Accu leeg: Wat te doen en gaat achterklep nog dicht?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
IIVQ

16 apr 2017, 19:48 0 x

Ik wou even iets uit mijn auto halen en kreeg geen reactie van de sleutel. De accu blijkt helemaal plat: als ik de sleutel in het contact steek gaat de dashboardverlichting ook niet meer aan.

Drie vragen van een accunoob:
  1. Wat is beter/handiger: Iemand vragen om starthulp of de accu naar binnen halen en met een acculader opladen (en zo ja, met welke functie) - Ik heb helaas bijna geen vrienden in de buurt wonen met een auto die niet dit weekend op vakantie zijn...
  2. Kan ik de achterklep nog afsluiten nadat ik deze met de noodknop openmaak?
  3. Idee hoe dit zou komen? Verlichting was uit, hij heeft 2 dagen geleden nog gereden en al wel langer stil gestaan. Enige abnormale verbruiker is zo'n sigarenaansteker→USB-ding, maar daar hing niets in. Het lijkt me sterk dat die in 2 dagen de accu leegtrekt (al zou het kunnen). Waar moet ik gaan zoeken? Ik zal zo eerst eens het sluipverbruik van die USB-lader gaan meten.
Groet & Thanx, Tijmen
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 apr 2017, 21:42 0 x

1. De accu uit de auto en binnen opladen is het beste, gewoon 24 uur aan de lader. Starthulp is alleen zinnig als je meteen daarna minstens 100 km gaat rijden (en dan bij voorkeur overdag, heb je meer laadstroom).
2. Je trekt het slot mechanisch open met het koordje in de omlijsting van de achterruit. Daarna valt ie gewoon weer in het slot. Dit kun je net zo vaak doen als je wilt.
3. Dat is een lastige vraag: om in zeg 48 uur de accu helemaal leeg te trekken, moet je een sluipgebruiker van minstens 0,5 Ampere / 5 Watt hebben. Een "USB-ding" trekt niet zoveel stroom, tenzij ie kapot is.

Zodra de accu weer geladen is, kun je meten hoeveel stroom er loopt. Het duurt even (denk aan minuten) voordat de ruststroom wordt bereikt: de binnenverlichting brandt nog even, de CANbussen zijn nog actief, dus de ruststroom wordt in stapjes kleiner maar moet uiteindelijk ruim onder de 100 mA uitkomen.
Is de ruststroom hoger, dan moet je eigenlijk stuk voor stuk zekeringen verwijderen om te kijken wanneer de stroom lager wordt.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
IIVQ

16 apr 2017, 22:08 0 x

Update: Achterklep gaat ook niet open. Ik trok aan het noodontgrendelingkoordje - niets. Toen wat harder en toen had ik het gebroken koordje in mijn hand :-(.
Afbeelding
Dus tussen de voorstoelen heen gekropen, op de neergeklapte achterbank zittend en over de "kofferbakbodemdeksel" leunend heen naar de accu gekeken. En dan te bedenken dat ik voor deze auto gevallen ben omdat hij zo confortabel zit :-). AfbeeldingAangesloten leverde de accu 1.7V, dus ik dacht eerst: "kapot".

In deze onconfortabele positie de accu losgeschroefd - daarvoor heb je een sleutel 13, sleutel 10 én een imbussleutel (6 denk ik) nodig — de eerste en laatste voor de beugel die de accu beschermt en waar je het reservewiel in kan vastzetten.
Afbeelding
Ik woon in een flat en parkeer niet rechtstreeks voor de deur, dus inclusief het terug en heenlopen voor de imbussleutelset kostte het even tijd. Direct nadat ik hem los had de accu 4.7V, en nu binnen, 5 minuten later al 6,6V. Ik laat hem nog even staan en bijwarmen en kijk dan wat het is. Wellicht dus een redelijke sluipverbruiker in mijn systeem.

De accu die er in zit is een Vector VAC4439 met 44AH.
Afbeelding

Ik lees hier dat o.a @ronald.bos maar ook andere nderen 72 of 80Ah-accu's hebben, ook bij een AUA(benzine)motor. Is mijn 44Ah dan niet wat weinig? (Bij leeglopen zal het natuurlijk weinig verschil maken, een 80Ah doet er gewoon 2x zo lang over om leeg te lopen :-))

Overmorgen de accu maar eens aan de lader hangen en kijken of het nog wat wordt. Maar een accu die op 1.7V heeft gestaan wil ik toch wel vervangen. Zijn er nog bepaalde typen waar ik op moet letten of kan ik gewoon elke accu er in gooien? En heeft toevallig iemand tips waar in A'dam je goed accu's kan halen, dat goed per openbaar vervoer bereikbaar is?
Peter_Maathuis
Moderator

16 apr 2017, 22:22 0 x

Een 44 Ah accu is verkeerde bezuiniging. En dan ook nog van een vaag merk...
Een goede acculader heeft vaak een "reconditioning" programma - je zou kunnen proberen deze accu weer tot leven te wekken, maar of het nog wat wordt...

