Oude diesels vandaag in het AD

Offtopic & overig
Gebruikersavatar
Lar
Audi A2 clublid
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 dec 2018, 18:45
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

12 nov 2019, 09:43 2 x

Hoera. De radicale A2-tak is geboren
:)
''Zullen we met een stuk of 50 A2's het Malie Veld maar gaan omploegen?''
Gebruikersavatar
Daan86
Berichten: 178
Lid geworden op: 17 okt 2019, 23:55
Locatie: Almere
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

12 nov 2019, 09:45 1 x

Lar schreef:
12 nov 2019, 09:43
Hoera. De radicale A2-tak is geboren
:)
''Zullen we met een stuk of 50 A2's het Malie Veld maar gaan omploegen?''
Ik doe mee. :innocent:
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3347
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Belgie
Motortype: A2 met motorombouw

12 nov 2019, 11:30 0 x

Ik ben bang dat we tekort ruimte hebben.....

Enkele Audi NL club leden hier en de Benz club denkt hetzelfde hierover.
Als alle grote merken die diesels hebben in deze leeftijd meedoen,
staan we op de A2 in de file met onze A2...!

Alleen vraag ik me af wat Jos_Br , Luukske en Koop9 gaan roepen als ze vreemde geen idee welk type dit nu weer voor diesel is krijgen voor de grote beurt &APK... even op Kenteken onderdelen in huis halen en dan zoek je suf!

Skoda, Seat en VW leken dezelfde maar andere motorcode soms en dat zie je pas later als het niet paste!
Dat word dus data base met gebruikte zooi aanleggen.
Mijn 1.8 blok sneuvelde en Automaat had ook vreemde dingen. nu weer gewone blok + bak gedaan...
Opa word trager en 1.4 is genoeg.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3347
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Belgie
Motortype: A2 met motorombouw

12 nov 2019, 12:36 0 x

Seat 1.2 Tdi Ecomotive gekocht... deze 1199 cc is met 55 kw / 75Pk gelijk aan onze.
De 1.4 Tdi was duurdere en met 66Kw/ 90 Pk ook leuk met 1422 cc.

Omdat beide passen voor de goedkoopste sloper gekozen!
Ook omdat naast de motor ook de kabelboom nog heel is.

De A2 heeft een iets ander schema dan de Ibiza/Polo/Fabia.
De uitdaging word nu eerst de beide elektrische schema's aan elkaar te knopen.
Dan een 2 in 1 kabelboom knippen en aan elkaar klooien!
Ook de ECU word overgezet, en als het lukt dus een 1.2 Tdi A2 zonder Automaat maar met Start / Stop erin...

Dan is dit wel schoon genoeg, kenteken gaf Euro 6 aan, en hopelijk krijg ik RDW zo gek dit wel te accepteren... dan word een oude nog mooie AMF omgebouwd en hebben de steden die op leeftijd
voertuigen toelaten een probleem.

Dit zoeken en puzzelen is leuk voor thuis op zolder kamer, inbouwen blok is zo gedaan, maar assen en elektrische draden... hele uitdaging.
De eerste is een hele klus en hopelijk willen vele dit voorbeeld volgen.
Ik laat de 1.6L lekker staan, die 4 pits diesel is leuk maar ombouw kost veel ruimte en hoe vervang je een tandriem, even eerst je blok er helemaal uithalen?
Wel zijn dit riemen die volgens opgave langer mee moeten gaan, dus hoewel de blokken hetzelfde lijken... dit is rijdende computer geworden en zoveel aangepast.

De Canbus zal nog lastig worden, maar ik wil dat elke monteur deze gewoon kan uitlezen, daarom voor mijn geen 1.6 Tdi.... De sloop viel mee maar hoeveel uren gaan in de ombouw zitten?
Ik ga het proberen en weet niet of ooit en wanneer ik dit rijdende kan hebben.
Voor de Euro 6 moet je toch echt veel aanpassen en hopelijk past alles.

