HOT !!! - airco onderhoud
Wat was ik vandaag blij met de airco aan boord van mijn A2-tje.
Hij voldeed weer prima. Op de A1 kwam vanmiddag een buitentemperatuur van 32.5 graden Celcius voorbij. Met de airco aan en 140 km/u op de linkerbaan toch fris uitstappen na een lange rit. De laatste 10 km telkens de ECC iets minder fris gezet om de overgang naar buiten te verkleinen. Ook de koelwater temp. meter bleef mooi in het midden hangen en de laatste 7500 km nog geen meetbaar olieverbruik gehad. Laat maar lekker draaien die 1.4 benzine.
Morgen krijgt mijn A2 in Zwolle een airco-service. Uitstroomtemp. meting, koeltemiddel eruit (vacumeren) en vervangen door nieuwe, ultrasoon geurbehandeling, nieuw interieurfilter de hele rambam.
Ik heb in de onderhoudshistorie niets terug kunnen vinden over het laatste airco onderhoud, vandaar dit (preventieve) onderhoud waardoor de auto er qua klimaatbeheersing (hopenlijk) weer een paar jaar tegen kan.
Hij voldeed weer prima. Op de A1 kwam vanmiddag een buitentemperatuur van 32.5 graden Celcius voorbij. Met de airco aan en 140 km/u op de linkerbaan toch fris uitstappen na een lange rit. De laatste 10 km telkens de ECC iets minder fris gezet om de overgang naar buiten te verkleinen. Ook de koelwater temp. meter bleef mooi in het midden hangen en de laatste 7500 km nog geen meetbaar olieverbruik gehad. Laat maar lekker draaien die 1.4 benzine.
Morgen krijgt mijn A2 in Zwolle een airco-service. Uitstroomtemp. meting, koeltemiddel eruit (vacumeren) en vervangen door nieuwe, ultrasoon geurbehandeling, nieuw interieurfilter de hele rambam.
Ik heb in de onderhoudshistorie niets terug kunnen vinden over het laatste airco onderhoud, vandaar dit (preventieve) onderhoud waardoor de auto er qua klimaatbeheersing (hopenlijk) weer een paar jaar tegen kan.
Goede berichten! In onze A2 zal het ook heet zijn, hij staat al een paar dagen voor de deur. Op de fiets was het tenminste wel heet vandaag en gisteren...
Ben benieuwd hoe je A2 uit het airco-onderhoud komt. Bij mij is er volgens mij nog nooit iets aan gebeurd, maar hij koelt nog behoorlijk. Geen idee hoe die het aan de airco-service zou doen.
Ben benieuwd hoe je A2 uit het airco-onderhoud komt. Bij mij is er volgens mij nog nooit iets aan gebeurd, maar hij koelt nog behoorlijk. Geen idee hoe die het aan de airco-service zou doen.
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1588
- Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
- Locatie: Roermond
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Thijs speelt voor pappegaai. Wat anders, de airco van mijn A2 heeft onlangs ook een complete beurt gehad. Er was minimaal 5 jaar ook niets aan gebeurd, de garagehouder liet me een uitdraai zien voor de verversing en na de verversing. Hij vondt dat de staat van de airco eigenlijk nog wel meeviel. Ik heb ook eigenlijk nooit last van vieze geurtjes (bacterïeen) van de airco waar ik vaker over hoor.
[quote="Romulus"]Goede berichten! In onze A2 zal het ook heet zijn, hij staat al een paar dagen voor de deur. Op de fiets was het tenminste wel heet vandaag en gisteren...
Ben benieuwd hoe je A2 uit het airco-onderhoud komt. Bij mij is er volgens mij nog nooit iets aan gebeurd, maar hij koelt nog behoorlijk. Geen idee hoe die het aan de airco-service zou doen.[/quote]
Ook al koelt de airco nog foutloos (de mijne ook), ieder jaar verliest het systeem een percentage aan koudemiddel. Ik meen 7 tot 8 procent.
Koudemiddel zorgt voor het transport van olie en smeert de compressor. Per jaar ontsnapt er 7 tot 8% koudemiddel, met als resultaat minder smering. Na een paar jaar slechte smering van de compressor gaat de airco-installatie steeds slechter presteren, vooral wanneer deze maximale prestaties moet leveren bij hoge temperaturen. Het is dan ook van groot belang om het koudemiddel goed op peil te houden, om te voorkomen dat de compressor onnodig schade oploopt. Door om de paar jaar service te geven voorkom je dat de compressor overlijdt, want als dat gebeurt zit je meteen aan de grote bedragen qua reparatie terwijl een airco service 75,- euro kost.
