Uitwisseling onderblok 1.4 tdi 75 pk met 90pk?

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

17 sep 2012, 00:22 0 x

Mijn import A2 heeft in zijn leven een nieuw onderblok en turbo gekregen.
Dit nieuwe onderblok is door de Audi-dealer ingebouwd.

Mijn vraag is of je een 75 pk onderblok kunt vervangen door een 90 pk versie?

Kun je behalve het te testen op de openbare weg ook zien met wat voor blok je te maken hebt?
M.a.w. wat zijn optisch de verschillen tussen de 75 en 90 pk motor.
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

20 sep 2012, 16:10 0 x

Of zou er toch een 1.2 tdi in liggen. :mrgreen:
toerentallen-1-4-tdi-75pk-t1881.html
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3869
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 sep 2012, 19:41 0 x

Wellicht heb je hier iets aan:

1.4 55 kW tdi - motorcode AMF http://wiki.tdiclub.nl/AMF

1.4 66 kW tdi - motorcode ATL http://wiki.tdiclub.nl/ATL
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

20 sep 2012, 23:55 0 x

Bedankt voor je tip Peter_Audi_A2,

Deze specs ken ik.

Het gaat mij meer of dit technisch kan.
Wellicht dat Yellow_Fellow de optische verschillen kan aangeven?
Misschien dat duidelijk te maken met foto's?
Hij heeft tenslotte beide typen.
Gebruikersavatar
YellowFellow
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48

21 sep 2012, 01:52 0 x

Ik heb niet veel verschillen kunnen ontdekken tussen beide motoren. Ze zien d'r zo op het oog redelijk identiek uit. Volgens de theorie is er ook niet veel meer verschil dan injectoren, turbo en de EGR. De 75PK versie heeft een gewone EGR en de 90PK een watergekoelde EGR.

Lijkt me sterk dat Audi heel het onderblok ook heeft aangepast zo'n minimale aanpassing in vermogen en koppel. Misschien zit er wel een andere cylinderkop op, maar dat is ook speculeren.

Wat me overigens ook opviel is dat onze 75PK net als de 90PK geen webasto bijverwarmer heeft. Dat bevreemdde mij, want ik dacht dat alle 75PK TDI's een bijverwarmer hadden; ik heb er zelfs op de sloop één uit een 1.4TDI gehaald met oog op inbouw in de 90PK. Kennelijk hebben dus niet alle 75PK TDI's een bijverwarmer. Is er iemand die dit kan bevestigen? Heeft het misschien met bouwjaar te maken?

Als het dit weekeinde een beetje goed weer is dan zal ik ff wat plaatjes schieten van beide motoren.
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 sep 2012, 02:01 0 x

Er zit fysiek wel verschil in.
Motor ophanging is niet hetzelfde.

Om er meer pk's uit te halen zal de ecu ook anders zijn geprogrameerd.
De 75pk versie kun je zonder probleem naar 90pk tunen, dat hij dan toch anders "aanvoelt" kan komen door de manier van tunen.
Gebruikersavatar
YellowFellow
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48

21 sep 2012, 02:39 0 x

[quote="rolf"]Om er meer pk's uit te halen zal de ecu ook anders zijn geprogrameerd.[/quote]
Ja, evident dat de ECU anders is geprogrammeerd.
[quote="rolf"]De 75pk versie kun je zonder probleem naar 90pk tunen, dat hij dan toch anders "aanvoelt" kan komen door de manier van tunen.[/quote]
Nee, dat heeft er niks mee te maken. Reden dat een 90PK anders aanvoelt is omdat de turbo van de 90PK variabele schoepen heeft en daarmee bij lagere toeren al meer druk opbouwt. De turbo van de 75PK is een ouder type wastegate-turbo met vaste schoepen, en het werkgebied is daardoor niet beïnvloedbaar.
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 sep 2012, 12:16 0 x

Dat is dan duidelijk.

Alles kan natuurlijk, of het qua prijs het waard is: Denk het niet.
Tunen is dan toch de goedkoopste optie.
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

21 sep 2012, 21:36 0 x

Allen bedankt voor jullie inbreng.
Er blijft voor mij niets anders over dan dit te testen met een acceleratie vanuit stilstand.
Volgens de specs. moet ik ongeveer in 12.1 sec op 100 zitten.
Ik kom er op terug.
Gebruikersavatar
falcon
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 mei 2010, 13:04

23 sep 2012, 00:38 0 x

[quote="YellowFellow"]Wat me overigens ook opviel is dat onze 75PK net als de 90PK geen webasto bijverwarmer heeft. Dat bevreemdde mij, want ik dacht dat alle 75PK TDI's een bijverwarmer hadden; ik heb er zelfs op de sloop één uit een 1.4TDI gehaald met oog op inbouw in de 90PK. Kennelijk hebben dus niet alle 75PK TDI's een bijverwarmer. Is er iemand die dit kan bevestigen? Heeft het misschien met bouwjaar te maken?[/quote]De nieuwere diesels hebben een electrische bijverwarmer. Hoe die er precies uit ziet en waar deze zich bevindt, geen idee. Ff op zoek onder de kap?
Plaats reactie