Even voorstellen: Breuk

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
Breuk
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jan 2021, 14:08
Locatie: Beverwijk
Motortype: (nog) geen Audi A2

03 jan 2021, 15:24 1 x

Goededag ik heb mij aangemeld op dit forum omdat ik op zoek ben naar een andere auto.

Ik zocht een kleine auto en na 14 jaren 2 Peugeot 106en 1 passat en 2 twingos wil ik wat kleins maar wel luxe en degelijker. Ik heb zelf altijd goedkoop de auto's gekocht en dan zelf de mankementen verholpen. Mijn oog viel op de A2 omdat deze compact maar ook goed is uitgevoerd. Polos en B klasse trekken mijn gewoon niet.

Ik rij ongeveer 15000-17000 per jaar en ik had berekend op de onderhoudskosten na dat diesel rijden 50 euro voordeliger zou zijn per maand. Maar zo lees ik ook dat je een diesel juist weer niet wilt hebben vanwege de hoge onderhouds kosten.

Ik zie ze regelmatig voor 1000-1500 voorbij komen met 4 maanden apk. Mijn plan is ze te kopen en dan nog eens 500-1000 euro erin te steken zodat de auto technisch goed in staat is Zelf kan ik echt alles op lassen na. Maar dit is een alu frame dus ik maak me geen zorgen daarover.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 2315
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Hoorn
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 jan 2021, 16:49 1 x

Een diesel, die zijn voordelig maar je mag het centrum van vele steden niet meer in wegens Euro 3 of 4.... en de meerprijs van een AMF aan belasting is ook 820 per jaar Extra voor NH

Wel betrouwbaar op de ketting in blok na maar als je goed luisterde kun je die zelf met onze info
ook vervangen als het niet te laat is...

Een diesel van €1500 of Benzine €3000,- dat is voor een nette of ga je voor een rommelige
en zelf opknappen... en in tegenstelling wat je eerder had, je loopt met de A2 maar 1 groot risico...
Dat deze komende jaren duurder word en €0,00 afschrijving en waarde stijging niet uitgesloten.
Gebruikersavatar
CvP
Berichten: 194
Lid geworden op: 07 nov 2012, 23:23
Locatie: Weststellingwerf
Motortype: BHC (1.4 TDI 75pk)

05 jan 2021, 16:01 1 x

Hallo Breuk,
Welkom op dit forum. Goede keus.
Ik heb je een mailtje gestuurd.
Groet,
Chris
Gebruikersavatar
Spits
Audi A2 clublid
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

06 jan 2021, 06:25 1 x

Welkom Breuk!

Ga voor de diesel als je durft (durf jij wel....), zeker als je kan sleutelen. Eenmaal alles op de rit is het een fantastisch en betrouwbaar apparaat!
Gebruikersavatar
Breuk
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jan 2021, 14:08
Locatie: Beverwijk
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 jan 2021, 00:06 0 x

Ik probeer uit te vissen welke diesel beter is. Ik rij iedere dag 60 kilometer op en neer naar mijn werk. Misschien is een benzine juist weer beter of voordeliger.

Ik heb tot nu toe dit gevonden:
1.2 tdi
Pros:
Is zuiniger
Cons:
De versnellingsbak?

1.4 tdi
Pros: minder storings gevoelig?
Cons: verbruikt meer.

Ik heb hier en daar gelezen maar ik kom er niet echt uit.
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 679
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 jan 2021, 07:32 1 x

Je geeft het zelf eigenlijk al aan. De versnellingsbak van de 1.2tdi is wel iets waar je op moet letten bij aankoop. Als daar iets mis mee is kan het al snel in de papieren gaan lopen. Ik heb bedragen voor revisie gehoord van €2000,-. Laat je hier nou niet meteen door afschrikken, er zijn genoeg 3L liefhebbers op het forum die je het fijne over dit wagentje kunnen vertellen.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 2315
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Hoorn
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 jan 2021, 10:20 1 x

Mijn advies;

Neem ook de belasting mee, de 1.2 Tdi is 835 kg en de 1.4 Tdi boven 950 kg dus elk jaar duurder...

De 1.2 is zowel als Euro 3 als 4 geleverd dus kijk eerst op wat ze aangeven voor een ritje naar Binnenstad / Milieu zone...

De 1.4 AFM is vrijwel altijd Euro 3, enkele uitgezonderd.
De 1.4 BHC is Euro 4.
En de snellere ATL heeft ook weer Euro 3 of 4 door elkaar...

