Howto Interieurverlichting achter repareren

Howto's en handleidingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
foppe
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 mei 2014, 12:22

22 nov 2014, 21:55 0 x

Het probleem: de interieurverlichting achter brand niet, alleen de verlichting vóór als je de deur opendoet.

Ik weet niet meer wie het was, maar er was iemand die een storing in de binnenverlichting achter heeft. Ik had er ook last van. Eerst dacht ik dat de schakelaar met contactspray gesmeerd moest worden, maar dit heeft bij mij niets geholpen. Dus de verlichting is weer uit de auto getrokken en ik heb er opnieuw naar gekeken. 
Wat bleek, er was een soldering los gegaan.  zeg maar een soort van draadbreuk. Zie de volgende foto:

Afbeelding

Ik heb alle solderingen weer opnieuw gesoldeerd, gewoon voor de zekerheid. Dat kan je maar beter gelijk doen, het is zo gedaan. Zo ziet het er na de solderingen uit:

Afbeelding

Je hoeft de print van de lamp NIET los te halen, zoals ik gedaan heb. Gewoon de lamp eruit halen, stekker losmaken, controleren of de solderingen nog goed zijn en eventueel opnieuw solderen. 
Het is een klusje van niks, maar je moet het wel weten.  
;)
Gebruikersavatar
ericosman
Berichten: 373
Lid geworden op: 06 jun 2014, 18:16

24 nov 2014, 16:20 0 x

Bedankt ! ik was de gene die hier last van had :) Hoe heb je de interieurverlichting er uitgekregen?
Gebruikersavatar
foppe
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 mei 2014, 12:22

24 nov 2014, 16:37 0 x

Graag gedaan Eric, loshalen is heel simpel. Gewoon met een schroevendraaiertje opwippen voor en achter. 
Er zitten 4 van die veerstaal bandjes, die alleen maar een beetje klemmen.
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

24 nov 2014, 21:50 0 x

Gewoon met de vingers lostrekken aan één zijde. De andere zijde spreekt voor zich.
Schroevendraaier kan natuurlijk ook, maar ik ben vaak bang voor beschadigingen.
Je kunt ook een plastic fietsenbandenlichtertje gebruiken.
Gebruikersavatar
foppe
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 mei 2014, 12:22

26 nov 2014, 21:46 0 x

Ja, dat is ook een goed idee. 
Ik zat er eerlijk gezegd ook even mee te hannesen hoor, maar als je het een keer door hebt, heb je hem zo los.
Plaats reactie