[quote="mvdklip"]Helaas heeft dit bij mij niet geholpen. Ik heb nog steeds communicatiefouten richting airco. Had ook al op Google gevonden dat dit niet altijd te verhelpen is met de Chinese kabels... Vandaar dat ik een ieder die de beschikking heeft over een seriele poort een COM versie van de kabel aan raad. Toch bedankt!
PS. Ik gebruik een vrij oude laptop met, naar huidige maatstaven, een langzame processor. Een goede emulatie van een COM poort met de juiste timing is dan lastiger dan op een nieuwe, snellere laptop.[/quote]
@mvdklip: In vag-com zelf moest ik de volgende instellingen nog veranderen bij de program options met de chinese usb-kabel, waarna ik overal in kom: start baud @ 9600 en kw2 delay @ 12. Heb je dat al geprobeerd?
Ik zou iedereen de usb-versie aanraden omdat een laptop met com-poort niet meer van deze tijd is en omdat de grote groep vag-com wel gewoon werkend krijgt met een usb obd-kabel.
Wat nodig om A2 uit te lezen?
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Kun je dit even uitleggen, want dit zegt mij niets!falcon schreef:@mvdklip: In vag-com zelf moest ik de volgende instellingen nog veranderen bij de program options met de chinese usb-kabel, waarna ik overal in kom:mvdklip schreef:Helaas heeft dit bij mij niet geholpen. Ik heb nog steeds communicatiefouten richting airco. Had ook al op Google gevonden dat dit niet altijd te verhelpen is met de Chinese kabels... Vandaar dat ik een ieder die de beschikking heeft over een seriele poort een COM versie van de kabel aan raad. Toch bedankt!
PS. Ik gebruik een vrij oude laptop met, naar huidige maatstaven, een langzame processor. Een goede emulatie van een COM poort met de juiste timing is dan lastiger dan op een nieuwe, snellere laptop.Heb je dat al geprobeerd?start baud @ 9600 en kw2 delay @12.
Ik zou iedereen de usb-versie aanraden omdat een laptop met com-poort niet meer van deze tijd is en omdat de grote groep vag-com wel gewoon werkend krijgt met een usb obd-kabel.
Theo
[quote="Thck"][quote="falcon"]start baud @ 9600 en kw2 delay @12.[/quote] Kun je dit even uitleggen, want dit zegt mij niets! Theo[/quote]
Hoi Theo, bij mij werkte de goedkope kabel in eerste instantie niet met vagcom 3.11, ik kwam nergens in. Toen ik echter die waarden wijzigde (ik vond de tip ergens op internet) lukte het plotseling wel. Je kunt deze waarden invullen in het "options" scherm in vagcom. Start baud dus op 9600 zetten en kw2 op 12. Kennelijk heeft mijn goedkope kabel deze wijzigingen nodig.
Start Baud is the first baud rate that VAG-COM will try when connecting to a controller. The current default value is 0. This means VAG-COM will determine the correct start baud on its own. With our current Interfaces, this field is unavailable.
KW2 Delay has to do with the amount of time used during the initialization of a session between the PC and the car. The current default value is 30. Do not change this value from the default unless you are having difficulties communicating with a particular controller[/size]
Verder lijkt de sample rate omhoog gegaan te zijn door de latency timer aan te passen: Apparaat beheer -> poorten -> usb kkl -> eigenschappen -> advanced settings: "latency timer" moet op 1 staan (zonder deze aanpassing kon ik echter wel inloggen in de Ecu).
Hoi Theo, bij mij werkte de goedkope kabel in eerste instantie niet met vagcom 3.11, ik kwam nergens in. Toen ik echter die waarden wijzigde (ik vond de tip ergens op internet) lukte het plotseling wel. Je kunt deze waarden invullen in het "options" scherm in vagcom. Start baud dus op 9600 zetten en kw2 op 12. Kennelijk heeft mijn goedkope kabel deze wijzigingen nodig.
Start Baud is the first baud rate that VAG-COM will try when connecting to a controller. The current default value is 0. This means VAG-COM will determine the correct start baud on its own. With our current Interfaces, this field is unavailable.