Ik zet ook altijd ong. 5 minuten voor het einde van de rit de airco op econ, zodat het vocht in het aircosysteem kan drogen door de rijwind en zo schimmel/bacterie groei voorkomen kan worden.
Je voorkomt daarmee muffe geurtjes en daarnaast wen je dan al meer aan de buitentemp. zodat je geen klap voor de kop krijgt als je uitstapt.
Verder kan vocht in je airco systeem veel negatieve gevolgen hebben, zoals:
•Verzuring van de olie (in een aircosysteem ook wel PAG of POE's genoemd)
•Vermindering van de koelende capaciteit (als vocht de plaats van het koudemiddel inneemt in de condensor, dan wordt er warmte onttrokken aan het koudemiddel).
•Bevriezing van het expansieventiel, waardoor het aircosysteem kan uitvallen.
Kortom voorkomen is vaak beter dan genezen en voor het geld is het m.i. wel waard. Ik gebruik de ECC ook regelmatig in de (natte)herfst en in de wintermaanden om ramen te ontwasemen. Ook voor airco's geldt: regelmatig laten draaien is beter dan maanden stilstand, als je het maar met beleid doet.
Ik wens jullie allemaal een koel en gezond interieur toe tijdens deze verhitte dagen.
Ben benieuwd hoe je A2 uit het airco-onderhoud komt. Bij mij is er volgens mij nog nooit iets aan gebeurd, maar hij koelt nog behoorlijk. Geen idee hoe die het aan de airco-service zou doen.[/quote]
Ook al koelt de airco nog foutloos (de mijne ook), ieder jaar verliest het systeem een percentage aan koudemiddel. Ik meen 7 tot 8 procent.
Koudemiddel zorgt voor het transport van olie en smeert de compressor. Per jaar ontsnapt er 7 tot 8% koudemiddel, met als resultaat minder smering. Na een paar jaar slechte smering van de compressor gaat de airco-installatie steeds slechter presteren, vooral wanneer deze maximale prestaties moet leveren bij hoge temperaturen. Het is dan ook van groot belang om het koudemiddel goed op peil te houden, om te voorkomen dat de compressor onnodig schade oploopt. Door om de paar jaar service te geven voorkom je dat de compressor overlijdt, want als dat gebeurt zit je meteen aan de grote bedragen qua reparatie terwijl een airco service 75,- euro kost.
Ik zet ook altijd ong. 5 minuten voor het einde van de rit de airco op econ, zodat het vocht in het aircosysteem kan drogen door de rijwind en zo schimmel/bacterie groei voorkomen kan worden.
Je voorkomt daarmee muffe geurtjes en daarnaast wen je dan al meer aan de buitentemp. zodat je geen klap voor de kop krijgt als je uitstapt.
Verder kan vocht in je airco systeem veel negatieve gevolgen hebben, zoals:
•Verzuring van de olie (in een aircosysteem ook wel PAG of POE's genoemd)
•Vermindering van de koelende capaciteit (als vocht de plaats van het koudemiddel inneemt in de condensor, dan wordt er warmte onttrokken aan het koudemiddel).
•Bevriezing van het expansieventiel, waardoor het aircosysteem kan uitvallen.
Kortom voorkomen is vaak beter dan genezen en voor het geld is het m.i. wel waard. Ik gebruik de ECC ook regelmatig in de (natte)herfst en in de wintermaanden om ramen te ontwasemen. Ook voor airco's geldt: regelmatig laten draaien is beter dan maanden stilstand, als je het maar met beleid doet.
Ik wens jullie allemaal een koel en gezond interieur toe tijdens deze verhitte dagen.
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Vrij snel na de aanschaf gelijk airco onderhoud laten doen. Ding doet het prima Arco onderhoud moet je zeker om de 2 a 3 jaar laten doen, wil je verzekerd zijn van een goed functioneren van je klima-anlage.
[quote="okuki"]Hoog tijd dat ik eens naar de mijne laat kijken dan, bij mijn weten is daar nog nooit iets aan gebeurd.[/quote]
De mijne is ook nog nooit iets aan gebeurd als alleen de filters vernieuwen! Wij zijn gisteren een dagje weg geweest en hij koelde nog prima! Denk het dan ook maar eens te laten doen als het met die andere wagen niets wordt want het tuutje is toch ook al 8 jaar :o en dan nog nooit iets aan de airco gedaan :oops:. Heb wel het bruine vermoeden dat dit allemaal vertelsels zijn van die bedrijven die het moeten hebben van airco onderhoud. Maar ben het er mee eens dat er toch wel af en toe onderhoud moet zijn!! Maar om de 2 á 3 jaar, heb mijn twijfels. Heb al verschillende auto's met airco gehad, ook dealer onderhouden wagens maar heb nooit van dergelijk onderhoud gehoord!!
