Ontstane vragen naar zoeken geschikte Audi A2
Ha beste forumleden,
Door jullie enthousiasme ben ik gaan kijken op het internet naar een Audi A2. In het begin moest ik er even aan wennen, maar nu beginnen ik hem steeds mooier te vinden!
De vragen die ik ga stellen zijn vooral over het kostenplaatje. Ik ben namelijk student, maar de techniek en aluminium carrosserie spreken mij zo aan dat ik maar ben gaan zoeken naar een geschikte Audi A2. Daarbij kreeg ik de volgende vragen:
1. Wat voor kilometerstand is het best geschikt? Onder de 100.000 lijkt mij altijd wel prima, maar is 120.000 of 140.000 ook geschikt of is dan de kans groot dat ik alles moet gaan vervangen…? Kan ik dan beter één kopen die 200.000 heeft gelopen en waar dat alles is vervangen? Maakt het dan nog uit of het een diesel of een benzine is of zijn deze twee motoren allebei prima?
2. Wat voor prijzen zijn reëel voor een A2 met een kilometerstand van onder 100.000 en boven de 200.000?
3. De diesel 1.2 TDI 3L is deze echt zo zuinig? En heb je een specialistische grage nodig om hem te laten onderhouden? En zijn de onderdelen duurder dan de normale A2? Ik vraag mij namelijk af of zo’n auto rendabeler is, uiteraard bij 30.000 kilometers per jaar. Ik las namelijk op het forum dat de bak regelmatig gespoeld moet worden en zo nog wat handelingen, dit kost ook geld…
4. Bij de diesel 1.4 TDI lees ik dat gemiddeld verbruik van 1.23 haalbaar moet zijn. Kan iemand dat bevestigen? Of is het ook mogelijk om 1.25 a 1.26 te halen? (deze vraag vervalt toch gevonden op het forum)
5. Kunnen jullie ook bevestigen dan voor de benzine 1.4 rond de 1.17 haalbaar is. of is 1.20 ook mogelijk? (Ik heb gezocht op het forum, maar kon niet veel over verbruik terug vinden…) (deze vraag vervalt toch gevonden op het forum)
6. Als er één in het buitenland te koop staat die geschikt is ben ik van plan die te importeren. Lijkt jullie dit een verstandige keus en hebben jullie voor het importeren nog tips?
7. Vroeger kon je beter met een diesel geen korte stukjes rijden, is dat bij de 1.2 TDI 3L en 1.4 TDI nog steeds zo?
De planning is hem namelijk om voor een half jaar fors te gaan gebruiken, maar daarna gaat dit afnemen. Zit dus te dubben tussen een diesel of benzine!
Hebben jullie verder nog tips waar in naar moet kijken in de aanschaf van een Audi A2?
Uiteraard gaan jullie van mij horen als er eentje voor de deur staat.
Mvg,
Corstiaan
Door jullie enthousiasme ben ik gaan kijken op het internet naar een Audi A2. In het begin moest ik er even aan wennen, maar nu beginnen ik hem steeds mooier te vinden!
De vragen die ik ga stellen zijn vooral over het kostenplaatje. Ik ben namelijk student, maar de techniek en aluminium carrosserie spreken mij zo aan dat ik maar ben gaan zoeken naar een geschikte Audi A2. Daarbij kreeg ik de volgende vragen:
1. Wat voor kilometerstand is het best geschikt? Onder de 100.000 lijkt mij altijd wel prima, maar is 120.000 of 140.000 ook geschikt of is dan de kans groot dat ik alles moet gaan vervangen…? Kan ik dan beter één kopen die 200.000 heeft gelopen en waar dat alles is vervangen? Maakt het dan nog uit of het een diesel of een benzine is of zijn deze twee motoren allebei prima?
