Groot onderhoud; zelf doen of laten doen?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
mvdklip
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 nov 2010, 17:00

17 jul 2011, 11:44 0 x

Vrij kort na de aanschaf geeft de auto aan dat er groot onderhoud nodig is. Nou heb ik het vermoeden dat dit op niets anders dan een "domme" teller gebaseerd is en dat het dus maar zeer de vraag is of er echt onderhoud nodig is. De auto is ook nooit echt volgens het boekje onderhouden.

Graag zou ik advies willen wat ik hiermee zou kunnen doen. Lastige is dat ik geen enkel idee heb wanneer de olie voor het laatst ververst is, filters voor het laatst vervangen zijn, etc. Wel weet ik dat recentelijk de distributieriem en waterpomp vervangen zijn.

Wat raden jullie aan? Zelf een aantal zaken preventief vervangen en de indicator resetten? Zo ja, welke zaken moet ik minstens aanpakken en is dit een beetje goed te doen voor een leek?
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

17 jul 2011, 13:33 0 x

Het is moelijk om hier een juist advies in te geven. E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van hetgeen je zelf kunt.
In jouw geval zou ik zeker beginnen met het vervangen van de olie met filter en tevens het luchtfilter. De bougies (in geval van benzine uitvoering)kun je even demonteren en bekijken in hoeverre deze zijn versleten (indien er geen echte slijtage aan zichtbaar is afstellen en monteren), bougies vervangen meld zich n.l. vanzelf door zaken als slechter starten en meer brandstofverbruik).
De onderhoudsinterval resetten kun je zelf. Je kunt vervolgens (indien je geen Longlife olie gebruikt) 15.000KM aanhouden.
Wel dan zelf controles uitvoeren op remblokken/banden etc, maar dit is allemaal makkelijk te zien.
Theo
Gebruikersavatar
mvdklip
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 nov 2010, 17:00

18 jul 2011, 10:33 0 x

Dat klinkt te doen, maar aan de andere kant klinkt het ook niet als iets dat honderden euro's zou hoeven te kosten als je het laat doen. Toch hoor ik altijd dat mensen een klap met geld kwijt zijn voor een grote beurt. Zelfs de kwik-fit (waar ik hem nooit naar toe zou brengen) rekent al 169,- euro. Ik wil eigenlijk niet eens weten wat de dealer vraagt. :P

Hoe zit het met het brandstoffilter? Die moet eigenlijk ook vervangen worden, toch?
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

18 jul 2011, 11:41 0 x

Het lijkt alsof je naar twee dingen vraagt:
1. Moet mijn auto een beurt hebben als hij erom vraagt? (in je eerste post)
2. Kan ik dat zelf of moet ik ermee naar de garage? (threadtitel)

Ad 1: Ik ga met Theo mee. Je hebt je A2 alweer een tijdje en als je niet weet hoe lang het vorige onderhoud geleden is, zou ik dat nu aanpakken. Dan weet je in elk geval wanneer het gebeurd is en kun je weer van je teller op aan. Die teller is overigens (afh. van of je vaste of Longlife intervallen gebruikt) inderdaad een dom of half dom ding. Standaard is een interval van max. 15 dkm of 1 jaar (wat het eerst wordt bereikt). Bij Longlife wordt het gebruik van de auto meegewogen en komt er een interval van max. 2 jaar of max. 30 dkm uit (50 dkm voor bepaalde diesels). Rijd je veel korte stukken dan wil hij eerder een beurt. Bij ons was het de laatste keer 15 maanden met 18 dkm.

