EV-ombouw - de start en de uitdagingen

Projecten, modificaties en accessoires.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 aug 2019, 20:37 1 x

Peter_Maathuis schreef:
15 aug 2019, 23:00
Inmiddels in discussie met de RDW. Die stelt: bij ombouw naar elektrisch moet de auto voldoen aan de toelatingseisen van vandaag. Rekent u op (heel) dure EMC-keuring als u geen type-goedgekeurde aandrijflijn inbouwt dan wel componenten inbouwt die (aantoonbaar) in een eerder toegelaten / goedgekeurd voertuig zijn gebruikt.

Absurd verhaal dus: gelukkig is automatische herkenning van verkeersborden vandaag nog geen toelatingseis - anders kun je dat ook meteen verplicht inbouwen...
Vreemd. Een ombouw van een auto van benzine naar gas is in mijn ogen hetzelfde. Voor zover ik weet hoef je dan niet aan de laatste voertuigeisen te voldoen.

Met deze regels is het opwaarderen van een oude auto eigenlijk niet te doen. Ik vraag me af hoe
ze dat dan bij de oldtimer EV-auto die in 2-vandaag als reportage auto (een volkswagen kever), hebben gedaan.

Ik zie in deze link waarschijnlijk al de reden:

https://schilderelectric.nl/

Quote hieruit:
In het geval van een lichte auto (tot 1500kg) en een ombouw met hoogwaardige Tesla accu modules, zit je al snel op €20.000 tot €25.000 (excl. BTW). Omdat we met oldtimers werken is ieder project maatwerk, dus bij iedere conversie hoort ook een offerte op maat. Neem contact met ons op voor een indicatie! We werken met alle soorten oldtimers met een bouwjaar van voor 1998.
Blijkbaar is dat bouwjaar een soort van omslagpunt voor de keuringseisen van de RDW ...
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 aug 2019, 21:08 1 x

met bewondering en verbazing volg ik dit topic. Wat dapper! Een A2 kopen, half uit elkaar halen en ombouwen tot een E A2.

Echt: respect.

Maar ook verbazing: ik zou alles tot in detail eerst uitzoeken. Een begroting opstellen en besluiten. Maar jij doet het blijkbaar proefondervindelijk. Ook goed! Hulde. Ik lees met interesse mee met je project!
betutteling is zinloos; passie is Goud
Peter_Maathuis
Moderator

17 aug 2019, 21:19 3 x

Peter_Audi_A2 schreef:
17 aug 2019, 20:37
Vreemd. Een ombouw van een auto van benzine naar gas is in mijn ogen hetzelfde. Voor zover ik weet hoef je dan niet aan de laatste voertuigeisen te voldoen.
Inderdaad geldt bij ombouw naar LPG (of LNG, CNG, H2) hetzelfde: de auto moet voldoen aan de toelatingseisen van de datum van aanvraag wijzigingskeuring.

Inderdaad zijn de regels anders als de auto ouder is. In Duitsland is 1-10-2002 de kritieke datum en daarom kan daar iets meer.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

17 aug 2019, 21:33 0 x

dan wel componenten inbouwt die (aantoonbaar) in een eerder toegelaten / goedgekeurd voertuig zijn gebruikt.

Dit betekend dat omdat ik al een Toyota heftruck heb gesloopt ooit ik alleen hetzelfde nogmaals mag zoeken en bouwen.
Dus weer 2 kleine trage motoren op de aandrijfassen, en ook de regelaars.
Alleen Accu pack mag ik aanpassen.

Ik heb nog gekeken maar zie deze oude zooi zelden of in zo slechte staat en hoge revisie kosten, veel is oude ijzer geworden helaas....
En ja, dat betekende als het te vinden zou zijn we niets mogen verbeteren en zo moeten ter keuring aanbieden.

Wel loopt de RDW de kans dat we na afloop alles aanpassen, eenmaal EV op kenteken kijken ze nergens meer naar. Maar om nu eerst mijn oude zooi.

Een andere methode is een Kit ergens te kopen en in te bouwen, alleen de plaat tussen bak en motor moeten we nog aanpassen en of er nu een Polo, Ibiza of Fabia op staat, de motoren zijn gelijk aan onze!
Wel is 1 keuring in willekeurig Europees land voldoende en als Letland makkelijker met de eisen om ging...
ECM gelden daar ook, maar als je reeds eerder ingebouwde ook mag gebruiken... dit is nieuwe productie.. zonder ECM keurmerk die in Duitsland wel mag rijden en importeren maar niet daar inbouwen, hoe krom wil je het hebben... en vermoedelijk is Nederland gelijk!