Gr. Sjors
De mijne is ook nog nooit iets aan gebeurd als alleen de filters vernieuwen! Wij zijn gisteren een dagje weg geweest en hij koelde nog prima! Denk het dan ook maar eens te laten doen als het met die andere wagen niets wordt want het tuutje is toch ook al 8 jaar :o en dan nog nooit iets aan de airco gedaan :oops:. Heb wel het bruine vermoeden dat dit allemaal vertelsels zijn van die bedrijven die het moeten hebben van airco onderhoud. Maar ben het er mee eens dat er toch wel af en toe onderhoud moet zijn!! Maar om de 2 á 3 jaar, heb mijn twijfels. Heb al verschillende auto's met airco gehad, ook dealer onderhouden wagens maar heb nooit van dergelijk onderhoud gehoord!!
Gr. Sjors
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Een dealer doet ook meestal geen airco onderhoud. Maar het is toch wijs, om bij tijd en wijle het airco systeem te laten leeghalen, kontroleren op lekkage en weer te vullen. Dat spul, dat erin gaat, smeert ook de pomp.
Hoe dan ook, bij de onze is het pas gebeurt, dus het moet er weer jaren tegen kunnen.

Hoe dan ook, bij de onze is het pas gebeurt, dus het moet er weer jaren tegen kunnen.



- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
M.b.t. het onderhoud aan de airco moet je niet te vlug in paniek raken!
Indien de airco werkt (ook al is er een aantal jaren geen preventief of correctief onderhoud aan gepleegd) dan is onderhoud in principe niet nodig!
Zolang deze n.l. werkt wordt de koudevloeistof rondgepompt en worden alle afdichtingen en pomp met het geringe smeermiddel dat in de vloeistof aanwezig is gesmeerd!(ook al wordt de hoeveelheid vloeistof heel langzaam minder).
De vieze geurtjes zijn een apart verhaal en hebben op zich niets met de goede werking van de airco te maken maar zijn vaker een gevolg van onjuist gebruik.
Mijn mening is dan ook dat het z.g. "preventieve" onderhoud 2 kanten heeft!
1e indien je niet voor verrassingen wilt komen staan (meestal op een moment dat het niet uitkomt) dan is er niets mis mee,
2e indien je een goed werkende airco hebt en je deze op een juiste wijze gebruikt en bij constatering van het eventueel niet meer werken op een X moment gewoon deze laat nakijken(waarbij dan meestal dezelfde handelingen worden uitgevoerd als bij het preventief onderhoud) dan is "preventief" onderhoud geen must aan een airco!
Ik ben mij overigens er terdege van bewust dat mijn mening hierover waarschijnlijk afwijkt van de ganbare mening van de meeste onder ons over dit onderwerp, maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik meer dan de gemiddelde A2 bezitter op de hoogte ben van de werking en techniek en mij derhalve dan ook minder zorgen hierover maakTheo
Indien de airco werkt (ook al is er een aantal jaren geen preventief of correctief onderhoud aan gepleegd) dan is onderhoud in principe niet nodig!
Zolang deze n.l. werkt wordt de koudevloeistof rondgepompt en worden alle afdichtingen en pomp met het geringe smeermiddel dat in de vloeistof aanwezig is gesmeerd!(ook al wordt de hoeveelheid vloeistof heel langzaam minder).
De vieze geurtjes zijn een apart verhaal en hebben op zich niets met de goede werking van de airco te maken maar zijn vaker een gevolg van onjuist gebruik.
Mijn mening is dan ook dat het z.g. "preventieve" onderhoud 2 kanten heeft!
1e indien je niet voor verrassingen wilt komen staan (meestal op een moment dat het niet uitkomt) dan is er niets mis mee,
2e indien je een goed werkende airco hebt en je deze op een juiste wijze gebruikt en bij constatering van het eventueel niet meer werken op een X moment gewoon deze laat nakijken(waarbij dan meestal dezelfde handelingen worden uitgevoerd als bij het preventief onderhoud) dan is "preventief" onderhoud geen must aan een airco!
Ik ben mij overigens er terdege van bewust dat mijn mening hierover waarschijnlijk afwijkt van de ganbare mening van de meeste onder ons over dit onderwerp, maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik meer dan de gemiddelde A2 bezitter op de hoogte ben van de werking en techniek en mij derhalve dan ook minder zorgen hierover maakTheo