Benzinepomp vervangen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Airspeed
Berichten: 487
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

14 mar 2025, 21:09 1 x

Ja, het was goed rondom het rubber erin houden.
Ook is het handiger dit te doen als de tank grotendeels leeg is ipv andersom 😂
marcoa2
Audi A2 clublid
Berichten: 288
Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
Locatie: Gorinchem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 mei 2025, 21:25 0 x

Asko schreef:
14 mar 2025, 19:14
Is inderdaad goed zelf te doen.

Vanaf bovenstaand foto:
Eerst rondom goed schoonmaken, dan de grote ring losdraaien. Zit soms vast.

Zit soms ook bunkervast zo bleek bij mij..was alleen nog met grof geweld er uit beuken. helaas nu aansluiting benzineslang afgebroken en scheurtje in , dus maar een nieuwe besteld..ik hoop dat ik wel het juiste opgestuurd krijgt ( https://www.autodoc.nl/ridex/8056139?se ... 82F0042%29 )
het gaat in principe alleen om het kunstof bovengedeelte met goede aansluitingen.

ik ben even aan het proberen geweesd met mn oude behuizing om slangetjes van bovenzijde te verwijderen...ook bunkervast.. :mrgreen:
helemaal uitgehard zeg maar, wat logisch is na 22 jaar in de benzine gehangen te hebben.
benieuwd naar ervaring hoe slangetjes enigsins soepel te verwijderen bovenzijde en op bnzinepomp zelf ,zonder dat de rest afbreekt ?
Wat mij erg opviel : na bijna 22 jaar, 220.000 km : het onderste filter in behuizing 0,00 % vervuiling. als nieuw verder.
met stalen benzinetanken dit niet eerder meegemaakt !
Bijlagen
IMG_2260[1].JPG
IMG_2260[1].JPG (2.43 MiB) 750 keer bekeken
IMG_2257[1].JPG
IMG_2257[1].JPG (2.61 MiB) 750 keer bekeken
IMG_2258[1].JPG
IMG_2258[1].JPG (2.74 MiB) 750 keer bekeken
IMG_2259[1].JPG
IMG_2259[1].JPG (2.89 MiB) 750 keer bekeken
marcoa2
Audi A2 clublid
Berichten: 288
Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
Locatie: Gorinchem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

30 mei 2025, 22:20 0 x

ik ben er nog steeds niet uit, heeft een A2 1.4 16v BBY motor (2003) nu een 3 of 4 bar benzinepomp nodig ?

op zoek naar geweesd, en ik kom er niet uit. op alle verkoopsites 3 of 4 bar versies allebei geschikt voor BBY blok..
maar op a2 sites zoals deze lees ik hier ook niets over, opmerkelijk.
ik beschik niet over de juiste vag info wat de fabrieksspecificatie hierover te melden heeft helaas.
3 of 4 bar is wel een heel groot verschil in capaciteit ! dat heeft gevolgen..positief of negatief..
dit wil ik uiteraard eerst zeker weten zodat gelijk de juiste capaciteit benzinepomp gemonteerd word.
in 1 X goed principe.
Gebruikersavatar
wouterduijndam
Audi A2 clublid
Berichten: 310
Lid geworden op: 01 jul 2012, 23:13
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

30 mei 2025, 22:40 1 x

Airspeed schreef:
14 mar 2025, 21:09
Ja, het was goed rondom het rubber erin houden.
Ook is het handiger dit te doen als de tank grotendeels leeg is ipv andersom 😂
Sterker nog, het moet! Door het gewicht van de brandstof vervormd de plastic tank en kan het zijn dat je de ring er niet meer terug in krijgt.
marcoa2 schreef:
30 mei 2025, 22:20
ik ben er nog steeds niet uit, heeft een A2 1.4 16v BBY motor (2003) nu een 3 of 4 bar benzinepomp nodig ?

