Hangende kont

Algemene discussie over de A2
Gebruikersavatar
Drenthe
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 mei 2012, 18:11

11 aug 2012, 16:58 0 x

Een bekend fenomeen van A2's met OSS is een hangend kontje. Bij de één (die van mij ook) is het eigenlijk niet zichtbaar, bij de ander lijkt het erger: http://link.marktplaats.nl/585099496

Weet iemand wat het extra gewicht is ten opzichte van een A2 zonder OSS?

Groet
Gebruikersavatar
mvdklip
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 nov 2010, 17:00

12 aug 2012, 10:32 0 x

Ongeveer 150kg, maar dit staat normaliter niet op kenteken. Dat wil zeggen je betaalt geen extra wegenbelasting voor OSS. ;)
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3869
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 aug 2012, 20:24 0 x

[quote="mvdklip"]Ongeveer 150kg, maar dit staat normaliter niet op kenteken. Dat wil zeggen je betaalt geen extra wegenbelasting voor OSS. ;) [/quote]

Klopt dit wel? 150 kg extra en dan hoog in de auto, dat lijkt me niet gunstig voor de wegligging ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
audietje
Berichten: 820
Lid geworden op: 10 jun 2011, 11:15

12 aug 2012, 20:48 0 x

Als ik het goed zie staat de A2 uit de advertentie ook aan de voorkant wat laag.
Achterkant staat inderdaad opvallend naar beneden. Maar of dit door OSS komt betwijfel ik.
Wellicht is er wat aan vernieuwing toe...schokbrekers....?
groet
audietje (Hans)
Gebruikersavatar
mvdklip
Berichten: 259
Lid geworden op: 08 nov 2010, 17:00

12 aug 2012, 21:25 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]
Klopt dit wel? 150 kg extra en dan hoog in de auto, dat lijkt me niet gunstig voor de wegligging ...[/quote]

Jep, het is echt zo'n 150kg extra gewicht. Zoek maar op het forum naar de diverse verhalen van geimporteerde A2s met OSS. Dan is het soms nog best een werk om de RDW te overtuigen het lage gewicht zonder OSS op het kenteken te zetten. ;)
Gebruikersavatar
joris1980
Berichten: 458
Lid geworden op: 26 sep 2009, 23:10
Locatie: Gouda
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

12 aug 2012, 23:28 0 x

Volgensmij is bij de A2 van de Marktplaatsadvertentie wel iets anders aan de hand. Wellicht andere vering eronder, verlaging ofzo.

Joris1980
Gebruikersavatar
Rinus
Berichten: 1661
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
Locatie: Alblasserdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 aug 2012, 11:26 0 x

Die glasplaten van het OSS zullen best wel wat wegen. En ja, het zit hoog, dus het zwaartepunt van dat soort exemplaren gaat ook omhoog. Vraag me af, of je dat in de wegligging merkt.

Maar omdat het OSS over de gehele lengte van de auto "verspreid" is, lijkt het me raar, dat dan de auto alleen achter door gaat hangen.
Gebruikersavatar
Drenthe
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 mei 2012, 18:11

13 aug 2012, 11:31 0 x

Vraag me af, of je dat in de wegligging merkt
Het enige echte verschil dat ik kan merken is dat hij iets minder zijwind gevoelig is. Daar had mijn vorige (zonder OSS) toch wel meer last van.

Groet
Gebruikersavatar
YellowFellow
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48

13 aug 2012, 18:09 0 x

[quote="mvdklip"]Ongeveer 150kg, maar dit staat normaliter niet op kenteken. Dat wil zeggen je betaalt geen extra wegenbelasting voor OSS. ;) [/quote]
150 kilo voor een OSS-optie? Nah...

Gevoelsmatig klopt dit niet dus laten we eens wat meten en rekenen:

Mijn A2 woog bij Auto Rinner op de weegbrug inclusief een 90% volle tank brandstof, 4 RS4 velgen, subwoofer, krik, TREKHAAK, 80 Ah accu en alle ditjes en datjes bij elkaar 1161 KG.