2. Wat voor prijzen zijn reëel voor een A2 met een kilometerstand van onder 100.000 en boven de 200.000?
3. De diesel 1.2 TDI 3L is deze echt zo zuinig? En heb je een specialistische grage nodig om hem te laten onderhouden? En zijn de onderdelen duurder dan de normale A2? Ik vraag mij namelijk af of zo’n auto rendabeler is, uiteraard bij 30.000 kilometers per jaar. Ik las namelijk op het forum dat de bak regelmatig gespoeld moet worden en zo nog wat handelingen, dit kost ook geld…
4. Bij de diesel 1.4 TDI lees ik dat gemiddeld verbruik van 1.23 haalbaar moet zijn. Kan iemand dat bevestigen? Of is het ook mogelijk om 1.25 a 1.26 te halen? (deze vraag vervalt toch gevonden op het forum)
5. Kunnen jullie ook bevestigen dan voor de benzine 1.4 rond de 1.17 haalbaar is. of is 1.20 ook mogelijk? (Ik heb gezocht op het forum, maar kon niet veel over verbruik terug vinden…) (deze vraag vervalt toch gevonden op het forum)
6. Als er één in het buitenland te koop staat die geschikt is ben ik van plan die te importeren. Lijkt jullie dit een verstandige keus en hebben jullie voor het importeren nog tips?
7. Vroeger kon je beter met een diesel geen korte stukjes rijden, is dat bij de 1.2 TDI 3L en 1.4 TDI nog steeds zo?
De planning is hem namelijk om voor een half jaar fors te gaan gebruiken, maar daarna gaat dit afnemen. Zit dus te dubben tussen een diesel of benzine!
Hebben jullie verder nog tips waar in naar moet kijken in de aanschaf van een Audi A2?
Uiteraard gaan jullie van mij horen als er eentje voor de deur staat.
Mvg,
Corstiaan
Ik ben zo vrij even voor punt 3 (en beetje 4)te antwoorden.
Ja, echt zo zuinig, soms nog beter, soms wat minder zuinig. Hangt van je rijstijl af.
Je hebt voor normaal onderhoud geen specialist nodig.
Voor specifiek 3L (1.2 TDI) onderhoud, zoals basisinstelling en reparaties aan het schakelsysteem, beter naar een 3L specialist. Van het Ik ben benieuwd waar jij hebt gelezen dat het spoelen van de bak voor de 3L speciaal moet. Het is een normale versnellingsbak (handgeschakeld) bediend door een schakelrobot en koppelingscylinder. Het schakelsysteem (is op basis van hydroliek), is weer 3L specialisme.
Normale onderdelen, zijn even duur. Specialistische delen, hebben geen bijzondere prijzen.
Het verbruik van de 1.4 TDI is niet haalbaar gelijk aan de 3L punt.
Ik weet niet wat jij waar allemaal leest, maar niet alles klopt wat je leest.
Ja, echt zo zuinig, soms nog beter, soms wat minder zuinig. Hangt van je rijstijl af.
Je hebt voor normaal onderhoud geen specialist nodig.
Voor specifiek 3L (1.2 TDI) onderhoud, zoals basisinstelling en reparaties aan het schakelsysteem, beter naar een 3L specialist. Van het Ik ben benieuwd waar jij hebt gelezen dat het spoelen van de bak voor de 3L speciaal moet. Het is een normale versnellingsbak (handgeschakeld) bediend door een schakelrobot en koppelingscylinder. Het schakelsysteem (is op basis van hydroliek), is weer 3L specialisme.
Normale onderdelen, zijn even duur. Specialistische delen, hebben geen bijzondere prijzen.
Het verbruik van de 1.4 TDI is niet haalbaar gelijk aan de 3L punt.
Ik weet niet wat jij waar allemaal leest, maar niet alles klopt wat je leest.
Ha @Johan3L,
Bedankt voor je reactie! Vraag het daarom ook na, want had soms ook mijn twijfels.
Hoe schakkeld zo'n bak? moet je min of meer van het gas of rijdt het best vlot? (Ben niet een hele hele snelle rijder hoor
) Maar hou er wel van om ff goed gas tegen. Maar vindt bij zo'n auto ook de uitdaging om zo zuinig mogelijk te rijden. Ik heb aan mijn bericht nog een vraag toegevoegd vraag 7. Zou jij daar iets over kunnen zeggen?
Ok, dus voor bepaalde zaken naar 3L specialist, maar algemeen gewoon dorpsgrage of audi dealer.
Iemand zei "dat je het spoelen ook beter bij specialist kan doen", als je wilt dat ik het terug zoek doe ik het voor je.
