Koelvloeistof lekkage

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
RenskeLabordus
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2020, 16:14
Locatie: Waalwijk
Motortype: Weet ik niet

22 feb 2020, 16:56 0 x

Hoi allemaal. Al jaren trouwe a2 rijder. Maar nu een lastig probleem. Koelvloeistof verlies maar onduidelijk waar. Nooit plasjes onder de auto. Inwendig geen vochtige slangetjes ofzo te zien. Dop van t koelvloeistof vatje is vervangen. 1.5 jaar geleden koppakking vervangen. Eerst moest in 1x per maand een litertje vloeistof vullen. Toen 1x per week en nu elke 150 km (is 1.5 dag voor mij). Iemand nog suggesties wat dit kan zijn? Toch weer koppakking? Verlies alleen tijdens het rijden en daarom nooit plasjes onder de auto?

En tweede vraag. Wat is een redelijke vraagprijs ALS ik m toch weg zou doen gezien er nog een aantal gebreken aan de auto zijn. (Proleem met centrale vergrendeling en kapotte schokbrekers achter) . Het is een diesel uit 2001. 376.000 km op de teller. Ik snap dat ik er geen hoofdprijs voor kan vragen 😅 maar een fan/hobbyist kan er nog wel iets mee denk ik.

Dank alvast!
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

22 feb 2020, 17:33 0 x

Lekkage kan je op sporen door het systeem onder druk te zetten (ook wel afpersen, maar dat klinkt zo raar.... ;) ), en dan zal de lekkage zichtbaar zijn.

Wat een 2001 nog waard kan zijn....... volgens een ervaringsdeskundige (ik dus niet) worden de diesels voor een appel en een ei van de hand gedaan.
Als er nog gebreken zijn dan helpt dat de prijs niet naar boven toe.

Wat wil je zelf? Als je de kvs lekkage kan repareren en er een paar nieuwe schokdempers onder zet kan je weer verder........... voordeliger dan een andere auto lijkt me (daarbij; de A2 is gewoon één van de leukste auto's om mee rond te rijden, zeker een diesel.... :mrgreen: maar dat is misschien persoonlijk alleen op mij van toepassing :joy: ).
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
stefan74
Berichten: 715
Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
Locatie: Breda
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 feb 2020, 17:47 0 x

Als je de bodemplaat er nog onder hebt kan het best zijn dat je ergens een lek hebt, en de bodemplaat als lekbak fungeert.
Begrijp uit je verhaal dat de wagen dagelijks goed gebruikt wordt, tijdens de 100km die je per dag doet kan het zijn dat vervolgens de gelekte koelvloeistof onder de auto, vanaf de bodemplaat weer weg waait.
Maar eerlijk gezegt lijkt het me sterk dat er meer dan 100/200 milliliter in/op de plaat kan blijven , aangezien er ook wat gaten inzitten.

Waar je het een beetje in moeten zoeken is waarschijnlijk het feit dat de wagen bij stilstand niet lekt, en onder druk, tijdens rijden, wel.

Als je de lekkage gefixt krijgt , is de achterste dempers vervangen een eitje. kosten niet de hoofdprijs en zijn erg makkelijk te vervangen; gewoon voor je huis, op de krik, ik ben niet zo heel technisch maar ik zou het makkelijk zelf kunnen doen. Het enige waar je bij moet opletten is dat de toplagers goed vast komen te zitten, en je hierbij de stang niet beschadigt.

De waarde van een oude diesel met veel km's is op dit moment wat de gek ervoor geeft.
Oostblok heeft nog steeds wel belang bij goedkope diesels, maar mijn ervaring is dat deze gasten liever een A4 of A6 diesel kopen dan een A2.
Laatst gewijzigd door stefan74 op 22 feb 2020, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3787
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 feb 2020, 18:06 0 x

Welkom op het forum en nog veel veilige km's met de A2 gewenst.

Wat betreft de lekkage, het beste is zoals @Spits opmerkt, het systeem koud onder druk zetten.

Wat een verdachte zou kunnen zijn, is het kunststof thermostaathuis, deze willen door ouderdom/verharden op den duur nog wel eens gaan lekken.

