Project Henry

Projecten, modificaties en accessoires.
Plaats reactie
StijnDr
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 jun 2025, 21:58 2 x

Hallo allen,
Aangezien de volledige bekende historie van deze auto toch al op het A2 Forum staat, gaan we hier lekker door.
A2 1.4 AUA (of toch niet, later meer) uit 09/2001, origineel Nederlands met kenteken 65-HN-RJ. Daarom hernoemt tot Henry. Ik vind de A2 ook altijd vriendelijk ogen, een beetje zoals de Henry stofzuiger (alleen dan de verkeerde kleur ;) ).
Goed uitgerust met lederen bekleding, cruise control, climate control, stoelverwarming, stuurwielbediening, DIS, OSS, PDC achter en enkele nuttige modernere verbeteringen in LED dimlicht en mistlampen, en RNS-E.

Gekocht begin april met 177.000 km op de teller (naar het schijnt is het eigenlijk ongeveer 100.000 meer) en nu al goed in gebruik. Eind april (bijna) probleemloos op en neer naar Zuid-Frankrijk en gebruik voor woon-werk verkeer 2 dagen per week waardoor we nu al op 182.000 staan.

Ik heb de auto gekocht met enkele (deels) bekende problemen en verbeterpunten:
-airco werd niet koud (gerepareerd, nieuwe condensator)
-banden voor 10 jaar oud, achter 9 jaar oud (binnenkort vervangen door nieuwe Hankook AllSeason)
-motor onrustig in de acceleratie, waarschijnlijk de klopsensor (Klopsensor en bedrading vervangen)
-OSS permanent gesloten (laten we zo)
-parkeersensoren geven storing (sensor links midden kapot)
-vlekken en slijtage in bestuurdersstoel zitting (vlekken voorlopig grotendeels weggepoetst)
-trilling in stuur tussen 55 en 80, en onder remmen van hoge snelheid
-Iedere 500 km een motorstoring met 16804: Katalysator Bank 1
-veer rechtsvoor mist 1 wikkel
-achterraam bediening blokkade permanent

De auto is de week nadat ik hem kocht bij de A2 dokter geweest, die constateerde dat de condensator stuk was en dat de klopsensor bedrading problemen gaf. Daarom allebei vakkundig vervangen, oliewissel en enkele andere kleine probleempjes verholpen. Daarbij ook opgemerkt dat de rechtervoor veer een wikkel mist en dat de motor noch een AUA noch een BBY is, maar iets ertussen in van de VW groep zoals ik het begrijp.
Daarna zelf de bougies, bougiekabels, bobine, interieurfilter en ruitenwisser vervangen.

Ik ben een verschrikkelijke pietje precies, dus toch zijn er nog een paar dingen die ik op de langere termijn nog wil doen:
-onrust en trilling vooras oplossen
-Bluetooth module in RNS-E inprogrammeren met VCDS
-parkeersensoren vervangen
-temperatuurweerstand airco wat onrustig
-voorveren vervangen
-kraken achteras onderzoeken
-achterraam bediening blokkade onderzoeken
-zitting stoel reparatie onderzoeken

De A2 bevalt heel goed en blijft voorlopig nog wel even. Al heel wat grotere onhandige dingen moeten vervoeren en de A2 neemt alle lading zonder problemen. Tot nu toe ook lekker zuinig (1 op 16), comfortabel en betrouwbaar. Natuurlijk nog wel wat zaken te verbeteren maar overall heel tevreden!
“Efficiënt durch Reduktion - Leichtbau als Prinzip”
-Klaus Kupfermann
StijnDr

01 jun 2025, 22:11 3 x

Dit weekend ook de auto compleet gedetail-ed, zal meer details in dat forum zetten, maar de auto glimt weer als een spiegeltje en met een goeie leder cleaner en daarna een voedende lotion en leder detailer toch een aardig resultaat! (Voor en na-foto’s)
Ook de grill vervangen door een glad exemplaar, zoals de auto ooit de fabriek uitgekomen is. Ik hou de andere grill ook nog even, mocht ik me bedenken.
Het blijft een auto met veel kleine krasjes en deukjes maar anderzijds zou iedereen er minder uitzien als ze in meer dan 23 jaar 280.000 km door alle elementen gesleept zijn. :joy:
Bijlagen
IMG_2694.jpeg
IMG_2694.jpeg (3.82 MiB) 396 keer bekeken
IMG_2695.jpeg
IMG_2695.jpeg (3.52 MiB) 396 keer bekeken
IMG_2997.jpeg
IMG_2997.jpeg (5.45 MiB) 396 keer bekeken
IMG_3002.jpeg
IMG_3002.jpeg (3.82 MiB) 396 keer bekeken
IMG_3003.jpeg
IMG_3003.jpeg (2.91 MiB) 396 keer bekeken
-Klaus Kupfermann
Gowiie80
Audi A2 clublid

02 jun 2025, 17:40 1 x

Goeie naam.. Henry. Mijn A2 heet Okkie :joy:
Mag ik vragen wat jij hebt gebruikt voor het leer?
Audi 80 B3 1.6 1990 Young Edition
Audi A2 1.4 2002
Audi TT 8N 1999
StijnDr

02 jun 2025, 19:10 0 x

Ik heb CarPro Inside leather cleaner gebruikt, opspuiten en dan met een zachte borstel flink inwerken, residue afnemen met een microvezel. Daarna CarPro Lotion leder voeding om het leer soepel te houden en ik heb daarna nog wat Meguiars Ultimate Leather Detailer gebruikt om het leer mooi mat te houden. Waarschijnlijk een beetje overkill maar ik was met de cleaner vooral heel blij. Die trok de vlekken met wat borstelen er vrij makkelijk uit.

Nu hopen dat ze weg blijven.
-Klaus Kupfermann
marcoa2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

02 jun 2025, 21:51 1 x

je schrijft " de motor noch een AUA noch een BBY is, maar iets ertussen in van de VW groep zoals ik het begrijp.""
nu ben ik wel heel benieuwwd wat voor blok het dan wel is, het lijkt me anders nogal lastig om motottype specifieke onderdelen te bestellen ?

wat betreft kraken achteras kunnen er 3 dingen aan de hand wezen
- de rubbers van de achteras versleten
- de (soft) rubber onderliggers van de veren versleten/weg. (dan krijg je staal op staal, kan kraken of rare geluiden maken
- eventueel de schokbrekers maar dat beide schokbrekers kraken kan eigenlijk niet..

in ieder geval succes met jouw project/auto !
Plaats reactie