goede schokbrekers/veren set

Discussie over het exterieur van de A2
marcoa2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

30 jun 2025, 08:49 0 x

ik moet het inderdaad even in de gaten houden, ik weet niet precies waar de bijgeluiden wegkomen.. nog zitten denken dat ik de moeren schokdempers in toplager/rubber niet goed aangedraaid heb, mogelijk moesten deze nog vaster gezet worden !? ik dacht vast is vast..
anyway, even in de gaten houden maar !
marcoa2
Audi A2 clublid

02 jul 2025, 20:32 0 x

ik weet nu eigenlijk wel zeker dat de rammel niet van nieuwe schokbrekers afkomt. ook met de oude softe schokbrekers hoorde ik die rammel al op korte drempelsen putten in wegdek, alleen nu door de stuggere dempers achter is dat geluid ongeveer 10x zo erg geworden.
en ik weet niet waar die akelige en harde rammel vandaan komt. het klinkt alsof er een paar losse bouten onderin de achterdeur rechts liggen. in ieder geval in die contrijen.
echt een zwaar irritant en hard rammelgeluid. binnenkort maar eens de panelen van achterdeur loshalen, kijken of daar iets los zit wat die harde rammel veroorzaakt !

nieuwe schokbrekers en (verlaagde) veren voorzijde stel ik even uit, eigenlijk ook een beetje bang dat het aan de voorzijde/dachboard allerlei rammels en gekraak gaat opleveren. evt nog mogelijk voor b6 of anders de gewone b4 versie monteren ipv b8 (die er dus nu achter onderzitten en erg stug zijn)
in ieder geval verder geen haast mee. kan ik weer even sparen ook .. :) laatste maanden een berg geld uitgegeven aan allerlei nieuwe onderdelen.
en ook nog binnenkort 4 nieuwe banden. ik rij nu nog of matige winterbanden, ze smelten nog net niet met deze hitte. :cool:
Airspeed
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

Vandaag, 10:53 1 x

Zelfs Bilstein B6 vind ik te stug achter op een A2. Ik heb net zelf nu weer B4 gasdempers achter op m’n dagelijkse gemonteerd: no brainer voor mij inmiddels 😉 (en ik ben best nogal van een strakke wegligging)
Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
marcoa2
Audi A2 clublid

25 minuten geleden 0 x

achteraf had ik nooit de b8 bilsteins moeten kopen, te stug. daar is de auto totaal niet voor gemaakt is wel gebleken.het voelt niet goed.
buiten de stugheid wordt het een rammelbak. deze gaan er waarschijnlijk weer onderuit en zet dan voorlopig de standaard schokbrekers weer terug.
verlagen gaat ik om die reden ook ziewiezo niet meer doen. voorzijde wel op termijn schokbrekers +veren vervangen, ( vooral vanwege roest maar dan gewoon bilstein b4 of gelijkwaardig. niet zo stug meer.
(het plan was eigenlijk alles vernieuwen met een gelijk wat sportiever rijgedrag, met verlagen en dikke 17 inch velgen)

wat heel irritant is en waar ik me aan erger is dat het harde rammel geluid linksachter nog steeds te horen is als ik door een put of korte drempel rijdt, alsof er bouten ergens in een holle ruimte/in de holle bodem losliggen. echt een vreselijk harde rammel.
(de rammel was al met de originele schokbrekers maar beduidend minder hard..een liche rammel zeg maar,acceptabel..)

Vanmiddag stoelen er achter uit, deurpanelen links achter los en uit elkaar, bekledingspanelen weg, ophanging/bouten achteras gecheked, zoeken naar rammelende onderdelen maar nu nog steeds met rijden een enorme rammel links achter. nog harder als dat het was !
tijdens rijden nog iemand achterin liggen om te horen waar het geluid vandaan komt, ook 2 hitteschilden uitlaat beter vastgezet maar klapgeluiden komen dus niet uit de deuren.panelen,hitteschilden of iets dergelijks.
nog een stuk butumen weggehaald omdat precies in die buurd het geluid vandaan komt. maar in dit stuk dubbele bodem zit niet veel ruimte, je ziet alleen de 3 bouteinden van ophanging achteras. compartiment hellas ook leeg verder . (zie foto)
ik moet het alleen nu weer netjes dichtmaken met nieuw bitumen. (niet geschikt voor hergebruik,, het scheurt en breek af )
wat er nog kan zijn en wat intussen wel moet dat er in de holle ruimte dorpel onder de achterdeur iets los ligt. maar hoe kom ik daarbij ? de dorpels/kokers zijn wel van kunstof maar ik zie niet echt hoe te demonteren ?
beetje moedeloos van intussen.
Bijlagen
IMG_2498[1].JPG
IMG_2498[1].JPG (3.85 MiB) 9 keer bekeken
Plaats reactie