Inschrijving voor de toertocht GO is geopend!

OPROEP 3L rijders: DOE MEE voor een EURO-4 waardering!

Amulettrote AMF Dagboek.

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Spits
Audi A2 clublid
Berichten: 603
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

06 jan 2021, 10:27 0 x

Spinazie schreef:
06 jan 2021, 08:58
Dat is wel erg snel... Zijn de toplagers nog in goede staat?
Alles nieuw gemonteerd, SKF toplagers set, Bilstein B8 dempers, en dus de Spidan.
Maar goed, 't zou kunnen dat er een lager niet lekker meer is/was.
Een A2 is sowieso een beetje slecht in veren heel houden als ik het zo hier en daar mag geloven.
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 855
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 jan 2021, 15:41 1 x

In ieder geval wel goed om het even te dubbelchecken, een hypothese is dat de vele veren sneuvelen doordat er door defecte toplagers meer torsiekrachten op komen te staan.

Ik ben ook aan de beurt geweest met een voorveer, best een interessante ervaring op de snelweg. Overigens was bij mij overal een roestbende, zowel de lager en veer waren niet fris meer: viewtopic.php?p=78872#p78872
Gebruikersavatar
Spits
Audi A2 clublid
Berichten: 603
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

07 jan 2021, 11:57 2 x

Gistermiddag een pakketje met auto onderdeel binnen gekregen;
IMG_20210106_162214.jpg
IMG_20210106_162214.jpg (2.36 MiB) 1125 keer bekeken
Het is een intercooler, die ik wil gaan instaleren als FMIC, wat staat voor "front mounted intercooler". Vooralsnog voldoet de standaard intercooler, zelfs als je wat meer vermogen uit een 1.4 tdi weet te peuteren.
Toch is koelere lucht naar de motor toe een verbetering, en aangezien deze intercooler vol in de rijwind komt te hangen (tenminste; dat is de bedoeling.....) zal er een "verbetering" zijn in vermogen en/of verbruik.
Daarbij is de nu standaard opstelling van de intercooler, in mijn optiek, niet ideaal.

We zullen zien, uiteraard gaat het gebroken veer verhaal natuurlijk eerst aangepakt worden!
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1172
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

07 jan 2021, 13:22 0 x

Goed bezig, Menno👍.

Ziet er goed uit
A2 1.4TDI ATL | 04-2004 | Advance | Style | S-line + | FSD | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | Footwell lights | LED mirror | Dim mirror | audio upgrades | 312mm FR brakes :P S-lines 205/45/17 | A1 armsteun
Gebruikersavatar
Spits
Audi A2 clublid
Berichten: 603
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

16 jan 2021, 14:57 1 x

Vandaag 2 nieuwe voorveren gemonteerd, Sachs 998 405 ter vervanging van Spidan 49527 waarvan de rechterzijde was gebroken.

Er was door @Spinazie gevraagd hoe de conditie van de toplagers was.
De toplagers waren nog niet lang geleden (16 maanden) geïnstalleerd samen met nieuwe Spidan veren en Bilstein B8 dempers.
De toplagers waren dan ook in zeer goede conditie, waarom de veer gebroken is weet ik niet.
Elke dag krijgen ze verkeersdrempels voor hun kiezen, dat zal ongetwijfeld niet helpen lang mee te gaan, doch 16 maanden is te kort in mijn ogen

Nu dus Sachs 997 405, een controversiële keuze als je je een beetje hebt verdiept in de veren die beschikbaar zijn voor een A2, en zeker in combinatie met B8 dempers.
Colin Chapman was een voorstander van dit principe veer/demper combo, alhoewel een A2 natuurlijk nooit een Lotus gaat worden.
Heb nu alleen een klein controle rondje gereden na installeren, en kan er nog niet veel over zeggen.
Verkeersdrempels gaan in ieder geval iets of net zo soepel als met de Spidan.

De nieuwe veren heb ik aan de onderkant voorzien van een stuk gewapende tuinslang om het contact met de veerschotel zachter te houden. De oude veren hadden daar ook redelijk wat krassen, lak was daar ook beschadigd en misschien heeft dit ook wel de breuk kunnen/doen ontstaan.