Is het aan te bevellen om een 3L te kopen met meer dan 200.000 km op de klok? ivm kosten die gaan komen? Uiteraard kan je het altijd slecht treffen, maar in het algemeen?
Bedankt alvast!
Bedankt voor je reactie! Vraag het daarom ook na, want had soms ook mijn twijfels.
Hoe schakkeld zo'n bak? moet je min of meer van het gas of rijdt het best vlot? (Ben niet een hele hele snelle rijder hoor

Ok, dus voor bepaalde zaken naar 3L specialist, maar algemeen gewoon dorpsgrage of audi dealer.
Iemand zei "dat je het spoelen ook beter bij specialist kan doen", als je wilt dat ik het terug zoek doe ik het voor je.
Is het aan te bevellen om een 3L te kopen met meer dan 200.000 km op de klok? ivm kosten die gaan komen? Uiteraard kan je het altijd slecht treffen, maar in het algemeen?
Bedankt alvast!
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Berichten: 985
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
- Locatie: Nijmegen
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik herken een aantal van je punten in mezelf: ook ik heb als eerste auto een A2 gekozen voor oa de techniek
Voor veel van je vragen geldt; lees het forum op je gemak door, het meeste is al beantwoord.
Hoeveel kilometer ga je precies rijden in verband met keuze tussen diesel en benzine? Hou er met een diesel rekening mee dat je ruim 1000 euro per jaar aan wegenbelasting kwijt bent. Bovendien gaat er over de komende jaren diesels zonder roetfilter extra belasting geheven worden.
Mbt punt 3; de 3L is zuiniger, maar het schakelmechanisme kent een stuk meer problemen (en dus kosten) dan de gewone diesel. Bovendien kun je met de 1.4TDI bij veel meer garages terecht. Reden voor mij om het (marginale) extra verbruik voor lief te nemen en een 1.4TDI te halen. Inclusief afschrijving, belasting, (alleen regulier) onderhoud en diesel rijdt de A2 voor nu ongeveer 15ct/km.
Punt vier hangt natuurlijk van je rijstijl af en de stukken die je rijdt. Ik zou van 1:20 uitgaan bij een 1.4TDI, alles extra is mooi meegenomen (op mijn woonwerk route van 1 uur met helft 80km weg haal ik 1:23 met warm weer). Volgens mij is er nog ergens een thread met gebruik van rijders ergens.
Staar je niet gek op kilometerstand; de blokken hebben bewezen om vele honderd duizenden kilometers mee te kunnen. Persoonlijk heb ik liever een goed onderhouden wagen met een hogere km-stand dan een wagen die vele jaren heeft stilgestaan of veel korte stukjes heeft gereden.
Succes!

Hoeveel kilometer ga je precies rijden in verband met keuze tussen diesel en benzine? Hou er met een diesel rekening mee dat je ruim 1000 euro per jaar aan wegenbelasting kwijt bent. Bovendien gaat er over de komende jaren diesels zonder roetfilter extra belasting geheven worden.
Mbt punt 3; de 3L is zuiniger, maar het schakelmechanisme kent een stuk meer problemen (en dus kosten) dan de gewone diesel. Bovendien kun je met de 1.4TDI bij veel meer garages terecht. Reden voor mij om het (marginale) extra verbruik voor lief te nemen en een 1.4TDI te halen. Inclusief afschrijving, belasting, (alleen regulier) onderhoud en diesel rijdt de A2 voor nu ongeveer 15ct/km.
Punt vier hangt natuurlijk van je rijstijl af en de stukken die je rijdt. Ik zou van 1:20 uitgaan bij een 1.4TDI, alles extra is mooi meegenomen (op mijn woonwerk route van 1 uur met helft 80km weg haal ik 1:23 met warm weer). Volgens mij is er nog ergens een thread met gebruik van rijders ergens.
Staar je niet gek op kilometerstand; de blokken hebben bewezen om vele honderd duizenden kilometers mee te kunnen. Persoonlijk heb ik liever een goed onderhouden wagen met een hogere km-stand dan een wagen die vele jaren heeft stilgestaan of veel korte stukjes heeft gereden.
Succes!
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Hallo Corstiaan,
De meeste punten zijn besproken dus ik wil het alleen over punt 6 en 7 hebben.
Punt 6. Ik zal zeker over de grens kijken (vooral Duitsland), want je hebt dan veel meer keuze.
