Gezocht schakelaar stoelverwarming
- Paulus
- Audi A2 clublid
- Berichten: 856
- Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
- Locatie: Hillegom
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Het knopje van de stoelverwarming voelde al jaren vaag aan.
Uiteindelijk heeft de draaiknop het begeven, ik krijg de stoelverwarming niet meer aan. Het gaat om het knopje van de bestuurdersstoel.
Nu zoek ik dus dit onderdeel, heeft iemand dit misschien nog liggen?
Of weet iemand of dit onderdeel van andere Audi modellen hetzelfde is?
Uiteindelijk heeft de draaiknop het begeven, ik krijg de stoelverwarming niet meer aan. Het gaat om het knopje van de bestuurdersstoel.
Nu zoek ik dus dit onderdeel, heeft iemand dit misschien nog liggen?
Of weet iemand of dit onderdeel van andere Audi modellen hetzelfde is?
- Paulus
- Audi A2 clublid
- Berichten: 856
- Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
- Locatie: Hillegom
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Ik zie nu op foto's van de aircobedieningsunit dat de stoelverwarmingsknopjes geïntegreerd zijn. Dat betekent dus dat de unit open zal moeten om bij de schakelaars te komen. Heeft iemand hier ervaring mee?
- edje13
- Audi A2 clublid
- Berichten: 571
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
- Locatie: Sittard-Geleen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Unit hoeft niet open. Wel even uit bouwen , de oude eruit ( klikken) en de nieuwe erin klikken. Misschien kan je de oude open maken en eventueel herstellen.
Succes.
Dit komt overigens uit het besloten gedeelte voor clubleden.
Succes.
Dit komt overigens uit het besloten gedeelte voor clubleden.
- Bijlagen
-
- IMG_0333.png (873.31 KiB) 2114 keer bekeken
- Paulus
- Audi A2 clublid
- Berichten: 856
- Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
- Locatie: Hillegom
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Kijk!
Dit is waardevolle informatie. Ik ga de schakelaar demonteren, en ik zet de rechter voorlopig in de positie voor de linker zodat de stoelverwarming gebruikt kan worden. En ondertussen ga ik opzoek naar een vervangende, mocht de huidige niet gerepareerd kunnen worden.
Dank!
Dit is waardevolle informatie. Ik ga de schakelaar demonteren, en ik zet de rechter voorlopig in de positie voor de linker zodat de stoelverwarming gebruikt kan worden. En ondertussen ga ik opzoek naar een vervangende, mocht de huidige niet gerepareerd kunnen worden.
Dank!
- Paulus
- Audi A2 clublid
- Berichten: 856
- Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
- Locatie: Hillegom
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Vandaag heb ik de stoelverwarmingschakelaars gedemonteerd en links en rechts omgewisseld. De verwachting was dat de verwarming van de bestuurdersstoel weer zou werken, maar dat bleek helaas niet het geval.
De verwarming van de bijrijdersstoel bleek nog steeds te werken dus beide schakelaars doen het gewoon.
De zoektocht gaat dus verder.
Mijn gedachte is dat het aan de kabel of stekker onder de stoel zou kunnen liggen. Veroorzaakt door het verstellen van de stoel waardoor de kabel meebeweegt.
Hiervoor wil ik de stoel demonteren maar dat heb ik door de regen vanmiddag nog even uitgesteld.
Heeft iemand eerder problemen gehad met de stoelverwarming?
De verwarming van de bijrijdersstoel bleek nog steeds te werken dus beide schakelaars doen het gewoon.
De zoektocht gaat dus verder.
Mijn gedachte is dat het aan de kabel of stekker onder de stoel zou kunnen liggen. Veroorzaakt door het verstellen van de stoel waardoor de kabel meebeweegt.
Hiervoor wil ik de stoel demonteren maar dat heb ik door de regen vanmiddag nog even uitgesteld.
Heeft iemand eerder problemen gehad met de stoelverwarming?
Bij een niet werkende stoelverwarming is het eerste wat je verwacht: het element zelf.
Ik heb al diverse stoelen met verwarming gedemonteerd en altijd was het verwarmingselement dan wel de aansluiting hierop defect.
De kabel zit onder je zitvlak aan het element vast, dat is een plek die vraagt om dit soort problemen.
Een A2 stoel zit vrij gecompliceerd in elkaar en neem daar ook de tijd voor.
Een hoogte verstelbare stoel is net iets makkelijker te demonteren.
Ik heb al diverse stoelen met verwarming gedemonteerd en altijd was het verwarmingselement dan wel de aansluiting hierop defect.
De kabel zit onder je zitvlak aan het element vast, dat is een plek die vraagt om dit soort problemen.
Een A2 stoel zit vrij gecompliceerd in elkaar en neem daar ook de tijd voor.
Een hoogte verstelbare stoel is net iets makkelijker te demonteren.
- Paulus
- Audi A2 clublid
- Berichten: 856
- Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
- Locatie: Hillegom
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Dankjewel voor je informatie.
Wat ik mij afvraag, is de verwarming in de zitting in serie geschakeld met de rugleuning? Dat zou betekenen dat óf alles werkt óf niets.
Ik heb bij een TT meegemaakt dat de stoelverwarming gedeeltelijk verwarmde, dus dan lijkt het mij parallel geschakeld.
Ik ga als eerste de aansluitingen controleren.
Wat ik mij afvraag, is de verwarming in de zitting in serie geschakeld met de rugleuning? Dat zou betekenen dat óf alles werkt óf niets.
Ik heb bij een TT meegemaakt dat de stoelverwarming gedeeltelijk verwarmde, dus dan lijkt het mij parallel geschakeld.
Ik ga als eerste de aansluitingen controleren.
Meestal niet in serie. Soms zit er wel een sensor bij die oververhitting tegen moet gaan.
Maar ook dat zijn weer mechanische onderdelen en daarop gaat het vaak fout.
Ook doorgebrande elementen komt wel eens voor hoor.
Dus heb je ook rug verwarming, dan zou die het moeten doen.
Overigens, mocht je verwarming stuk zijn (kabelbreuk of doorgebrand), dan kun je altijd een aftermarket setje erin zetten.
Feitelijk werken alle verwarmingselelemnten op 12 V. plus en min maakt niet uit.
Maar ook dat zijn weer mechanische onderdelen en daarop gaat het vaak fout.
Ook doorgebrande elementen komt wel eens voor hoor.
Dus heb je ook rug verwarming, dan zou die het moeten doen.
Overigens, mocht je verwarming stuk zijn (kabelbreuk of doorgebrand), dan kun je altijd een aftermarket setje erin zetten.
Feitelijk werken alle verwarmingselelemnten op 12 V. plus en min maakt niet uit.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2718
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Meten is weten (en een simpel universeelmetertje kost minder dan een tientje)...
Maak de connector van de stoelverwarming los en meet aan beide connectoren.
Stoelzijde: meet de weerstand tussen de twee aansluitpunten van de verwarming (moet een paar Ohm zijn; hoge weerstand is draadbreuk). Bij 4 Ohm weerstand en 14 Volt boordspaning loopt er 3,5 Ampere en heb je 50 Watt warmte.
Autozijde: wat is de spanning op de aansluitpunten als je de verwarming inschakelt in de verschillende standen. Daar verwacht je in de hoogste stand de boordspanning (14 Volt bij draaiende motor).
Maak de connector van de stoelverwarming los en meet aan beide connectoren.
Stoelzijde: meet de weerstand tussen de twee aansluitpunten van de verwarming (moet een paar Ohm zijn; hoge weerstand is draadbreuk). Bij 4 Ohm weerstand en 14 Volt boordspaning loopt er 3,5 Ampere en heb je 50 Watt warmte.
Autozijde: wat is de spanning op de aansluitpunten als je de verwarming inschakelt in de verschillende standen. Daar verwacht je in de hoogste stand de boordspanning (14 Volt bij draaiende motor).