilde gaan gebruiken, hiervan is bekend dat de plastic kapjes in de koplampen van de A2 dan langzaam bruin / zwart verbranden en die kun je niet los kopen....... dus ik adviseer je om er niet meer dan de org 3 watt in te steken of led. rij zelf ook met bruine kapjes rond helaas door de vorige dealer de verkeerde er in gezet omdat iedereen denkt dat het standaard altijd 5 watt is.
overigens zit bij origineel xenon er halogeen stadslichtjes in, geven meer licht, deze zijn herkenbaar aan de spitse glazen punt deze zitten er in anders zie je de 5 of 3 watt stadslicht lampjes niet meer branden door het felle xenonlicht, kun je ook er in zetten alleen moet je dan wel andere fittingen er in zetten want ze hebben de ouderwetse bajonet sluiting.

en je mag niet zomaar lichtsterkte veranderen in de auto, kun je gewoon voor bekeurd worden..... te felle stadslichten b.v.... of hogere wattage dimlichten of xenon met hoge lux en dan geen hoogte verstelling en sproeiers er op.
dit omdat de lichtopbrengst de andere weggebruikers stoort (hadden we niet allemaal comentaar 15 jaar geleden op de eerste xenon auto´s omdat het licht zo fel was als je er tegenin reed..!!!)
nee mijn naam is niet koos spee :lol: :lol:
Audi_gekkie

27 dec 2012, 15:00 0 x

[quote="koop9"]wat ik meerdere keren heb meegemaakt is dat xenonsetjes vaak stuk gingen, lamp of omvormer en dat het niet meer te krijgen is....... als je mazzel had dan was het een plug and play set en kon je er weer H7 lampjes in zetten maar er zijn/ waren (weet nu niet hoe het gaat omdat het door audi /vw / seat /skoda word afgeraden ivm storingen) systemen dan moest je je stekker er uitknippen en er iets anders an maken en dan sta je dus stil tot er een nieuwe set in gaat..... handig, en ze gaan/ gingen erg snel defect.
tevens valt de licht hoeveelheid tegen omdat een af fabriek set een veel hogere aantal lux heeft (ik dacht 8000) t.o.v. achteraf inbouw (ong 4000 lux)
dit is ook de reden dat af fabriek er altijd een automatische hoogte regeling en koplampsproeiers op moesten zitten.
dit moest voor de apk ook gecontroleerd worden maar dat is nu vervallen, en waarom...... omdat er niet gekontroleerd kan worden hoeveel lux de lampen uitstralen. en er nu ook af fabriek sets zijn met de kleine hoeveelheid lux en daar geen hoogte verstelling en sproeiers op hoeven. (voor de kleinere autootjes, kost minder.....)

audi/vw/seat/skoda raden af om xenon achteraf te monteren omdat er storingen komen. er werd een paar jaar deze sets bij de importeur als aftermarket set aangeboden, buiten de vele defecte lampen en omvormers gingen op een gegeven moment bij golf 5, touran, passat 3c, audi A3 en alles waar een boordnet regelapparaat in zit de ruitenwisser motoren defect (zit ook een regelapparaatje integenwoordig.) en ook boornetregelapparaten sneuvelden.... door piekspanningen van het aanzetten van de achteraf xenon.
in eerste instantie kwam er een melding dat je de massadraden van de omvormers niet meer op het zelfde punt als de wissermotormassa moest zetten en later gingen alle setjes uit het assortiment.
koste iets te veel wissermotoren en boordnet regelapparaten denk ik.
ik heb regelmatig gereden met auto´s waar dit achteraf al een tijdje in zat en vond de lichtopbrengst altijd maar matig.... en wat je veel ziet is dat de koplamp reflektor boven de lamp dof word door de hogere warmte, en zoals u waarschijnlijk allemaal weet ;) werkt dimlicht door de lichtstraal van het lampje niet naar voren maar naar achteren te richten en dan ook nog omhoog om het door de reflector in een mooie vorm naar beneden gericht op de weg te krijgen. maar als je koplampreflektor dof word krijg je een steeds maar minder wordend licht op de weg.