op zoek naar geweesd, en ik kom er niet uit. op alle verkoopsites 3 of 4 bar versies allebei geschikt voor BBY blok..
maar op a2 sites zoals deze lees ik hier ook niets over, opmerkelijk.
ik beschik niet over de juiste vag info wat de fabrieksspecificatie hierover te melden heeft helaas.
3 of 4 bar is wel een heel groot verschil in capaciteit ! dat heeft gevolgen..positief of negatief..
dit wil ik uiteraard eerst zeker weten zodat gelijk de juiste capaciteit benzinepomp gemonteerd word.
in 1 X goed principe.
Bij twijfel altijd een nieuw onderdeel bestellen aan de hand van het origineelnummer op de pomp.
marcoa2
Audi A2 clublid
Berichten: 288
Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
Locatie: Gorinchem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 mei 2025, 00:16 0 x

originele pomp is van vdo,alleen dat staat op motor, maar dat moet voor 99,7 % dit originele onderdeelnummer zijn :
8Z0919051C
als je bv op google op dit nummer zoekt krijg je dus allerlei drukvarianten van allerlei merken. 3 bar, 4 bar, en zelf 4,3 bar versies !
de origine benzinepompen van vdo worden nog wel op sites aangeboden zoals ebay maar daar staat dan weer geen drukwaarde bij helaas.
wel heel apart dit

de pomp die ik er dus in wilde zetten (zie de foto) is van magneti marelli, die word het meest aftermarked toegepast, dus deze ook maar besteld voor mijn BBY motorversie. deze is 4 bar.

maar op de hele unit die ik nu betsteld heb (kunstof behuizing) zit standaard een 3 bar benzinepomp gemonteerd..
mogenlijk dan gelijk 3 bar pomp er uit halen en de 4 bar pomp er in zetten. dat is de grote vraag !
en dan hopen dat er met overbouwen pomp niks afbreekt, dat is nog het grootste risico wat ik neem.
daarom wil ik eerst zeker weten wat de juiste/beste bezinedruk is. anders leverd het wellicht alweer allerlei complicaties op en storingen waar ik niet echt meer op zit te wachten.
Bijlagen
IMG_2265[1].JPG
IMG_2265[1].JPG (2.59 MiB) 423 keer bekeken
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 567
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 mei 2025, 00:34 1 x

Edit, het juiste originele onderdeelnr was al gevonden.
marcoa2
Audi A2 clublid
Berichten: 288
Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
Locatie: Gorinchem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 mei 2025, 01:03 0 x

om eventuele verwarring te voorkomen het juiste nummer 4-bars magnetti marelli benzinepomp is : 313011300015
(dit omdat op mijn foto laatste post 16 op het eind van het nummer stond, maar op voorkant doosje en motor zelf : 313011300015 )
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 567
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 mei 2025, 12:06 0 x

Als er origineel de 8Z0919051C inzit, dan kom ik op de verschillende onderdelensites steeds op de 3 bar variant uit. En dan zou je dus de 16 moeten hebben en niet de 15 die je nu hebt…
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2741
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 mei 2025, 20:34 1 x

De brandstofdruk die de injectoren ervaren, beïnvloedt uiteraard hun werking. En daarom zit er een drukregelaar op de rail met de injectoren. Mij staat voor de geest dat die op 2,5 bar is afgesteld en dus zou ik denken dat de pompdruk niet zoveel uitmaakt, zolang ie boven de 2,5 bar is.
Het werkplaatshandboek (Group 20, blz 22) noemt 3 bar als verwachte waarde.
Gebruikersavatar
Asko
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 sep 2019, 20:07
Locatie: Tytsjerksteradiel
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 mei 2025, 21:59 1 x

Klopt helemaal, de pomp moet dus minimaal 2.5 bar kunnen doen, dat de pomp uiteindelijk 3 of 4 bar zou kunnen maakt niet uit.

Overigens zit de drukregelaaar alleen bij de AUA op de injectorrail.
Bij de BBY zit deze in/bij het brandstof filter.

Als je de retourleiding volgt vanaf de branstofpomp moet je ergens bij de drukregelaar uitkomen ;)
Plaats reactie