Oude diesels vandaag in het AD

Offtopic & overig
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 nov 2019, 22:33 0 x

Spits schreef:
12 nov 2019, 19:12
rolf schreef:
12 nov 2019, 18:48
Ieder huis heeft een houtkachel. Verplicht.
Dat is om de reden dat alles hier op stroom werkt.
Als het hier winter is, buiten -15 tot -25, en de stroom is 1 tot 3 dagen weg, meegemaakt, ben je aangewezen op die houtkachel anders kom je in serieuze problemen.
Vooral als je buiten de grote steden woont wordt de stroom bovengronds aangevoerd.
In de winter wordt er wel eens een boom zwaar door de sneeuw, begeeft het en sloopt een stroomkabel en je zit in het donker en zonder warmte.
Kan ff duren voor het gerepareerd is, je bent zo maar een paar uur verder.
De meeste huizen hebben een warmte pomp, die warmtepompen werken tot -20 tot -25, afhankelijk van de uitvoering, daar beneden zul je bij moeten stoken met hout of extra elektrische radiatoren aan moeten zetten (Zuipen stroom) om het een beetje warm te krijgen.
En stroom is duur in de winter.
Dan steken mensen vaak hun kacheltje aan in de avond.
Hier heb je zelden last van stokende buren, die van mij woont 100m verderop.
Nederland is vaak te vol en te dicht bebouwd, kun je nagaan toen iedereen nog een kolen of olie kachel had hoe het in de stad rook...........
Dus zo zit dat in Noorwegen. :)
@rolf,

Misschien is een noodagregaat iets, op.......... Diesel! :joy: :mrgreen:

Sorry, kon 'm niet laten liggen :joy:
Ja ja, lekker je diesel aggregaatje aantrekken bij -25.......succes! :mrgreen:
Steek mijn houtkacheltje wel aan.
Spits
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

12 nov 2019, 23:26 1 x

Ooooh, krijg je het ook warm van...... :mrgreen:
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
rolf

13 nov 2019, 08:31 1 x

Zeker, maar in huis blijft het stervens koud!

En hoe groot moet dat aggregaat wel niet zijn voor 6 tot 8 2kW kacheltjes............
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

13 nov 2019, 09:43 0 x

Diesel getest bij APK na 3 jaren, dit waren bezorg busjes van Master, Sprinter, Boxer en Daily, dus 4 merken, die na 3 jaren tussen de 107000km en 219.000km zaten!
Deze bussen waren alle vuiler dan de norm bij nieuwe.
De 219.000 km Wieringermeer bezorger bijna 2x nieuwe waarde... de 107.000 stadsverkeer Zaanstad ruim 3x meer NOx gemeten.

Beide bussen zijn naar de handel gegaan met verse APK en erg prijzig.
Ze hebben alle 17 een Euro 6 op kenteken en worden als schoon overal toegelaten.

Mijn Master met Euro 2 uit 1999 heeft maar 1.007.473km 4,3x de NOx norm!
Ja, ongeveer 50.000 km per jaar en nu geen 6x de AD kranten norm gehaald.
Er kan nog een Retro Fit Roetfilter in of Ad Bleu ingebouwd worden in Duitsland, dan is deze ook weer Euro 6....

Maar Amsterdam blijft bekeuren op bouwjaar.... dus ik doe niets zolang RDW geen Euro 6 op pasje wil zetten na herkeuring, blijkt dat een nieuwe motor niet nodig is.
Ook onze AMF met Euro 3 kan dus op die manier tenminste Euro 5 halen, Soms Euro 6...

AD melde niet welke voertuigen ze getest hebben en hoeveel... stadsverkeer rijders vervuilen eerder dan Km vreters, en Delft waar ze onderzoek hielden pakte ze uit hun regio enkele die tot 6x vervuilden.. niet allemaal dus 6x NOx norm!

Ook is voor elk voertuig de te behalen waarde anders, maar ik denk dat ze even een paar getest hebben en die gaven alle hoge waardes.... als we bij de APK een NOx test gaan doen is veel eerlijker, de vervuiler betaald en bij een schone dus ombouw naar Euro 6 een korting geven, de viespeuken een toeslag en onderhoud en schoner maken word wel rendabel!
Mijn 1.8 blok sneuvelde en Automaat had ook vreemde dingen. nu weer gewone blok + bak gedaan...
Opa word trager en 1.4 is genoeg.
jmkoole
Motortype: (nog) geen Audi A2

14 nov 2019, 16:23 1 x

Automobilisten gaan demonstreren op Malieveld tegen 100 km per uur - https://nos.nl/l/2310423
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
wil
Motortype: Weet ik niet

14 nov 2019, 17:11 1 x

Wel ff een paar boeren met hun trekker vragen of ze ook komen.
Het malieveld ziet er niet uit na al die demonstratie’s en ik vrees ook dat je zonder trekker er nooit op of af komt😉
rolf