Ik heb deze bij mijn 1.4 16V BBY bij het verwisselen van de distributieriem gelijk mee laten vervangen met de rollen/waterpomp/looprollen/thermostaat/voeler.
Gebruikersavatar
edje13
Audi A2 clublid
Berichten: 534
Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
Locatie: Sittard-Geleen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 feb 2020, 18:09 0 x

Koelvloeistof lekkage heb ik ook gehad. Bij mij was het de O-ring van de koelvloeistof sensor. Die groene sensor(G 65 denk ik).
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3334
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

22 feb 2020, 19:06 0 x

Een matige of slechte A2 uit Waalwijk,

Misschien heeft onze A2 dokter er nog iets aan, oude diesel met problemen is niet veel meer waard maar de onderdelen vaak nog wel...
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6195
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 feb 2020, 20:27 0 x

Huh @eekhoorntje? Wat nu? Maar twee regels, geen hersenspinsels? En je schrijft de A2 van een nieuw forumlid zomaar af? Zo kennen we je niet! :dizzy:

Welkom hier! We gaan je natuurlijk op weg helpen, de A2 verdient een tweede leven. Tips van @stefan74 moeten je al op weg helpen. Ben je geen techneut, dan kan een bezoek bij de A2 dokter (voor jou om de hoek!) geen kwaad. Hij heeft wel een overvolle agenda, mogelijk laat een echte blik onder de kap even op zich wachten.

Succes en houdt ons op de hoogte! Tussentijds wordt een voorstelronde erg op prijs gesteld ;)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3334
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

22 feb 2020, 21:36 0 x

ALS ik m toch weg zou doen gezien er nog een aantal gebreken aan de auto zijn. (Proleem met centrale vergrendeling en kapotte schokbrekers achter) . Het is een diesel uit 2001. 376.000 km op de teller. Ik snap dat ik er geen hoofdprijs voor kan vragen 😅 maar een fan/hobbyist kan er nog wel iets mee denk ik.

Deze tekst en de vraag naar waarde.... en dat uit Waalwijk, dan kan ik hem alleen nog naar de Dokter sturen.... gezien het grote aanbod en de prijs daling van Spinazie.
Ik zit er ook nu met 1 diesel... nog meer KM en nog schade ook.

Maar wel een leuke voorstel ronde.... weer eens wat anders dan de perfect gepoetste.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
RenskeLabordus
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 feb 2020, 16:14
Locatie: Waalwijk
Motortype: Weet ik niet

23 feb 2020, 20:57 1 x

Dank voor de tips allen. De A2 dokter had ik nog niet gevonden. Maar blijkt dus dicht bij ons te zijn. Ik snap @eekhoorntje wel hoor. Het is een oud beestje met gebreken en ik gaf natuurlijk zelf al aan dat hij er dan misschien uit zou gaan.

Het toeval wil dat mijn partner een leaseauto krijgt binnenkort. Dus een optie is.... a2 eruit (met pijn in het hart) ik tijdelijk zijn auto gaan rijden als zijn leaseauto er is, en dan uiteindelijk weer op zoek naar een a2 natuurlijk. En dan zijn oude auto er dat weer uit. Ik rij minimaal 110 km per dag ivm werk. Vandaar dat dit oude beestje met deze km's oplappen niet meer heel aantrekkelijk lijkt.

Ik ga eens op zoek naar die a2 dokter.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3334
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

24 feb 2020, 07:10 0 x

Oude zooi? Nee!

Ik weet hoe vaak de nieuwe diesels problemen hebben en vaak de 200.000 km niet eens haalden!
Van onderhoud en nooit vervangen kettingen die toch plotseling breken en officieel auto leven lang mee moeten tot verstopte injectoren omdat hogere druk kleinere gaatjes dus eerder vervuilen en dicht zitten.

Deze oude zooi van 19 jaren oud, ik heb nu een ATLdiesel gekocht in "bepaalde kleur" en die had na controle ECU geen 600.000 op teller maar werkelijk 870.000 km gereden!
Zeker de A2 Dokter in Waalwijk, dan kan deze nog 400.000 mee!
Roest, ja die hebben ze zeker, kijk maar naar de remtrommels achter... en verder de schroefjes van nummerplaat verlichting achter.... maar wie weet nog meer roest?
Aluminium gaat lang mee en op deze roestbakken na, kan een A2 erg lang mee.

De A2 is lichter dan de VW Polo met dezelfde motoren en zal daarom zowel sneller als zuiniger zijn en langer mee gaan. Als je niet in Centrum grote steden komt of zelden is deze nu helaas wegens die regels waardeloos in de handel geworden toch ondanks de meerprijs van €780,- per jaar aan belasting door lagere verbruik en voordeliger Diesel toch vaak nog rendabel.

Ik moet ook elk jaar 4 bougies, soms een Kabel of Pen bobine vervangen en daar heb jij geen last van!
Voor je het verschil in Inruil waarde huidige en koop nieuwe Benzine, met kans op foute kopen met gebreken en achterstallig onderhoud, gewoon nog even houden is mijn advies....
Vooral als je weet dat Spinazie een hele mooie en goed onderhouden nu hier dumpt voor minder als hij ooit hoopte!

Best Leuk, een sloop advies als Welkom... houd de mensen wakker!

PS; vele noemen mijn Murphy, en doen zelden wat ik adviseerde :mrgreen:
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie