Ik denk dat het bij lage snelheden wel mee zal vallen. Een ICE bereikt zijn maximale vermogen pas bij een hoog toerental, maak je alleen gebruik van bij ver doortrekken in de versnellingen.Peter_Maathuis schreef: ↑28 nov 2019, 09:19Nu de auto verder perfectioneren en APK regelen (gisteravond maar vast het rechter remlicht hersteld)
Ik wil de CANbus gaan afluisteren en kijken of ik zo bijv. een toerenteller kan toevoegen (en eventueel andere interessante parameters kan afbeelden die over de CANBus voorbij komen).
Eerst maar eens zien hoe praktisch de relatief zwakke (22..37kW) motor bevalt en hoe ver ik met mijn batterijpakket kom. Daarna zien we verder.
Voorlopig zeer content: "soepel een blokje om": http://www.maathuis.info/A2e/VIDEO0055.mp4
EV reparatie - geslaagd
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
- eekhoorntje
- Berichten: 3347
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Als ik brullende in de 1e versnelling aan kom duiken alle fietsers gelijk weg!
Maar ook ik heb een EV en die horen ze niet, nog automaat ook.
Deze zelf in elkaar gezette Ex Toyota Heftruck hoor je alleen maar zoemen.
Maar om er nu een luidspreker met motor geluid in te zetten, gaat ook mijn te ver!
Dit zal voor vele EV rijders een probleem worden vooral dove ouderen die niets horen en links af gaan... zonder te kijken, onze generatie dus!
Zullen we beide maar naar Noorwegen gaan, minder fietsen en meer ruimte?
Maar ook ik heb een EV en die horen ze niet, nog automaat ook.
Deze zelf in elkaar gezette Ex Toyota Heftruck hoor je alleen maar zoemen.
Maar om er nu een luidspreker met motor geluid in te zetten, gaat ook mijn te ver!
Dit zal voor vele EV rijders een probleem worden vooral dove ouderen die niets horen en links af gaan... zonder te kijken, onze generatie dus!
Zullen we beide maar naar Noorwegen gaan, minder fietsen en meer ruimte?

Mijn 1.8 blok sneuvelde en Automaat had ook vreemde dingen. nu weer gewone blok + bak gedaan...
Opa word trager en 1.4 is genoeg.
Opa word trager en 1.4 is genoeg.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
https://www.rtlz.nl/tech/artikel/476461 ... r-vegt-bmw
Quite hieruit:
Quite hieruit:
Dat elektrische auto's geluid moeten maken als ze onder de 20 kilometer per uur rijden, vindt hij een heel goed idee. "Een elektrische auto die langzaam rijdt is echt een gevaar", zegt hij. "Niet alleen voor blinden. Je hoort het echt niet als hij achter je rijdt. In tests zag ik mensen schrikken als ze de auto ineens opmerkten."
Op hogere snelheden is het niet nodig, zegt hij. "Dan faden we het geluid uit, want dan maken de banden en de wind genoeg geluid om de auto te horen aankomen."
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2718
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Geluid bij lage snelheid: ook een leuk item in mijn komende CANbus project 
Ik heb inmiddels bevestigd gekregen dat het kabeltje in mijn dashboardkastje inderdaad een CANbus-aansluiting is die werd gebruikt door de Stadtwerke Leipzig voor ritregistratie.

Ik heb inmiddels bevestigd gekregen dat het kabeltje in mijn dashboardkastje inderdaad een CANbus-aansluiting is die werd gebruikt door de Stadtwerke Leipzig voor ritregistratie.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- jensvos
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 16 aug 2019, 21:48
- Locatie: Hoogeveen
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Fantastisch! Dat het je gelukt is. Jaloers hoor. Wil ook wel mijn A2 diesel naar elektrisch ombouwen, maar ik kan dat niet en te duur.
Is dit ‘m trouwens?
https://youtu.be/VMdW7qJL8hw
Is dit ‘m trouwens?
https://youtu.be/VMdW7qJL8hw
1.4 TDI | 75pk | 2003 | AMF | S-Line | Kobaltblauw Metallic | FIS | Trekhaak
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2718
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Leuk videootje, kende ik nog niet... Moeilijk vast te stellen door wie deze A2 is omgebouwd; de mijne is het niet (4-spaaks stuur ipv 3-spaaks en andere radio).
Ik heb de mijne wel gezien (toen in dienst bij de Stadtwerke Leipzig met kenteken L - SW 1100) in een andere video (Energiewende 30 Geschӓftsideen 46...) over de ombouw tot elektro A2 (toen moest je ca 30k euro meebrengen).
Het Energytv24 "Mobilitӓt im Test - elektro A2 im Einsatz" videootje (blauwe A2 met OSS) ziet er onder de motorkap precies zo uit als de mijne en ook de BMS-rapportage (op het schermpje van de radio) ziet er bekend uit. Die is ongetwijfeld ook omgebouwd door Swen Streubel / L.E. Mobile / Bosch service Scheil in Leipzig.
Ik heb de mijne wel gezien (toen in dienst bij de Stadtwerke Leipzig met kenteken L - SW 1100) in een andere video (Energiewende 30 Geschӓftsideen 46...) over de ombouw tot elektro A2 (toen moest je ca 30k euro meebrengen).
Het Energytv24 "Mobilitӓt im Test - elektro A2 im Einsatz" videootje (blauwe A2 met OSS) ziet er onder de motorkap precies zo uit als de mijne en ook de BMS-rapportage (op het schermpje van de radio) ziet er bekend uit. Die is ongetwijfeld ook omgebouwd door Swen Streubel / L.E. Mobile / Bosch service Scheil in Leipzig.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hier de video van een door LE mobile omgebouwde A2: https://youtu.be/nQEy864ZFTo
Hoeveel A2's zijn er uiteindelijk omgebouwd? En belangrijker, hoeveel zijn
ervan overgebleven?
Hoeveel A2's zijn er uiteindelijk omgebouwd? En belangrijker, hoeveel zijn
ervan overgebleven?
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
- Locatie: Zoetermeer
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Ik moet zeggen dat het concept me wel steeds meer aanspreekt. Zou toch deel gaaf zijn als een aantal van onze A2’s omgebouwd op de S’ lands wegen blijven bewegen!
Btw mooie kleur blauw ook van deze a2
.
Ik ben wel benieuwd naar het kosten plaatje en dan zo compleet als uit het filmpje.
Grt en je blijft goed bezig, Peter
Btw mooie kleur blauw ook van deze a2

Ik ben wel benieuwd naar het kosten plaatje en dan zo compleet als uit het filmpje.
Grt en je blijft goed bezig, Peter
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2718
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Dit is de mijne, in een video van september 2011: https://www.youtube.com/watch?v=5-4QuhWZwjg compleet met een interview met de ombouwer.
Opvallend: toen had ie mistlampen (ik heb alleen afgeknipte bedrading) en 15" Style velgen (ik heb de auto gekocht met stalen 15" velgen met winterbanden). De zomerbanden komen in het voorjaar op een setje al aangeschafte telefoonvelgen (dus 15" lichtmetaal).
Dit is overigens ook een interessante ombouw(er): https://www.youtube.com/watch?v=ScXleAWURUs en Lorey Maschinenbau heeft ook een A2 gedaan: http://www.lorey-maschinenbau.de/blog/e ... ?page_id=2
Opvallend: toen had ie mistlampen (ik heb alleen afgeknipte bedrading) en 15" Style velgen (ik heb de auto gekocht met stalen 15" velgen met winterbanden). De zomerbanden komen in het voorjaar op een setje al aangeschafte telefoonvelgen (dus 15" lichtmetaal).
Dit is overigens ook een interessante ombouw(er): https://www.youtube.com/watch?v=ScXleAWURUs en Lorey Maschinenbau heeft ook een A2 gedaan: http://www.lorey-maschinenbau.de/blog/e ... ?page_id=2
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2718
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik heb de APK gepland voor volgende week, 10 km verderop in Eindhoven.
Dus ik denk, laat ik eens heen en weer rijden naar Waalre (dat is ongeveer halverwege) en kijken hoe de accu zich houdt. Nou, dat viel behoorlijk tegen: de accu was redelijk vol (285 Volt) en de 5 km heen ging goed (ik heb niet sneller dan 70 km/u gereden), hoewel het BMS wel wat zenuwachtig gaat piepen bij wat meer "gas"-geven. Dan zakt de spanning al snel naar 240 Volt.
Ik heb nu wel kunnen constateren dat de energiemeter (voorheen toerenteller) aangeeft dat bij actief remmen de accu een beetje wordt bijgeladen.
Maar halverwege de terugweg, na 7 km, is de BMS-piep continu en dan is een beetje gasgeven fataal: de aandrijving valt weg. Rijdend herstarten lukt wel en met een fluwelen rechtervoet haal ik mijn huis.
Controle van de individuele cellen wijst cel 48 als de zwakke broeder aan: die staat onder 3 Volt terwijl de rest rond de 3,2 Volt staat. Dus die gaan we morgen maar eens vervangen en dan een nieuwe poging wagen en kijken wie dan de zwakste broeder is...
Dus ik denk, laat ik eens heen en weer rijden naar Waalre (dat is ongeveer halverwege) en kijken hoe de accu zich houdt. Nou, dat viel behoorlijk tegen: de accu was redelijk vol (285 Volt) en de 5 km heen ging goed (ik heb niet sneller dan 70 km/u gereden), hoewel het BMS wel wat zenuwachtig gaat piepen bij wat meer "gas"-geven. Dan zakt de spanning al snel naar 240 Volt.
Ik heb nu wel kunnen constateren dat de energiemeter (voorheen toerenteller) aangeeft dat bij actief remmen de accu een beetje wordt bijgeladen.
Maar halverwege de terugweg, na 7 km, is de BMS-piep continu en dan is een beetje gasgeven fataal: de aandrijving valt weg. Rijdend herstarten lukt wel en met een fluwelen rechtervoet haal ik mijn huis.
Controle van de individuele cellen wijst cel 48 als de zwakke broeder aan: die staat onder 3 Volt terwijl de rest rond de 3,2 Volt staat. Dus die gaan we morgen maar eens vervangen en dan een nieuwe poging wagen en kijken wie dan de zwakste broeder is...