
De dagrijverlichting (drl)
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6388
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hmmmm ... Vanochtend keek ik nog eens naar de mistlampen en zie dat er condens op de glaasjes zit. Raar, want ik heb ze toch helemaal afgekit. Iemand een idee hoe dit zou kunnen ontstaan? Wel balen, voel er weinig voor om ze weer helemaal uit elkaar te halen. 

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Afkitten helpt juist niet.
Ik heb ooit bij Philips afd. bewakingscamera's gewerkt. De buitenhuizen waren helemaal afgedicht (IP55), en gewoon condens, oplossing "gaatje" maken dat het aangetrokken vocht -door temperatuurverschillen- weer kan verdampen.
Doe je weinig tegen. Niet afkitten was het advies.
Ik heb ooit bij Philips afd. bewakingscamera's gewerkt. De buitenhuizen waren helemaal afgedicht (IP55), en gewoon condens, oplossing "gaatje" maken dat het aangetrokken vocht -door temperatuurverschillen- weer kan verdampen.
Doe je weinig tegen. Niet afkitten was het advies.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Zie eind blz. 6!
Wie helpt?
Dan kan ik foto's maken van de montage en deze in de "Howto" plaatsen.
Wie helpt?
Dan kan ik foto's maken van de montage en deze in de "Howto" plaatsen.
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6388
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Johan 3L"]Afkitten helpt juist niet.
Ik heb ooit bij Philips afd. bewakingscamera's gewerkt. De buitenhuizen waren helemaal afgedicht (IP55), en gewoon condens, oplossing "gaatje" maken dat het aangetrokken vocht -door temperatuurverschillen- weer kan verdampen.
Doe je weinig tegen. Niet afkitten was het advies.[/quote]
Ik heb het nog even gecontroleerd en begrijp het nog niet helemaal. In de oorspronkelijke situatie zaten er rubberen ringen om de reflectoren zodat deze waterdicht in de behuizing zitten en de reflector nog kan bewegen voor het afstellen.
In de behuizing zitten geen gaatjes voor vochtafvoer, dus ik heb met het afkitten toch hetzelfde bewerkstelligd? Of zie ik nou iets cruciaals over het hoofd? De koplampen zijn toch ook helemaal verlijmd? :?
Ik heb ooit bij Philips afd. bewakingscamera's gewerkt. De buitenhuizen waren helemaal afgedicht (IP55), en gewoon condens, oplossing "gaatje" maken dat het aangetrokken vocht -door temperatuurverschillen- weer kan verdampen.
Doe je weinig tegen. Niet afkitten was het advies.[/quote]
Ik heb het nog even gecontroleerd en begrijp het nog niet helemaal. In de oorspronkelijke situatie zaten er rubberen ringen om de reflectoren zodat deze waterdicht in de behuizing zitten en de reflector nog kan bewegen voor het afstellen.
In de behuizing zitten geen gaatjes voor vochtafvoer, dus ik heb met het afkitten toch hetzelfde bewerkstelligd? Of zie ik nou iets cruciaals over het hoofd? De koplampen zijn toch ook helemaal verlijmd? :?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
[quote="HansJan"][quote="Johan 3L"]Afkitten helpt juist niet.
Ik heb ooit bij Philips afd. bewakingscamera's gewerkt. De buitenhuizen waren helemaal afgedicht (IP55), en gewoon condens, oplossing "gaatje" maken dat het aangetrokken vocht -door temperatuurverschillen- weer kan verdampen.
Doe je weinig tegen. Niet afkitten was het advies.[/quote]
Ik heb het nog even gecontroleerd en begrijp het nog niet helemaal. In de oorspronkelijke situatie zaten er rubberen ringen om de reflectoren zodat deze waterdicht in de behuizing zitten en de reflector nog kan bewegen voor het afstellen.
In de behuizing zitten geen gaatjes voor vochtafvoer, dus ik heb met het afkitten toch hetzelfde bewerkstelligd? Of zie ik nou iets cruciaals over het hoofd? De koplampen zijn toch ook helemaal verlijmd? :?[/quote]
koplampen hebben gaten voor condens afvoer en je kan dat meestal zien aan een rubber tuitje dat naar beneden is gericht.
Ik heb ooit bij Philips afd. bewakingscamera's gewerkt. De buitenhuizen waren helemaal afgedicht (IP55), en gewoon condens, oplossing "gaatje" maken dat het aangetrokken vocht -door temperatuurverschillen- weer kan verdampen.
Doe je weinig tegen. Niet afkitten was het advies.[/quote]
Ik heb het nog even gecontroleerd en begrijp het nog niet helemaal. In de oorspronkelijke situatie zaten er rubberen ringen om de reflectoren zodat deze waterdicht in de behuizing zitten en de reflector nog kan bewegen voor het afstellen.
In de behuizing zitten geen gaatjes voor vochtafvoer, dus ik heb met het afkitten toch hetzelfde bewerkstelligd? Of zie ik nou iets cruciaals over het hoofd? De koplampen zijn toch ook helemaal verlijmd? :?[/quote]
koplampen hebben gaten voor condens afvoer en je kan dat meestal zien aan een rubber tuitje dat naar beneden is gericht.
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6388
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Audi-gekkie"]Zie eind blz. 6!
Wie helpt?