Tot later... of erg laat dan maar!
Mijn 1.8 blok sneuvelde en Automaat had ook vreemde dingen. nu weer gewone blok + bak gedaan...
Opa word trager en 1.4 is genoeg.
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 nov 2019, 13:54 3 x

Ik ga de discussie niet meer aan.
Als we gaan lopen roepen dat bij de nieuwe diesels de lucht schoner uit de uitlaat komt dan dat ie de motor in gaat ben ik klaar.
Dat is zoiets dat de kerstman echt bestaat.............hahahaha, laat je toch niets wijsmaken.
Op de testbank komen ze misschien een heel eind, maar of dat in de praktijk na 60000km ook nog steeds zo is heb ik sterke twijfels.
Zeker als Bosch en VAG er in zijn betrokken met hun eeuwige gesjoemel.
Audi mag weer 100000 diesels terugroepen omdat daar nog steeds sjoemelsoftware in zit.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... tos-terug/
Hoe geloofwaardig ben je dan nog na al die diesel schandalen die al de revue zijn gepasseerd?
En dan laat ik de onbetrouwbaarheid van die systemen nog even buiten beschouwing, want er is wat extra zooi nodig om de boel "schoon" uit de uitlaat te laten komen.
Dan ga je nooit probleemloos 150k kilometer op de teller zetten zonder storingen.
De ellende is nu al niet te overzien met dichtgeslibde egr kleppen en roetfilters met een dikke garagerekening erbij.
Is niet zo erg in een lease bak, hooguit ergelijk, maar als particulier ben je er ziek van.
Diesels in personenauto's moeten we mee stoppen, nergens voor nodig.
Met een benzine hybride haal je dezelfde verbruikscijfers met een veel schonere uitstoot zonder al die storingsgevoelige reinigings systemen.
Kan er over mee praten.

Maar het blijft een feit dat de A2 een heel duurzame auto is die heel lang mee kan gaan.
Heel veel tijdgenoten liggen al weg te rotten op de sloop.
Dus gewoon op rijden, dat is het duurzaamst.
Gebruikersavatar
Daan86
Berichten: 178
Lid geworden op: 17 okt 2019, 23:55
Locatie: Almere
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

12 nov 2019, 14:56 1 x

Volgende maand gaan ze beslissen wat ze in Amsterdam gaan doen met de milieuzone in 2020.
Goede kans dat ik de binnenstad straks niet meer in kom en alleen nog maar over de ring mag. :sleeping:
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3869
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 nov 2019, 15:17 1 x

Een A2 TDI is relatief goedkoop in aanschaf. Alleen zul je daardoor een aantal
nadelen voor lief moeten nemen:

1. Meer wegenbelasting,
2. Niet overal meer toegang in de steden,

Ik zou zeggen: ombouwen naar benzine als je de auto langer wilt houden,
elke schade A2 met een 1.4 16V is een dankbare donor ...
Gebruikersavatar
Daan86
Berichten: 178
Lid geworden op: 17 okt 2019, 23:55
Locatie: Almere
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

12 nov 2019, 15:31 0 x

Berekening voor mij in euro's per maand inclusief brandstof en belasting op basis van 50.000 km/jaar
Audi A2 TDI 1.4 (1:22) €336
Willekeurige benzineauto zelfde gewichtklasse (1:18) €409
Dan maar met de trein naar Amsterdam ;)
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3869
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 nov 2019, 15:40 0 x

Daan86 schreef:
12 nov 2019, 15:31
Berekening voor mij in euro's per maand inclusief brandstof en belasting op basis van 50.000 km/jaar
Audi A2 TDI 1.4 (1:22) €336
Willekeurige benzineauto zelfde gewichtklasse (1:18) €409
Dan maar met de trein naar Amsterdam ;)
Haal je dan wel die 50.000 km/jaar?

Ik vind het verschil (ca. 70 euro/maand = 840 euro per jaar) bij het
opgegeven aantal kilometers niet echt groot.
Grootste spelbrekers zijn de onverwachte reparaties, die kunnen de rekensom
volledig door de war schoppen.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

12 nov 2019, 16:06 1 x

Peter_Audi_A2 schreef:
12 nov 2019, 15:17
Een A2 TDI is relatief goedkoop in aanschaf. Alleen zul je daardoor een aantal
nadelen voor lief moeten nemen:

1. Meer wegenbelasting,
2. Niet overal meer toegang in de steden,

Ik zou zeggen: ombouwen naar benzine als je de auto langer wilt houden,
elke schade A2 met een 1.4 16V is een dankbare donor ...
Dan beter verkopen en/of inruilen op een A2 benzine, denk lood om oud ijzer qua kosten, maar betrouwbaarder. Scheelt ook RDW rompslomp.

Qua nadelen, wordt je feitelijk dubbel genomen; meer wegenbelasting dokken, maar van minder wegennet gebruik mogen maken......... Maar inderdaad, zo is het dan maar.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Plaats reactie