Wel moeten we dus voor deze keer niet zomaar iets zoeken wat past, maar ook wat over vele jaren nog volop leverbaar is, en dat is mijn Toyota delen beslist niet meer!
Ik had op eerder antwoorden gerekend maar kreeg alleen aanvullende vragen en geen antwoorden wat ik gevraagd had... moet blijkbaar langsgaan en zelf kijken!

Ook lees ik dat voertuigen van 20 jaren oud andere eisen gelden, net zoals voor 1960 geen APK meer hoeft en de jongere van 1960 tot ???? eens in 2 jaren.

Gelukkig kunnen we misbruik maken van de Europese regel dat ergens goedgekeurd in EU in gehele EU gebruikt mag worden en ingevoerd. Dus dubbele keuringen en plaats van inbouw doet er niet toe.
Een EMC keuring kost ook veel tijd en geld en gratis vakantie naar een land waar je normaal nooit naartoe zou gaan!
Mijn 1.8 blok sneuvelde en Automaat had ook vreemde dingen. nu weer gewone blok + bak gedaan...
Opa word trager en 1.4 is genoeg.
Peter_Maathuis
Moderator

17 aug 2019, 21:38 1 x

Veertienmeizeventien schreef:
17 aug 2019, 21:08
met bewondering en verbazing volg ik dit topic. Wat dapper! Een A2 kopen, half uit elkaar halen en ombouwen tot een E A2.

Echt: respect.

Maar ook verbazing: ik zou alles tot in detail eerst uitzoeken. Een begroting opstellen en besluiten. Maar jij doet het blijkbaar proefondervindelijk. Ook goed! Hulde. Ik lees met interesse mee met je project!
Dankjewel!

Toevallig zag ik deze A2 in België staan; hij kostte weinig, levert een hoop reserve-onderdelen (deels verkocht) en het OSS is al meer waard dan wat ik er nu aan heb besteed (€ 250 inclusief de kosten van het ophalen).

Op basis van UK-video's en verslagen op het Duitse A2-forum had ik het idee dat ombouw wel doenbaar is. Precies begroten kan pas als je componenten hebt gekozen, maar die kun je pas kiezen wanneer je de keuringsregels kent. Die blijken dus nogal te verschillen per EU-land...

Maar een globale begroting heb ik natuurlijk wel (in mijn hoofd):
- motor 100 Volt 25..35 kW continu € 2.500
- controller 100 Volt 550..650 A € 2.500
- adapterplaat en as-aanpassing € 1.000
- DC/DC-converter 900 W € 500
- vacuümpomp € 150 (pomp, reservoir, onderdruksensor, relais) zit al in elkaar en werkt
- verwarming € 500 (doorstroom-element, pomp, expansievat)
- CANbus simulator € 100 (Arduino-controller)
- bekabeling, noodschakelaar, zekering 500 A € 500
- accupakket fase-1 5..7 semi tractie accu's € 750, 150 kg, 25 km range
- accupakket fase-2 LiFePO4 30 cellen, 100 kg, 100 km range, met BMS € 4.000

Mijn ambitie is een elektrisch rijdende A2 voor onder de € 10.000. Daarna range vergroten kan met LiFePO4 of Tesla-modules (24V 5 kWh). Kosten ca € 5.000 per 100 km range. Dan moet er ook een lader worden ingebouwd, kosten ca € 1.000 voor 3 kW.

Inmiddels wordt me duidelijk dat de techniek nauwelijks uitdagingen bevat, de registratie na ombouw daarentegen des te meer :mrgreen:
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

17 aug 2019, 21:44 1 x

Peter_Maathuis schreef:
17 aug 2019, 21:19
Peter_Audi_A2 schreef:
17 aug 2019, 20:37
Inderdaad geldt bij ombouw naar LPG (of LNG, CNG, H2) hetzelfde: de auto moet voldoen aan de toelatingseisen van de datum van aanvraag wijzigingskeuring.

Inderdaad zijn de regels anders als de auto ouder is. In Duitsland is 1-10-2002 de kritieke datum en daarom kan daar iets meer.
Even aan het spitten geweest en je hebt inderdaad gelijk: ook bij ombouw naar LPG moet er aan de laatste voertuigeisen worden voldaan.

De mogelijkheid van typegoedkeur in Duitsland is een mogelijkheid, maar ik zou inderdaad wel navragen of er door de RDW nog aanvullende eisen worden gesteld bij invoer in Nederland.

