nieuw op forum A2

Stel hier jezelf en je A2 voor.
marcoa2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

14 mei 2025, 23:08 0 x

laatste dingetjes gemonteerd , nog even extra ontlucht op ontluchtingsnippels remcilinders, en rijden maar. dat ging prima, rolt en veert goed, geen nare (bij) geluiden. dat zit allemaal wel goed. ligt lekker strak op de weg
alleen tijdens rijden kwam er een electrische storing in op abs , en nog 2 andere storingslampjes wat betreft remmen. ook op dislay waarschuwing remmen.
uitgelezen, geeft foutcode 00290 aan. = G46 = storing/defecte abs sensor links achter. vreemd,gezien ik beide abs sensors in remtrommels achter vernieuwd heb. storing gewist maar deze storing blijft er nu hoe dan ook permanent in zitten links achter.
sensor losgehaald, weerstand abs sensor gemeten, er is weerstand, waarde vergeleken met abs sensor rechts achter, correspondeerd met elkaar. op de abs-stekkers zelf meet ik 11,54 volt , ook gelijk aan elkaar.
heel vreemd !
sensor en bedrading + stekkers zouden dan okay moeten zijn.
dan zou er nog iets kunnen zijn met het nieuwe lager , daar zit een zogenaamde ingebouwde sensor-ring in , waar eventueel iets mee aan de hand kan zijn ? het lijkt me sterk, maar iets anders kan het bijna niet zijn zou ik denken.

even oude lager erbij gepakt waar die zogenaamde sensor ring ook in zit. maar wat kan daar nou stuk aan kunnen gaan (zie foto oude lager met de ingebouwde abs-sensor-ring)
morgen maar weer even uit elkaar helaas rechts achter. het kan niet heel schokkend zijn denk ik zelf !
iemand hier nog ervaringen mee of tips ?
Bijlagen
IMG_2182[1].JPG
IMG_2182[1].JPG (2.46 MiB) 2183 keer bekeken
marcoa2
Audi A2 clublid

15 mei 2025, 15:30 1 x

remstoring abs links-achter is opgelost ! het probleem was dat ik voor de abs sensors achter nieuwe stekker heb gemonteerd, bij stekker links achter de aansluiting omgepoold en hatsaflats, storing er gelijk uit !
(ik dacht dat de abs sensoren alleen een maak of verbreekcontact hadden maar zit blijkbaar toch wat anders in elkaar !)
in ieder geval snel opgelost.

verder remt de auto wel heel goed , maar de eerste helf van rempedaal weinig tot geen remkracht.
wellicht moet ik dan nog de abs ontluchten via vcds, een deze dagen is proberen dan.
Bijlagen
IMG_2185[1].JPG
IMG_2185[1].JPG (2.6 MiB) 2082 keer bekeken
marcoa2
Audi A2 clublid

15 mei 2025, 21:22 0 x

alles opgelost nu lekker even niks doen..

nou vergeet het maar weer kijk net onder de auto onder motorblok 1 grote plas olie :@@
loopt langs bodemplaat weg, bovenkant plastic bodemplaat ook drijfnat.
laat ik zeggen het waren weer 30 mooie kilometers. :mrgreen:
manmanman, het is wel de meest spannende auto die ik ooit heb gehad,ongekend weer
en de duurtse ook per gereden kilometer
marcoa2
Audi A2 clublid

16 mei 2025, 22:14 3 x

okay, bodemplaat verwijderd. plas olie in bodemplaat. maar waar de lekage ?
-blok kurkdroog. dus geen lekke klepdekselpakking of koppakking.
-carterventilatie droog ( eerder al pakkingen vervangen wat toen hard nodig was wegens olielekage) .
-versnellingsbak droog.
-beetje zweet bij sommige pakkingen/keerringen maar das heel normaal.

ik kon weer lachen :) en had dr weer zin an.
waar die wel blijkbaar heel hard gelekt heeft en drijfnat was is bij de kunstof aansluiting oliepeilstok en olievulslang aansluiting op de carterpan/carterdeksel.
daar hingen dus druppels olie aan. en loopt dan via carterpan op de onderplaat. en na bodemplaat op mn straatje..
daar kom ik gelukkig met de schrik vrij denk ik ! :cool:
kunstof aansluiting is demontabel, hier moet ook een pakking tussenzitten, die kan ik bestellen. liefst eigenlijk gelijk met de kunstof behuizing in verband met broosheid. ik wilde het nu nog niet demonteren omdat er pas nieuwe olie in zit.
alles schoon gemaakt, even in de gaten houden of die daar alleen lekt.
vervangen doe ik dit hoe dan ook. dat kan ik intussen bestellen. tenminste als dit nog leverbaar is !
wat ik eigenlijk wel heel vreemd vind is dat tie op dat punt zo hard gelekt heeft. het lijkt wel of die de olie er uit geperst heeft. in dat geval zou de carterventielatie nog verstopt kunnen zitten , en gooit dan overdruk via peilstok aansluiting/pakking naar buiten al is dat ook een beetje vreemd want paar maanden geleden carterventielatie schoongemaakt.
we zullen het zien. blij toe, ik kan met een gerust hart gaan rijden.
vanmiddag 10 zakken beton a 25 kg in het kofferbakje geladen. en gaan met die ouwe. gelijk een testje voor mn ""gereviseerde"" achteras. geen nare geluiden of iets en ligt als een blok op de weg. dat zit wel snor
marcoa2
Audi A2 clublid