Er past ca 80 Ah in en die heb ik in mijn vorige A2 (benzine) gezet: Varta Silver Dynamic E44 (77Ah) voor € 80 thuisbezorgd gekregen. Die kwam van, jawel, Nieuwe Hemweg 36 in Amsterdam (Accu Megastore), met 5 jaar garantie.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
Peter_Maathuis
Moderator

16 apr 2017, 22:45 0 x

Ik zie dat mijn accu flink in prijs is gestegen, maar bij jou om de hoek...
https://www.marktplaats.nl/a/auto-onder ... e=lr&pos=9
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
IIVQ

16 apr 2017, 23:47 0 x

Dank je @Peter_Maathuis. Voor €100 hebben ze hem bij Accu Megastore. Grappig, ik was daar 2 weken geleden nog - met mijn Audi - om startaccu's te halen voor het schip waar ik op vaar.

Ik heb hem net besteld en haal het woensdag op (dinsdag kan ik niet). Thx voor de tip. Ik zal dan kijken wat ik aan lekstroom heb.
IIVQ

20 apr 2017, 11:52 0 x

Ik heb gisteravond deze nieuwe accu gemonteerd.
For laughs: <a rel="nofollow" target="_blank" href="https://youtu.be/ghJtc5leuoM">Zie dit filmpje van hoe ik eindelijk de achterklep openkrijg
</a>
Ik moet nog even de reststroom meten. Ik heb geen inductie-amperemeter, dus ik zal de amperemeter in serie aansluiten en kijken wat er gebeurt. Heeft iemand een idee wat het de piekstroom is als je de auto "opstart"? Of blaas ik daarmee mijn simpele amperemeter op?
Mijn idee is aansluiten door de ene startkabel op de minpool en de multimeterminpool te zetten, de andere startkabel op de minkabel van de auto.
Verlies in voltage tussen gisteravond en vanmorgen was 0.01V (12.58-57), dus ik heb niet het idee dat 'ie hard leegloopt.

Ik zie wel een potentieel probleempje met deze Varta:
Afbeelding
De accu zit in de accubak met de beugel waar de reservebandhouder in vastkomt er overheen.
De accu zit echter niet vast, en deze kan vrij van links naar rechts (in de foto: van boven naar beneden) bewegen.
Dus als ik een beetje strakke linkerbocht neem, dan lijkt het me dat de pluspool onder en tegen de accuhouder/reservehouder aan komt. Niet bevorderlijk voor de spanning van de accu.

De accu die ik er nu in heb zitten is 19 cm hoog, de Vector was 17,8cm, dus ruimte zat.

<a rel="nofollow" target="_blank" href="http://audi-a2.nl/index.php?p=/profile/ ... aathuis</a>: Heb jij dit probleem ook?
Ik ga morgen een blokje hout zagen dat tussen de accu en de rechterwand (op de foto: onderaan) van de accubak past.
Peter_Maathuis
Moderator

20 apr 2017, 13:07 0 x

In mijn benzine A2 had ik die bovenbeugel niet (in mijn huidige A2 zit ie wel) en ik vroeg mij al af waarvoor die twee moeren boven de accu dienen...

De accu wordt op zijn plaats gehouden door een kunststof schot (zie pijl) dat met twee boutjes in de bodem van de accubak vast zit. Om daarbij te komen, moet het schuimblok (onderaan de foto) eruit. De bovenbeugel speelt daarbij geen rol.
Afbeelding

Ik had wel een ander probleem: zie de pluspool. Daar zat een moertje niet goed vast => vonken => smeulend plastic.

Dan wat betreft de stroommeting. Een stroomtang gebruik je voor grote stromen (10..1000 A) bijvoorbeeld de startstroom. Voor het meten van lekstroom (we hadden al vastgesteld dat het om ca 0,5 A gaat) is een universeelmeter (kan meestal tot 10 A) voldoende. Die zet je het gemakkelijkst in serie met de minpool. En dan dus niet starten want dan heb je een nieuwe universeelmeter nodig.
Open een portier en zie de stroom toenemen. Sluit het portier en na een tijdje moet de stroom terugvallen. Meet tijdens het branden van de binnenverlichting, na het uitschakelen van de binnenverlichting en bijv. na 10 minuten nog eens.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
Peter_Maathuis
Moderator

20 apr 2017, 13:09 0 x

Overigens, vermakelijk filmpje. En nu de bekleding van de achterklep eraf en een nieuw noodkabeltje monteren (want dat is toch wel handig als het werkt  ;) )
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 apr 2017, 14:00 0 x

Ja ik heb wel een open klem Ampere meter die dat kan met max 400 en 2000 Ampere DC ...zonder de accu bekabeling weg te nemen wel zo handig.

ja ook gelachen om je filmpje...

Je zou er kunnen langsrijden is je accu zeker volgeladen na de rit  en kan ik je  dynamo doormeten of hij bij belasting  met stroomverbruikers goed bij laad  of bezoek een vriendelijke garage bedrijf die dit kosteloos wilt meten =) ,
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 523.785.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.710.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 303.170km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Plaats reactie