HOT !!! - airco onderhoud

Algemene discussie over de A2
Gebruikersavatar
j.hoeben1
Berichten: 722
Lid geworden op: 04 jun 2009, 17:04

26 jul 2012, 14:00 0 x

[quote="Thck"]M.b.t. het onderhoud aan de airco moet je niet te vlug in paniek raken!

Indien de airco werkt (ook al is er een aantal jaren geen preventief of correctief onderhoud aan gepleegd) dan is onderhoud in principe niet nodig!

Zolang deze n.l. werkt wordt de koudevloeistof rondgepompt en worden alle afdichtingen en pomp met het geringe smeermiddel dat in de vloeistof aanwezig is gesmeerd!(ook al wordt de hoeveelheid vloeistof heel langzaam minder).

De vieze geurtjes zijn een apart verhaal en hebben op zich niets met de goede werking van de airco te maken maar zijn vaker een gevolg van onjuist gebruik.

Mijn mening is dan ook dat het z.g. "preventieve" onderhoud 2 kanten heeft!
1e indien je niet voor verrassingen wilt komen staan (meestal op een moment dat het niet uitkomt) dan is er niets mis mee,
2e indien je een goed werkende airco hebt en je deze op een juiste wijze gebruikt en bij constatering van het eventueel niet meer werken op een X moment gewoon deze laat nakijken(waarbij dan meestal dezelfde handelingen worden uitgevoerd als bij het preventief onderhoud) dan is "preventief" onderhoud geen must aan een airco!


Ik ben mij overigens er terdege van bewust dat mijn mening hierover waarschijnlijk afwijkt van de ganbare mening van de meeste onder ons over dit onderwerp, maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik meer dan de gemiddelde A2 bezitter op de hoogte ben van de werking en techniek en mij derhalve dan ook minder zorgen hierover maakTheo[/quote]

Theo, ik geef jouw het voordeel van de twijfel! ;) :)

Sjors
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3869
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 jul 2012, 14:05 0 x

Het verhaal van Theo komt mij wel bekend voor:

Bij aankoop 11 jaar geleden van mijn vorige auto (golf 3 cabriolet met handbediende airco)
vroeg ik aan mijn garagehouder of er nog extra onderhoud nodig was voor de airco.
Hij gaf aan dat zolang de airco goed functioneerde er niets aan hoefde te gebeuren.
Wel was het belangrijk om hem min 1 per maand te gebruiken ivm uitdrogen keerringen en
10 minuten voor thuiskomst hem uit te zetten ivm voorkomen van schimmels e.d.

In de 10 jaar dat ik deze auto heb gehad heeft de airco altijd goed gefunctioneerd.

Ik heb 2 keer een airco service laten doen (leeghalen en opnieuw laten vullen):

in het 2e jaar dat ik de auto had (preventief, de auto was toen nog vrij nieuw) + vieze geur verwijderen.

in het laatste jaar (de airco moest los ivm een andere reparatie, heb meteen een airco service laten doen).

Ik zie zelf een airco-service meer als een soort verzekering, zeker als je op vakantie gaat is
het fijn te weten dat hij het doet en blijft doen.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
audietje
Berichten: 820
Lid geworden op: 10 jun 2011, 11:15

26 jul 2012, 15:30 0 x

Mijn ervaring is dat als je de airco paar minuten voordat je je bestemming bereikt uitzet, je weinig tot geen last hebt van een onwelriekende atmosfeer in je automobiel als je hem weer aanzet bij een volgende rit.
condensdinges of zo kan drogen. Dat voorkomt schimmelvorming.
Overigens ben ik geen techneut dus als iemand een beter gebruik weet....
groet
audietje (Hans)
Gebruikersavatar
Rinus
Berichten: 1661
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
Locatie: Alblasserdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 jul 2012, 15:35 0 x

[quote="audietje"]Mijn ervaring is dat als je de airco paar minuten voordat je je bestemming bereikt uitzet, je weinig tot geen last hebt van een onwelriekende atmosfeer in je automobiel als je hem weer aanzet bij een volgende rit.
condensdinges of zo kan drogen. Dat voorkomt schimmelvorming.
Overigens ben ik geen techneut dus als iemand een beter gebruik weet....
groet
audietje (Hans)[/quote]