14 nov 2019, 17:18 5 x

Nu ik het hele gebeuren van een afstandje bekijk wordt NL een steeds grotere klucht.
We willen allemaal wel wat aan een beter milieu bijdragen als wij er maar niks voor hoeven doen.
Waar maken die gekkies zich druk om, of je in de spits al boven de 100 komt.......en na 1900 tot de volgende ochtend 0600 mag het gaspedaal weer naar beneden, wat een giller, of dat wat helpt.
Boeren ontregelen het hele land een paar keer en komen er mee weg.
Hand in eigen boezem steken hebben ze nog nooit van gehoord........als er meer varkens leven dan inwoners gaat er iets niet goed, en dat zijn alleen nog maar varkens.
Gaat de melk quota er af, rammen we gelijk grotere stallen neer met meer koeien, dus meer melk.
Maar ook meer stront, meer ammoniak, etc, en dan achteraf lopen janken dat je daar op aangesproken wordt omdat je teveel mest produceert.
Alles moet mega, meer en groter en meer.
Hoppa, nog maar een kippenstal er bij met 1000000 kippetjes.
De vlees industrie is compleet ontspoort.

Regering zonder ballen.
100 overal, dag en nacht.
Schiphol een groei stop.
Veestapel beginnen met halveren, we hoeven geen vlees te maken voor heel Europa en NL met de letterlijke shit laten zitten.
Vlees Kilo krakers verbieden en voorlichting wat een vlees uit zuid Amerika voor gevolgen heeft.
Op producten die palm olie bevatten een importverbod.(oerbossen Indonesië worden er voor gekapt)
Soja waar zuid Amerikaanse soja producten in zitten een import verbod.(Amazonegebied wordt er voor gekapt, onwillige land eigenaren (legervoertuig) vermoord.
Hard hout een import verbod.
Slooppremie op euro5 diesel en ouder.
Bedrijven stimuleren om personeel op de E-bike te krijgen.
Aanschaf EV stimuleren voor particulieren, en niet alleen nieuwe auto's.
Nieuwbouw daken verplicht volplempen met zonnepanelen en een laadpaal bij elke parkeerplaats.
Zowel woon als bedrijfspanden.

Ben ik nog wat vergeten?

Dat er nu hard ingegrepen moet worden is het gevolg van jarenlang wegkijken.
Den Haag is vaak genoeg gewaarschuwd, maar ze dachten dat het over zou waaien.......Not.
En laten we nu niet gaan wijzen naar anderen, hullie doen het ook........
En zelf kan je er ook wat aan doen wat helemaal geen geld kost.
Begin eens de labels op verpakkingen te lezen en te kijken wat er in zit.
Palm olie op het label? Lekker laten liggen.
Geen plastic zak in de winkel accepteren.
Etc, etc.

Een beter milieu begint bij je zelf.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

14 nov 2019, 19:45 0 x

Verbeter de wereld en ik ben al bij mezelf begonnen!

Ja, leuk verhaal Rolf maar mijn oude A2 vernietigen en een nieuwe gelijkwaardige kopen is veel werk en energie nodig. Zowel de A2 vernietigen als nieuwe maken koste zoveel..... soms is een vuile oude auto schoner dan nieuwe als je het zo gaat rekenen.

Mensen die minder dan 10.000 km per jaar rijden is het voor het wereldwijde milieu niet rendabel een nieuwe te kopen. die 5.000 km rijden nog erger!
,
Verder ben ik bezig om te kijken of de oude 1422 cc AMF is te vervangen door een 1.2 Tdi van 1199 cc, de 3 cilinder spaardiesel die van 2008 tot 2014 erg populair was... en nu waardeloos op de sloop stond.
Ja, een Sloop A2 van 2000 was duurder dan Seat Ibiza.... beide diesels!
Ik zoek nu uit of het mogelijk en rendabel is onze oude Euro 3 door Euro 6 te vervangen.
Naast de motor ook roetfilter overzetten?

Als iets langer mee gaat bespaar je ook het milieu, wegwerp zooi voorkomen dus.
En omdat de 1.2Tdi Lupo nu vaak doorgerot op de sloop vernietigd word, de A2 3L rijden nog vele rond en kunnen het nog jarenlang volhouden.

Ik probeer het en of het lukt, gewoon leuke hobby, maar een sloop premie, daar heb ik ook mijn twijfels over als ik zie hoe soms minder als 5 jaren oude soms nu al vervuilen wegens geen onderhoud en slijtage.

Verder heb ik een Mail gestuurd naar een Chinese fabriek.
Die maakte motoren, regelaars, laders en alleen de accu moet je elders kopen.
Die ombouwsets, gezien het aantal die aan een A2 EV denken en hoe lastig is het is....
Ze worden ook door andere in mini auto's ingebouwd, niet snel, wel betaalbaar en jou gewenste afstand zal jou accu pack bepalen!

Nu alleen nog Den Haag overtuigen dat naast EV ombouw sets ook ombouw naar nieuwere motoren en/of retro fit Roet Filters veel kan opleveren behalve slopen.
Bij een sloop premie zullen er juist bij onze A2 een enorme hoeveelheid onderdelen bewaard worden dus lost niets op.

