Xenon inbouwen niet plug&play?

Projecten, modificaties en accessoires.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

09 sep 2013, 23:04 0 x

ik heb nog eens nagedacht waarom de xenon set zou kunnen knipperen.... en je dan het relais moet gebruiken.
ik heb een theorie maar of dit 100% klopt weet ik niet....
kom´tie;
bij de nieuwe auto´s zit er een body controle unit, BCM, (boordnet regelapparaat, centrale elektrische kast) in.
ik weet van audi en vw dat deze ook de verlichting aanstuurt en controleert.
tevens zet deze een lagere spanning op de lampjes ipv de boordspanning, deze word dus op 12 volt afgeregeld ipv soms wel 14 volt waar de rest op draait. b.v. de golf 4 diesel had erg veel last van defecte koplamp lampjes omdat daar steeds 14,5 volt op stond maar alle lampjes gemaakt worden voor 12 volt, gevolg; snel defecte lampjes soms wel meerdere keren per jaar.... (nu worden al een paar jaar long life H7 lampjes geleverd, staat LL ergens op de voet van de lamp. ook aan te bevelen voor andere auto´s)

de BCM zet via en blokspanning er wel 12 volt op en ik vermoed dat de achteraf xenon set niet tegen die geregelde blok spanning kan, en via het relais zet je er dan alsnog de boordspanning op. waardoor het knipperen ophoud.

@gekkie, ik zou de + kabel op een continue plus zetten, normaliter op de accu maar die zit ......... kijk maar in de kofferbak
de min kan je op een bestaande massa zetten maar wel aan de carrosserie.
de plus op de startmotor kan piekspanning geven die de balasten niet leuk vinden.
tevens heeft jou set weerstanden in de bedrading zitten die warm tot heet worden, let op waar je die plaatst en dat ze niet door iets heen smelten.
succes.
Audi_gekkie

10 sep 2013, 00:00 0 x

@koop9
Heel duidelijk verhaal!
Zelfs ik als elektronica analfabeet snapt het. :lol:

Dat er weerstanden heet kunnen worden weet ik alles van, want ik had hier op dit forum al een onderwerp geopend over het testen met ledverlichting ;)
Een draad vanaf de accu begin ik niet aan en die startmotor was een gedachtespinsel van mij.
Ik laat het nog even bezinken.
Er zijn hier forumleden die ook xenon hebben, maar daar komt helaas weinig respons van. :cry:
Als zij de xenon zonder relais goed hebben, dan kan ik de relais er ook tussenuit slopen.

Misschien een draad trekken door het schutbord naar de zekeringkast en op het contact aansluiten?
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 sep 2013, 21:20 0 x

Ik ben al jaren gewend dat mijn koplampen uitgaan op het moment dat ik de auto start ... ;)

Bij vrijwel al mijn Volkswagens die ik gereden heb, werden bij het starten via een ontlastrelais alle overbodige
gebruikers (koplampen/ventilator/achterruitverwarming) uitgeschakeld, zodat de startmotor de volledige
capaciteit van de accu kon benutten.
Ook bij mijn Audi gaan de koplampen uit tijdens het starten.

Kun je hier geen gebruik van maken door de stuurstroom van het relais via de koplampen te laten lopen en
de voeding van de startmotoraansluiting af te halen?
De trafo's van de Xenonverlichting worden dan automatisch tijdens het starten uitgeschakeld en krijgen geen piekspanning te verwerken.

Je kunt natuurlijk ook aan wennen eerst de motor te starten voordat je de verlichting inschakelt ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Audi_gekkie

11 sep 2013, 01:32 0 x

@koop9
Op de ballasten staat een sticker met het volgende:

6V-18V
13,2V nominaal
3.5A nominaal
8A maximaal
35W

Op het relais staat 40A.
Zo te zien kunnen de ballasten behoorlijke piekspanningen aan, dus zal dat niet de reden zijn van het relais.

@Peter_audi_A2
Ik weet niet waarom je zal starten met verlichting aan. :o
Een A2 kun je niet wegzetten met de verlichtingsknop op aan, want dan blijven de stadslampjes en achterlichten branden en klinkt er een zoemer dat de verlichting aan staat.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

11 sep 2013, 23:03 0 x

[quote="Audi-gekkie"]
@Peter_audi_A2
Ik weet niet waarom je zal starten met verlichting aan. :o
Een A2 kun je niet wegzetten met de verlichtingsknop op aan, want dan blijven de stadslampjes en achterlichten branden en klinkt er een zoemer dat de verlichting aan staat.[/quote]

Als de motor eens een keer uitvalt als je bij groen licht wilt optrekken ... (Jij hebt met een diesel daar waarschijnlijk geen last van ... ;) 0

Als je zelf nooit met de verlichting ingeschakeld start, heb je volgens mij ook geen problemen met piekspanningen
op de aangesloten balasten ... 8-)

Wat het zoemertje met dit verhaal te maken heeft, kan ik niet volgen. Deze gaat trouwens uit op het moment dat je
de deur sluit ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Audi_gekkie

14 sep 2013, 03:50 0 x

Ik heb nu gevonden waar ik de voeding vandaan kan halen.
Dit is ook handig voor andere accessoires die je wilt aansluiten.
Audi_gekkie

14 sep 2013, 18:55 0 x

Toch besloten om het relais er tussenuit te halen.

Moeten de ballasten aan elkaar zijn gekoppeld? Zo zat het wel op het relais gemonteerd. :roll:
Audi_gekkie

14 sep 2013, 19:46 0 x

Hmmm volgens mij is bovenstaande een hele domme gedachte! :oops: :oops:
Maar goed ik laat mijn post maar staan, zo kunnen anderen die ook niet thuis zijn in elektronica zien hoe het niet moet.

De ene ingang van de ballast is de ingaande stroom (aansluiten op stekker van normale halogeenlamp) en de andere gaat dan naar de HID-lamp.
De linker en rechterlamp zijn dus gescheiden. ;)

Maar hoe het bij dit setje nu wel moet? Je weerstand moet er uiteraard tussen blijven i.v.m. aanwezige canbus.
Audi_gekkie

17 sep 2013, 00:19 0 x

Kom op jongens en meisjes, kunnen jullie mij helpen? :?

Hoe moet de bedrading met weerstand?
Moet links en rechts gekoppeld worden, zoals dat het geval was met het relais of is het wel ieder apart?

Ik heb al wel gegoogled en plaatjes gezien, maar wil het zeker weten.
ArjenE

17 sep 2013, 20:33 0 x

Belasten zijn inderdaad niet aan elkaar gekoppeld, bij de H7 aansluiting krijgt het ballast zijn stroom toevoer van de originele stekkertjes binnenin de koplampen, gaat door de ballast heen, en weer terug via een snoer direct naar de Xenon-lamp

(dus dat onderste H4 High/Low plaatje moet je ff vergeten)

Hier wat foto's van mijn xenon-setje en de doos/montageplaatje, ik heb geen relais oid ertussen zitten :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie