Koelvloeistof aftappen
- MarcoB
- Audi A2 clublid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 06 jul 2023, 13:03
- Locatie: Hoogeveen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik schaam me er voor dat ik dit vraag, maar ik heb echt geen idee waar ik fatsoenlijk de koelvloeistof leeg kan laten lopen.
De sensor heb ik al eerder een keer vervangen, het plaatsen ging niet zo snel als dat ik had gehoopt en daardoor liep er meer koelvloeistof uit dan de bedoeling was. Zoiets wil ik nu proberen te voorkomen.
Nu wil ik de thermostaat, en waarschijnlijk ook de behuizing, vervangen. De afdekplaat onder de auto heb ik net verwijderd.
Ik heb ergens gelezen dat een A4 daar een aftappunt heeft en had gehoopt die ook aan te treffen na het weghalen van de afdekplaat. Maar dat was helaas niet het geval. Ik zag wel een dikke zwarte ring om de buis die onderaan uit de radiator komt, maar deze lijkt op het eerste gezicht niet zo makkelijk te openen.
Ik snap dat de klus mogelijk te simpel is om uitgebreid te beschrijven, maar voor een leek zoals ik is elke tip welkom.
Ik heb hier op het forum namelijk niet kunnen vinden hoe dit te doen.
Kan iemand me een goede tip geven? Het is een 1.4 BBY blok. Of me kunnen aanwijzen waar ik het topic kan vinden met de informatie?
De sensor heb ik al eerder een keer vervangen, het plaatsen ging niet zo snel als dat ik had gehoopt en daardoor liep er meer koelvloeistof uit dan de bedoeling was. Zoiets wil ik nu proberen te voorkomen.
Nu wil ik de thermostaat, en waarschijnlijk ook de behuizing, vervangen. De afdekplaat onder de auto heb ik net verwijderd.
Ik heb ergens gelezen dat een A4 daar een aftappunt heeft en had gehoopt die ook aan te treffen na het weghalen van de afdekplaat. Maar dat was helaas niet het geval. Ik zag wel een dikke zwarte ring om de buis die onderaan uit de radiator komt, maar deze lijkt op het eerste gezicht niet zo makkelijk te openen.
Ik snap dat de klus mogelijk te simpel is om uitgebreid te beschrijven, maar voor een leek zoals ik is elke tip welkom.
Ik heb hier op het forum namelijk niet kunnen vinden hoe dit te doen.
Kan iemand me een goede tip geven? Het is een 1.4 BBY blok. Of me kunnen aanwijzen waar ik het topic kan vinden met de informatie?
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Voor alles is een eerste keer... ik trek de onderste slang naar de radiateur los, dan loopt praktisch alle koelvloeistof eruit.
Als ik me niet vergis zit er een clip / vergrendeling in het uiteinde van de slang , die je er recht naar buiten uit kunt trekken (zoiets als bij de temperatuur-sensors) en dan schuift de buis er zo af.
Als ik me niet vergis zit er een clip / vergrendeling in het uiteinde van de slang , die je er recht naar buiten uit kunt trekken (zoiets als bij de temperatuur-sensors) en dan schuift de buis er zo af.
- Asko
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 15 sep 2019, 20:07
- Locatie: Tytsjerksteradiel
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Andere auto's hebben vaak een aftapkraantje wat het koelvloeistof aftappen makkelijk en schoon maakt. Op de A2 zul je daar helaas lang om moeten zoeken. De onderste radiatorslang moet er worden afgetrokken zoals Peter al aangeeft. Dit is de standaard werkwijze en kan bijna niet zonder nattigheid.
Als je het thermostaathuis vervangt zou ik ook overwegen de buis naar de waterpomp achter het motorblok langs te vervangen.
Deze is maar 10 euro en je moet het thermostaathuis er toch om af hebben. Op deze leeftijd willen de kunststoffen delen nog wel eens broos zijn en de O-ring van deze buis in de waterpomp wil op den duur ook wel eens gaan lekken.
Ik heb dit twee maanden geleden gedaan om reden van wat drupjes koelvloeistof onder de auto en wat bleek:
- Buis in de waterpomp rondom gescheurd, alleen nog wel afdichting door een oude harde O-ring
- Scheurtje in thermostaathuis: aansluiting voor bovenste radiatorslang scheurde compleet af bij het losmaken van de slang.
- Scheur in de aansluiting van het overloopvaatje.
Nu die kunststof delen weer nieuw en voor de volgende 25 jaar geen omkijken meer naar, hopelijk.
Als je het thermostaathuis vervangt zou ik ook overwegen de buis naar de waterpomp achter het motorblok langs te vervangen.