Feauteauhs tijd;

Gebroken veer, onderste ring.
IMG_20210116_121153.jpg
IMG_20210116_121153.jpg (3.28 MiB) 1026 keer bekeken
Nieuw en oud naast elkaar, nieuwe veren zijn een stukje korter, veer diameter (materiaal) is hetzelfde, karakteristiek is soepeler.
IMG_20210116_124901.jpg
IMG_20210116_124901.jpg (2.91 MiB) 1026 keer bekeken
Het zooitje na inspectie weer in elkaar.
IMG_20210116_113925.jpg
IMG_20210116_113925.jpg (3.34 MiB) 1026 keer bekeken
En weer onder de koets.
IMG_20210116_130627.jpg
IMG_20210116_130627.jpg (2.12 MiB) 1026 keer bekeken
Allemaal net op tijd voor de laag sneeuw.

Toedels.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1172
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

16 jan 2021, 15:52 1 x

Mooi getimed idd. Gelukkig ben je nubweer mobiel👍😉
A2 1.4TDI ATL | 04-2004 | Advance | Style | S-line + | FSD | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | Footwell lights | LED mirror | Dim mirror | audio upgrades | 312mm FR brakes :P S-lines 205/45/17 | A1 armsteun
Gebruikersavatar
Spits
Audi A2 clublid
Berichten: 603
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

16 jan 2021, 17:19 2 x

Hoe die er nu bij staat;
IMG_20210116_164741.jpg
IMG_20210116_164741.jpg (3.27 MiB) 993 keer bekeken
Gebruikersavatar
ArcSissy
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 534
Lid geworden op: 05 feb 2018, 10:43
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

17 jan 2021, 15:56 2 x

Spits schreef:
16 jan 2021, 17:19
Hoe die er nu bij staat;

IMG_20210116_164741.jpg
She really looks the part!
Die zoutvaatjes ... de bom!
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 2440
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Hoorn
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 jan 2021, 18:25 0 x

Sachs en Suplex kwamen uit zelfde fabriek en deze Spidan, de stickers.... op zelfde plek!
Weet het niet zeker maar vaak maakte 1 veren fabriek meerdere merken veren!

De hoogte kan voor iets ander type zijn.... daarom heb ik nog twijfels, maar
ik heb Sachs dozen, Made in Holland en is dat nu Koni of Monroe? Ik weet dat laatste nog niet.

Wel kan de kleur en lak dikte worden aangepast.
Wie heeft er voor mijn en Spits nu meer zekerheid en is meer deskundige?

Net als een Tandriem set van Conti, SKF waterpomp en Ina rollen... goed kijken bij de nieuwe en de oude en je begint te lachen als de dealer originele VAG onderdelen wil leveren met hun prijzen!

Ooit een Originele VAG logo set verwijderd en alle onderdelen waren als diverse merken traceerbaar na goed schoonmaken wat andere normaal weg pleuren!
Gebruikersavatar
Spits
Audi A2 clublid
Berichten: 603
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

17 jan 2021, 20:42 2 x

eekhoorntje schreef:
17 jan 2021, 18:25
Sachs en Suplex kwamen uit zelfde fabriek en deze Spidan, de stickers.... op zelfde plek!
Weet het niet zeker maar vaak maakte 1 veren fabriek meerdere merken veren!

De hoogte kan voor iets ander type zijn.... daarom heb ik nog twijfels, maar
ik heb Sachs dozen, Made in Holland en is dat nu Koni of Monroe? Ik weet dat laatste nog niet.

Wel kan de kleur en lak dikte worden aangepast.
Wie heeft er voor mijn nu meer zekerheid en is meer deskundige?

Net als een Tandriem set van Conti, SKF waterpomp en Ina rollen... goed kijken bij de nieuwe en de oude en je begint te lachen als de dealer originele VAG onderdelen wil leveren met hun prijzen!

Ooit een Originele VAG logo set verwijderd en alle onderdelen waren als diverse merken traceerbaar na goed schoonmaken wat andere normaal weg pleuren!
Plaats reactie