De dagrijverlichting (drl)

Projecten, modificaties en accessoires.
Audi_gekkie

09 apr 2014, 17:57 0 x

@HansJan

Slim!
Toch denk ik dat het uiteindelijk niks uitmaakt en dat je weer bij af bent.
Hella had dit anders toch ook kunnen bedenken? Of ben je nog slimmer? :lol:
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 apr 2014, 18:11 0 x

[quote="Audi-gekkie"]@HansJan

Slim!
Toch denk ik dat het uiteindelijk niks uitmaakt en dat je weer bij af bent.
Hella had dit anders toch ook kunnen bedenken? Of ben je nog slimmer? :lol:[/quote]
Zeg, lekker positief ben je weer. :s hock:

De theorie van Hella gaat over lampen die warm worden waarbij lucht door warmteproductie uitzet en weer afkoelt. Die warmte moet wel weg kunnen, anders wordt de unit mogelijk te heet.

Dat is met DRL niet het geval, daarom moet het een gesloten en liefst vacuüm geheel zijn. Dat kan ik niet maken, maar met verhitting lijkt het te werken. Andere optie is naar een koelcel te gaan en daar de lamp te assembleren. Moet ik a) een koelcel vinden en b) kit gebruiken die onder vriespunt verwerkt kan worden :roll:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
HansJan
Moderator

22 apr 2014, 13:32 0 x

Update: na het toepassen van de eerder genoemde techniek is vocht in de mistlampen uitgebleven. Oké: in één lamp zit nog een heel klein beetje, maar dat is verwaarloosbaar. :D
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
HansJan
Moderator

22 apr 2014, 15:03 0 x

[quote="slk-A2"]Ik heb de 9cm Dectane DRL met 4 leds en die hebben helemaal geen vochtprobleem, ze zijn gewoon 100% waterdicht, zoals ook op de verpakking staat....[/quote]
Dat is ook niet het probleem, je moet het draadje teruglezen om de problematiek te begrijpen.

Mijn Dectanes zijn ingebouwd in de originele mistlampbehuizing en juist daarin had ik last van vocht ....
HansJan
Moderator

22 apr 2014, 15:27 0 x

[quote="slk-A2"]Oké, dat had ik inderdaad niet door. Ik heb dat juist met opzet niet gedaan. Bepalend of een lamp goedgekeurd is als DRL is het keurmerk op het buitenste glas. De mistlampen hebben geen DRL keur op het buitenste glas en zijn m.i. dus niet toegelaten. Op het Duitse forum is daar een ellelange discussie over en daarom heb ik ervoor gekozen de dectanes rechtstreeks in te bouwen.[/quote]
Daar heb je mogelijk alweer (!) een punt. Ik heb de dimfunctie immers ook nog steeds aan staan. Als het een afkeur oplevert zien we dan wel weer verder. Optioneel schroef ik de massa los voor de APK keuring, dan hebben we nergens last van. Hooguit een overijverige diender die de desbetreffende artikelen met regels in zijn geheugen geprent heeft staan en mijn vrouw staande houdt. Mag zij haar charmes in de strijd gooien en de diender afleiden :lol:
Audi_gekkie

23 apr 2014, 00:50 0 x

[quote="HansJan"]Update: na het toepassen van de eerder genoemde techniek is vocht in de mistlampen uitgebleven. Oké: in één lamp zit nog een heel klein beetje, maar dat is verwaarloosbaar. :D [/quote]

Dit ook komt doordat de kou uit de lucht is.
In de winter zul je het weer meer zien. Het is wel duidelijk beter geworden. Chapeau :D

Wat betreft de dimlichten die mee branden met de drl's, is dit echt een afkeur voor de apk.
Plaats reactie