Verbruik webasto-bijverwarmer??

Algemene discussie over de A2
Plaats reactie
joris1980
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

11 jan 2010, 14:01 0 x

Beste A2-fans,

Onder de kap van mn a2 ligt een webasto-bijverwarmer ;) , wat een niet verwacht & zeer gewaardeerd onderdeel is :D !

Nu rij ik met de climatronic altijd aan (airco) en onder de 5graden 'doet' de bijverwarmer mee. Het dieselverbuik is uiteraard gestegen met de lage temperaturen van de laatste tijd.
In het begin (2mnd geleden) deed ik 1:21 ongeveer, nu 1:17/18 :? .

Dit komt mede door de bijverwarming. Mijn vragen:
Hebben jullie ook zo'n stijging in verbruik in de winter?
Weet iemand het verbruik van de webasto-bijverwarmer (& wat voor n type het is?)?

Dank voor de reacties alvast!

Groeten, Joris
Johan

11 jan 2010, 14:33 0 x

Aanvullende vraag; zit deze bijverwarmer altijd in een diesel? Ik heb het idee dat er bij mij ook een in zit. Hoe kan ik dit zien?
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

11 jan 2010, 14:50 0 x

[quote="joris1980"]Beste A2-fans,

Onder de kap van mn a2 ligt een webasto-bijverwarmer ;) , wat een niet verwacht & zeer gewaardeerd onderdeel is :D !

Nu rij ik met de climatronic altijd aan (airco) en onder de 5graden 'doet' de bijverwarmer mee. Het dieselverbuik is uiteraard gestegen met de lage temperaturen van de laatste tijd.
In het begin (2mnd geleden) deed ik 1:21 ongeveer, nu 1:17/18 :? .

Dit komt mede door de bijverwarming. Mijn vragen:
Hebben jullie ook zo'n stijging in verbruik in de winter?
Weet iemand het verbruik van de webasto-bijverwarmer (& wat voor n type het is?)?

Dank voor de reacties alvast!

Groeten, Joris[/quote]

Waarom rijdt jij altijd met de climatronic met airco aan?? Je kunt hierbij ook de stand "eco" aanzetten waardoor de aircopomp uitgeschakeld wordt, dit scheelt aanzienlijk in het verbruik!

Theo
joris1980

11 jan 2010, 15:24 0 x

Nu heb ik da airco vrij vaak aan staan, zeker sinds de kou & ik weet dat de bijverwarmer het dan doet ;) .

Op lange ritten zet ik m meestal wel op econ als koelwater 90graden is, maar dit vergeet ik ook weleens :?

Ik weet niet of elke tdi een bijverwarmer heeft.
Je kunt t controleren door onder de kap te kijken, aan de bijrijderskant
(links alsj naar de motor kijkt)
zit een soort metalenkast/onderdeel waar diverse leidingen naar toe lopen.
Als je de climatronic op airco hebt staan gaat de verwarmer zoemen &
zie je onder de auto een wolkje komen.
(uitlaat webasto, zit ook aan de bijrijderskant thv koplamp onder de bodem uit)
Ook zal er een sticker van wabasto op de rand van de motorruimte zitten thv de gril/radiator.

Groeten, Joris
arjan

11 jan 2010, 16:54 0 x

Hoi,

Ik weet uit eigen ervaring dat de webasto bijverwarmer standkachel wel vaak in een diesel word toegepast.
Wij hadden er ook 1 in een vw touran 1.9 tdi super handig en de wagen lekker snel warm,en het blok ook.
En ik denk dat elk onderdeel wat er extra in zit meer brandstof kost.

Groet
Vegamobiel

11 jan 2010, 18:08 0 x

...................
Johan

11 jan 2010, 21:04 0 x

Dat verbruik valt dus best mee! Wat mij vooral opvalt op dit forum is dat velen van ons het onderste uit de kan willen halen. Als je een 3L A2 rijdt is dat logisch, echter we willen toch ook een beetje luxe rijden? Anders koop je geen Audi.

Ik zie juist de voordelen van een standkachel; afstandbediening erop monteren en s'morgens tijdens een bak koffie ontdooit de auto, warmt de motor op (geen koude start wat meer brandstof verbruikt dan menigeen zal denken) en het is nog aangenaam ook! Wat een luxe. Ik zou niets liever willen. Dan maar 1 op 23 in plaats van 1 op 25 met een fluelen voetje. Heb het het plezier in rijden ook gelijk ingecalculeerd.

Morgen meteen maar eens onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.

Voordat iemand op zijn tenen getrapt is, dit is absoluut niet mijn bedoeling. Dit is gewoon mijn mening.
joris1980

11 jan 2010, 21:47 0 x

[quote="Johan"]Dat verbruik valt dus best mee! Wat mij vooral opvalt op dit forum is dat velen van ons het onderste uit de kan willen halen. Als je een 3L A2 rijdt is dat logisch, echter we willen toch ook een beetje luxe rijden? Anders koop je geen Audi.

Ik zie juist de voordelen van een standkachel; afstandbediening erop monteren en s'morgens tijdens een bak koffie ontdooit de auto, warmt de motor op (geen koude start wat meer brandstof verbruikt dan menigeen zal denken) en het is nog aangenaam ook! Wat een luxe. Ik zou niets liever willen. Dan maar 1 op 23 in plaats van 1 op 25 met een fluelen voetje. Heb het het plezier in rijden ook gelijk ingecalculeerd.

Morgen meteen maar eens onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.

Voordat iemand op zijn tenen getrapt is, dit is absoluut niet mijn bedoeling. Dit is gewoon mijn mening.[/quote]

Inderdaad Johan, zo denk ik er ook over.
Had hiervoor een golf3 TDI met bijna 500dkm :s hock: opd teller,
elke winter blauwbekken ind auto :(
Op zn zuinigst 1:19.
Nu metd A2 tussen de 1:18 ind kou & 1:24 met warmer weer!
Khad opd golf airco & cc, maar nu metd A2 toch meer luxe (& ruim 300dkm minder opd klok :D )

Groeten, Joris

Ps, heb je n Webasto bijverwarmer opd A2? Alsj deze gaat ombouwen naar standkachel.... doe aub verslag opd site!
Vegamobiel

13 jan 2010, 11:49 0 x

.............
Johan

13 jan 2010, 12:41 0 x

[quote="Vegamobiel"]......nu moet ik nog één minuut wachten voor het zalig warm is :-)
[/quote]

Een hele minuut?????? :lol:
Plaats reactie