17 mei 2025, 20:29 0 x

nog even terugkomend op de grote lekkage bij oliepeilstok aansluiting op carterpan , ik snap er werkelijk geen fluit van..
ik denk even hardop over mogelijke oorzaak : De auto heeft 2 weken achter omhoog gestaan voor het achter as restauratie-projectje.
de olie in carterpan kanteld dan uiteraard mee naar voren, dus wat meer olie bij oliepeilstok/olievulslang aansluiting , maar daardoor in 2 weken tijd een grote plas olie eronder en op bodemplaat ??
net de aansluiting na rijden en een dag verder weer gescheked bij aansluiting, nu kurkdroog nog ! (gisteren schoongemaakt)
het is mij nog een raadsel. ook boven deze aansluiting nrergens een olielekkage. alles wat erboven zit is droog.
op de foto zie je ook het hittebestig hoesje wat om olievulpijp en pijlstokpijpje zit met drukknoppen. deze hoes zit hoger als aansluiting, maar dat hoesje was ook drijfnat van de olie. vreemd vreemd vreemd, laatste olieverversing gewoon via olievuldop op blok. dus er heeft niks gelekt met olie bijvullen of zoiets.
ik verdenk nu niet de pakking, maar ergens een scheurtje in de buis van oliepeilstok/buis olievulslang.
ik hou het in de gaten !
weet iemand hier toevallig waar dit complete setje nog te koop is , of in losse delen ?
( ik kan tot nu toe alleen een ronde rubberen pakkingsring vinder voor de aansluiting op carterpan 1)
Bijlagen
IMG_2195[1].JPG
IMG_2195[1].JPG (7.13 MiB) 1730 keer bekeken
IMG_2194[1].JPG
IMG_2194[1].JPG (6.3 MiB) 1730 keer bekeken
IMG_2190[1].JPG
IMG_2190[1].JPG (2.79 MiB) 1730 keer bekeken
edje13
Audi A2 clublid

18 mei 2025, 13:58 1 x

Gerade bei #Kleinanzeigen gefunden. Wie findest du das?
https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/ ... nt=app_ios
marcoa2
Audi A2 clublid

18 mei 2025, 19:55 0 x

@edje13 bedankt voor het uitzoeken maar 150 euro voor de kunstof oliebijvulslang vind ik absurd, gaat hem niet worden !
ik heb tekening van de onderdelen,, zie link : https://www.catcar.info/audivw/?lang=en ... ExNTQ1MjQ4

wat ik wel ga bestellen is de rubberen pakking aansluiting carter (pos 15) N90918001 7,5 x 2,6 mm
wat ook kan is dat het andere type heb, (ook positie 15 ) 9,75 x 1,78 nummer N90959401

pakkingen bovenzijde : aansluiting peilstok N90032204 (pos 13) pakking bovenzijde aansluiting 7,3 x 2,4 mm
aansluiting op oliebijvulreservoir : N90613201 (pos14) 18x2.5 mm.
marcoa2
Audi A2 clublid

27 mei 2025, 17:06 0 x

intussen probleem nummer 187: proberen op te lossen : af en toe zit er een hapering in motor, lijkt alsof die dan even geen benzine krijgt, geen punt dacht ik, ik heb al een nieuwe brandstofpomp, dus doe ik even..
maar de dop zit muurvast , is geen beweging in te krijgen.
al weer 2 uur aan het kloten er mee, vergeet het maar , hoe dan ook blijft dop muurvast zitten, eigenlijk is nog de enigste optie, dop slopen.
iemand hier nog tips ?
Bijlagen
IMG_2255[1].JPG
IMG_2255[1].JPG (3.35 MiB) 799 keer bekeken
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

27 mei 2025, 17:38 0 x

Wellicht heb je hier iets aan: viewtopic.php?f=14&t=5038&hilit=benzinepomp
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
marcoa2
Audi A2 clublid

27 mei 2025, 22:23 0 x

heb de draaidop er af weten te beuken. alleen is nu het pomphuis beschadigt en pijpje benzine aansluiting afgebroken.
dit was ook eigenlijk niet meer te voorkomen, niet te doen ,zo vast.
maar weer een nieuwe pompbehuizing besteld op kenteken. dan hoop ik ook dat ik daadwerkelijk de goeie krijgt, op onderdelensites loopt er van alles weer door elkaar kwa modellen. maar ook 2 en 3 bar varianten, alleemaal geschikt voor een bby !?
we gaan het zien.
Plaats reactie