Deze is maar 10 euro en je moet het thermostaathuis er toch om af hebben. Op deze leeftijd willen de kunststoffen delen nog wel eens broos zijn en de O-ring van deze buis in de waterpomp wil op den duur ook wel eens gaan lekken.
Ik heb dit twee maanden geleden gedaan om reden van wat drupjes koelvloeistof onder de auto en wat bleek:
- Buis in de waterpomp rondom gescheurd, alleen nog wel afdichting door een oude harde O-ring
- Scheurtje in thermostaathuis: aansluiting voor bovenste radiatorslang scheurde compleet af bij het losmaken van de slang.
- Scheur in de aansluiting van het overloopvaatje.
Nu die kunststof delen weer nieuw en voor de volgende 25 jaar geen omkijken meer naar, hopelijk.
- Asko
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 15 sep 2019, 20:07
- Locatie: Tytsjerksteradiel
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Let wel, er zijn twee types thermostaten voor de A2, de ene past niet in het thermostaathuis van de andere.
Een nieuw thermostaathuis komt over het algemeen met een nieuwe thermostaat en een nieuwe temperatuursensor er al in. Het thermostaathuis en de thermostaat passen bij elkaar en er hoeft dus niet een thermostaat los bij besteld te worden.
Audi onderdeelnummer van het complete thermostaathuis met sensor en thermostaat: 032121111AM
Een nieuw thermostaathuis komt over het algemeen met een nieuwe thermostaat en een nieuwe temperatuursensor er al in. Het thermostaathuis en de thermostaat passen bij elkaar en er hoeft dus niet een thermostaat los bij besteld te worden.
Audi onderdeelnummer van het complete thermostaathuis met sensor en thermostaat: 032121111AM
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
goeie info, ik volg het even mee omdat ik binnen kort ook mn thermostaat (1.4 bby) wil vervangen. zie foto thermostaat, is dit de goeie ?
ik heb dus een losse thermostaat besteld. maar als ik het een beetje volg is het raadzaam ook gelijk de gehele behuizing van de thermostaat te vervangen in verband met broosheid !? en die buis achter blok is ook een goeie tip, dat ga ik dan ook mee vervangen !
ik heb dus een losse thermostaat besteld. maar als ik het een beetje volg is het raadzaam ook gelijk de gehele behuizing van de thermostaat te vervangen in verband met broosheid !? en die buis achter blok is ook een goeie tip, dat ga ik dan ook mee vervangen !
- Bijlagen
-
- IMG_2183[1].JPG (3.65 MiB) 644 keer bekeken
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 567
- Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
- Locatie: Bussum
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Vlgs mij zie je pas of je de goede hebt als je m eruit haalt… je hebt nu iig 1 van de 2 mogelijkheden, de ander is meer de ouderwetse simpele thermostaat zonder kunststof oid. Evt alvast de andere ook bestellen, die kost nog geen tientje.
Goed idee om de behuizing en pijp te vervangen, maar koop ook gelijk een emmer extra kwaliteit engelengeduld en paar extra kleutervingertjes… ik vond het echt een crime om de behuizing goed met de clip op de pijp te monteren..
Goed idee om de behuizing en pijp te vervangen, maar koop ook gelijk een emmer extra kwaliteit engelengeduld en paar extra kleutervingertjes… ik vond het echt een crime om de behuizing goed met de clip op de pijp te monteren..
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
o,jee gevalletje kost bijna niks , maar geeft een hoop moeite en verdriet. en mn grote lompe handen zijn nog aan het genezen van toen ik laatst uitschoot met de accutol met staaldraadborstel. beetje ontvelt her en der. dit ga ik dus nu effe niet doen. 

-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 25 jun 2021, 12:53
- Locatie: Zutphen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Weet iemand het typenummer van die buis? Ik moet de thermostaat ook nog vervangen en pak die buis dan ook even mee.
Helaas wel handen als kolenschoppen en niet heel veel geduld, dat wordt een leuke dag
Helaas wel handen als kolenschoppen en niet heel veel geduld, dat wordt een leuke dag

- toutdroit
- Audi A2 clublid
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
- Locatie: Utrecht
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
:
Sterkte.
Vroeger ging dan Radio Veronica hard aan om te vergeten dat je geduld al lang op was

In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005