Er wordt op de website al een soort van voorbehoud gemaakt:
Individueel goedkeuringscertificaat IGC
Na de individuele goedkeuring kunt u een Nederlands kentekenbewijs krijgen. Mogelijk wilt u het voertuig niet in Nederland registreren, maar in een andere EU-lidstaat. In dat geval kunt u een individueel goedkeuringscertificaat (IGC) krijgen. Uit dit IGC blijkt aan welke richtlijnen het voertuig voldoet en op welke wijze het voertuig is getoetst. De betreffende EU-lidstaat kan nog aanvullende beoordelingen eisen, afhankelijk van de nationale eisen van die lidstaat.
Blijkbaar is Europa nog lang niet 1 wat betreft de voertuigeisen bij registratie en/of aanpassing ....
Peter_Maathuis
Moderator

17 aug 2019, 21:46 2 x

Precies en daarom staat precies die vraag uit bij de RDW. Volgende week weten we meer.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

17 aug 2019, 21:54 0 x

Peter_Maathuis schreef:
17 aug 2019, 21:46
Precies en daarom staat precies die vraag uit bij de RDW. Volgende week weten we meer.
Wellicht nog een idee om ook met deze keuringsinstantie contact op te nemen: https://www.tuv.nl/nl/keuringen/keuring ... passingen/

Levert misschien nog (on)verwachte mogelijkheden voor het leveren van een certificaat
zonder dat de auto op Duits kenteken hoeft te worden gezet ...

Edit: blijkbaar is de RDW niet al te flexibel, zie onderstaand voorbeeld:

https://www.anwb.nl/experts/juridisch/4 ... eurde-auto

In dit voorbeeld blijkt de RDW toch dwars te liggen en kan er pas na het toekennen van
een Duits kentekenbewijs de auto in Nederland worden ingevoerd en van een Nederlands
kenteken worden voorzien ...
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

18 aug 2019, 08:57 0 x

De Nederlandse ombouw in Valkenswaard word door de RDW gekeurd en doen ze altijd lastig bij DHZ.
Zelfs bedrijven die veel doen lopen hier tegenaan.

Een Auto in ander EU land laten keuren en dan met dat kenteken invoeren is gegevens overnemen en afgifte als normale import, ze kijken dan niet naar eventuele eerdere ombouw en je kreeg binnen week je pasje!

Zo had een Japanse Toyota Pick Up, hier in Europa nooit geleverd, voor de USA geen Type goedkeuring!
In NL bij RDW afgewezen wegens ontbrekende documenten.
Export Letland, en dag later bij ander RDW punt met dat verse kenteken probleemloos ingevoerd uit Letland... zo simpel ontduik je de RDW die alles beter wil dan de rest van Europa!

Omdat je als Nederlander niet in Buitenlands kenteken mag rijden, bij de grens voor de kenteken keuring hier een eendags kenteken gratis aanvragen, dat mag wit karton met zwarte stift geschreven zijn, mits goed leesbaar en de letters en cijfers in juiste model en maten.
Je verzekeraar doorgeven en die geeft dan tijdelijke dekking voor 1 dag.

Wel adviseer ik om te voorkomen dat ze moeilijk doen even maand op buitenlands kenteken te laten staan voor je gaat keuren.... zij zijn tegen deze snelle route en je mag een 1 maand oude wel invoeren!
Mijn 1.8 blok sneuvelde en Automaat had ook vreemde dingen. nu weer gewone blok + bak gedaan...
Opa word trager en 1.4 is genoeg.
Peter_Maathuis
Moderator

18 aug 2019, 10:32 3 x

Je mag in NL wel (maximaal 14 dagen) met buitenlands kenteken rijden, maar dan moet je vooraf ontheffing aanvragen (om BPM-heffing en boete te voorkomen als je wordt aangehouden).
Voor alle zekerheid kun je voor de dag van invoer een eendagskenteken aanvragen en bij de grens de zelfgemaakte plaatjes op de auto plakken. Maar dan kan het nog mis gaan: je mag met een eendagskenteken alleen van huis naar de plaats van keuring en terug...
Verder is verzekering op buitenlands kenteken lastig, maar op chassisnummer lukt dat wel.

Bij EV-ombouw speelt dat allemaal geen rol, omdat je toch niet vanuit Duitsland (of Letland) naar NL rijdt op een klein accupakket en de auto op een trailer naar NL haalt. Daar heb je geen kenteken of verzekering voor nodig.

De procedure wordt waarschijnlijk iets als:
1) mijn Belgische auto "verkopen" aan een Duitser, die de auto invoert in Duitsland; dan krijgt hij een Duits kenteken en Duitse papieren
2) keuring bij TüV of Dekra i.v.m. EV-conversie
3) na goedkeuring "koop" ik de auto terug van eerder genoemde Duitser; dan kunnen de Duitse kentekenplaten er weer af, de auto wordt afgemeld in Duitsland
4) ik neem de auto (zonder kentenkenplaten) op een trailer mee naar NL
5) voor de invoer rijd ik met een eendagskenteken en Duitse papieren naar de RDW.
Gesloten