koplamp polijsten
-
- Audi A2 clublid
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Hallo A2 vrienden
ik ben nieuw op dit forum en sinds kort eigenaar van een A2 colour storm 1.4.
Na een flinke poetsbeurt of moet ik tegenwoordig detailing job zeggen ziet de auto er echt goed uit alleen de koplampen kunnen beter.
Het glas begint er dof uit te zien.
Ik heb 1 post over koplamp polijsten gevonden.
Heeft iemand ervaring hiermee en wat is de beste manier.
groet
Rien
ik ben nieuw op dit forum en sinds kort eigenaar van een A2 colour storm 1.4.
Na een flinke poetsbeurt of moet ik tegenwoordig detailing job zeggen ziet de auto er echt goed uit alleen de koplampen kunnen beter.
Het glas begint er dof uit te zien.
Ik heb 1 post over koplamp polijsten gevonden.
Heeft iemand ervaring hiermee en wat is de beste manier.
groet
Rien
- toutdroit
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Dat is één message voor elke koplamp

In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
-
- Audi A2 clublid
ook zelf gedaan, eerst met waterprofed schuurpapier P400 redelijk grof opschuren met water en in draaiende bewegingen, net zolang totdat (gele) verkleuringen en eventuele krassen weg gaan.
vervolgens fijner opschuren met P600- 800 waterprofed schuurpapier.
als laatst met korrel P800-1500. tot eventueel P2000 als je hierna gaat polijsten.
wel elke keer tussendoor goed nat houden en met een doek schoonmaken tussendoor.
je zal zien dat de lens steeds helderder wordt, maar nog steeds wel een witte waas achterlaat, geen paniek, dat is goed !.
vervolgens kan je polijsten met polijstmiddel middel en fijn.
maar wat beter is in plaats van gladpolijsten is een 2-K blanke lak er op te spuiten in hooglans. dan heb je de komende jaren een extra beschermlaag waardoor langer mooi !
succes !
vervolgens fijner opschuren met P600- 800 waterprofed schuurpapier.
als laatst met korrel P800-1500. tot eventueel P2000 als je hierna gaat polijsten.
wel elke keer tussendoor goed nat houden en met een doek schoonmaken tussendoor.
je zal zien dat de lens steeds helderder wordt, maar nog steeds wel een witte waas achterlaat, geen paniek, dat is goed !.
vervolgens kan je polijsten met polijstmiddel middel en fijn.
maar wat beter is in plaats van gladpolijsten is een 2-K blanke lak er op te spuiten in hooglans. dan heb je de komende jaren een extra beschermlaag waardoor langer mooi !
succes !
-
- Audi A2 clublid
het hangt er vooral vanaf hoever het plastic is aangetast en dof geworden , scheurtjes etc. mogelijk heb je een foto van jouw koplampen ?
waterproof (dus met water) beginnen met p400 geen punt. vooral goed nat houden met een gieter water of tuinslang bij de klus.
je zal begrijpen dat je niet met korrel 400 een half uur moet gaan schuren, maat net even om het glad te trekken.
anders begin je gewoon met waterproof p600-800 dan schuur je iets langer maar met uiteindelijk hetzelfde resultaat !
p.s verwacht ook geen splinternieuw resultaat, zo zitten er bij mij ook nog lichtje scheurtjes en wat oneffenheden op als je dichtbij kijkt.
laat ik zeggen je krijgt het 75% nieuw.
waterproof (dus met water) beginnen met p400 geen punt. vooral goed nat houden met een gieter water of tuinslang bij de klus.
je zal begrijpen dat je niet met korrel 400 een half uur moet gaan schuren, maat net even om het glad te trekken.
anders begin je gewoon met waterproof p600-800 dan schuur je iets langer maar met uiteindelijk hetzelfde resultaat !
p.s verwacht ook geen splinternieuw resultaat, zo zitten er bij mij ook nog lichtje scheurtjes en wat oneffenheden op als je dichtbij kijkt.
laat ik zeggen je krijgt het 75% nieuw.
-
- Audi A2 clublid
de derde foto met het heldere glas is na het schuren ? dan vindt ik het een mooi resultaat ! je zou evt nog met een polijstmiddel (gewoon op een poetsdoek doen) en goed inwrijven het af kunnen werken (of evt 2k lak er over spuiten, maar gewoon zo laten lijkt me ook prima..
-
- Audi A2 clublid
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Ik heb achtereenvolgens 600,800,1200,2000 schuurpapier gebruikt daarna gepolijst en toen nog een soort chemisch stoom middel gebruikt .
Dat laatste maakt het glasoppervlak heel even vloeibaar en maakt echt veel verschil.
ik heb alleen de fout gemaakt dat ik na de laatste polijst beurt het glas niet erg goed gereinigd heb. waardoor er een klein beetje van het achtergebleven vuil in het glas gesmolten is .
Om het langer goed te laten blijven ga ik nog proberen uv folie op het glas aan te brengen.
Dat laatste maakt het glasoppervlak heel even vloeibaar en maakt echt veel verschil.
ik heb alleen de fout gemaakt dat ik na de laatste polijst beurt het glas niet erg goed gereinigd heb. waardoor er een klein beetje van het achtergebleven vuil in het glas gesmolten is .
Om het langer goed te laten blijven ga ik nog proberen uv folie op het glas aan te brengen.
- bitcoinruudje
- Audi A2 clublid
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Laatste tijd zie je ook veel filmpjes met Aceton verwarmen en dan de damp gebruiken om ze weer helder te krijgen, maar krassen verdwijnen dan niet natuurlijk.
https://youtube.com/shorts/vAMn-Io0tpc? ... Y1jqD3yKi-
https://youtube.com/shorts/cmWxoJLHvF8? ... Oea0dJSLml
https://youtube.com/shorts/9mrHR888CrI? ... yM8EFVhJcZ
https://youtube.com/shorts/vAMn-Io0tpc? ... Y1jqD3yKi-
https://youtube.com/shorts/cmWxoJLHvF8? ... Oea0dJSLml
https://youtube.com/shorts/9mrHR888CrI? ... yM8EFVhJcZ
- toutdroit
- Audi A2 clublid
Het ziet er echt knap uit.

Wat voor "chemisch stoom middel" is er gebruikt, helpt dat ook kleine barstjes verwijderen?
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw