Kerstboom aan controlelampjes - iets met de remmen?
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3859
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Na 12 jaar bezit heb ik ineens een A2 met (onverwachte) kerstverlichting ...
Afgelopen weekend bij langzaam insturen van de A2 naar links gingen ineens
1. allerlei lampjes branden,
2. een geluidssignaal ging af
3. en een waarschuwing verscheen dat er iets met de remmen zou zijn (het rode remtrommeltje).
Na een keer de motor uit- en weer aanzitten bleef alleen het check engine lampje branden.
Aan de auto was verder zo niets te merken.
Ik was bijna thuis, heb de auto in de garage gezet en er verder op dat moment geen aandacht aan besteed.
De volgende dag bleek na de start het check engine lampje weer netjes uit te gaan en reageerde ook de klokkenwinkel weer als gewoon.
2 dagen later weer dezelfde storing met hetzelfde verloop.
Ik heb de auto toch maar naar de garage gebracht, maar toen waren alle controlelampjes al weer uitgegaan.
De garage kon bij het uitlezen niets vinden en ook een proefrit leverde niets op.
De vraag is nu, wat is de storing?
En waarom blijft deze storing niet in het geheugen staan van de ecu?
Heeft iemand op het forum dit ook eens meegemaakt, en wat was de oplossing?
Hulp wordt zeer gewaardeerd ...
Afgelopen weekend bij langzaam insturen van de A2 naar links gingen ineens
1. allerlei lampjes branden,
2. een geluidssignaal ging af
3. en een waarschuwing verscheen dat er iets met de remmen zou zijn (het rode remtrommeltje).
Na een keer de motor uit- en weer aanzitten bleef alleen het check engine lampje branden.
Aan de auto was verder zo niets te merken.
Ik was bijna thuis, heb de auto in de garage gezet en er verder op dat moment geen aandacht aan besteed.
De volgende dag bleek na de start het check engine lampje weer netjes uit te gaan en reageerde ook de klokkenwinkel weer als gewoon.
2 dagen later weer dezelfde storing met hetzelfde verloop.
Ik heb de auto toch maar naar de garage gebracht, maar toen waren alle controlelampjes al weer uitgegaan.
De garage kon bij het uitlezen niets vinden en ook een proefrit leverde niets op.
De vraag is nu, wat is de storing?
En waarom blijft deze storing niet in het geheugen staan van de ecu?
Heeft iemand op het forum dit ook eens meegemaakt, en wat was de oplossing?
Hulp wordt zeer gewaardeerd ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot
- DerDeutsche
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 22 sep 2024, 12:11
- Locatie: Duitsland
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Das könnte an einer sehr schlechten Masse Verbindung liegen.
Den linken Frontscheinwerfer ausbauen und das drunter befindliche dicke Masse Kabel abschrauben, sehr gut reinigen und alles blank machen, und wieder anschrauben.
Dit kan te wijten zijn aan een zeer slechte aardverbinding.
Verwijder de linker koplamp en schroef de dikke massakabel eronder los, maak hem heel goed schoon en maak alles glanzend, en schroef hem er weer op.
Den linken Frontscheinwerfer ausbauen und das drunter befindliche dicke Masse Kabel abschrauben, sehr gut reinigen und alles blank machen, und wieder anschrauben.
Dit kan te wijten zijn aan een zeer slechte aardverbinding.
Verwijder de linker koplamp en schroef de dikke massakabel eronder los, maak hem heel goed schoon en maak alles glanzend, en schroef hem er weer op.
- waldpyk95
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 11 aug 2024, 15:11
- Locatie: Leeuwarden
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Dag Peter,
Ik heb hetzelfde gehad. Bij langzame bochten ging de ABS pomp aan en gingen de ESP, ABS, motorstoring en remvoering op de display aan. Dit bleek na uitlezen door de wegenwacht een foutieve giersensor te zijn.
Na het vervangen geen last meer gehad. Deze zou het bewegen van de auto op de horizontale as van links naar rechts moeten meten. Als deze sensor defect is gaat er wat mis in het ESP systeem.
Natuurlijk verschilt elk geval, de mijne leek hier wel verdacht veel op.
Ik heb hetzelfde gehad. Bij langzame bochten ging de ABS pomp aan en gingen de ESP, ABS, motorstoring en remvoering op de display aan. Dit bleek na uitlezen door de wegenwacht een foutieve giersensor te zijn.
