Inschrijving voor de toertocht GO is geopend!

OPROEP 3L rijders: DOE MEE voor een EURO-4 waardering!

TJT wil zich even voorstellen

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 jun 2019, 16:41 2 x

Hallo allemaal!

Na het lezen van diverse topics op dit forum toch maar besloten om hier een account aan te maken. :)

Ik ben Tristan, woonachtig in de gemeente Utrechtse Heuvelrug, half Duits :mrgreen: en vermoedelijk een van de jongste A2 fans hier, namelijk van 1994. :mrgreen:

Momenteel rijd ik al een aantal jaar in mijn eerste auto; Een rode Hyundai Atos uit 2000 met 155.000 kilometer op de teller.
In de tijd dat de Atos nog van mijn ouders was en zij de auto net (tweedehands) hadden gekocht moest er best wel het een en ander aan gebeuren, maar sindsdien zijn de reparatiekosten verwaarloosbaar en is er eigenlijk bijna nooit wat aan de hand.
Los gezien van het reguliere onderhoud, natuurlijk.

Zoals gezegd een prima auto, maar wel een beetje klein en er zit echt niks op of aan.
Zelfs geen stuurbekrachtiging! (Geen ramp)
Natuurlijk wil je op den duur wel iets meer hebben zitten op een auto en en wil het oog natuurlijk ook wat. :tongueclose
Omdat ik vooral lange ritten over de snelweg maak en soms nog wel eens wat spullen wil vervoeren, wil je ook wat meer ruimte.
Daarnaast wil je ook een beetje in dezelfde prijscategorie blijven. Althans, ik wel.
Eerst nagedacht over een compacte SUV; de Suzuki SX4. Deze auto zal over het algemeen ongetwijfeld goedkoper zijn in het onderhoud dan de A2, maar de maandelijkse kosten vallen wel hoger uit dan ik nu betaal. Het is ook geen zuinige auto!
Toen kwam ik bij mijn fysiotherapeut uit die ik een keer uit een Audi A2 zag stappen.
Ik had toen nog totaal geen kennis van die auto en vond het toen nou ook niet bepaald zulke mooie auto’s... :flushed:
Maar toen hij mij wat meer vertelde over zijn A2 en deze in het dagelijks gebruik net zo goedkoop blijkt te zijn als mijn Atos (los van het onderhoud) werd het interessant!
Ik ging meer research doen en al snel werd ik verliefd op deze auto! :blush:
Vooral de Kristallblau Metallic met blauw of zandkleur interieur en de Atlantikblau Perleffekt met zandkleur interieur zijn favoriet!
Mijn bedoeling is dan ook om binnen nu en 5 jaar wel een Audi A2 voor de deur te hebben staan.
Op zich ben ik vrij geduldig aangelegd, maar het kriebelt wel. :tongueclose :mrgreen:
Dat het onderhoud er wat duurder op zal worden neem ik voor lief, zolang het maar geen duizenden euro’s per jaar worden die ik eraan kwijt ben.

Zo, een hele biografie, maar nu weten jullie in ieder geval wel wie ik ben en hoe ik bij de A2 ben beland. :)
Laatst gewijzigd door TJT op 18 jun 2019, 17:22, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Spits
Audi A2 clublid
Berichten: 603
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

18 jun 2019, 16:50 0 x

Tristan, welkom! Wat een leuk verhaal en introductie.
Vergaar hier vooral veel info, en ik hoop voor jou dat je ideale A2 zich binnenkort aan mag dienen.
:thumbmin:,

Cheers, Menno.
Gebruikersavatar
bjmeengs
Audi A2 clublid
Berichten: 396
Lid geworden op: 28 mei 2016, 14:18
Locatie: Hof van Twente
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 jun 2019, 16:51 0 x

Welkom op het forum en een leuke introductie.
Zelf ben ik ook lang aan het zoeken geweest en ben geslaagd bij Audi A2 centrum van Jan Eenink in Vorden.
Een mooie snoepdoos om een keer te gaan kijken. Hij heeft er op dit moment hele mooie staan. (15 stuks).Verder kan hij je er ook veel informatie over geven.
Succes en we horen en zien wel wat het wordt.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 jun 2019, 19:34 0 x

Spits schreef:
18 jun 2019, 16:50
Tristan, welkom! Wat een leuk verhaal en introductie.
Vergaar hier vooral veel info, en ik hoop voor jou dat je ideale A2 zich binnenkort aan mag dienen.
:thumbmin:,