Tips voor het invoeren: http://www.audi-a2.nl/hoe-te-handelen-m ... land-t1458 (link werkt niet, maar zoek even binnen dit forum)
Punt 7. Het is voor elke auto, oldtimer of modern slecht om er vaak kleine stukjes (<15km) mee te rijden.
De motor wordt niet warm genoeg en raakt daardoor steeds meer inwendig vervuild.
De meeste punten zijn besproken dus ik wil het alleen over punt 6 en 7 hebben.
Punt 6. Ik zal zeker over de grens kijken (vooral Duitsland), want je hebt dan veel meer keuze.
Tips voor het invoeren: http://www.audi-a2.nl/hoe-te-handelen-m ... land-t1458 (link werkt niet, maar zoek even binnen dit forum)
Punt 7. Het is voor elke auto, oldtimer of modern slecht om er vaak kleine stukjes (<15km) mee te rijden.
De motor wordt niet warm genoeg en raakt daardoor steeds meer inwendig vervuild.
Vragen;
Waar woon je?
Hoeveel Km ga je per jaar rijden?
Kun je zelf sleutelen of moet je naar garage....?
Daarmee kunnen we beter adviseren want als je verkeerde plek woonde zonder 3L specialist of in Utrecht studeerde of Rotterdam of Amsterdam waar ze de diesels weg willen van 2000 en ouder tot nu toe....
Welkom maar eerst even iets meer over je zelf en je wensen.
Waar woon je?
Hoeveel Km ga je per jaar rijden?
Kun je zelf sleutelen of moet je naar garage....?
Daarmee kunnen we beter adviseren want als je verkeerde plek woonde zonder 3L specialist of in Utrecht studeerde of Rotterdam of Amsterdam waar ze de diesels weg willen van 2000 en ouder tot nu toe....
Welkom maar eerst even iets meer over je zelf en je wensen.
Ha @Dirck,
Iedereen bedankt voor de antwoorden!
Ik ga de A2 in eerste instantie gebruiken om naar mijn stage te rijden. (als alles door gaat).
Het eerste half jaar wordt dat incl. privé ritten 10.200 km (ruim geschat). Vervolgens verwacht ik dat ik daarna ongeveer 80 km per week ga rij, wat later misschien weer gaat oplopen.
Zelf ben ik niet technische en heb weinig tijd, dus zal zelf niet veel sleutelen. Wel zal ik hem altijd met de hand wassen en poetsen
Daarnaast vind ik een originele Audi A2 te kopen. Dus bijvoorbeeld: geen andere radio/velgen dan alleen die Audi heeft geleverd.
Ik heb er max 4500 euro voor over. Zelf ben ik nogal netjes, dus wil geen goed gebruikte A2 kopen. Ik kijk altijd naar de raamknopjes in het bestuurdersportier. Het zou leuk zijn als er wat opties opzitten, zoals een boordcomputer, lerenbekleding, cruise control en graag sportstoelen (i.v.m mijn lengte).
Zijn jullie/jij al een geschikte Audi A2 tegen gekomen?
Laat het mij weten!!
Heb ik mij zo voldoende voor gesteld? Zijn er nog vragen stel ze gerust!
Met vriendelijke groet,
Corstiaan
Iedereen bedankt voor de antwoorden!
Ik ga de A2 in eerste instantie gebruiken om naar mijn stage te rijden. (als alles door gaat).
Het eerste half jaar wordt dat incl. privé ritten 10.200 km (ruim geschat). Vervolgens verwacht ik dat ik daarna ongeveer 80 km per week ga rij, wat later misschien weer gaat oplopen.
Zelf ben ik niet technische en heb weinig tijd, dus zal zelf niet veel sleutelen. Wel zal ik hem altijd met de hand wassen en poetsen

Daarnaast vind ik een originele Audi A2 te kopen. Dus bijvoorbeeld: geen andere radio/velgen dan alleen die Audi heeft geleverd.
Ik heb er max 4500 euro voor over. Zelf ben ik nogal netjes, dus wil geen goed gebruikte A2 kopen. Ik kijk altijd naar de raamknopjes in het bestuurdersportier. Het zou leuk zijn als er wat opties opzitten, zoals een boordcomputer, lerenbekleding, cruise control en graag sportstoelen (i.v.m mijn lengte).