Dan kan ik foto's maken van de montage en deze in de "Howto" plaatsen.[/quote]
Ik wil de vraag best proberen te beantwoorden, maar ik mis een beetje de intro op jouw modificatie. In het op het a2-freun genoemde topic staat alleen beschreven hoe de mistlampen te schakelen als DRL. In jouw situatie vervang je volgens mij de lampen ook en is voor mij de vraag of je deze ook nog wilt kunnen schakelen als mistlamp of puur de functie van DRL wilt laten overnemen.
Als je de mistlampfunctie wilt behouden, dan volstaat het volgens mij om pin 3 (dagrijschakeling) te verbinden met pin 8 (mistlampen voor). Als ik het goed gemeten heb wordt pin 3 actief bij inschakelen contact en valt spanning af wanneer de stadslichten of dimlichten worden ingeschakeld. In dat geval zou de DRL in de mistlamp ook uit gaan én kan je de mistlamp inschakelen zodra dimlichten zijn ingeschakeld. Aansluitingen via relais en extra kabels zijn dan ook niet nodig. Ik wil best nog een keer nameten of spanning op pin 3 wegvalt, dan weten we het zeker ... :roll:
Wie helpt?
Dan kan ik foto's maken van de montage en deze in de "Howto" plaatsen.[/quote]
Ik wil de vraag best proberen te beantwoorden, maar ik mis een beetje de intro op jouw modificatie. In het op het a2-freun genoemde topic staat alleen beschreven hoe de mistlampen te schakelen als DRL. In jouw situatie vervang je volgens mij de lampen ook en is voor mij de vraag of je deze ook nog wilt kunnen schakelen als mistlamp of puur de functie van DRL wilt laten overnemen.
Als je de mistlampfunctie wilt behouden, dan volstaat het volgens mij om pin 3 (dagrijschakeling) te verbinden met pin 8 (mistlampen voor). Als ik het goed gemeten heb wordt pin 3 actief bij inschakelen contact en valt spanning af wanneer de stadslichten of dimlichten worden ingeschakeld. In dat geval zou de DRL in de mistlamp ook uit gaan én kan je de mistlamp inschakelen zodra dimlichten zijn ingeschakeld. Aansluitingen via relais en extra kabels zijn dan ook niet nodig. Ik wil best nog een keer nameten of spanning op pin 3 wegvalt, dan weten we het zeker ... :roll:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="HansJan"]
Ik wil de vraag best proberen te beantwoorden, maar ik mis een beetje de intro op jouw modificatie.[/quote]
Ik heb momenteel werkende mistlampen en een lichtschakelaar die bedoelt is om mistlampen te activeren.
Kortom originele Audi-mistlampen.
- mistlampen wil ik gebruiken voor drl's
- drl's moeten aangaan wanneer motor gestart wordt
- drl's moeten uitgaan wanneer stadslampen ingeschakeld wordt
- mistlampen moeten blijven werken via lichtschakelaar
Ik wil de vraag best proberen te beantwoorden, maar ik mis een beetje de intro op jouw modificatie.[/quote]
Ik heb momenteel werkende mistlampen en een lichtschakelaar die bedoelt is om mistlampen te activeren.
Kortom originele Audi-mistlampen.
- mistlampen wil ik gebruiken voor drl's
- drl's moeten aangaan wanneer motor gestart wordt
- drl's moeten uitgaan wanneer stadslampen ingeschakeld wordt
- mistlampen moeten blijven werken via lichtschakelaar
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6388
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="pocoloco"]koplampen hebben gaten voor condens afvoer en je kan dat meestal zien aan een rubber tuitje dat naar beneden is gericht.[/quote]
Mysterie over de koplampen opgelost
Nu de mistlampen nog ... :?: ik ga ze wel even demonteren.
Mysterie over de koplampen opgelost

Nu de mistlampen nog ... :?: ik ga ze wel even demonteren.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6388
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Audi-gekkie"]Ik heb momenteel werkende mistlampen en een lichtschakelaar die bedoelt is om mistlampen te actieveren.
Kortom originele Audi-mistlampen.
- mistlampen wil ik gebruiken voor drl's
- drl's moeten aangaan wanneer motor gestart wordt
- drl's moeten uitgaan wanneer stadslampen ingeschakeld wordt
- mistlampen moeten blijven werken via lichtschakelaar[/quote]
Goed, meten is weten zeggen ze wel eens ;-)
Ik heb de lichtschakelaar losgehaald en pin 3 doorgemeten. Zodra contact wordt ingeschakeld krijgt deze spanning. Zet je daarna de verlichting aan, dan valt de spanning weer af. Dus pin 3 is je grote vrind in deze. Lus hem door met pin 6 en de schakeling met relais kan komen te vervallen. :-D
Succes!
Kortom originele Audi-mistlampen.
- mistlampen wil ik gebruiken voor drl's
- drl's moeten aangaan wanneer motor gestart wordt
- drl's moeten uitgaan wanneer stadslampen ingeschakeld wordt
- mistlampen moeten blijven werken via lichtschakelaar[/quote]
Goed, meten is weten zeggen ze wel eens ;-)
Ik heb de lichtschakelaar losgehaald en pin 3 doorgemeten. Zodra contact wordt ingeschakeld krijgt deze spanning. Zet je daarna de verlichting aan, dan valt de spanning weer af. Dus pin 3 is je grote vrind in deze. Lus hem door met pin 6 en de schakeling met relais kan komen te vervallen. :-D
Succes!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Bedankt HansJan, maar gaat de drl wel uit bij het inschakelen van de stadsverlichting, want dit is een APK punt.
De mistlampen kan ik dan ook gebruiken?
De mistlampen kan ik dan ook gebruiken?