Cheers, Menno.
Bedankt, Menno! :)
Dit forum biedt volgens mij heel veel informatie, dus dat moet wel goed komen.
bjmeengs schreef:
18 jun 2019, 16:51
Welkom op het forum en een leuke introductie.
Zelf ben ik ook lang aan het zoeken geweest en ben geslaagd bij Audi A2 centrum van Jan Eenink in Vorden.
Een mooie snoepdoos om een keer te gaan kijken. Hij heeft er op dit moment hele mooie staan. (15 stuks).Verder kan hij je er ook veel informatie over geven.
Succes en we horen en zien wel wat het wordt.
Bedankt, bjmeengs! :)
Jan Eenink had ik al vrij snel ontdekt, toen ik nog als gast meelas op het forum.
Ik zie dat bij hem en sowieso in het algemeen de prijzen nogal ver uit elkaar liggen.
De ene A2 kost €2000,- en de ander €6000,-...
Ik denk dat ik daar nog eens een apart topic over ga maken, dat o.a. zal gaan over in hoeverre de prijs een rol speelt in de staat waarin een A2 zich bevindt. Je wil natuurlijk ook niet onnodig teveel betalen.
Ik denk wel dat ik in ieder geval zeker eens bij Jan langs wil gaan!
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 nov 2019, 00:04 0 x

Na lang nadenken en veel overleg met de vorige eigenaresse, haar garage, mijn garage, de A2 dokter en mensen van dit forum, heb ik de knoop doorgehakt en ben ik sinds 22 november 2019 in het bezit van mijn eerste en toch wel mooie kobalt blauwe A2 1.4 benzinemotor uit 2001, met 234.000 kilometer op de teller!
Geen idee wat voor motor erin ligt. :joy:

Het het betreft een import auto, geïmporteerd uit België in 2013 door www.exclusivedealercars.nl.
De particulier bij wie ik ‘m gekocht heb is de eerste eigenaresse van de auto sinds de import. Ik ben nu dus de 2e.
Het is niet bekend hoeveel eigenaren de auto in België heeft gehad.

Onderhoudshistorie sinds de auto in Nederland staat geregistreerd is bekend. Deze is ook netjes aan mij overgedragen.
Geen schokkende dingen gebeurd in de afgelopen 6 jaar.
Recentelijk zijn o.a. twee banden vervangen in 2017 en de andere twee in 2019.
Distributieriem met spanrollen en waterpomp in 2017 vervangen bij 192.000 kilometer.
Motor lampje brandt, dit is vanwege een te arm mengsel. Lambdasensor moet vervangen. Dit laat ik doen, maar heeft nu geen prioriteit.

De auto rijdt en schakelt verder heerlijk en de motor maakt een mooi rustig geluid.
Zowel het exterieur als het interieur verdienen wel een schoonmaakbeurt en die zal zeker gaan volgen!

Zie hier een aantal foto’s van mijn eerste A2:
08A4D838-6D7F-4138-BA8C-ADA63B43821C.jpeg
08A4D838-6D7F-4138-BA8C-ADA63B43821C.jpeg (4.36 MiB) 1825 keer bekeken
9F42235F-52D0-4AB1-9BB5-CE4D525B9263.jpeg
9F42235F-52D0-4AB1-9BB5-CE4D525B9263.jpeg (4.71 MiB) 1825 keer bekeken
8AD634E2-C0C4-4085-83A4-25795F010A16.jpeg
8AD634E2-C0C4-4085-83A4-25795F010A16.jpeg (4.57 MiB) 1825 keer bekeken
AB2ED1FB-A879-4212-A361-094525EB6FF7.jpeg
AB2ED1FB-A879-4212-A361-094525EB6FF7.jpeg (4.44 MiB) 1825 keer bekeken
E8AC1D55-593A-4849-87BF-75C6B4B9A687.jpeg
E8AC1D55-593A-4849-87BF-75C6B4B9A687.jpeg (2.96 MiB) 1825 keer bekeken
Aangezien er helaas toch wel wat dingetjes niet helemaal oké lijken te zijn, wil ik deze hier graag bespreken en hoop ik dat jullie met mij mee willen denken.

