Restauratie knoppen dmv lasergraveren
- Blauwbaard
- Audi A2 clublid
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
- Locatie: Winsum
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Mooi hoor!
- Andre230
- Audi A2 clublid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 16 jan 2024, 19:35
- Locatie: Hof van Twente
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Weer een stap verder. Het front voor de airco regelaar is gereed. Was een heel traject om tot dit eindresultaat te komen. Veel try and errors. Ook waren er twee knoppen van de radio beschadigd, ook deze kunnen herstellen.
De laser heeft een mogelijkheid door een opening ook grotere voorwerpen te kunnen laseren.
Heb het frontje en knoppen niet hoeven te demonteren. Echter om het radio front in kleur passend te kunnen maken ga ik toch dit front ook nog geheel vernieuwen. Bij de airco regelaar is wel alles gedemonteerd geweest.
Alle delen gespoten met een zwarte kunstof lak (spuitbus). Door het experimenteren bleek dit de lak te zijn die de beste en scherpste resultaten leverde. Het wijkt dus wel wat af van de Soul kleur. Om het wat matter te krijgen is het natuurlijk mogelijk dit met een matte blanke lak af te werken. Maar matte lak is toch weer wat gevoeliger voor krasjes. Een 2k lak is wel iets sterker, maar een spuitbus hiervoor is een dure grap omdat deze binnen een aantal uren gebruikt moet worden en je dus de nog flink gevulde bus weer moet weggooien.
Nu beginnen met een koplamp schakelaar. Heb er al een gekregen van een clublid om ermee te kunnen experimenteren.
De laser heeft een mogelijkheid door een opening ook grotere voorwerpen te kunnen laseren.
Heb het frontje en knoppen niet hoeven te demonteren. Echter om het radio front in kleur passend te kunnen maken ga ik toch dit front ook nog geheel vernieuwen. Bij de airco regelaar is wel alles gedemonteerd geweest.
Alle delen gespoten met een zwarte kunstof lak (spuitbus). Door het experimenteren bleek dit de lak te zijn die de beste en scherpste resultaten leverde. Het wijkt dus wel wat af van de Soul kleur. Om het wat matter te krijgen is het natuurlijk mogelijk dit met een matte blanke lak af te werken. Maar matte lak is toch weer wat gevoeliger voor krasjes. Een 2k lak is wel iets sterker, maar een spuitbus hiervoor is een dure grap omdat deze binnen een aantal uren gebruikt moet worden en je dus de nog flink gevulde bus weer moet weggooien.
Nu beginnen met een koplamp schakelaar. Heb er al een gekregen van een clublid om ermee te kunnen experimenteren.
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
ziet er echt keurig uit zeker de aircobedining ! vooral de verlichting erachter zoals het origineel hoord te zijn.
ik heb zelf nu de hardlak-versie aircobedining. ik had het wel netjes gedaan, alles uitelkaar gehaald in goede lak gespoten en met hele kleine uitgeknipte stickertjes, niet verkeerd, behalve als het donker word, met stickers wordt het hoe dan ook niet goed uitgelicht.
(zie foto)
p.s mischien mag ik dit niet zeggen op dit forum, maar je zo zo een handeltje kunnen beginnen vermoedelijk, ik denk zo maar is dat hier wel meerdere mensen in geintereseerd zijn, dat laseren van jou !
ik heb zelf nu de hardlak-versie aircobedining. ik had het wel netjes gedaan, alles uitelkaar gehaald in goede lak gespoten en met hele kleine uitgeknipte stickertjes, niet verkeerd, behalve als het donker word, met stickers wordt het hoe dan ook niet goed uitgelicht.
(zie foto)
p.s mischien mag ik dit niet zeggen op dit forum, maar je zo zo een handeltje kunnen beginnen vermoedelijk, ik denk zo maar is dat hier wel meerdere mensen in geintereseerd zijn, dat laseren van jou !
- Bijlagen
-
- IMG_2316[1].JPG (2.77 MiB) 605 keer bekeken
- Andre230
- Audi A2 clublid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 16 jan 2024, 19:35
- Locatie: Hof van Twente
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Dat de verlichting van het paneel zoals origineel lijkt komt omdat dit laseren hetzelfde is als wat bij Audi gedaan werd. Behalve bij de bekerhouders, daar gebruikte Audi een druk methode voor het symbool. Door experimenteren is het mij gelukt dit ook met de laser te creëren.
