Actie Total

Algemene discussie over de A2
mister

02 jul 2012, 23:39 0 x

Zoals titel al aangeeft heeft Total een actie tot eind augustus 2012. Wie nog zuiniger en schoner wilt rijden kan nu de schone brandstof (total excellium) tanken voor de gewone brandstofprijs. Dit geldt voor benzine als voor diesel. Ik zelf rijdt al zuinig! Gemiddeld 1 op 18,5. En ik ga nu proberen om mijn record te verbreken met dit goedje. Ik wil 1 op 19 halen.

Ik houdt jullie op de hoogte, ik heb tijd tot eind augustus.

Ps. Ik ben geen eigenaar van een Total pomp of aandeelhouder van Total.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 jul 2012, 11:46 0 x

Op mijn dagelikse route ligt geen Total pomp, voor de A2 tank ik meestal V-power, want die onbemande pomp aan de N214 (bij Noordeloos) is de allergoedkoopste (scheelt 10 cent per liter in vergelijk aan de snelweg) bij mij in de buurt en op de route. Nog goedkoper dan de Tinq in mijn woonplaats (scheelt 2 cent ongeveer per liter).
j.hoeben1

05 jul 2012, 12:06 0 x

[quote="mister"]Zoals titel al aangeeft heeft Total een actie tot eind augustus 2012. Wie nog zuiniger en schoner wilt rijden kan nu de schone brandstof (total excellium) tanken voor de gewone brandstofprijs. Dit geldt voor benzine als voor diesel. Ik zelf rijdt al zuinig! Gemiddeld 1 op 18,5. En ik ga nu proberen om mijn record te verbreken met dit goedje. Ik wil 1 op 19 halen.

Ik houdt jullie op de hoogte, ik heb tijd tot eind augustus.

Ps. Ik ben geen eigenaar van een Total pomp of aandeelhouder van Total.[/quote]

Lijkt mij een illusie mister! Benzine is benzine of je nu merk of witte pomp neemt! Is allemaal om het even. Gelezen in de consumenten bond. Ik begrijp dat er enkele onder ons de consumentenbond niet hoog hebben zitten maar toch!! Ik doe aan die benzine kolder niet mee. Voor mij is de goedkoopste het beste en daar tuf ik al jaren mee ;) . En ook lekker zuinig!

Groet Sjors
j.hoeben1

06 jul 2012, 00:57 0 x

[quote="zeurpiet"]De consumentenbond gaat uit van de kosten. De toevoegingen doen zeker wat met motoren en het is te makkelijk om te zeggen dat het niks.[/quote]
Ik zou moeten gaan zoeken maar naar ik meen te hebben gelezen dat wat voor toevoegingen ook bij welk merk van benzine ook er geen noemenswaardig voordelen door ontstaan. Met andere woorden verkooppraatjes. Ik wil ook aangeven dat de consumentenbond voor mij ook niet heilig is, zeker niet, maar ook ik heb in het verleden verschillende merken een bepaalde tijd geprobeerd en zonder resultaat. Ik gebruik dan nu ook sinds jaar en dag witte pomp normale 95 benzine in mijn A2 en zonder noemenswaardige problemen. Tot nu toe heeft mijn A2 geen noemenswaardig oliegebruik, ik schat een halve liter op 10.000km. Ik heb wel eens super 98 geprobeerd om te kijken of de prestaties beter werden maar ik merkte geen verschil.

Groet,
Sjors
jmkoole
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 jul 2012, 10:00 0 x

Om nou 'brandstof is brandstof' te zeggen is onzin.
Benzine heeft een octaangetal. Zo is er euro 95 en super 98. Daar zit heus wel verschil tussen! Hoger in de octaan geeft meer energie. Diesel heeft een cetaangetal. Des te hoger het cetaan, des te beter de verbranding.
Uit m'n hoofd heeft V-Power benzine van Shell een octaanwaarde van 97. Dat is hoger dan Euro 95 en levert dus meer energie op, meer km's per liter. Je kunt ook super tanken, maar dat hebben ze bij Shell niet meer. Naast die hogere octaan zitten er componenten in V-Power die de motor schoner maken/houden. Bijvoorbeeld roetafzetting op de kleppen wordt verbrand en dat is gewoon goed voor de levensduur van de motor. Ik heb wel de beste ervaring met BP Ultimate. Daarvan is ook aangetoond dat je d'r meer km's mee rijdt.
Ook heb ik ervaring met brandstof van de witte pomp, waar je domweg minder km's per liter mee rijdt. Er zit echt wel verschil tussen de ene en de andere brandstof.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 jul 2012, 11:39 0 x

In principe is de basis van de brandstof wel hetzelfde, maar zijn de additieven bij elk merk iets verschillend. Dat maakt het verschil. Als ik in Duitsland ben, dan tank ik daar met de Monza vaak benzine met octaan 100/101. Bij Total heet dat dan Racing. Dat weet ik per ongeluk, omdat ik altijd bij de Total tank als ik in Cochem (Moezel) zit. En je merkt het niet meteen, maar na een kilometer of 100 merk je het dan wel , dat het blok soepeler loopt en lekkerder accelereert. Het is allemaal fractioneel, maar het is wel te merken. En ja, het loopt ook nog iets zuiniger (halve kilometer per liter ongeveer)
j.hoeben1

