De dagrijverlichting (drl)
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6388
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hij hep het voor elkaar hoor, wat een missie was dit :mrgreen:
Dus als ik het goed begrijp zijn nu jouw mistlampen officieel omgedoopt tot DRL met alleen de draadbrug, zodat je ze ook nog als volwaardige mistlamp kunt gebruiken?
Mijn Howto volgt ook nog, maar tijd is een factor hier ...
Dus als ik het goed begrijp zijn nu jouw mistlampen officieel omgedoopt tot DRL met alleen de draadbrug, zodat je ze ook nog als volwaardige mistlamp kunt gebruiken?
Mijn Howto volgt ook nog, maar tijd is een factor hier ...
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6388
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Nog even terugkomend op het vochtprobleem in de mistlampen.
Op 4-11-2012 schreef forumlid Erikvb (de LED specialist) in draadje De nieuwste LED verlichting het volgende:
"Dan komt er nog een ander aspect om de hoek kijken: Warmte. De warmte van een Halogeen of Xenonlamp wordt gebruikt om de koplamp condensvrij te houden. LED kan dit niet, dus moet ook daar een andere oplossing bedacht worden. Ik heb de koplamp van een R8 in LED mogen bekijken en daar zaten dus kleine ventilators in om dit te bereiken. Deze zitten vast niet in een ombouwset, dus het gevolg kun je raden.... "
Degene die met de ombouw van de mistlampen naar DRL met Dectane is gestart en mij op hetzelfde idee heeft gebracht, is forumlid @outdoor. Hij blijkt het vochtprobleem nooit te hebben gehad en helaas heeft hij geen Howto gemaakt. Zijn oplossing komt ook in bovengenoemd draadje voor. De verklaring van Erikvb is heel logisch en net zo verhelderend als de eerder geposte url met de toelichting van Hella. Toch ga ik proberen om een blik te mogen werpen op de mistlampenset van @outdoor.
Het gaatje boren heeft namelijk niet geholpen. En voordat ik er een gatenkaas van maak en beesten mijn mistlampen gaan beschouwen als hun nieuwe onderkomen .....
Op 4-11-2012 schreef forumlid Erikvb (de LED specialist) in draadje De nieuwste LED verlichting het volgende:
"Dan komt er nog een ander aspect om de hoek kijken: Warmte. De warmte van een Halogeen of Xenonlamp wordt gebruikt om de koplamp condensvrij te houden. LED kan dit niet, dus moet ook daar een andere oplossing bedacht worden. Ik heb de koplamp van een R8 in LED mogen bekijken en daar zaten dus kleine ventilators in om dit te bereiken. Deze zitten vast niet in een ombouwset, dus het gevolg kun je raden.... "
Degene die met de ombouw van de mistlampen naar DRL met Dectane is gestart en mij op hetzelfde idee heeft gebracht, is forumlid @outdoor. Hij blijkt het vochtprobleem nooit te hebben gehad en helaas heeft hij geen Howto gemaakt. Zijn oplossing komt ook in bovengenoemd draadje voor. De verklaring van Erikvb is heel logisch en net zo verhelderend als de eerder geposte url met de toelichting van Hella. Toch ga ik proberen om een blik te mogen werpen op de mistlampenset van @outdoor.
Het gaatje boren heeft namelijk niet geholpen. En voordat ik er een gatenkaas van maak en beesten mijn mistlampen gaan beschouwen als hun nieuwe onderkomen .....
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="HansJan"]
Dus als ik het goed begrijp zijn nu jouw mistlampen officieel omgedoopt tot DRL met alleen de draadbrug, zodat je ze ook nog als volwaardige mistlamp kunt gebruiken? [/quote]
Correct!
[quote="pocoloco"]Ziet er top uit Gekkie ,werd wel tijd he!! :mrgreen:
Trouwens apart kenteken.........![/quote]
Dank u!
Ik heb @outdoor meerdere malen een pb gestuurd en hij heeft ze deels beantwoord.
Mijn vraag was simpel. Heb je ze al ingebouwd en hoe heb je het gedaan?
Helaas is het bij vragen gebleven.
Dus als ik het goed begrijp zijn nu jouw mistlampen officieel omgedoopt tot DRL met alleen de draadbrug, zodat je ze ook nog als volwaardige mistlamp kunt gebruiken? [/quote]
Correct!
[quote="pocoloco"]Ziet er top uit Gekkie ,werd wel tijd he!! :mrgreen:
Trouwens apart kenteken.........![/quote]
Dank u!

Ik heb @outdoor meerdere malen een pb gestuurd en hij heeft ze deels beantwoord.
Mijn vraag was simpel. Heb je ze al ingebouwd en hoe heb je het gedaan?
Helaas is het bij vragen gebleven.
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6388
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="pocoloco"]Vandaag mijn nieuwe lampen binnen gekregen met afstand bediening , ja moet toch wel met wat anders aankomen. :mrgreen:
Dus voor mijn geen stekkertjes doorlussen Gekkie
Ga het weekend proberen ze aan te sluiten. [/quote]
Euh.... lampen met afstandsbediening? :roll:
Hoe moet ik me dat voorstellen? Heb je dan de AB nodig om ze in te schakelen?
Moet er niet aan denken dat de batterijen leeg zijn als je in het pikkedonker naar huis wilt :mrgreen:
Dus voor mijn geen stekkertjes doorlussen Gekkie

Ga het weekend proberen ze aan te sluiten. [/quote]
Euh.... lampen met afstandsbediening? :roll:
Hoe moet ik me dat voorstellen? Heb je dan de AB nodig om ze in te schakelen?
Moet er niet aan denken dat de batterijen leeg zijn als je in het pikkedonker naar huis wilt :mrgreen:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
[quote="HansJan"][quote="pocoloco"]Vandaag mijn nieuwe lampen binnen gekregen met afstand bediening , ja moet toch wel met wat anders aankomen. :mrgreen:
Dus voor mijn geen stekkertjes doorlussen Gekkie
Ga het weekend proberen ze aan te sluiten. [/quote]
Euh.... lampen met afstandsbediening? :roll:
Hoe moet ik me dat voorstellen? Heb je dan de AB nodig om ze in te schakelen?
Moet er niet aan denken dat de batterijen leeg zijn als je in het pikkedonker naar huis wilt :mrgreen:[/quote]
Wel makkelijk je auto vinden in het donker :lol:
Zoals jij al beschreef HansJan het led project is nog niet van de baan!
Dit zijn de cree led lampen voor de koplampen en mistlampen , de afstandbediening is voor het led project !!
Daar vallen de cree leds niet onder , nog even geduld . :mrgreen:
Dus voor mijn geen stekkertjes doorlussen Gekkie

Ga het weekend proberen ze aan te sluiten. [/quote]
Euh.... lampen met afstandsbediening? :roll:
Hoe moet ik me dat voorstellen? Heb je dan de AB nodig om ze in te schakelen?
Moet er niet aan denken dat de batterijen leeg zijn als je in het pikkedonker naar huis wilt :mrgreen:[/quote]
Wel makkelijk je auto vinden in het donker :lol:
Zoals jij al beschreef HansJan het led project is nog niet van de baan!

Dit zijn de cree led lampen voor de koplampen en mistlampen , de afstandbediening is voor het led project !!
Daar vallen de cree leds niet onder , nog even geduld . :mrgreen:
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6388
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="pocoloco"]Dit zijn de cree led lampen voor de koplampen en mistlampen , de afstandbediening is voor het led project !!
Daar vallen de cree leds niet onder , nog even geduld . :mrgreen:[/quote]
Ben benieuwd!! :mrgreen:
Daar vallen de cree leds niet onder , nog even geduld . :mrgreen:[/quote]
Ben benieuwd!! :mrgreen:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
@pocoloco
Eigenlijk zijn cree lampen alweer achterhaald.
Tegenwoordig werken ze met COB (Chips on Board). Deze kunnen veel hogere lumen afgeven.
Zie hier mijn eerdere test.
topic1971-10.html
Nu is het verschil wel dat jij leds hebt aangeschaft met lenzen, dus zal het strooilicht al minder zijn.
Ik hoop dat het lukt, want als mijn xenonlampen kapot zijn wil ik hier uiteindelijk ook naar toe.
Eigenlijk zijn cree lampen alweer achterhaald.