De 1.2 Tdi 3: is in prima handen in Heerhugowaard.
Bij https://dsgautomaat.nl/ kom je bij iemand die vroeger als Ecomotive al veel ervaring heeft opgedaan en vele Automaat bakken reviseerde, ook tijdig onderhoud daar kan veel voorkomen.

En die daar te koop staan, hij wil zijn goede naam niet kwijt.
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1116
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

08 jan 2021, 11:12 1 x

Ik kan dagen vertellen over de 3L uitvoering van de Audi A2, en de Lupo.
Laten we even vaststellen dat het niet per sé de versnellingsbak is, die voor problemen zorgt, want het is per slot van rekening, een normale handbediende bak.
Nee de aansturing zorgt vaak voor ellende.
Het hydrolische systeem, inclusief "gangsteller" en koppelingscylinder zijn storing- en onderhoud .gevoelig.

Maar voor iemand uit Beverwijk, ligt Ecomotive http://www.lupo3l.nl/ dichtbij en zijn kennis is met name gespecialiseerd in de Lupo en A2 in de 3L uitvoering. Stukken beter dan de meeste VAG garages.

Dan heb je het over de verschillen tussen beide diesels (1.2 en de 1.4) Dat geeft Eekhoorntje al aan.
Kwa kosten moet je je inderdaad wel even realiseren dat een reparatie, zeker wanneer het de 3L uitvoering aangaat, flink in de papieren gaat lopen.
Je ziet vandaag de dag dan ook steeds meer Lupo's 3L (en intussen ook A2 3L) naar de sloop vertrekken, omdat een reparatie vaak de waarde van de auto gaat overstijgen. Maar heb je een puike A2 dan is het nog wel de moeite deze te laten repareren.

Voor meer vragen over de 3L, stel ze gerust.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 2315
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Hoorn
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 jan 2021, 19:52 0 x

Beide links van zelfde bedrijf.... 2 website's...

Maar ombouw naar hand schakel is vaak gedaan als het fout ging, veel werk maar wel te doen
en voordelig. en vooral op een andere 3L forum besproken en uitgelegd.

Ook enkele gereden die al naar handbak waren omgezet en met Chip tuning van 60 naar 80 Pk waren gegaan en daarmee zowel lichter als sneller dan de gewone 1.4.... met smalle bandjes!

Ik weet niet of Breuk handig genoeg hier voor is... maar vooral als je een van de laatste kan vinden met
Euro4 op kenteken is de 1.2 Tdi nooit verkeerd...
Ook waren er enkele die weinig KM maakte maar een automaat wilde en die in Benzine niet leverbaar was....
Gebruikersavatar
Breuk
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jan 2021, 14:08
Locatie: Beverwijk
Motortype: (nog) geen Audi A2

09 jan 2021, 10:08 1 x

eekhoorntje schreef:
08 jan 2021, 19:52
Beide links van zelfde bedrijf.... 2 website's...

Maar ombouw naar hand schakel is vaak gedaan als het fout ging, veel werk maar wel te doen
en voordelig. en vooral op een andere 3L forum besproken en uitgelegd.

Ook enkele gereden die al naar handbak waren omgezet en met Chip tuning van 60 naar 80 Pk waren gegaan en daarmee zowel lichter als sneller dan de gewone 1.4.... met smalle bandjes!

Ik weet niet of Breuk handig genoeg hier voor is... maar vooral als je een van de laatste kan vinden met
Euro4 op kenteken is de 1.2 Tdi nooit verkeerd...
Ook waren er enkele die weinig KM maakte maar een automaat wilde en die in Benzine niet leverbaar was....
Mijn huidige auto kan nog wel lang mee dus het heeft geen haast. Ik wil een 1.2 tdi met de euro 4 norm. Automaat of handbak denk ik niet dat het uitmaakt, ik ben een zuinige rijder en ik maak voornamelijk snelweg kilometer. Die in Heerhugowaard zal ik in de gaten houden.

De ombouw is denk ik geen probleem. Ik heb zelf een auto motor geswapt, koppelingsplaten vervangen ect.

Mijn huidige auto doet het nog prima en dat geeft zoals ik zei mij tijd zat om rustig een andere te zoeken. Voorheen zocht ik pas een ander omdat de oude de brui eraan gegeven had ;)
Plaats reactie