Zijn jullie/jij al een geschikte Audi A2 tegen gekomen?
Laat het mij weten!!
Heb ik mij zo voldoende voor gesteld? Zijn er nog vragen stel ze gerust!
Met vriendelijke groet,
Corstiaan
Ben er wat laat mee, zie ik.Ha @Johan3L,
Bedankt voor je reactie! Vraag het daarom ook na, want had soms ook mijn twijfels.
Hoe schakkelt zo'n bak? moet je min of meer van het gas of rijdt het best vlot? (Ben niet een hele hele snelle rijder hoor) Maar hou er wel van om ff goed gas tegen. Maar vindt bij zo'n auto ook de uitdaging om zo zuinig mogelijk te rijden. Ik heb aan mijn bericht nog een vraag toegevoegd vraag 7. Zou jij daar iets over kunnen zeggen?
Ok, dus voor bepaalde zaken naar 3L specialist, maar algemeen gewoon dorpsgrage of audi dealer.
Iemand zei "dat je het spoelen ook beter bij specialist kan doen", als je wilt dat ik het terug zoek doe ik het voor je.
Is het aan te bevellen om een 3L te kopen met meer dan 200.000 km op de klok? ivm kosten die gaan komen? Uiteraard kan je het altijd slecht treffen, maar in het algemeen?
Bedankt alvast!
Er zit een Turbo in, dus je kan vlot rijden. Maar voor de zuinigheid rij je rustig. Je kan het schakelen wat beinvloeden met je voet. Maar er zit ook tiptronic op.
Ik heb eigenlijk nooit eerder iets gehoord over dat spoelen. Ik ken het wel an "echte" automaten. Dus zoek maar op.
Punt 7: Korte ritjes. Is voor geen enkele motor goed, dus is de 1.2 geen uitzondering. Springt er niet in negatieve zin uit, deze motor.
Dan de km stand. Import is vaak (met name uit DLD) teruggeklokt. Zorg dat je er een vind waarvan de historie bekend is (voorkeur voor uitdraai op chassisnummer). Tussen de 2 en 2,5 ton is de bak aan de beurt. Een van onder de 2 ton heeft nog geen nieuwe koppeling (en andere 3L specifieke onderdelen). Die blokje kunnen makkelijk 5 tot 6 ton draaien, (die rijden er ook), dus schrik niet van een relatief hoge stand.
Een diesel van (meer dan) 10 jaar oud heeft nou eenmaal geen km stand van onder de ton. Dan kun je je afvragen of het wel klopt.
Mocht je nog meer A2 3L info nodig hebben. Vragen staat vrij. Stellen dus.
Ik twijfel....
De 1.2 Tdi is duur in onderhoud en dus van belang waar de je deze koopt, niet elke garage kan hier onderhoud aan doen, die bak is lastige automaat maar bij enkele in NL kun je daar goed voor terecht, daarvoor is Jos in Dieverbrug en nog een adres in Heerhugowaard...
De normale dus 1.4 diesel of 1.4 benzine kun je op meer plekken onderhoud laten doen, net als de snelle 1.6 benzine...
Als je na die periode 80 km per dag gaat rijden word het toch een diesel, ik zou dan voor de 1.4 Tdi gaan, die makkelijker in onderhoud is en dan maar geen automaat....
Als je een echte 100.000 km auto zoekt, zeldzaam en duur en ik zou gewoon een met 200.000 of meer niet laten staan.
Een sloper die ik kocht had ruim 800.000 Km en die motor werkte nog goed maar begon wel iets te roken koud.
Zolang kunnen ze dus mee!
Geld? Ja je noemde E4500,- maar bij garage is dat net aan bovag garantie, particulier of zonder deze zou ik tot E3500,- maximaal gaan want als er iets is moet je wel geld hebben voor herstel dus gebruik niet alles, want na 10 tot 16 jaren oud kun je iets verwachten.....
Vaak doen ze hem weg omdat... en daar moet je wel rekening mee houden.
Verder originele velgen, ja ik ga over op Audi A3 velgen, passen ook maar iets andere ET waarde, 3 mm naar binnen dus het kan.