KW2 Delay has to do with the amount of time used during the initialization of a session between the PC and the car. The current default value is 30. Do not change this value from the default unless you are having difficulties communicating with a particular controller[/size]
Verder lijkt de sample rate omhoog gegaan te zijn door de latency timer aan te passen: Apparaat beheer -> poorten -> usb kkl -> eigenschappen -> advanced settings: "latency timer" moet op 1 staan (zonder deze aanpassing kon ik echter wel inloggen in de Ecu).
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
OK, ik kan overigens wel met (ook een oudere laptop) goed alles uitlezen, misschien omdat ik een USB CANBUskabel heb. Maar ik ga eens kijken hoe die waardes bij mij staan en gewoon eens uitproberen.
Bedankt.
Theo
Bedankt.
Theo
[quote="Thck"]OK, ik kan overigens wel met (ook een oudere laptop) goed alles uitlezen, misschien omdat ik een USB CANBUskabel heb. Maar ik ga eens kijken hoe die waardes bij mij staan en gewoon eens uitproberen. Bedankt. Theo[/quote]
Gister heb ik vag-com 4.09 geprobeerd, en daar hoef ik in vag-com zelf geen waardes te veranderen (de latency timer in apparaatbeheer staat standaard op 1). Dus bovenstaande geldt in mijn geval alleen voor vag-com 3.11...
Gister heb ik vag-com 4.09 geprobeerd, en daar hoef ik in vag-com zelf geen waardes te veranderen (de latency timer in apparaatbeheer staat standaard op 1). Dus bovenstaande geldt in mijn geval alleen voor vag-com 3.11...
Vandaag de A3 weer aan de VAG-COM gehangen om de nieuwe instellingen van falcon te proberen. Helaas zonder resultaat. Met 409.1 werd de communicatie met de airco unit wel iets sneller en betrouwbaarder, maar niet goed genoeg om foutcodes uit te kunnen lezen. Daarna nog gedowngrade naar 311.2, met helaas hetzelfde resultaat. Mijn kabel is van het 'VAG KKL' type en is gekocht bij obdtools.nl. Alle waar naar z'n geld zeg ik dan: een goedkope kabel die bijna helemaal goed werkt op wat communicatieproblemen na.
Dat de seriele variant van deze kabels beter zou werken is van horen zeggen. Ik heb helaas geen seriele poort op m'n laptopje. Anders had ik al lang een tweede kabel gekocht om het te proberen.
Dat de seriele variant van deze kabels beter zou werken is van horen zeggen. Ik heb helaas geen seriele poort op m'n laptopje. Anders had ik al lang een tweede kabel gekocht om het te proberen.

[quote="mvdklip"]Mijn kabel is van het 'VAG KKL' type en is gekocht bij obdtools.nl. Alle waar naar z'n geld zeg ik dan: een goedkope kabel die bijna helemaal goed werkt op wat communicatieproblemen na.[/quote]
Daar komt die van mij ook vandaan, maar die doet het dus wel. Zal de drivers die ik gebruik eens voor je opsnorren...
Daar komt die van mij ook vandaan, maar die doet het dus wel. Zal de drivers die ik gebruik eens voor je opsnorren...
Van die drivers is inderdaad een goeie. Daar kan natuurlijk best een groot verschil in zitten. Ik heb de drivers gebruikt die op CD geleverd werden bij de kabel. Mijn "USB Serial Port" geeft in de device manager aan:
Driver Provider: FTDI
Driver Date: 4-2-2004
Driver Version: 1.0.2151.0
Driver Signer: Not digitally signed
Als je het eens zou willen vergelijken met jouw driver, graag. Meer recente versies van de driver die ik gebruik lijken hier beschikbaar:
http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm
Driver Provider: FTDI
Driver Date: 4-2-2004
Driver Version: 1.0.2151.0
Driver Signer: Not digitally signed
Als je het eens zou willen vergelijken met jouw driver, graag. Meer recente versies van de driver die ik gebruik lijken hier beschikbaar:
http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm