is een A2 "veilig"?

Algemene discussie over de A2
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3869
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 okt 2018, 14:15 0 x

Eens met @kobus1978.

Ik heb zelf in het verleden ook met de dergelijke voorval te maken gehad, bij mij ging
het gelukkig goed omdat ik het net op tijd in de gaten had en naar de vluchtstrook uit kon wijken.

Sindsdien let ik bij verkeersknooppunten met gecombineerde in- en uitvoegstroken extra
scherp op andere weggebruikers voor/naast mij die de richting aanwijzer "ineens" aanzetten.
Ook probeer ik te voorkomen dat ik precies naast een andere weggebruiker uitkom, zodat
er ruimte is voor een eventuele zijdelingse verplaatsing.

Ik zeg niet dat dit ongeluk er mee had kunnen worden voorkomen, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Gebruikersavatar
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid
Berichten: 604
Lid geworden op: 06 mei 2018, 17:49
Locatie: Muiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 okt 2018, 14:59 1 x

kobus1978 schreef:
11 okt 2018, 13:58
Allereerst ben ik blij te horen dat alles goed gaat met alle betrokkenen.

Toch wil ik een ieder toch even op het volgende wijzen zonder het beschuldigende vingertje te gebruiken. Ik zeg het volgende ook als beroepschauffeur.

Ik ben er natuurlijk niet bij geweest maar zie dit soort situaties veel als ik van de A6 de A1 op rij of A1 naar A9 zoals hierboven genoemd. Vrachtwagen hebben nou eenmaal een dooie hoek en veel medeweggebruikers vergeten dat. Ga er in deze situatie nooit rechts voorbij ook al lijkt het nog te kunnen maar geef ze de ruimte. Positioneer je er achter zo voorkom je hoogst waarschijnlijk de situatie hierboven.

Nogmaals, ik wijs niet met de beschuldigende vinger maar zo kan je er wel zelf voor zorg dat je heilige koe heel blijft.
Ha Kobus,

Helemaal met je eens. Ik vertel het ook altijd mijn kinderen en had direct in de gaten dat ik in lastig parket zat.

Ik zat op een enkele baan en je komt automatisch uit langs de vrachtauto in de dode hoek, of je nu wil of niet; het komt eenvoudigweg zo uit. Ik kwam uit: halverwege de vrachtauto.
Ik overwoog om te remmen en er achter te rijden maar daar reed vrij dicht er op een andere grote vrachtauto, dus om daar nu tussen te kruipen..

Ik besloot vol gas uit de dode hoek te rijden, maar hij pakte me doordat hij een paar meter voor het einde van de doorgetrokken streep al van baan te verwisselde. Het feit dat ik een donkere matte kap heb (had :cry ) hielp ook niet mee. Dus: je hebt 100% gelijk. Ik neem het de chauffeur niet kwalijk. Toch heb ik het gevoel dat het me overkomen is. Ik rij defensief maar dit is een van die zaken die ik niet in de hand heb.

Frappant inderdaad de gelijkenis met het eerder ongeluk! Jeetje. Ik hoefde echter niet rechts uit te stappen omdat ik nog gelanceerd werd.


Super: alle reacties met info over de veiligheid van de A2. Dank!!!
Ik ga het rustig bekijken.
betutteling is zinloos; passie is Goud
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3347
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Belgie
Motortype: A2 met motorombouw

11 okt 2018, 15:59 0 x

Vermoedelijk ontbreek op onze voertuigen 1 ding... de Taxatie en iets extra betalen voor dit en de WA+

Dan word vooraf de staat van onderhoud en echte dagwaarde genoteerd door erkende taxateur en
dat betekend dat je niet de normale dagwaarde voor 20 jaren oude maar de liefhebberswaarde kreeg.

zowel de Cabrio als A2 hebben meer waarde dan normale voertuigen van die leeftijd.

De BMW Cabrio kan van €350,- Jetcars tot €7950,- bij Cabrio specialist lopen.
Maar hoe bewijs je nu waar jou schade auto voor het ongeval in de buurt kwam?b

Youngtimer laten Taxeren wilde ik al eerder organiseren en forum en Audi Club leden die nog andere hebben mogen dan ook met meerdere voertuigen komen.
Hopelijk heb je goede steun aan garage of expert want de restwaarde is makkelijk maar wat was deze hiervoor waard?

Advies, ga op zoek naar gelijkwaardige en bied een selectie aan in zelfde staat onderhoud,
Dan kun je nog redelijk bedrag verwachten.

Verder kun overwegen een Audi TT te kopen, mijn Cabrio is in mindere staat maar die is zeldzaam en daarom vaak meer waard dan betere BMW, ja ook zeldzaamheidswaarde kan zwaar meetellen.
Mijn 1.8 blok sneuvelde en Automaat had ook vreemde dingen. nu weer gewone blok + bak gedaan...
Opa word trager en 1.4 is genoeg.
Gebruikersavatar
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid
Berichten: 604
Lid geworden op: 06 mei 2018, 17:49
Locatie: Muiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 okt 2018, 20:01 2 x

karolography schreef:
11 okt 2018, 07:53

(de volgende keer haal ik mijn grappen weer tevoorschijn :tongueclose )
Nee, nee... we hadden afgesproken dat ik de slechte grappen zou maken...
betutteling is zinloos; passie is Goud
Gebruikersavatar
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid
Berichten: 604
Lid geworden op: 06 mei 2018, 17:49
Locatie: Muiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 okt 2018, 20:02 0 x

eekhoorntje schreef:
11 okt 2018, 15:59
Vermoedelijk ontbreek op onze voertuigen 1 ding... de Taxatie en iets extra betalen voor dit en de WA+

Dan word vooraf de staat van onderhoud en echte dagwaarde genoteerd door erkende taxateur en
dat betekend dat je niet de normale dagwaarde voor 20 jaren oude maar de liefhebberswaarde kreeg.

zowel de Cabrio als A2 hebben meer waarde dan normale voertuigen van die leeftijd.

De BMW Cabrio kan van €350,- Jetcars tot €7950,- bij Cabrio specialist lopen.
Maar hoe bewijs je nu waar jou schade auto voor het ongeval in de buurt kwam?b

Youngtimer laten Taxeren wilde ik al eerder organiseren en forum en Audi Club leden die nog andere hebben mogen dan ook met meerdere voertuigen komen.
Hopelijk heb je goede steun aan garage of expert want de restwaarde is makkelijk maar wat was deze hiervoor waard?

Advies, ga op zoek naar gelijkwaardige en bied een selectie aan in zelfde staat onderhoud,
Dan kun je nog redelijk bedrag verwachten.

Verder kun overwegen een Audi TT te kopen, mijn Cabrio is in mindere staat maar die is zeldzaam en daarom vaak meer waard dan betere BMW, ja ook zeldzaamheidswaarde kan zwaar meetellen.
Taxateren stond op mijn todo lijstje. Gewoon niet aan toegekomen, maar als je zoiets organiseert zou dat erg goed zijn!
betutteling is zinloos; passie is Goud
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1223
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

11 okt 2018, 20:06 0 x

HansJan schreef:
10 okt 2018, 23:38
We zijn nog steeds blij dat je nog onder ons bent.

En het doet mij heel erg denken aan het ongeval van @Johan 3L enige tijd geleden: https://www.audi-a2.nl/viewtopic.php?t=2560.

Helaas is het beeldmateriaal verloren gegaan, mogelijk kan hij het nog eens plaatsen. We waren allemaal ontzettend verbaasd over de veiligheid van de koets, dus daar zal het niet aan liggen.
U vraagt, wij draaien Tot op heden (volgende week is het exact 5 jaar geleden) loopt nog steeds de kwestie met de verzekering. Ik heb nog dagelijks lichamelijke klachten als gevolgd hiervan.
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid
Berichten: 604
Lid geworden op: 06 mei 2018, 17:49
Locatie: Muiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 okt 2018, 20:41 1 x

oef....
betutteling is zinloos; passie is Goud
Gebruikersavatar
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid
Berichten: 604
Lid geworden op: 06 mei 2018, 17:49
Locatie: Muiden
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 okt 2018, 20:44 0 x

klote voor je, man!

Sorry dat ik het weer bij je oprakel....

Ben je over de kop gegaan? Ik zie grote schade op dak en voorruit.

Hopelijk komt er een einde aan nasleep en lichamelijke gevolgen...


Heb je nu iets van: nooit meer een A2?
betutteling is zinloos; passie is Goud
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1223
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

12 okt 2018, 10:38 1 x

Hoe precies is me nooit duidelijk geweest. Het leven kwam letterlijk voorbij tijdens de duikeling.
Over de kop moet zeker zijn geweest, maar kwam weer gewoon op de pootjes terecht, alsof er niks was gebeurd, niks anders dan een flinke klap.
Pas toen ik uit stapte zag ook ik wat er aan de hand was.
Aanvankelijk had ik eigenlijk niks, maar uren en dagen erna zeker wel.
Ik heb dagelijks rugklachten, die maar niet worden erkent door de tegenpartij en daarom willen ze niet overgaan tot bepaling van de definitieve letselschade.
Ik heb al eens gekscherend geopperd dat ze ermee wachten tot ik overleden ben....
Ik heb geen A2 of iets van dien aard (ik was ook een fanatieke Lupo 3L rijder).
Nee de omstandigheden dwingen me tot een klasse die een A2 rijder niet aanspreekt.

En je rakelt verder niks op, ik leef er dagelijks nog mee....
Gebruikersavatar
Spinazie
Audi A2 clublid
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 okt 2018, 10:59 1 x

Heftige verhalen. Ik kan me ook nog wel een post herinneren van een stel inbrekers die met een A2 over de kop waren geslagen. Die waren vervolgens verder gerend en ergens uit een weiland opgevist door de politie. De koets en dak lijken dus behoorlijk stevig te zijn met het gebruik van aluminium.

Overigens lijken huidige kleinere klasse auto's niet zo veilig als ik door de NCAP site blader, zo haalt een Aygo maar 3 sterren:https://www.euroncap.com/nl/results/toyota/aygo/29355 Maar wellicht dat sterren nu minder makkelijk worden uitgedeeld.
Plaats reactie