Algemene 1.4TDI vraagjes

Algemene discussie over de A2
mvdklip

08 jul 2012, 11:16 0 x

Zoals de meeste van jullie weten heb ik voorheen in een 1.4 benzine gereden. Na lang zoeken rijdt ik nu in een vijfpersoons 1.4TDI (75pk) en heb ik toch wat opmerkelijke verschillen ontdekt:
  • Verbruik 1 op 20. Is gewoon netjes volgens mij. :)
  • ENORM gevoelig voor drempels en andere grotere oneffenheden in de weg.
  • Verwarming (econ stand) werkt in vlagen ipv constant. Dat wil zeggen een constante (lauwe) luchtstroom, met zo nu en dan een flinke stoot warme lucht.
Ik zou graag willen weten of bovenstaande punten voor de andere 1.4TDI rijders herkenbaar zijn. Ik heb al wel eerder mensen gehoord over de korte veerweg van de A2, maar ik moet nu zo'n beetje elke drempel in z'n eerste versnelling nemen. Dat was met de 1.4 benzine toch echt anders. Ook de verwarming vind ik een beetje apart. De A3 geeft gewoon een constante stroom lucht van dezelfde temperatuur.

Ik heb hem trouwens ook al even de Duitse snelweg laten zien. Zo'n 150km per uur was geen probleem. Daarboven voelde niet echt veilig ivm de windgevoeligheid van de auto.
Smarty707
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

08 jul 2012, 18:27 0 x

Het nogal onrustig weggedrag had ik ook toen ik A2 ben gaan rijden. Nadat ik de banden (Continental) vervangen had en er Michelin Energy Savers erop had was dit zg. kwispelgedrag grotendeels voorbij. Vervolgens de rubbers van de stabilisatorstang vervangen en ook de koppelstangetjes. Daarna was het net als een nieuwe auto. Sindsdien zelfs bij volgas blijft de A2 strak op de weg. Indien dit niet helpt dan zit het probleem mogelijk in de spoorstangen.
Wat betreft de verwarming, hier is op dit forum al het e.e.a. over geschreven. Ik zou het zoeken in de regelweerstand welke naast het interieurfilter (pollenfilter) is gemonteerd. Dit filter zou ik sowieso er maar eens uithalen. Je zult verbaasd zijn wat er hier allemaal uit komt.
Beter nog is dit filter vervangen door een actief koolstoffilter. Blijven de geurtjes buiten...
Her gemiddeld verbruik van een 75pk TDI is rond de 4,5 ltr/100km. Zelf met mijn 90pk haal ik rond de 4,7 ltr/100km.

Groetjes
Smarty707
Leder interieur, RNSE, komfortblinker, 6 gearbox,
mvdklip

09 jul 2012, 17:10 0 x

Hmm, ok, thanks. Als ik het goed begrijp is er met die verwarming dan dus toch wel wat aan de hand en ook de ophanging moet even nagekeken worden (heb ook het idee dat de auto heel lichtjes naar rechts trekt). Ik zit er over te twijfelen om hem een grote beurt bij de lokale Audi dealer te geven, maar vraag me af of die dit soort dingen er wel uit gaan halen. Ik denk dat het toch weer een hoop zelf uitzoeken en rommelen wordt. :P

Wat me trouwens ook opvalt is dat de motor liever niet beneden de 2000rpm draait. Dan begint ie echt te brommen en kun je ook eigenlijk niet meer versnellen. Is dat herkenbaar voor een 75pk 1.4TDI?
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 jul 2012, 18:00 0 x

Volgens mij kun je met je klachten ook gewoon bij een goede universele garage terecht, hoor. Juist door hun ervaring met veel merken, kijken zij soms toch uit een iets andere invalshoek naar een klacht dan de dealer, die snel geneigd zal zijn om onderdelen te vervangen. En uitlezen kan (zoweat) elke goed uitgeruste garage. Daarnaast...de A2 is technisch gezien toch nog behoorlijk conventioneel (geluikkig), want het meeste gebruikt uit de standaard VAG schappen.
Romulus

11 jul 2012, 21:07 0 x

Natuurlijk is de driepitter diesel zwaarder dan de vierpitter benzine. Maar die drempelvrees zal eerder te wijten zijn aan versleten dempers of zware wielen (de standaard 15" 6-arm velgen, toch?). Je zou eens een rondje met lichtere wielen moeten proberen, da's makkelijk gedaan.
mvdklip

14 jul 2012, 22:24 0 x

De standaard 6-arm velgen inderdaad. Ik heb nog "telefoon" velgen van de A3 met winterbanden erop liggen. Weet je toevallig of die velgen icm met 195/65 banden onder de A2 passen? Die velgen zijn een stuk lichter, toch?
Romulus

15 jul 2012, 00:10 0 x

Die velgen heb ik ook, zijn stukken lichter inderdaad. De maat 195/65R15 is voor de A2 eigenlijk te groot, maar om een rondje proef te rijden gaat het wel. Leg er (als je ze behoudt) 175/65R15 of 185/60R15 op en je hebt een heel andere wagen.
mvdklip

29 jul 2012, 11:02 0 x

Dinsdag gaat de auto voor groot onderhoud naar de lokale Audi dealer. Was toch wel echt nodig. De schokbrekers zijn echt zo gaar als een spons volgens mij. Verder heb ik een keer ABS+ESP begeleid door drie piepjes gekregen. Remvloeistofpeil gecontroleerd en dat was nog goed, maar toch.

Dus... de auto gaat voor het eerst in zijn leven naar de dealer. :lol:
jmkoole
Motortype: (nog) geen Audi A2

29 jul 2012, 14:24 0 x

Er rijdt bijna geen A2 rond zonder foutcodes in de climatronic module...
Het systeem heeft veel klepjes en sensoren op erg moeilijk bereikbare plaatsen. Als net de verkeerde klep of sensor stuk is (uitlezen met Vagcom) dan heb je temperatuur problemen.
Zou de A2 eerst eens laten uitlezen.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Romulus

29 jul 2012, 15:04 0 x

[quote="jmkoole"]Er rijdt bijna geen A2 rond zonder foutcodes in de climatronic module...[/quote]
Check, ook maar eens mee aan de slag. Er stonden bij mij drie kleppen in het storingsgeheugen, als ik me goed herinner. De potmetertjes aan de kleppen overlijden, waardoor de climatronic ze niet meer goed kan besturen. Bij de centrale temperatuurklep geeft dat schommelingen in de temperatuur en dat hadden we ook al eens gemerkt. Nu nog de zin om eraan te beginnen...
Plaats reactie