Bedrijfstemperatuur!
- 4$$
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
De watertemperatuur loopt tijdens het rijden niet hoger op dan ±70°C. Op het moment dat ik de motor uitzet loopt de meter wel een beetje op dus de meter is goed. Zover ik weet is er ergens een soort van klep (die reageert op een thermostaat of bi metaal) ofzo die ervoor zorg dat koelwater wel of niet langs de radiator loopt. Ik vermoed dat deze kapot is. Wie weet hier meer over of denkt te weten wat het probleem is?
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
- Spinazie
- Audi A2 clublid
Klinkt als de thermostaat, vaker voorkomend probleem. Als deze open blijft staan blijft de kring naar de radiateur openstaan.
Zie ook viewtopic.php?f=17&t=8809
Zie ook viewtopic.php?f=17&t=8809
- 4$$
Ja precies dat is wat ik bedoel. Maar het filmpje verwijst naar het wisselen van de thermostaat bij een 1.4 TDI. Is dat vergelijkbaar met de 1.4 benzine?
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
- 4$$
Nog even internet doorgespit. Het kan dus aan twee dingen liggen.
De meest waarschijnlijke is de thermostaat van het koelsysteem die er momenteel door defect voor zorgt dat de koelvloeistof continu gekoeld wordt in de radiator.
Andere mogelijkheid is een defecte temperatuursensor.
Ik heb nog geen odb2 module om het via torque uit te lezen. Deze zou namelijk uitsluitsel hierover kunnen geven.(heb deze besteld)
Beiden kosten de wereld niet en het vervangen hiervan lijkt ook niet heel erg moeilijk.
Nog even verder lezen en youtube.
Meer info van jullie kant is welkom.
De meest waarschijnlijke is de thermostaat van het koelsysteem die er momenteel door defect voor zorgt dat de koelvloeistof continu gekoeld wordt in de radiator.
Ik heb nog geen odb2 module om het via torque uit te lezen. Deze zou namelijk uitsluitsel hierover kunnen geven.(heb deze besteld)
Beiden kosten de wereld niet en het vervangen hiervan lijkt ook niet heel erg moeilijk.
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Je hebt de a2 net opgehaald. Klinkt als een gevalletje garantie? Voordat je zelf aan de gang gaat, zou ik dit eerst uitzoeken? Zegt natuurlijk niks over de eigen skills en sleutelervaring.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Doet de verwarming het wel goed (lees bij instellen op 25 graden komt er lekker warme lucht uit)?4$$ schreef: ↑27 feb 2020, 12:14Nog even internet doorgespit. Het kan dus aan twee dingen liggen.
Zoja, dan ligt het aan de temperatuurvoeler.
- 4$$
Nee die wordt niet echt warm..... Slechts een beetje.
Moet wel de thermostaat zijn.
Moet wel de thermostaat zijn.
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Ga maar even terug naar de verkoper, als je er bekend mee bent is het niet veel werk en kosten.
Als je doorrijd met te lage motor temperatuur kan je ook startproblemen met half warme motor krijgen en het is slecht voor de motor.
Als je doorrijd met te lage motor temperatuur kan je ook startproblemen met half warme motor krijgen en het is slecht voor de motor.
-
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Vandaag thermostaat in BBY motor vervangen. Wel 83 graden en niet met zwarte cilinder.
Tip: 1. Markeer de "gate selector" met Tippex voor dat je het open maakt. Dan kan je het terug zetten op de
goede locatie en blijft de versnelling naar behoren werken.
2 . Een nieuwe thermostaat komt met een nieuwe kap en pakking. Maar de nieuwe pakking past misschien
niet in de oude locatie. Dus of bewaar de oude "rubber ring" of zorg dat je een goede vervanger voor
hebt.
3. Vervangen van het hele systeem. zou een klus zijn.
4. Als benzine gebruik om hoog vliegt duit dit misschien aan dat het systeem niet op temperatuur komt en
dat evt. en automatische "choke" blijft werken.
5. Een slang klip apparaat helpt.
Naar installatie en bij vulling met koelvloeistof, systeem op 1 bar geperst. Geen lekkage.
Motor was snel op 90 graden.
John.
Tip: 1. Markeer de "gate selector" met Tippex voor dat je het open maakt. Dan kan je het terug zetten op de
goede locatie en blijft de versnelling naar behoren werken.
2 . Een nieuwe thermostaat komt met een nieuwe kap en pakking. Maar de nieuwe pakking past misschien
niet in de oude locatie. Dus of bewaar de oude "rubber ring" of zorg dat je een goede vervanger voor
hebt.
3. Vervangen van het hele systeem. zou een klus zijn.
4. Als benzine gebruik om hoog vliegt duit dit misschien aan dat het systeem niet op temperatuur komt en
dat evt. en automatische "choke" blijft werken.
5. Een slang klip apparaat helpt.
Naar installatie en bij vulling met koelvloeistof, systeem op 1 bar geperst. Geen lekkage.
Motor was snel op 90 graden.
John.
- 4$$
Hoe kan ik erachter komen welke thermostaat ik nodig heb. Ik zie verschillende types met een andere diameter. De zwarte is smal en heeft een diameter van 32.5mm en de metalen heeft een diameter van 54mm.
Ik weet niet eens waar die thermostaat in mijn auto(AUA) zit en ik vermoed dat je pas kan zien welke je nodig hebt als je het een en ander hebt gedemonteerd.
Ik weet niet eens waar die thermostaat in mijn auto(AUA) zit en ik vermoed dat je pas kan zien welke je nodig hebt als je het een en ander hebt gedemonteerd.