Ik had via autoweek ook al het volledige (betaalde) kentekenrapport opgevraagd en daaruit bleek wel dat er in 2017 tijdens de APK een overmatige vloeistoflekkage overige vloeistoffen is geweest met RA2 code, geen afkeur dus.
Dit is waarschijnlijk hersteld, want hier zie ik niets meer van terug.
In 2018 tijdens APK had de auto overmatige olielekkage, met ook RA2 code.
Dit is waarschijnlijk niet herstelt, want ondanks dat ik tijdens het bezichtigen geen olie op de weg zag liggen, lekt de auto (helaas) wel degelijk olie, ook op de weg!
Aangezien het RA2 is, zou dit dus geen motorolie mogen zijn, toch?
Ik heb ondertussen nog wat beter naar alles onder de motorkap gekeken en ook opgelet of mijn auto symptomen heeft van een kapotte koppakking. Hier lijkt geen sprake van te zijn, want de auto drinkt geen koelvloeistof, wordt niet te heet (keurig 90 graden), geen witte smurrie (koelvloeistof) in olie, geen olie in koelvloeistof, start goed, draait naar mijn idee mooi stationair en geen krachtverlies tijdens rijden.
Wel wat beweging in het bovenste deel van expansievat koelvloeistof tijdens draaiende motor, maar aangezien ik heel veel verstand ervan heb, weet ik niet of dat wel of niet correct is.
Tevens ook wittige rook uit de uitlaat bij gas geven maar ook water dat eruit loopt, dus waarschijnlijk heeft dat gewoon met de verbranding te maken, dus niet ernstig, zou ik denken.

Waar ik nu aan denk is een lek bij de versnellingsbak.
Ik had voor de aanschaf al pb contact gehad met Peter Maathuis en hij gaf als suggestie dat een van de krukaskeerringen lek zou kunnen zijn.
Wat denken jullie?
Ik durf momenteel ook niet meer te rijden, aangezien ik bang ben dat de bak na ruim een jaar lekken misschien wel eens bijna leeg zou kunnen zijn.

Verder is opvallend dat de remmen piepen. Dit is niet altijd!
Waarschijnlijk alleen aan de voorkant en vermoedelijk vooral rechts voor.
Na een rit van 80 km en vooral snelweg, even gevoeld aan de velgen.
Achter koud, aan de voorkant zijn ze licht lauwig, maar zeker niet warm te noemen.

Dan de peilstok...
Ik dacht dat ik de enige was die moeite had deze te peilen, maar dat blijkt voor velen toch een uitdaging te zijn.
Ik heb het topic daarover inmiddels gelezen. ;)
Overigens denk ik dat mijn peilstok gebroken is.

Dan wat algemenere vragen:

Voorgeschreven is motorolie 5W30.
Ik gebruikte voor mijn Hyundai Atos altijd 15W30 van de Action.
Kan ik laatstgenoemde opmaken aan mijn A2 of is het beter toch 5W30 aan te schaffen?
Zo ja, mag dit van de Action zijn of is het beter voor een ander merk te kiezen?

Ik heb een autosleutel met afstandsbediening, echter is dit niet de bekende klapsleutel. Waarschijnlijk is dit een ouder type?

Deze werkt niet meer.
Met de sleutel in het slot van het portier krijg ik de auto nog wel ontgrendelt en de motor starten is ook geen probleem.
Sleutel open gemaakt en batterij getest. Deze is nog vol. Contacten voor de zekerheid schoongemaakt, maar dit mocht niet baten.
Wat zou het probleem kunnen zijn?
Kun je zo’n simpele sleutel als deze ook inleren via de auto?
Reservesleutel heeft geen afstandsbediening.

Tot slot las ik dat enkele forumleden zelf uitlees apparatuur hebben om hun auto uit te kunnen lezen.
Dit wil ik op den duur ook gaan doen, maar omdat er best wel veel verschillende apparaatjes e.d. voor zijn zie ik door de bomen het bos niet meer.
Wat raden jullie aan?
Het liefst niet te duur.
Laatst gewijzigd door TJT op 26 nov 2019, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 nov 2019, 00:19 0 x

Aangezien het niet lukt om alls foto’s toe voegen in één bericht, doe ik het maar gespreid over meerdere berichten. Zie hier de foto’s van de vloeistoffen die ik heb gecheckt, inclusief (gebroken?) peilstok.
46D187E4-387A-4071-AB8B-C1C7A77A05B5.jpeg
46D187E4-387A-4071-AB8B-C1C7A77A05B5.jpeg (2.88 MiB) 1824 keer bekeken
7E9F602C-2D75-4ACD-9AD4-24F5D92187AF.jpeg
7E9F602C-2D75-4ACD-9AD4-24F5D92187AF.jpeg (2.47 MiB) 1824 keer bekeken
CBCA7A69-32FA-4C63-83DD-EEAA38925BD2.jpeg
CBCA7A69-32FA-4C63-83DD-EEAA38925BD2.jpeg (2.54 MiB) 1824 keer bekeken
E163B67F-E95A-4497-8E63-19A76440C1DF.jpeg
E163B67F-E95A-4497-8E63-19A76440C1DF.jpeg (2.67 MiB) 1824 keer bekeken
32C02E67-18CE-4C23-BB56-9939FEF334CD.jpeg
32C02E67-18CE-4C23-BB56-9939FEF334CD.jpeg (4.73 MiB) 1824 keer bekeken
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 nov 2019, 00:33 0 x