Om bij leegewicht te komen moeten alle extras en vloeistoffen eraf behalve de olie en koelwater.
- Subwoofer: -12KG (op de weegschaal)
- Trekhaak: -50 KG (schatting)
- 35 liter diesel : -30 KG (1 liter diesel = 0.84 KG)
- verschil RS4 <-> standaard velgen volgens mijn weegschaal: 85.6 KG - 47.2 = -38.2KG
- krik = 5 KG (gok, niet nagemeten)
- overige troep in bakjes, handschoenvak etc -5KG
- ruitenwisservloeistof: -5 KG
- climatronic: 0 KG (geen idee)
- cruisecontrol: 0 KG
- dubbele laadbodem: 0 KG
- RNS-E: 0 KG
- Armsteun: 0 KG
- speakers achter + blaupunkt versterker: 0 KG
- mistlampen: 0 KG

De velgen heb ik nagewogen met de weegschaal:
standaard stalen velgen met 155 banden: 11.8 KG x 4 = 47.2 KG
standaard LMM vergen met 175 banden: 15.9 KG x 4 = 63.6 KG
17" RS4 velgen met 205 banden: 21.4 KG x 4 = 85.6 KG
verschil RS4 <-> standaard + banden = 38.2 KG

Er vanuit gaande dat in een standaard A2 ook een 80 Ah accu zit, is het leeggewicht van mijn A2 INCLUSIEF OSS: 1161 - 12 - 50 - 30 - 38.2 - 10 = 1020.8 KG

Op het Duitse kenteken staat voor mijn auto als leeggewicht 1105 KG, en dat wordt daar gerekend met halve tank diesel + bestuurder. En dat klopt heel aardig, want een bestuurder wordt gerekend als 75 KG en een halve tank diesel is 15 KG -> 1020.8 + 90 = 1110.8KG. Verschil met mijn berekening is 5 KG. Dat zit dus in de niet meegerekende extra's. Mijn berekening is daarom aan de pessimistische kant.

Nu, het Nederlandse RDW goedkeurings-gewicht (rijklaar zonder bestuurder) voor een kale A2 1.4 TDI 90PK zonder OSS is volgens autoweek: 1005 KG

Daar uit volgt dus: de optie OSS kan niet meer wegen dan 1020.8 - 1005 = 15.8 KG.

Oftwel, 10 flessen Cola van 1.5 liter, of 15 pakken suiker. Dit klinkt me veel beter dan het gewicht van 2 volwassenen (150 KG) als equivalent voor 2 plaatjes glas, wat aluminium frames, een motor en een controller met kabels. Let wel, 15.8 KG is dan het gewicht van de OSS optie. Niet van het OSS mechaniek. Om dat te krijgen moet je het oude dak er ook nog bij optellen, welke komt te vervallen als er een OSS is geplaatst. Geen idee hoe zwaar dat is, maar veel meer dan een paar kilo kan dat echt niet zijn. Totaal zou het OSS aan materiaal onder de 20 KG kunnen blijven. Niet zo belangrijk nu, want het gaat om het verschilgewicht van de optie OSS.

Kortom, behoudens dat ik iets vreselijk verkeerd doe in mijn aannames en berekeningen (iemand?) lijkt mij +150 KG voor een optie OSS een mooi broodje aap. Het is eerder +15.8 KG, en i.m.h.o. NO WAY dat je dat in het rijgedrag zult merken, laat staan dat het ESP er merkbaar eerder van zal ingrijpen.

Misschien kan iemand anders die 150 KG van de duitse forums te verklaren?
Gebruikersavatar
okuki
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 nov 2011, 00:37

13 aug 2012, 18:44 0 x

Die conclusie lijkt mij goed enkel bij het gewicht van de trekhaak (50 kg) heb ik mijn bedenkingen. Bij een afneembare trekhaak moet je die monteren voor de TK. Als iemand voor mij in de lijn dat doet neemt hij/zij de trekhaak op met 1 hand. Ik zie niet veel mensen 50 kg heffen met 1 hand.
Is er nergens op één of andere sticker of plaatje het leeggewicht te vinden? Misschien in het gelijkvormigheids-attest ofzo.
Plaats reactie