Na het vervangen geen last meer gehad. Deze zou het bewegen van de auto op de horizontale as van links naar rechts moeten meten. Als deze sensor defect is gaat er wat mis in het ESP systeem.
Natuurlijk verschilt elk geval, de mijne leek hier wel verdacht veel op.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Helemaal correct - ik heb dezelfde ervaring hier al eens beschreven. De erbij geroepen WegenWachter suggereerde ASR uit te schakelen. Dat leek even te helpen...
Je kunt gewoon naar huis rijden met de lampjes aan - je ABS werkt uiteraard niet en ESP ook niet, maar die gebruik je bij normaal rijden toch niet.
Ik heb de sensor (1J0 907 657 A) vervangen (in de middenconsole voor de versnellingshendel) en daarna was het probleem weg.
Op Kleinanzeigen is de sensor wel te vinden voor een paar tientjes (€ 60..70).
Je kunt gewoon naar huis rijden met de lampjes aan - je ABS werkt uiteraard niet en ESP ook niet, maar die gebruik je bij normaal rijden toch niet.
Ik heb de sensor (1J0 907 657 A) vervangen (in de middenconsole voor de versnellingshendel) en daarna was het probleem weg.
Op Kleinanzeigen is de sensor wel te vinden voor een paar tientjes (€ 60..70).
- edje13
- Audi A2 clublid
- Berichten: 560
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
- Locatie: Sittard-Geleen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ikzelf heb deze storing ook helaas gehad. Dus gelijk hier op het forum de zoekfunctie gebruikt. Hier worden meerdere oorzaken gedeeld, maar uitlezen is toch wel nodig.
Bij mij gaf het de storing G201 sensor.
In: viewtopic.php?f=14&t=1701.
Werd aangegeven dat het ook aan een versleten remschakelaar zou kunnen liggen.
Deze zijn de hoofdprijs niet, dus deze voor de VW Beetle schakelaar vervangen.
Daarna storing gewist mbv Obd-dongel, maar de storing kwam direct weer terug .
Ik dacht toch maar even wissen mbv VAGCOM.
Tot op heden storing niet terug gekomen ,
Bij mij gaf het de storing G201 sensor.
In: viewtopic.php?f=14&t=1701.
Werd aangegeven dat het ook aan een versleten remschakelaar zou kunnen liggen.
Deze zijn de hoofdprijs niet, dus deze voor de VW Beetle schakelaar vervangen.
Daarna storing gewist mbv Obd-dongel, maar de storing kwam direct weer terug .
Ik dacht toch maar even wissen mbv VAGCOM.
Tot op heden storing niet terug gekomen ,
- edje13
- Audi A2 clublid
- Berichten: 560
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
- Locatie: Sittard-Geleen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hier viewtopic.php?f=17&t=8614 een howto en info Remlichtschakelaar (vw-beetle).
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3859
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Dank voor alle reacties en suggesties.
Ik heb inmiddels bijna 200 km gereden sinds de laatste storing, de A2 lijkt zich nu koest te houden ...
Zonder foutmeldingen bijlft het lastig storing zoeken.
Het massapunt ziet er schoon en roestvrij uit, de remschakelaar / giersensor wordt een wilde gok om te vervangen.
Hopelijk treed de storing op als ik met de auto in in de buurt van de garage ben ...
Auf Deutsch:
Vielen Dank für alle Antworten und Vorschläge.
Mittlerweile bin ich seit der letzten Störung knapp 200 km gefahren, der A2 scheint jetzt ruhig zu bleiben...
Ohne Fehlermeldungen bleibt die Fehlerbehebung schwierig.
Der Massepunkt sieht sauber und rostfrei aus, der Austausch des Bremsschalters/Giersensors dürfte eine wilde Vermutung sein.
Hoffentlich tritt das Problem auf, wenn ich mit dem Auto in der Nähe der Garage bin ...
Ik heb inmiddels bijna 200 km gereden sinds de laatste storing, de A2 lijkt zich nu koest te houden ...
Zonder foutmeldingen bijlft het lastig storing zoeken.
Het massapunt ziet er schoon en roestvrij uit, de remschakelaar / giersensor wordt een wilde gok om te vervangen.
Hopelijk treed de storing op als ik met de auto in in de buurt van de garage ben ...
Auf Deutsch:
Vielen Dank für alle Antworten und Vorschläge.
Mittlerweile bin ich seit der letzten Störung knapp 200 km gefahren, der A2 scheint jetzt ruhig zu bleiben...