persoonlijk vind ik dat de A2 prima licht geeft. voor mij geen kermis op de auto. maar ik ben dan ook geen 18 meer :mrgreen:

ook las ik dat iemand 5 watt als stadslicht wilde gaan gebruiken, hiervan is bekend dat de plastic kapjes in de koplampen van de A2 dan langzaam bruin / zwart verbranden en die kun je niet los kopen....... dus ik adviseer je om er niet meer dan de org 3 watt in te steken of led. rij zelf ook met bruine kapjes rond helaas door de vorige dealer de verkeerde er in gezet omdat iedereen denkt dat het standaard altijd 5 watt is.
overigens zit bij origineel xenon er halogeen stadslichtjes in, geven meer licht, deze zijn herkenbaar aan de spitse glazen punt deze zitten er in anders zie je de 5 of 3 watt stadslicht lampjes niet meer branden door het felle xenonlicht, kun je ook er in zetten alleen moet je dan wel andere fittingen er in zetten want ze hebben de ouderwetse bajonet sluiting.

en je mag niet zomaar lichtsterkte veranderen in de auto, kun je gewoon voor bekeurd worden..... te felle stadslichten b.v.... of hogere wattage dimlichten of xenon met hoge lux en dan geen hoogte verstelling en sproeiers er op.
dit omdat de lichtopbrengst de andere weggebruikers stoort (hadden we niet allemaal comentaar 15 jaar geleden op de eerste xenon auto´s omdat het licht zo fel was als je er tegenin reed..!!!)
nee mijn naam is niet koos spee :lol: :lol:[/quote]

Nou volgens mij ben jij wel Koos Spee :mrgreen:

Die 2.5W led lampjes die ik gebruik voor de stadsverlichting bevallen mij erg goed.
Met schemering geven ze nog genoeg licht. Ze worden ook lang niet zo warm dan de traditionele lampen.
Deze ledlampjes zijn ook zeker aan te raden wanneer je wel kiest voor een xenonset.
Eén plastic kapje was al bruin (door vorige eigenaar) en de ander is nog steeds helder.
Ik ben niet zo technisch onderlegd dat ik ze automatisch kan laten schakelen, maar een draai aan de lichtschakelaar biedt uitkomst. :lol:

Xenonsets van bijv. het merk Pilot zijn erg goed en niet te vergelijken met de budget xenonsets van nog geen 100 euro.
Een goede set is te kiezen uit 4000K t/m 8000K (Kelvin). Dit is een kleurtemperatuur en heel wat anders dan Lux.
Lux is een lichtsterkte. Een lamp van rond 5000k=wit en lijkt feller, maar dit komt door de kleurtemperatuur en niet alleen door een hoger aantal lux's.
Naar mijn weten zijn alle xenonlampen 35W.

In de wetgeving staat dat xenonverlichting zonder problemen geplaatst kan worden in een auto waarvan het bouwjaar voor 1 jan 2007 valt.
Koplampsproeiers (eerst wel verplicht) zijn zeker niet verplicht met xenonlampen. Hoogteverstelling dacht ik wel.

Natuurlijk moeten zowel xenonlampen als leds zijn voorzien van een E-keurmerk en/of TUV-keurmerk.
De lampen moeten uiteraard goed zijn afgesteld.
Als je dit kunt aantonen lijkt mij een bon niet terecht. :twisted:
En ja, als je lampen gebruikt met een wattage hoger dan 55W dan vraag je wel om een bon, want dit is wel wettelijk bepaald.
Ik gebruik dus 65W lampen dus kan een bon verwachten. ;)

Mijn vader heeft onlangs in zijn Octavia xenon laten inbouwen en is tot nu toe erg tevreden.
Hopelijk blijfven hem elektrische storingen bespaard.

Haha ik ben ook geen 18 meer, maar kiezen voor een andere lichttemperatuur is niet kiezen voor de kermis :lol:
Laten we zeggen dat 80% van de auto's nog met de traditionele lichttemperatuur (gelig licht) rond rijdt.
Die 20% die wit licht, soms blauwachtig of paars (laatste twee kleuren ben ik geen voorstander van) gebruiken vallen wel meer op.
Sterker nog automobilisten die geen licht gebruiken vallen meer op dan de gelige verlichting.
In de 80er jaren was ik één van de weinigen die altijd met de lampen aan reed en 99% verklaarde me voor gek. Bijna iedereen seinde naar mij, omdat ik met verlichting reed.
Nu rijd ik overdag zelfs soms bewust zonder lampen aan, omdat het toch niet meer opvalt in het verkeer.

Maar uuh even terugkomend op mijn vraag.
Is er iemand op dit forum bekend met bovenstaande Hella's?
Plaats reactie