Ik zie meer in bij elk jaar APK een milieu / uitstoot meting en dan voor het nieuwe jaar de belasting korting/toeslag laten bepalen.
Dan betaald de vervuiler wel.
Mijn 1.8 blok sneuvelde en Automaat had ook vreemde dingen. nu weer gewone blok + bak gedaan...
Opa word trager en 1.4 is genoeg.
jmkoole
Motortype: (nog) geen Audi A2

14 nov 2019, 21:13 0 x

rolf schreef:
14 nov 2019, 17:18
Nu ik het hele gebeuren van een afstandje bekijk wordt NL een steeds grotere klucht.

Ben het met die eerste opmerking van Rolf helemaal eens. Met de rest niet... Nederland heeft 17 miljoen inwoners en de vierde economie van de wereld. Vind je het gek dat er onder deze condities geen oorspronkeljke natuur meer in NL overblijft? We willen allemaal een dak boven ons hoofd, een baan, mobiliteit, vermaak, vakantie en veel consumeren. Sorry, maar alle stikstof- en andere milieuproblemen komen neer op de factoren overbevolking en welvaart. Als door een 'virus' oid 2/3 van de bevolking zou overlijden, dan zouden de resterende 5,5 miljoenen Nederlanders in een heel schoon land kunnen leven. Met dezelfde mate van welvaart. We kunnen ook met 17 miljoen in een schoon landje blijven wonen. Alleen moeten we dan afstand doen van onze welvaart. Geen auto voor iedereen, geen afgeladen supermarkten, geen vliegvakanties, geen smartphones, diepvriezers en tv's, wonen op loopafstand van je werk etc. etc.
Maar wie wil afstand doen van die welvaart? Laat staan van 2/3 deel van familie en vrienden?
Niemand! We kiezen voor welvaart en veel mensen op een kluitje hier in NL. Dus zullen we moeten accepteren dat hier geen plek is voor de oorspronkelijke natuur.
We kunnen beter bossen in Noord Afrika aanplanten, getijdenenergie centrales aanleggen en langzamerhand producten bij de bron veranderen, dan nu halsoverkop 100 gaan rijden (scheelt 0,29% minder NOx) en stoppen met bouwen. Ik kan hier uren over doorgaan, dat zal ik jullie besparen. Maar het beste wat we kunnen doen om de aarde te redden is geboortebeperking en innovatie.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
rolf

14 nov 2019, 21:29 0 x

jmkoole schreef:
14 nov 2019, 21:13
rolf schreef:
14 nov 2019, 17:18

Ben het met die eerste opmerking van Rolf helemaal eens. Met de rest niet... Nederland heeft 17 miljoen inwoners en de vierde economie van de wereld. Vind je het gek dat er onder deze condities geen oorspronkeljke natuur meer in NL overblijft? We willen allemaal een dak boven ons hoofd, een baan, mobiliteit, vermaak, vakantie en veel consumeren. Sorry, maar alle stikstof- en andere milieuproblemen komen neer op de factoren overbevolking en welvaart. Als door een 'virus' oid 2/3 van de bevolking zou overlijden, dan zouden de resterende 5,5 miljoenen Nederlanders in een heel schoon land kunnen leven. Met dezelfde mate van welvaart. We kunnen ook met 17 miljoen in een schoon landje blijven wonen. Alleen moeten we dan afstand doen van onze welvaart. Geen auto voor iedereen, geen afgeladen supermarkten, geen vliegvakanties, geen smartphones, diepvriezers en tv's, wonen op loopafstand van je werk etc. etc.
Maar wie wil afstand doen van die welvaart? Laat staan van 2/3 deel van familie en vrienden?
Niemand! We kiezen voor welvaart en veel mensen op een kluitje hier in NL. Dus zullen we moeten accepteren dat hier geen plek is voor de oorspronkelijke natuur.
We kunnen beter bossen in Noord Afrika aanplanten, getijdenenergie centrales aanleggen en langzamerhand producten bij de bron veranderen, dan nu halsoverkop 100 gaan rijden (scheelt 0,29% minder NOx) en stoppen met bouwen. Ik kan hier uren over doorgaan, dat zal ik jullie besparen. Maar het beste wat we kunnen doen om de aarde te redden is geboortebeperking en innovatie.
En dit is precies de reden waarom het helemaal uit de klauwen loopt........ipv alles wat ik als mogelijke bijdrage aanvoer lossen we dus op door bossen te planten in noord Afrika.......kunnen we gewoon blijven leven zoals we nu doen.
Nee dus, en inderdaad, misschien moeten we onze levensstijl iets gaan aanpassen.
En wat betreft NL, zou het nu misschien gewoon vol zijn?
17 miljoen mensen op een postzegel?
Moeilijk misschien, maar ik vrees dat het noodzakelijk is, en door alleen 100 te gaan rijden lost niets op.
Plaats reactie