Ohne Fehlermeldungen bleibt die Fehlerbehebung schwierig.
Der Massepunkt sieht sauber und rostfrei aus, der Austausch des Bremsschalters/Giersensors dürfte eine wilde Vermutung sein.
Hoffentlich tritt das Problem auf, wenn ich mit dem Auto in der Nähe der Garage bin ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3859
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Tot op heden geen storing meer gehad.
Ik heb zitten kijken of er mogelijkheden zijn om de auto onder het rijden via de mobiele telefoon te monitoren.
Hiervoor zou een OBD-dongle geschikt zijn die via Bluetooth met de mobiele telefoon.
Ik heb even op het forum gezocht en vindt hier verschillende verhalen over, sommige al wat langer geleden.
Zijn er forummers met recente (goede of slechte) ervaringen met deze dongles?
Zomaar een voorbeeld van een dongle: https://www.obd24u.nl/catalog/product/v ... ategory/2/
Auf Deutsch:
Hatte bisher keinerlei Probleme.
Ich habe geprüft, ob es Möglichkeiten gibt, das Auto während der Fahrt per Mobiltelefon zu überwachen.
Hierfür wäre ein OBD-Dongle geeignet, der sich per Bluetooth mit dem Mobiltelefon verbindet.
Ich habe eine kurze Suche im Forum durchgeführt und mehrere Geschichten dazu gefunden, einige davon sind schon länger her.
Gibt es Forummitglieder mit aktuellen (guten oder schlechten) Erfahrungen mit diesen Dongles?
Nur ein Beispiel für einen Dongle: https://www.obd24u.nl/catalog/product/v ... ategory/2/
Ik heb zitten kijken of er mogelijkheden zijn om de auto onder het rijden via de mobiele telefoon te monitoren.
Hiervoor zou een OBD-dongle geschikt zijn die via Bluetooth met de mobiele telefoon.
Ik heb even op het forum gezocht en vindt hier verschillende verhalen over, sommige al wat langer geleden.
Zijn er forummers met recente (goede of slechte) ervaringen met deze dongles?
Zomaar een voorbeeld van een dongle: https://www.obd24u.nl/catalog/product/v ... ategory/2/
Auf Deutsch:
Hatte bisher keinerlei Probleme.
Ich habe geprüft, ob es Möglichkeiten gibt, das Auto während der Fahrt per Mobiltelefon zu überwachen.
Hierfür wäre ein OBD-Dongle geeignet, der sich per Bluetooth mit dem Mobiltelefon verbindet.
Ich habe eine kurze Suche im Forum durchgeführt und mehrere Geschichten dazu gefunden, einige davon sind schon länger her.
Gibt es Forummitglieder mit aktuellen (guten oder schlechten) Erfahrungen mit diesen Dongles?
Nur ein Beispiel für einen Dongle: https://www.obd24u.nl/catalog/product/v ... ategory/2/
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3859
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
De storing is na een maand weer teruggekomen:
Na geluidssignalen had ik onderstaand beeld.
Na uitzetten en weer aanzetten van de motor blijft alleen het check engine (blauw omcirkeld) over.
Verschijnsel trad op bij langzaam rijdend insturend in een bocht naar rechts.
Remlichten functioneerden normaal.
Na geluidssignalen had ik onderstaand beeld.
Na uitzetten en weer aanzetten van de motor blijft alleen het check engine (blauw omcirkeld) over.
Verschijnsel trad op bij langzaam rijdend insturend in een bocht naar rechts.
Remlichten functioneerden normaal.
- Bijlagen
-
- storingslampjes_2024_12_01.jpg (3.54 MiB) 847 keer bekeken
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
De stuurbekrachtiging vraagt veel stroom en dat, gecombineerd met een laag toerental, kan de boordspanning tot een voor de ECU onacceptabel laag niveau laten zakken,
Ik zou de ECU uitlezen, de DTCs noteren en daarna wissen en zo het motor management lampje uitschakelen.
Als het verschijnsel zich weer voordoet, kijken of de foutmeldingen identiek zijn. Als de giersensor G202 het probleem veroorzaakt: vervangen.
Ik zou de ECU uitlezen, de DTCs noteren en daarna wissen en zo het motor management lampje uitschakelen.
Als het verschijnsel zich weer voordoet, kijken of de foutmeldingen identiek zijn. Als de giersensor G202 het probleem veroorzaakt: vervangen.