De goedkope Autoshop velgen, passen ook maar die zie ik op de sloop ook erg vaak in de bak belanden voor oud aluminium!
Binnen enkele jaren, datum staat er vaak op, en bloemkolen die oxideren en hoewel ze met spuitbussen proberen, ik ben je daar mee volledig eens...
Verder wil ik zeggen, lees hier goed en veel, en je ziet dan dat een tandriem + alle spanrollen en Waterpomp... dus niet alleen een kale riem laten monteren, voordeliger maar dan gaan de rollen.... ja een nieuwe riem kan er op breken maar voor deze klus ben je al snel E500,- of meer kwijt bij de Audi dealer dus kijk naar staat van onderhoud!
1 ding ontbreekt nog, jou woonplaats... dan kunnen we beter adviseren als we iets goeds vinden want gehele land door is ook niet prettig..
Dus waar woon/studeer je?
Veel succes bij het zoeken maar een ervaren forum lid kan jou als we weten in welke regio je zit meer helpen met zijn ervaring...
En de knoppen, ja mijne hadden ook witte vlekken, dame gekocht nieuwe en de lange harde nagels, dat is bekend probleem bij deze zachte lak en dus met stickers of zoals ik met verf heb gedaan op te lossen....
Een lelijke kale knoppen is goedkoper en niet slechter...
Perfectie kost geld en ik zoek juist dit soort klus voertuigen.
De 1.2 Tdi is duur in onderhoud en dus van belang waar de je deze koopt, niet elke garage kan hier onderhoud aan doen, die bak is lastige automaat maar bij enkele in NL kun je daar goed voor terecht, daarvoor is Jos in Dieverbrug en nog een adres in Heerhugowaard...
De normale dus 1.4 diesel of 1.4 benzine kun je op meer plekken onderhoud laten doen, net als de snelle 1.6 benzine...
Als je na die periode 80 km per dag gaat rijden word het toch een diesel, ik zou dan voor de 1.4 Tdi gaan, die makkelijker in onderhoud is en dan maar geen automaat....
Als je een echte 100.000 km auto zoekt, zeldzaam en duur en ik zou gewoon een met 200.000 of meer niet laten staan.
Een sloper die ik kocht had ruim 800.000 Km en die motor werkte nog goed maar begon wel iets te roken koud.
Zolang kunnen ze dus mee!
Geld? Ja je noemde E4500,- maar bij garage is dat net aan bovag garantie, particulier of zonder deze zou ik tot E3500,- maximaal gaan want als er iets is moet je wel geld hebben voor herstel dus gebruik niet alles, want na 10 tot 16 jaren oud kun je iets verwachten.....
Vaak doen ze hem weg omdat... en daar moet je wel rekening mee houden.
Verder originele velgen, ja ik ga over op Audi A3 velgen, passen ook maar iets andere ET waarde, 3 mm naar binnen dus het kan.
De goedkope Autoshop velgen, passen ook maar die zie ik op de sloop ook erg vaak in de bak belanden voor oud aluminium!
Binnen enkele jaren, datum staat er vaak op, en bloemkolen die oxideren en hoewel ze met spuitbussen proberen, ik ben je daar mee volledig eens...
Verder wil ik zeggen, lees hier goed en veel, en je ziet dan dat een tandriem + alle spanrollen en Waterpomp... dus niet alleen een kale riem laten monteren, voordeliger maar dan gaan de rollen.... ja een nieuwe riem kan er op breken maar voor deze klus ben je al snel E500,- of meer kwijt bij de Audi dealer dus kijk naar staat van onderhoud!
1 ding ontbreekt nog, jou woonplaats... dan kunnen we beter adviseren als we iets goeds vinden want gehele land door is ook niet prettig..
Dus waar woon/studeer je?
Veel succes bij het zoeken maar een ervaren forum lid kan jou als we weten in welke regio je zit meer helpen met zijn ervaring...
En de knoppen, ja mijne hadden ook witte vlekken, dame gekocht nieuwe en de lange harde nagels, dat is bekend probleem bij deze zachte lak en dus met stickers of zoals ik met verf heb gedaan op te lossen....
Een lelijke kale knoppen is goedkoper en niet slechter...
Perfectie kost geld en ik zoek juist dit soort klus voertuigen.