Tot slot foto’s van de sleutel en natte versnellingsbak en motorruimte.
B639E0B2-B09F-4A05-B105-BF2111389F00.jpeg
B639E0B2-B09F-4A05-B105-BF2111389F00.jpeg (2.43 MiB) 1823 keer bekeken
A308A015-9AA9-456C-A18D-1BEA6B7E960C.jpeg
A308A015-9AA9-456C-A18D-1BEA6B7E960C.jpeg (3.72 MiB) 1823 keer bekeken
07A21677-FC8D-4FF3-8A51-AF82F9531A82.jpeg
07A21677-FC8D-4FF3-8A51-AF82F9531A82.jpeg (3.38 MiB) 1823 keer bekeken
DE04FA4B-99F0-4896-8072-45D34CD9BE5C.jpeg
DE04FA4B-99F0-4896-8072-45D34CD9BE5C.jpeg (3.3 MiB) 1823 keer bekeken
415FD92C-B984-4EE0-9151-676030FD0709.jpeg
415FD92C-B984-4EE0-9151-676030FD0709.jpeg (2.49 MiB) 1823 keer bekeken
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 2440
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Hoorn
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 nov 2019, 08:18 1 x

2001 is AUA motor....

Stoelen reinigen is al eerder besproken en via zoek functie rechts boven de diverse tips te vinden.

De sleutel is vaste sleutel met lampje!
Er is geen afstand bediening en als je links & rechts een slot hebt is het een voertuig waar deze ook nooit op heeft gezeten.

De klap sleutel voertuigen hebben rechts voor een deur zonder sleutel gleuf!
Achteraf ombouwen kan maar kosten.... zou dat later doen.

Welkom met jou mooie A2, en die wieldoppen, net zo mooi en Aluminium velgen, ik zie bij vele de roestige remtrommels en/of vieze voor velgen door remstof....
Wieldoppen houden je auto schoner!

Olie , als je onderaan een druppel hebt zit deze al te vol, er hoorde nog een flink stuk aan te zitten, een nieuwe bij de dealer kost €12,- en gebruikte , die breken meestal omdat plastic ouder word dus op de sloop zoek ik ze niet eens meer!
Het is een bekend probleem helaas.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Berichten: 3419
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 nov 2019, 08:45 1 x

TJT schreef:
26 nov 2019, 00:04
Na lang nadenken en veel overleg met de vorige eigenaresse, haar garage, mijn garage, de A2 dokter en mensen van dit forum, heb ik de knoop doorgehakt en ben ik sinds 22 november 2019 in het bezit van mijn eerste en toch wel mooie kobalt blauwe A2 1.4 benzinemotor uit 2001, met 234.000 kilometer op de teller!
Geen idee wat voor motor erin ligt. :joy:
Welkom op het forum en vele veilige km's met de A2 gewenst.

Gezien het bouwjaar en de aanwezigheid van bougiekabels enkele bobine is het een AUA motor.

Wat ik zo op de foto's zie is het een uitwendige lekkage ergens bovenin de motor.
Motorolie lekt meestal naar beneden.
Wellicht een keer goed schoonmaken en daarna kijken waar het lek zich precies bevindt.
De koelvloeistof zit er op de foto niet raar uit en waterdamp uit de uitlaat is in dit jaargetijde
niet zo vreemd, zeker bij koude motor.

Ik zou de voorgeschreven motorolie gebruiken voor de motor, kun je nagaan op de rekeningen welke olie er in is gegaan.

Piepende remmen komt wel vaker voor, ik merk het zelf vooral bij vochtig weer.
Wat ook kan zijn is dat de trommelremmen achter aan schoonmaakbeurt/reparatie toe zijn.
Bij normaal onderhoud/APK wordt alleen de remvoeringdikte en het verschil in remkracht links/rechts gecontroleerd.
Pas als de remmen en/of de klant begint te piepen worden de trommelremmen
gangbaar en/of schoon gemaakt.

Aan de zwarte handgrepen te zien is de auto een basisuitvoering. Daar zat waarschijnlijk geen afstandsbediening op de centrale vergrendeling.
Wat je wel hebt is dat de elektrisch bediende ramen opengaan op het moment dat je de sleutel in de deur in de (open) draairichting wat langer vasthoudt. Omgekeerd gaat de ramen dicht als je de sleutel in (dicht) draairichting vasthoudt. Probeer het maar eens uit ...
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 nov 2019, 12:12 0 x

Dank voor jullie reactie, eekhoorntje en Peter_Audi_A2!

