Hoi,
Afgelopen paar weken hoorde ik het klikken van het relais wanneer er geen richting werd aangegeven, en na een tijdje begonnen de knipperlichten te hangen en uiteindelijk stopten de knipperlichten met werken.
Dus de boel moet gerepareerd, ik hoorde van Lukas (de A2 dokter) dat dit een veel voorkomend probleem is, en dat sinds kort Audi de relais module weer produceert om het euvel te verhelpen:
https://audi-tradition-parts.de/de_DE/p ... =8z0941509#
De levertijd bij audi-tradition is echter best lang, en de verzendkosten ook nogal hoog en relais zijn mechanische dingetjes, dus ik denk eerst maar eens kijken of het te repareren valt.
Disclaimer: ik heb dit net gedaan, en ik weet niet of het euvel echt verholpen is, het relais klikt nog steeds maar de richtingaanwijzers doen het wel weer. Misschien slechts voor een dag.
Waarschuwing: Ik vond dit niet bepaald makkelijk, je hebt best veel kracht in je handen nodig, en alles moet op de tast, je kunt niets zien. Als de A2 dokter dichterbij was had ik hem daarheen gereden.
Anyway, stap 1: helm op.
Stap 2: het asbakje moet open staan. Ik heb de asbak verwijderd omdat ik elders op het forum las dat dit nodig was maar naar mijn idee is dat niet nodig. De asbak zit vast met 2 T15 schroeven.
Stap 3: Verwijder de holte boven de asbak. Dit moet met brute kracht. Wat ik deed: beide handen in het vak, en ze tegen elkaar afzetten zodat je heel veel grip hebt, en dan hard trekken.
Stap 3: Verwijder de airco control unit. Ik heb medium grote handen, en de adviezen elders om via de asbak bij de schakelaar module te komen lijken mij totaal onhaalbaar. Ik heb gehoord dat het mogelijk is om de airco control unit er uit te halen met beleid, maar ik had geen geduld en heb gewoon hard getrokken. Ik vond later een van de metalen clipjes op de vloer, dus ik heb hem wel stuk gemaakt maar lijkt mij niet bijzonder erg. Ik heb de bedrading niet losgehaald, de unit naar rechts vouwen werkte voor mij prima.
Stap 4: Je ziet de schakelaar unit nu achter de ruimte die je vrij hebt gemaakt. Van links komt er een kabel in, die wil je er eerst uit halen. Ik deed dat door aan de bovenkant een clipje in de duwen, en dan de kabel/behuizing naar beneden trekken, spanning houden en dan het clipje onder induwen en hem naar achter/boven trekken zodat ie los komt. Na een paar minuutjes frunneken was ie los.
Stap 5: Het verwijderen van de relais unit, dit vond ik het moeilijkst maar uiteindelijk toch binnen 10 minuten gelukt. Je kunt niet zien hoe hij vast zit dus je moet me maar geloven dat als je je rechterhand in het bovenste vak steekt, er een dun metalen clipje aan de rechterbovenkant zit die je in kunt drukken. Dan steek je je linkerhand in het onderste vak en duw je daarmee de module extreem hard naar rechts. Er zit ook een clipje aan de onderkant dus misschien kan het met meer beleid maar ik had geen geduld.
Stap 6: Nu heb je de module los, je kan met een kleine platbekschroevendraaier de unit uit de behuizing wippen.
Stap 7: Nu het daadwerkelijk schoonmaken. Ik had nog deoxit spray liggen van de electronica specialist. Waar je het ook mee schoonmaakt, het is belangrijk dat het niets achterlaat, geen olie of zeepresten dus. Misschien werkt pure alcohol ook maar een deoxit spray zoals die Kontakt PRF lijkt me het beste. Meestal gaan relais stuk van verkoling of oxidatie op de contacten. Ik kon eigenlijk niets zien dat duidelijk vies of versleten was, maar ik kon ook niet echt goed in de relais kijken. Als je avontuurlijk bent pak je een schone tandenborstel en ga je daar ook nog even mee te keer. De relais zijn die 2 koper units, eentje voor het alarm en eentje voor de knipperlichten als ik het goed begrijp. Ik heb een paar minuten lang om de tien seconden ofzo een ruime hoeveelheid spray gebruikt omdat ik geen tandenborstel had.
Daarna de boel weer in elkaar gezet, Ik heb ervoor gekozen de unit niet weer op dezelfde manier aan de auto te bevestigen en hem gewoon los achterin te laten bungelen. Hij hangt daar lekker stabiel en hij moet binnenkort toch nog een keer los want de boel werkt nog niet perfect.
Alles in elkaar was gemakkelijk. Heb net 150km gereden (Ams -> LWD) en de richtingaanwijzers werken weer perfect. Alleen tikken de relais nog wel dus de boel moet waarschijnlijk nog een keer los, misschien vervangen met een nieuwe, of misschien is er toch een zekeringetje stuk ofzo.