Ad 2: wat Theo zegt. Als je er lol in hebt, kun je gerust een aantal zaken zelf doen. Wat je uitspaart, is vooral de arbeid van de garage die ergens tussen 60 en 120 euro per uur zal kosten. Een beurt kost denk ik 1,5 tot 4 uur werk, afhankelijk van wat er moet gebeuren. Of je zelf ook een grote beurt kunt doen, hangt van jouw vaardigheden en gereedschap af.
Gebruikersavatar
falcon
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 mei 2010, 13:04

18 jul 2011, 13:03 0 x

[quote="mvdklip"]Hoe zit het met het brandstoffilter? Die moet eigenlijk ook vervangen worden, toch?[/quote]
Als je 't ziet zitten om onderhoud zelf te doen, dan ben je klaarblijkelijk overtuigd van je eigen handigheid, en dan zou het met behulp van een handleiding (vooral op www.a2-freun.de vind je er veel) goed te doen moeten zijn. Olie is wel heel eenvoudig, zorg dat je de olie goed kunt opvangen bij de aftapplug en dat je de juiste nieuwe olie bijvult...
Brandstoffilter moet iedere 60.000 km en schijnt een stuk lastiger te zijn maar mbv een handleiding (Duits!) is alles mogelijk...
Het helpt enorm als je Elsawin hebt, dat is het werkplaatshandboek van het VAG-concern. Staat stap voor stap in hoe je een klus moet uitvoeren. Voor 10 euro wordt de audi-versie op marktplaats aangeboden...
Gebruikersavatar
mvdklip
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 nov 2010, 17:00

20 jul 2011, 23:31 0 x

Dank voor alle antwoorden. Elsawin heb ik en had ik ook al naar gekeken, maar is soms niet verschrikkelijk duidelijk. Ik inmiddels ook even de verkoper van de auto gebeld en wat blijkt: precies een jaar geleden heeft de auto een grote beurt gehad. De teller heeft dus gewoon 12 maanden afgeteld en vraagt nu weer om een grote beurt. In de tussentijd is er niks aan onderhoud gedaan. Ik was zelf zo naief om te denken dat er olie ed gewisseld werd bij aflevering. :P

Met andere woorden:
a) De auto is wel degelijk aan een grote beurt toe.
b) Ik denk dat ik me maar eens ga wagen aan een olie- en filterwissel om mee te beginnen.

Als dat redelijk vlot gaat, dan ga ik ook de rest zelf doen. De dorpsgarage rekent een uurtarief van 55,- euro ex BTW, maar komt dan wel al snel op 250,- tot 350,- voor een grote beurt. Niet onredelijk, maar toch weer een hoop geld. ;-)
Gebruikersavatar
falcon
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 mei 2010, 13:04

21 jul 2011, 10:27 0 x

[quote="mvdklip"]Ik denk dat ik me maar eens ga wagen aan een olie- en filterwissel om mee te beginnen.[/quote]Gaat je zeker lukken, als je de tijd er maar voor neemt. En heb je tussendoor vragen, dan zet je ze hier op 't forum. Grote kans dat je in no-time een antwoord krijgt :) Zo leer je je auto nog beter kennen!
Gebruikersavatar
Menno
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 apr 2010, 23:23

21 jul 2011, 16:42 0 x

Even een vraag:

klopt het dat het luchtfilter van onze 1.4 benzine achter de rechter wielkast zit gebouwd?
ik zag er namelijk een zwarte aanzuigslang naar toe lopen....

En waar bevind het oliefilter zich? die zie ik ook niet 1.2.3....


Menno.
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

21 jul 2011, 22:00 0 x

[quote="Menno & Tamara"]En waar bevind het oliefilter zich? die zie ik ook niet 1.2.3....[/quote]
Het oliefilter zit aan de voorkant van de motor, dichtbij het uitlaatspruitstuk. Als ik de foto in het Wiki zie, vind ik het geen wonder dat je hem zelf nog niet gevonden hebt ;)
http://www.audi-a2club.de/wiki/index.ph ... zinmotoren
Gebruikersavatar
Menno
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 apr 2010, 23:23

22 jul 2011, 14:21 0 x

Bedankt Romulus....

Het is inderdaad een lastig plekje voor het olifilter, en klop het dat het luchtfilter ergens verstopt is in een wielkast?
Plaats reactie