06 jul 2012, 15:03 0 x

[quote="jmkoole"]Om nou 'brandstof is brandstof' te zeggen is onzin.
Benzine heeft een octaangetal. Zo is er euro 95 en super 98. Daar zit heus wel verschil tussen! Hoger in de octaan geeft meer energie. Diesel heeft een cetaangetal. Des te hoger het cetaan, des te beter de verbranding.
Uit m'n hoofd heeft V-Power benzine van Shell een octaanwaarde van 97. Dat is hoger dan Euro 95 en levert dus meer energie op, meer km's per liter. Je kunt ook super tanken, maar dat hebben ze bij Shell niet meer. Naast die hogere octaan zitten er componenten in V-Power die de motor schoner maken/houden. Bijvoorbeeld roetafzetting op de kleppen wordt verbrand en dat is gewoon goed voor de levensduur van de motor. Ik heb wel de beste ervaring met BP Ultimate. Daarvan is ook aangetoond dat je d'r meer km's mee rijdt.
Ook heb ik ervaring met brandstof van de witte pomp, waar je domweg minder km's per liter mee rijdt. Er zit echt wel verschil tussen de ene en de andere brandstof.[/quote]

Ik praat niemand tegen maar ga op eigen gevoel te werk. Kan natuurlijk ook aan de rijstijl liggen. Ik ben een heel rustige rijder. Ik tank altijd in België waar ik 500 meter vanaf woon. Ik tank daar in een plaatsje waar 2 pompen staan een Esso en een witte pomp. Toen ik 6 jaar geleden mijn A2 aanschafte heb ik de proef op de som genomen en 3 maanden Esso getankt en het verbruik nauwlettend bijgehouden en daarna 3 maanden de witte pomp. Ik kon in het verbruik geen verschil constateren, dus ben ik de witte pomp blijven gebruiken, is gemiddeld 5 cent goedkoper! Heb regelmatig met de eigenaar gesproken die de brandstof zelf gaat halen. Hij zegt dat hij met zijn tankwagen aanschuift achter de Shell of Esso of BP of welk merk dan ook tankwagen, net hoe het uitkomt!! Maar nogmaals ieder doet waar hij het beste gevoel bij heeft ;) . Witte pomp benzine wordt niet zelf geraffineerd en moet ergens vandaan gehaald worden en dat is bij de merkbenzine! Zo is de uitleg die ik altijd gehoord heb en waar ik in het lange verleden ook met monteurs over gesproken heb. Deze hebben dezelfde mening als ik. Daarbij komt dat de A2 1.4 benzine niet noemenswaardig reageert op benzine met een octaangehalte van 95 of 98. Heb ik zelf ondervonden. Hiermee sluit ik het brandstof topic af.

Groet,
Sjors
jmkoole

06 jul 2012, 15:41 0 x

Ik heb me wel eens laten vertellen dat een grote voorraadtank met benzine in beperkte mate 'uitzakt'. De zwaardere koolwaterstoffen zinken wat naar beneden en de lichtere fracties stijgen wat op. De benzine van 'de bodem' van zo'n tank is wat minder goed ontvlambaar dan de lichtere soort bovenin.
Merken als Shell, BP en Total hebben eigen raffinaderijen. Deze merken bewaken de continuïteit van de kwaliteit van hun brandstoffen heel streng. Witte pompen kopen partijen brandstof. Dat is de ene keer een restje Shell onder uit de grote tank en de volgende keer een tankwagen Fina. Dan krijg je onherroepelijk verschil in kwaliteit; de ene keer 100% Shell-kwaliteit, de volgende keer een beetje minder kwaliteit. Als je mazzel hebt, wordt jouw witte pomp altijd gevuld met 100% Shell.
mister

06 jul 2012, 15:48 0 x

Waar je gaat tanken dat moet je zelf weten! Ik dwing niemand om merk brandstof te gaan tanken. De witte pomp wordt ook geleverd door shell of welke bekende merk dan ook. Alleen de witte pomp heeft genoeg met weinig winst! De merk pomp wilt altijd meer! Heb jij wel eens een witte pomp langs een snelweg gezien? Waarom zijn dan de brandstofprijzen altijd duurder op de snelweg???

Ik wilde alleen mijn forumgenoten informeren over de actie van total. Zo konden we samen testen of zo'n brandstof met additieven echt verschil maakt in verbruik/prestatie's.

Maar ik ga het zeer zeker uitproberen tijdens deze actie periode. Want ik heb wel enig verschil gemerkt! Ik heb nu 1 op 19 gehaald! Ik moet er wel bij zeggen dat hier 90% snelweg is. (gemiddeld 110 km/u). Wellicht heeft dit ook wel iets met het verbruik te maken. Soms trek ik hem door tot 150 km/u om even alles los te verbranden.
jmkoole

06 jul 2012, 15:50 0 x

[quote="mister"] Gemiddeld 1 op 18,5. En ik ga nu proberen om mijn record te verbreken met dit goedje. Ik wil 1 op 19 halen.
[/quote]

Dan moet je eens de tips achter 'het moderne rijden' lezen.
- rustig wegrijden
- in de vrij uit laten rollen voor een bocht of stoplicht
- meeliften in de kielzog van andere weggebruikers
- maximale snelheid verlagen tot 90 of 100 ipv 120
- bandenspanning op 3 bar zetten (kan prima)
- dunnere kwaliteit motorolie in je motorblok kieperen (0W30 ipv 5W30)
- overbodige kilo's thuis laten (reservewiel, gereedschap, rest bagage)
- etc.

Dan kun je zo maar 1 op 20 halen :lol:
Plaats reactie