Heb nu bestanden voor de bekerhouder, brandstofklepknop en airco regelaar.
Ben nu bezig met de lichtschakelaar, 2 versies. Daarna radio front en schakelaars in de deuren.
Of ik dit echt commercieel ga doen, denk het niet direct, het is meer een uit de hand gelopen hobby. Maar wie weet?
Heb nu bestanden voor de bekerhouder, brandstofklepknop en airco regelaar.
Ben nu bezig met de lichtschakelaar, 2 versies. Daarna radio front en schakelaars in de deuren.
Of ik dit echt commercieel ga doen, denk het niet direct, het is meer een uit de hand gelopen hobby. Maar wie weet?
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 566
- Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
- Locatie: Bussum
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Echt super wat je hiermee hebt bereikt! Ik zie het handeltje al helemaal voor me. Als je steeds een batch van een paar sets doet, dan kan een busje 2k lak financieel ook prima uit. Je moet dan alleen wel een paar oude setjes als startpunt scoren.
Daarna levert de klant jou een oude set aan en krijgt ie een nieuwe set terug die al klaar ligt. Of zelfs andersom, dus eerst nieuw leveren en oud terugleveren met statiegeld principe, of mss ter goeder trouw. Daarmee kan een handige a2 rijder het zelf thuis doen zonder dat zn a2 onbruikbaar wordt.
Ik denk dat je daar in NL, DE en UK echt een leuk verdienmodel van kan maken en veel A2 rijders blij mee maakt.
Maar goed, dat moet je ook leuk vinden en je moet er de tijd voor hebben.
Ik heb overigens zelf nog de oude niet softlack versie, dus geen persoonlijk belang
Petje af voor je resultaat iig!
Daarna levert de klant jou een oude set aan en krijgt ie een nieuwe set terug die al klaar ligt. Of zelfs andersom, dus eerst nieuw leveren en oud terugleveren met statiegeld principe, of mss ter goeder trouw. Daarmee kan een handige a2 rijder het zelf thuis doen zonder dat zn a2 onbruikbaar wordt.
Ik denk dat je daar in NL, DE en UK echt een leuk verdienmodel van kan maken en veel A2 rijders blij mee maakt.
Maar goed, dat moet je ook leuk vinden en je moet er de tijd voor hebben.
Ik heb overigens zelf nog de oude niet softlack versie, dus geen persoonlijk belang

Petje af voor je resultaat iig!
- Andre230
- Audi A2 clublid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 16 jan 2024, 19:35
- Locatie: Hof van Twente
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Een kleine produktie
Antwoord op Ticcie:
Als hobby is het wel leuk zo. Heb er wel over nagedacht om gerestaureerde delen op voorraad te maken. Maar uiteindelijk blijft het de vraag hoeveel iemand er voor over heeft. Stickertjes van Alibaba zijn in prijs niet te verslaan. En ik denk dat men liever honderden euros uitgeeft aan mooie aparte velgen dan aan een strak interieur en dashboard. Er zit best veel werk in de voorbereiding. Demonteren, de oude lak verwijderen (is echt een smeer job), gereed maken voor het lakken. Dan het lakken en uiteindelijk het laseren, en eventueel nog een matte lak laag.
Dit tikt nogal aan in uren. En dan nog een stukje verrekening van de ontwerpen en test uren, en afschrijving en gebruik apparatuur.
Wordt natuurlijk anders als het object alleen maar gelaserd hoeft te worden, dat kost niet veel tijd.
Antwoord op Ticcie:
Als hobby is het wel leuk zo. Heb er wel over nagedacht om gerestaureerde delen op voorraad te maken. Maar uiteindelijk blijft het de vraag hoeveel iemand er voor over heeft. Stickertjes van Alibaba zijn in prijs niet te verslaan. En ik denk dat men liever honderden euros uitgeeft aan mooie aparte velgen dan aan een strak interieur en dashboard. Er zit best veel werk in de voorbereiding. Demonteren, de oude lak verwijderen (is echt een smeer job), gereed maken voor het lakken. Dan het lakken en uiteindelijk het laseren, en eventueel nog een matte lak laag.
Dit tikt nogal aan in uren. En dan nog een stukje verrekening van de ontwerpen en test uren, en afschrijving en gebruik apparatuur.
Wordt natuurlijk anders als het object alleen maar gelaserd hoeft te worden, dat kost niet veel tijd.