Indien de airco werkt (ook al is er een aantal jaren geen preventief of correctief onderhoud aan gepleegd) dan is onderhoud in principe niet nodig!
Zolang deze n.l. werkt wordt de koudevloeistof rondgepompt en worden alle afdichtingen en pomp met het geringe smeermiddel dat in de vloeistof aanwezig is gesmeerd!(ook al wordt de hoeveelheid vloeistof heel langzaam minder).
De vieze geurtjes zijn een apart verhaal en hebben op zich niets met de goede werking van de airco te maken maar zijn vaker een gevolg van onjuist gebruik.
Mijn mening is dan ook dat het z.g. "preventieve" onderhoud 2 kanten heeft!
1e indien je niet voor verrassingen wilt komen staan (meestal op een moment dat het niet uitkomt) dan is er niets mis mee,
2e indien je een goed werkende airco hebt en je deze op een juiste wijze gebruikt en bij constatering van het eventueel niet meer werken op een X moment gewoon deze laat nakijken(waarbij dan meestal dezelfde handelingen worden uitgevoerd als bij het preventief onderhoud) dan is "preventief" onderhoud geen must aan een airco!
Ik ben mij overigens er terdege van bewust dat mijn mening hierover waarschijnlijk afwijkt van de ganbare mening van de meeste onder ons over dit onderwerp, maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik meer dan de gemiddelde A2 bezitter op de hoogte ben van de werking en techniek en mij derhalve dan ook minder zorgen hierover maakTheo[/quote]
Theo, ik geef jouw het voordeel van de twijfel!

Sjors