Zo do ik het ook. Een keer per zoveel ritten zet ik hem voor 10 minuten aan, en een tijdje voor aankomst zet ik hem uit.
Gebruikersavatar
Kogelman
Berichten: 378
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:56

26 jul 2012, 18:05 0 x

Vanmiddag de airco service laten doen. De A2 hoort 550 gram koudemiddel in z'n systeem te hebben. Er kwam bij mijn auto 375 gram koudemiddel uit (met een prima werkende ECC), dus een verlies van 175 gram door de jaren heen. De expert zei dat nog een nette waarde was, uitgaande van het feit dat de airco waarschijnlijk nooit onderhoud gehad heeft (bij de dealer doen ze dat niet standaard bij de grote beurt, behalve als je er zelf om vraagt.).
Het koudemiddel is eruit gepompt en vervangen voor een verse 550 gram + 14 ml olie er in voor de smering. Toen de uitstroomtemp. meting: bij een buitentemp van 28 graden Celcius koelde de airco het interieur af met een uitstroomtemp. van 9 graden Celsius uit de roosters.
Voor 70,- euro en ruim een uurtje meekijken en gezellig praten met de airco man was ik klaar.
De airco specialist vertelde dat over het algemeen de VAG airco's wel degelijk geconstrueerd zijn, dit i.t.t. tot veel Franse merken en Opels, die veel vaker lekkages hebben. Hij vertelde dat de condensor bij de A2 mooi zwart gecoat was en dat het voor een 12 jaar oud systeem prima functioneerde. Geen roestige of kapotte lamellen, alles nog mooi zwart in de lak.
Hij liet mij de condensor van een Opel uit 2008 zien (die haalde hij uit z'n afvalcontainer), de lamellen daarvan waren helemaal poreus, wittig van kleur en brokkelden af. Deze had dan ook geen coating. De rand rondom kon je zo lostrekken, schijnt bij moderne Opels vaak voor te komen. En dat voor een vier jaar oude auto!
Verder nog even een nieuw interieurfilter gemonteerd (zelf gekocht+gedaan).
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 jul 2012, 19:07 0 x

Het verhaal van Kogelman bevestigd wel zo'n beetje mijn stelling.
(Kogelman had indien hij dit gewild zou hebben met de hoeveelheid die er nog in zat ook gewoon door kunnen rijden zonder deze beurt te hebben laten doen en zonder enig probleem)

Overigens moeten we wel een duidelijk onderscheid maken tussen
1e hoe op de juiste wijze de airco te gebruiken en
2e het hoe en waarom eventueel preventief of correctief onderhoud aan de airco!

Het zijn wel 2 wezenlijk verschillende zaken, daarbij kan indien nummer 1 niet juist wordt gedaan er wel direct invloed worden uitgeoefend op nummer 2.

Vuistregel hierbij is "Indien de airco naar behoren zonder problemen functioneerd is direct onderhoud niet persé noodzakelijk".
Het is ook zo dat indien de druk (door te weinig vloeistof) te laag is de airco niet meer werkt (alsgevolg van het meten van die druk via een sensor)

Ook zit er een z.g. "hogedruksensor" (de G65) die de pomp inschakeld en indien de druk te laag is de pomp dus niet meer inschakeld en derhalve de airco niet werkt.

Er zijn dus wel wat zaken ingebouwd in het systeem die voorkomen dat indien er werkelijk iets niet goed is direct grote schade ontstaat! het ergste wat er dan gebeurd is dat je airco gewoon niet werkt.

Theo
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

26 jul 2012, 19:35 0 x

Bedankt voor je updates, Kogelman. Ik heb je andere bericht aan de thread "Wat heb je laten doen en wat heeft het gekost" gehangen omwille van het overzicht.

Goed dat je het item even op de radar gezet hebt. Het lijkt dus met de urgentie van airco-onderhoud wel mee te vallen zolang er nog goed gekoeld wordt. Inderdaad heb ik meer gelezen dat eigenaars van een A2 van 7-10 jaar oud hun airco laten servicen en de uitkomsten geruststellend zijn. Ik kan me eigenlijk geen geval van een kapotte compressor o.i.d. heugen.

In elk geval kun jij het hoofd weer prima koel houden 8-)
Plaats reactie