Waterpomp en distributie vervangen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
GerardNijenbrinks
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

Gisteren, 23:24 1 x

Nadat er een steeds luider gerammel uit het links-vooronder kwam leek het me niet verstandig om door te blijven rijden met m'n A2. Ik wist niet wat het was, maar het klonk ongeveer zo:

https://youtube.com/shorts/O0Bx_Q8kIr8

Let op! Dit is geen reparatie handleiding, slechts een optekening van een klusje die ik met een vriend uitgevoerd heb.

Het was duidelijk dat het gerammel van iets wat door de multi- of getande distributieriem aangedreven werd veroorzaakt werd. Nou kan dat van alles zijn natuurlijk, spanrollen, dynamo, airco-pomp, geleiderollen, en - inderdaad - ook de waterpomp. Na één voor een de draaiende delen gecontroleerd te hebben (en daarvoor riemen verwijderd te hebben natuurlijk), bleek het dus een kapot waterpomp lager te zijn.

Nieuwe waterpomp gekocht, en uiteraard ook een nieuwe distributie set - bestaande uit de distributieriem, de spanrol, de geleiderol van de distributieriem. Tevens zaten in de set ook de spanner van de nokkenas riem, een nieuwe nokkenas riem; deze heb ik niet vervangen. De waterpomp met de complete distributie set kostten € 147,17 bij d'Uston en Allard in Den Haag. Verder een nieuwe originele Audi krukas bout gekocht bij het Wittebrug onderdelen centrum in Den Hoorn (daar was hij op voorraad) voor € 6,78 en een aantal binnen-schutbord parkertjes, want daar waren en van de acht nog slechts vier van over. Acht stuks nieuwe voor € 17,03.

Welke uitdagingen ben ik tegen gekomen?

- Het ondersteunen van het motorblok omdat de motorsteun verwijderd moet worden. Uiteindelijk met houtblokken, uiteraard met behulp van een krik, gelukt. Ophangen kan ook, maar hadden we geen zin in.
IMG_3770.jpeg
IMG_3770.jpeg (733.15 KiB) 223 keer bekeken
- Geen uitdaging, maar zeker doen; het rechter voorwiel en het binnen-schutbord verwijderen, anders kun je niet bij de diverse onderdelen om ze te verwijderen.
- De krukas bout loskrijgen. Uiteindelijk met een luchtsleutel gedaan; zat overigens helemaal niet erg vast.
IMG_3776.jpeg
IMG_3776.jpeg (963.29 KiB) 223 keer bekeken
- De nokkenassen niet laten verdraaien ten opzichte van de krukas. Markeringen aangebracht op het BDP, en twee 8 mm bouten in de nokkenas wielen gedrukt in de daartoe aanwezige gaten. Je ziet ze wel zitten op één van de foto's. Let op! Draai nooit de krukas als de distributieriem er niet meer op zit. Het BPD is makkelijk te vinden door de afgeplatte krukas rondsel tandjes en de markering op het blok, maar de krukas mag natuurlijk niet 180 graden gedraaid worden als de nokkenassen niet draaien.

- Koelwater opvangen als je de waterpomp losdraait. Niet moeilijk, maar wel een gedoe als je er geen ontzettende troep in je garage van wil hebben. Het motorblok weer even in z'n motorsteun gehangen, en de krik eronder uitgehaald om plaats te maken voor een grote opvangbak. En een puinzak gebruiken als 'trechter' heeft het uiteindelijk gedaan.
IMG_3768.jpeg
IMG_3768.jpeg (4.52 MiB) 223 keer bekeken
- De distributie riem spanrol op de juiste spanning aanbrengen. Op meerdere plaatsen hier op het forum te vinden, maar wel even puzzelen.
IMG_3767.jpeg
IMG_3767.jpeg (572.39 KiB) 216 keer bekeken
- En uiteraard de krukas bout weer monteren. Let op! Er zijn twee types; één met een dichte kop en eentje met een holle kop. Ze hebben verschillende aanhaal momenten. de dichte 90Nm plus 90 graden, en de holle kop 150Nm plus 180(!) graden. Zware klus, maar het lukt wel.

Het OEM nummer voor mijn auto van de krukas bout is 036105229; maar check altijd met je eigen motor type en chassis nummer. Ik denk dat het eigenlijk een maat 21 12-kant bout is, maar een bougiesleuteldop (20,8) paste er nog net iets lekkerder op.

IMG_3777.jpeg
IMG_3777.jpeg (671.99 KiB) 223 keer bekeken
- Bij het vastdraaien van de krukas bout moet je de krukas natuurlijk tegenhouden, anders draait ie mee (en dan wil je niet, zeker niet zonder distributieriem er op). Tegenhouden gaat via de multiriem pulley op de krukas. Die kun je tegenhouden met een stuk speciaal gereedschap, maar wij hebben er zelf wat voor gemaakt (zie foto boven).

Alle plastic kappen er weer opgeprutst, nieuw koelwater er in, starten, en hij loopt weer als een zonnetje, voor nog geen € 200 en in totaal ongeveer een dag werk!

Mocht iemand een specifieke vraag hebben over hoe we iets gedaan hebben, dan mag je me altijd even een DM sturen.
Laatst gewijzigd door GerardNijenbrinks op 30 apr 2025, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
A2 - Delfingrau - 1.4 BBY - 2004 - ca. 160.000 km - 15-PJ-XV
audiJan

Gisteren, 23:47 0 x

Waarom je niet alle tandriemen verv is mij een raadsel.

Het is 5 min werk.
GerardNijenbrinks

Gisteren, 23:54 0 x

De riemen waren onlangs nog vervangen, en waren dus nog als nieuw. De distributieriem moest er sowieso af om de aangedreven componenten te kunnen checken en eventueel vervangen. Dus daar zet je dan maar een nieuwe op als die er toch ligt. Maar om het andere riempje, en de andere spanner, er speciaal voor af te halen had geen zin.
audiJan schreef:
Gisteren, 23:47
Waarom je niet alle tandriemen verv is mij een raadsel.

Het is 5 min werk.
audiJan

Vandaag, 11:29 0 x

Ok nieuwe riem.
Maar dan had je de waterpomp voor garantie als die zo snel stuk was.
GerardNijenbrinks

Vandaag, 12:45 0 x

In één van m'n vorige posts kun je zien dat m'n thermostaat tot twee keer toe stuk gegaan is en de motor oververhit is geweest. Gelukkig heeft de koppakking het overleefd, maar de waterpomp dus uiteindelijk niet. Wat eigenlijk al te verwachten was.

De eerste nieuwe thermostaat die na vier weken alweer kapot was was wel een garantie dingetje geweest officieel denk ik. Maar ik heb het erbij gelaten. Er zijn zoveel variabelen, koelvloeistof conditie en dergelijke. Bij de tweede thermostaat heb ik het hele systeem geflushed en die (Gates) thermostaat doet het nu alweer een paar maanden; misschien lag het wel aan de vloeistof dus.
audiJan schreef:
Vandaag, 11:29
Ok nieuwe riem.
Maar dan had je de waterpomp voor garantie als die zo snel stuk was.
Plaats reactie