Tik in motor FSI, oliepomp ketting?
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Deze SKF set is goedkoper dan Conti en laat Conti nu SKF rollen en pompen gebruiken, of andersom SKF de Conti Riemen!
Conti is wel duurder maar je kreeg hetzelfde!
Er hoorde bij zowel Conti als SKF een datum productie op de beide riemen te staan.
Dat is dus geen montage datum, maar vaak hebben ze een garantie termijn.
Even kijken of dit minder als 2 jaren is en dan onderdelen claimen als het kan!
Na 24 maanden kun je coulance vragen, mits de vorige riem van hetzelfde merk is.
Helaas is Gates het meest voorkomende, en vervalt elke claim.
@Rolf@rolf
De riemen van AUA & BBY zijn gelijk aan BAD! Beide VMKU 01121, maar de pompen zijn 81419 voor BAD en 81407 voor AUA of BBY!
Conti is wel duurder maar je kreeg hetzelfde!
Er hoorde bij zowel Conti als SKF een datum productie op de beide riemen te staan.
Dat is dus geen montage datum, maar vaak hebben ze een garantie termijn.
Even kijken of dit minder als 2 jaren is en dan onderdelen claimen als het kan!
Na 24 maanden kun je coulance vragen, mits de vorige riem van hetzelfde merk is.
Helaas is Gates het meest voorkomende, en vervalt elke claim.
@Rolf@rolf
De riemen van AUA & BBY zijn gelijk aan BAD! Beide VMKU 01121, maar de pompen zijn 81419 voor BAD en 81407 voor AUA of BBY!
Mijn 1.8 blok sneuvelde en Automaat had ook vreemde dingen. nu weer gewone blok + bak gedaan...
Opa word trager en 1.4 is genoeg.
Opa word trager en 1.4 is genoeg.
- rolf
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Weet ik, maar ik bedoelde dat ze moeten opletten of het "lager" "lang genoeg" is........was meer een grap omdat SKF blijkbaar dingen wel eens te kort maakt is mijn ervaring.....eekhoorntje schreef: ↑02 okt 2018, 08:52

- iKnijff
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Ik heb inderdaad mazzel dat het blok nog heel is, maar verder vind ik niet dat ik echt mazzel heb. ^^
Volgens Jan Eenink is de distributieriem bij ongeveer kilometerstand 117xxx vervangen. Op de factuur (zie bijlage) die hier volgens mij bij hoort kan ik dit alleen niet terugzien. Hier wordt alleen iets vermeld over de waterpomp. Of begrijp ik de factuur verkeerd? Het betreft in ieder geval een reparatie uit 2013.
Ik zal zeker wat foto's maken tijdens of na de reparatie.
Haha, heb je dat zelf gevonden of heeft Lukas je dat verteld?
- Bijlagen
-
- Factuur A2.pdf
- (277.21 KiB) 154 keer gedownload
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Op de factuur staat alleen de waterpomp, dus bij deze beurt zijn de riem en spanners niet vervangen. Denk dat de vorige eigenaar 850 euro voor een beurt met wat koelvloeistoflekkage wel voldoende vond.. Verkeerde zuinigheid.iKnijff schreef: ↑02 okt 2018, 20:36Volgens Jan Eenink is de distributieriem bij ongeveer kilometerstand 117xxx vervangen. Op de factuur (zie bijlage) die hier volgens mij bij hoort kan ik dit alleen niet terugzien. Hier wordt alleen iets vermeld over de waterpomp. Of begrijp ik de factuur verkeerd? Het betreft in ieder geval een reparatie uit 2013.
Andere plaatsen waar je nog zou kunnen zoeken is het service boekje, en anders wordt er meestal een sticker met km-stand en datum vervanging van de riem in de motorruimte geplakt.
Als deze inderdaad niet is vervangen zou ik Jan hier wel op aanspreken, je mag er toch van uit gaan dat hij hier secuur in is.
- iKnijff
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Inmiddels heb ik in zowel het serviceboekje als de facturen de vervanging van de riem terug gevonden. Zie bijlage.
- Bijlagen
-
- Factuur_2 A2.pdf
- (1.11 MiB) 140 keer gedownload
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Wat ik bij de factuur met coulance(?) mis, zijn de spanrollen. Of zie ik iets over het hoofd?
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
Spinazie schreef: ↑02 okt 2018, 21:10Op de factuur staat alleen de waterpomp, dus bij deze beurt zijn de riem en spanners niet vervangen. Denk dat de vorige eigenaar 850 euro voor een beurt met wat koelvloeistoflekkage wel voldoende vond.. Verkeerde zuinigheid.iKnijff schreef: ↑02 okt 2018, 20:36Volgens Jan Eenink is de distributieriem bij ongeveer kilometerstand 117xxx vervangen. Op de factuur (zie bijlage) die hier volgens mij bij hoort kan ik dit alleen niet terugzien. Hier wordt alleen iets vermeld over de waterpomp. Of begrijp ik de factuur verkeerd? Het betreft in ieder geval een reparatie uit 2013.
Andere plaatsen waar je nog zou kunnen zoeken is het service boekje, en anders wordt er meestal een sticker met km-stand en datum vervanging van de riem in de motorruimte geplakt.
Als deze inderdaad niet is vervangen zou ik Jan hier wel op aanspreken, je mag er toch van uit gaan dat hij hier secuur in is.
Ja ik begrijp ook niet waarom er vanuit gegaan is dat de distributie riem en de set spanrollen ook zijn vervangen, ik zie het niet verder staan ,je zou eens de Audi dealer kunnen navragen of in dat bedrag ook de riem bij zit met spanrollen .
Het zou kunnen dat meer dan 2 jaren wel alles was vervangen ,dus bij een eerdere km stand ,en er weinig mee gereden is de pomp eerder is gaan lekken na verstrijken van de jarige garantie bij Audi.
Heb je er er geen vervolg bon bij ik zie namelijk rechtsonder "te transporteren "856 , 13 staat ....dus er nog een vervolg bon moet zijn lijkt mij wellicht het daar op staat.
Ja en op de inmiddels andere gevonden nota/ bon staat het ook niet,zo te zien terwijl ik dit was aan het tikken... ?
succes
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
524.000.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.710.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 303.500.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.710.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 303.500.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- rolf
Als er span en omlooprollen vervangen worden zou dat op de bon moeten staan, eik onderdeel wat uit het magazijn komt staat er op.
Denk dat ze niet meegenomen zijn voor welke redenen dan ook, bewust of onbewust.
Denk dat ze niet meegenomen zijn voor welke redenen dan ook, bewust of onbewust.