Tegenwoordig werken ze met COB (Chips on Board). Deze kunnen veel hogere lumen afgeven.
Zie hier mijn eerdere test.
topic1971-10.html
Nu is het verschil wel dat jij leds hebt aangeschaft met lenzen, dus zal het strooilicht al minder zijn.
Ik hoop dat het lukt, want als mijn xenonlampen kapot zijn wil ik hier uiteindelijk ook naar toe.
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6388
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="HansJan"]Nog even terugkomend op het vochtprobleem in de mistlampen.
Op 4-11-2012 schreef forumlid Erikvb (de LED specialist) in draadje De nieuwste LED verlichting het volgende:
"Dan komt er nog een ander aspect om de hoek kijken: Warmte. De warmte van een Halogeen of Xenonlamp wordt gebruikt om de koplamp condensvrij te houden. LED kan dit niet, dus moet ook daar een andere oplossing bedacht worden. Ik heb de koplamp van een R8 in LED mogen bekijken en daar zaten dus kleine ventilators in om dit te bereiken. Deze zitten vast niet in een ombouwset, dus het gevolg kun je raden.... "
Degene die met de ombouw van de mistlampen naar DRL met Dectane is gestart en mij op hetzelfde idee heeft gebracht, is forumlid @outdoor. Hij blijkt het vochtprobleem nooit te hebben gehad en helaas heeft hij geen Howto gemaakt. Zijn oplossing komt ook in bovengenoemd draadje voor. De verklaring van Erikvb is heel logisch en net zo verhelderend als de eerder geposte url met de toelichting van Hella. Toch ga ik proberen om een blik te mogen werpen op de mistlampenset van @outdoor.
Het gaatje boren heeft namelijk niet geholpen. En voordat ik er een gatenkaas van maak en beesten mijn mistlampen gaan beschouwen als hun nieuwe onderkomen .....[/quote]
Dit verhaal is nog lang niet over. Zoals jullie weten heb ik mij niet neergelegd bij het vochtprobleem in de mistlampen. En na enig brainstormen heb ik een mogelijke oplossing. Lucht bevat vocht en dat vocht slaat neer op het glas zodra er temperatuurverschillen optreden. Ook geldt dat de ruiten van de auto bevriezen als het overdag boven nul is en in de nacht vriest. Als het eenmaal onder het vriespunt blijft zullen de ruiten niet meer bevriezen. Er is dan immers geen vocht meer in de lucht.
Met die gedachte heb ik besloten om de lucht in de mistlamp te verhitten (vocht verdrijven) en dan de lamp af te sluiten. Het ventilatiekanaal heb ik afgekit, evenals het gaatje dat ik geboord had. Vervolgens heb ik met een föhn de lampbehuizing heel warm gemaakt en de hete lucht in de behuizing laten rouleren. In dat proces heb ik de DRL steeds verder in de behuizing laten zakken totdat de boel dicht was. Daarna direct helemaal rondom afgekit en een nacht laten drogen.
De volgende ochtend was het erg fris buiten en de lamp buiten gelegd. De kleine hoeveelheid vocht die nog in de lamp zat besloeg op een heel klein deel van het glas. Toen de lamp door de zon werd opgewarmd verdween dit ook weer. En zo heb ik de lamp de afgelopen dagen wisselend binnen, buiten, koelkast, vriezer, buiten, enz gewisseld en het resultaat is bevredigend!
Ik ga de andere lamp vanavond aanpassen, dan beide lampen weer monteren. Hopelijk kan ik dan over enkele weken melden dat er een acceptabele oplossing is voor dit irritante probleem. Wordt vervolgd!
Op 4-11-2012 schreef forumlid Erikvb (de LED specialist) in draadje De nieuwste LED verlichting het volgende:
"Dan komt er nog een ander aspect om de hoek kijken: Warmte. De warmte van een Halogeen of Xenonlamp wordt gebruikt om de koplamp condensvrij te houden. LED kan dit niet, dus moet ook daar een andere oplossing bedacht worden. Ik heb de koplamp van een R8 in LED mogen bekijken en daar zaten dus kleine ventilators in om dit te bereiken. Deze zitten vast niet in een ombouwset, dus het gevolg kun je raden.... "
Degene die met de ombouw van de mistlampen naar DRL met Dectane is gestart en mij op hetzelfde idee heeft gebracht, is forumlid @outdoor. Hij blijkt het vochtprobleem nooit te hebben gehad en helaas heeft hij geen Howto gemaakt. Zijn oplossing komt ook in bovengenoemd draadje voor. De verklaring van Erikvb is heel logisch en net zo verhelderend als de eerder geposte url met de toelichting van Hella. Toch ga ik proberen om een blik te mogen werpen op de mistlampenset van @outdoor.
Het gaatje boren heeft namelijk niet geholpen. En voordat ik er een gatenkaas van maak en beesten mijn mistlampen gaan beschouwen als hun nieuwe onderkomen .....[/quote]
Dit verhaal is nog lang niet over. Zoals jullie weten heb ik mij niet neergelegd bij het vochtprobleem in de mistlampen. En na enig brainstormen heb ik een mogelijke oplossing. Lucht bevat vocht en dat vocht slaat neer op het glas zodra er temperatuurverschillen optreden. Ook geldt dat de ruiten van de auto bevriezen als het overdag boven nul is en in de nacht vriest. Als het eenmaal onder het vriespunt blijft zullen de ruiten niet meer bevriezen. Er is dan immers geen vocht meer in de lucht.
Met die gedachte heb ik besloten om de lucht in de mistlamp te verhitten (vocht verdrijven) en dan de lamp af te sluiten. Het ventilatiekanaal heb ik afgekit, evenals het gaatje dat ik geboord had. Vervolgens heb ik met een föhn de lampbehuizing heel warm gemaakt en de hete lucht in de behuizing laten rouleren. In dat proces heb ik de DRL steeds verder in de behuizing laten zakken totdat de boel dicht was. Daarna direct helemaal rondom afgekit en een nacht laten drogen.
De volgende ochtend was het erg fris buiten en de lamp buiten gelegd. De kleine hoeveelheid vocht die nog in de lamp zat besloeg op een heel klein deel van het glas. Toen de lamp door de zon werd opgewarmd verdween dit ook weer. En zo heb ik de lamp de afgelopen dagen wisselend binnen, buiten, koelkast, vriezer, buiten, enz gewisseld en het resultaat is bevredigend!
Ik ga de andere lamp vanavond aanpassen, dan beide lampen weer monteren. Hopelijk kan ik dan over enkele weken melden dat er een acceptabele oplossing is voor dit irritante probleem. Wordt vervolgd!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16