Auto’s bij ons krijgen altijd een bijnaam en voor deze A2 hebben we er ook een, deze heet: Ko.

Wat betreft de motor; ik zag op de kentekenpapieren al iets staan van LAUAF1, dus had toen al zo’n vermoeden dat het om een AUA motor zou kunnen gaan. De eerste afgifte is van 10 april 2001, weet niet of dat nog iets zegt over het type motor wat er dan in ligt, maar wilde het toch even meegeven.
Aangezien de auto dus van 10-04-2001 is betekent dit dat deze A2 nog van modeljaar 2000 is?
Hij heeft in ieder geval geen soft lak, waar ik ook best wel blij mee ben!
Hoe staan de AUA motoren hier verder bekend?
Zijn ze een beetje betrouwbaar?

Ik ben nog steeds lerende waar het de A2 aan gaat en sowieso auto’s in het algemeen, dus dat van die sleutel was mij niet bekend.
Wel raar dat mevrouw de verkoopster zei dat de auto het in het begin wel heeft gedaan met deze zogenaamde afstandsbediening en later niet meer.
Ook gek dat het kentekenrapport aangaf dat er wel een sleutel met afstandsbediening bij zou moeten zitten... Maar goed, ik vind het niet de moeite waard om dat nog allemaal in te gaan bouwen bij zo’n auto.
Ik ben er sowieso op vooruit gegaan, want ik had geen centrale deurvergrendeling op mijn vorige auto! :mrgreen:
Maar hoe dan ook, als ik het knopje indruk dan gaat er geen lampje branden op de sleutel, dus misschien lampje defect?
Deze sleutels hebben ook geen transponder denk ik?
Wat mij ook opvalt is dat deze A2 niet na 1 minuut zichzelf op slot doet. Niet dat ik dat erg vind, maar is dat omdat het er simpelweg niet op zit of zou het uitgeschakeld/defect kunnen zijn?
Alarm lampje in linker portier knippert wel zoals het hoort.
Als ik de deuren vergrendel of ontgrendel knipperen er buiten de auto geen lampen. Ik neem aan dat dit zo hoort aangezien deze auto geen afstandsbediening heeft?
Dat met de ramen openen en sluiten ga ik eens testen. Dank voor de tip!

Wat betreft het type olie; die zal ik dan blijven gebruiken.
Op de facturen van garage is geen merk olie te lezen, maar mevrouw had wel een bonnetje bijgevoegd van het tankstation waar zij voor het laatst een liter olie had gekocht voor de auto. Het gaat om: Mobil 5W30. Dat maar blijven gebruiken dan? Of mag het ook een ander merk zijn?

Wat betreft de peilstok; dat is best wel mooi balen...
En hoe weet ik nu welke peilstok ik van de 7 verschillende soorten moet hebben?
Oliepeil is dus nu te hoog... Zou dat die rookontwikkeling ook kunnen veroorzaken bij de uitlaat?
Ik vind de rook niet echt blauw eerlijk gezegd en deze ruikt ook niet naar verbrande olie, maar ik heb gisteren een filmpje ervan gemaakt.
Let op, dit was met een koude motor en let ook even op het plasje bij de uitlaat.
https://youtu.be/HpW57C9XVUY
Als de motor goed warm gedraaid is en ik zou deze test weer doen, mag-ie dan nog zo roken of is er dan toch iets mis?

Wat betreft olielekkage;
Ik heb de papieren er nog eens bij gepakt en de overmatige olielekkage is bij de APK in 2017 vastgesteld en er staat dat het om motorolie gaat.
Kan dat dan toch een RA2 krijgen?
Ik moet wel zeggen dat het rond de versnellingsbak het meest nat is. Stel dat de versnellingsbak toch lekt, kan ik dan nog wel doorrijden nu?
Andere kant van de motor, dus bij snaar en distributieriem ziet er gewoon netjes, schoon en droog uit.

Dan de remmen;
Hier is in het verleden al wel eens wat aan gedaan.
Ik zal het even opnoemen:
2016
Achterrem gangbaar gemaakt voeringen schoongemaakt afgesteld, handrem gesmeerd.
2017
Remmen rondom gecontroleerd.
2018
Storing remindicator opsporen/verhelpen.
APK 2019
1x remverschil op 1 as te groot (5.2.38/1.2.1.b)
Kl beurt 2019
Remvloeistof
Remschoenen
Remcilinder.
Plaats reactie